Varhaisultra

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Majalis
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kiinnostais kovasti tietää paljonko varhaisultra maksaa! Oman varmuuden vuoks olis kiva käydä mutta ei sellasta varsinaista syytä ole 😅
Täällä on kerrottu hintoja reilusta 300 eurosta vajaaseen 70 euroon. Mulla syy on (aiemmin) ollut että on niin totaalisen perseestä olla raskaana etten oo halunnut olla siinä tilassa hetkeäkään turhaan. Nyt on sen verran pelottavan ok olo että sama perustelu ei oikeastaan päde. Mutta mennään silti. Päästäänpä sitten suunnittelemaan viimeisen alkion siirtoa jos on tarve. Tai vaikka juomaan kaljaa jos sattuu tekemään mieli 🤷🏾‍♀️

Mä menin viime raskaudessa varhaisultraan suoraan lääkärille, vaikka maksoikin reippaasti yli 200e. Mulla on pari kertaa ollut huono kokemus kun olen käynyt yksityisellä kätilöllä ja kaikki ei ole ollutkaan hyvin, niin olen joutunut kunnolla taistella, että olen päässyt jatkohoitoon. Yksityiseltä lääkäriltä taas olen aiemmin saanut heti lähetteen erikoissairaanhoitoon. Noista on toki monta vuotta aikaa, että on voinut käytännöt muuttua 😊

Sain ensimmäisen neuvola-ajan vasta viikoille 10-11. Kovasti hoitaja puhelimessa vakuutteli, että hyvin ehtii sen jälkeen vielä yhdistelmäseulatkin. Tulee kyllä todella lyhyellä varoitusajalla ultra-aika, jännittää vähän miten työnantaja suhtautuu...

Koska pääsen ylipäänsä neuvolaan noin myöhään, niin kiinnostaa kyllä varhaisultra, jos tämä raskaus etenee. Todella pitkä aika odotella tuonne huhtikuuhun asti.

Olin ajatellut ihan vain kätilön tekemää ultrausta, mutta liekö julkinen sitten suostuu tekemään mitään, jos siellä ei vaikutakaan kaikki olevan hyvin. 🤔

Kuunnellaanko ekassa neuvolassa jo vauvan sydänäänet? Mietin että pitäiskö mennä vielä toiseen varhaisultraan parin viikon päästä kun on jotenkin niin epäluuloinen olo tästä ja neuvolan ultra on sit vasta joskus pitkän ajan päästä.

Kurjia uutisia. Viime viikolla kuullut sykkeet olivat hävinneet. Silloin jo mitattiin pari päivää pienemmäksi. Oireet ovat olleet voimakkaita, joka päivä oksentanut. 3kkm nyt, toivottavasti ei enempää tule.
Voi kurjuus tosiaan! :( Kaikki tsempit sinne ja olkoon sitten seuraava plussa pysyvä! Mutta ainaski nyt kun 3. km, niin tsänssit päästä ees tutkimuksiin, jos niillä sais tilannetta autettua.

Kurjia uutisia. Viime viikolla kuullut sykkeet olivat hävinneet. Silloin jo mitattiin pari päivää pienemmäksi. Oireet ovat olleet voimakkaita, joka päivä oksentanut. 3kkm nyt, toivottavasti ei enempää tule.

Voi ei, olen todella pahoillani 😔 Voimia ❤️

Sain ensimmäisen neuvola-ajan vasta viikoille 10-11. Kovasti hoitaja puhelimessa vakuutteli, että hyvin ehtii sen jälkeen vielä yhdistelmäseulatkin. Tulee kyllä todella lyhyellä varoitusajalla ultra-aika, jännittää vähän miten työnantaja suhtautuu...

Koska pääsen ylipäänsä neuvolaan noin myöhään, niin kiinnostaa kyllä varhaisultra, jos tämä raskaus etenee. Todella pitkä aika odotella tuonne huhtikuuhun asti.

Olin ajatellut ihan vain kätilön tekemää ultrausta, mutta liekö julkinen sitten suostuu tekemään mitään, jos siellä ei vaikutakaan kaikki olevan hyvin. 🤔
No sisko kävi kätilön tekemässä ultrassa ja todettiin keskeytynyt keskenmeno. Kätilö teki lähetteen naistentautien polille ja hoidettiin tyhjennys. Ainoa ongelma oli ettei voinut tehdä lähetettä sähköisesti. Hyvin hoitui kuitenkin vaikka tilanne oli hirveä.

Kuunnellaanko ekassa neuvolassa jo vauvan sydänäänet? Mietin että pitäiskö mennä vielä toiseen varhaisultraan parin viikon päästä kun on jotenkin niin epäluuloinen olo tästä ja neuvolan ultra on sit vasta joskus pitkän ajan päästä.
Kuunnellaan, mutta mulla ne ei viimeksi kuuluneet viimeksi. Säikähdin vähän ja kävin yksityisellä kätilöllä ultrassa missä kaikki oli ok. En oo mikään kovin pullea mutta mahaan on jäänyt ylimääräistä, en tiiä johtuiko siitä vai eikö hoitajalla oikein ollut homma hallussa. Monet ei suostu edes yrittämään ja ymmärrän miksi.

Kuunnellaan, mutta mulla ne ei viimeksi kuuluneet viimeksi. Säikähdin vähän ja kävin yksityisellä kätilöllä ultrassa missä kaikki oli ok. En oo mikään kovin pullea mutta mahaan on jäänyt ylimääräistä, en tiiä johtuiko siitä vai eikö hoitajalla oikein ollut homma hallussa. Monet ei suostu edes yrittämään ja ymmärrän miksi.
Sykkeet voi olla vaikea saada kuuluviin, jos esim kohtu taaksepäin suuntautunut, istukka edessä tai ipana vaan päättänyt kehvelöidä ja piilotella vaikka äitin vatsa-aortan suojissa. Niin pikkuruinen tyyppi vielä, että useinkin tilanne, ettei saa kuuluviin, vaikka kaikki ok. Niin minäkin kyl hyvin ymmärrän, jos ei suostuta kokeilemaan.

Tämän sanottuani tunnustan, että viime raskaudessa hankittiin meille koti-doppler, jolla ite kuikuiltiin sykkeitä 9+5 alkaen (eli päivästä, kun saatiin se laite). Ja monessa kohtaa tuli vähän hikiset paikat, kun ei sykettä lähtenyt löytymään, pisimmillään varmasn jonku puoli tuntia etsiskelin, kunnes lopulta löytyi. Neuvoloissa ei moisille kaiveluille oo aikaakaan.

Onko muuten jollain muulla kokemusta kotidopplerista ja miten aikaisin sillä ois ees mahdollista löytää sykkeitä?

Kaikissa kolmessa raskaudessa oon sortunut jossain vaiheessa hankkimaan doplerin, mutta en muista yhtään että missä vaiheessa. Ekassa se ainakin meni rikki jossain vaiheessa raskautta 😅

Mulla tässä viimeisimmässä ja onnistuneessa raskaudessa alkoi kuulua kotidopplerilla vasta rv16 jälkeen, myöhemminkin ne oli aika vaikea aina löytää 🤔 Yhdessä raskaudessa taisin löytää ne rv13 alkaen. Mutta monilla kuuluu jo paljon aiemmin 🙂

Riippuu ilmeisesti ihan neuvolasta. Esikoisen raskaudessa terveydenhoitaja sanoi, ettei kuuntele vielä ekalla käynnillä. Kuitenkin samalla hyvinvointialueella joissain neuvoloissa voi saada jopa varhaisultran.

Muokattu viimeksi:
Mä ainakin kävin jo keskiviikkona ekassa neuvolassa eikä mitään kuunneltu! Mutta viikkojakin oli siinä vaiheessa oikeesti vasta reilut 7, menkoista laskien 8+1. Voisko muka näin aikaisin oikeesti kuulua jo jotain? Hullunkurinen ajatus kun toinen on vielä ihan onnettoman pieni tuolla kaiken keskellä☺️

Pahoitteluni ja osanottoni suruun myös, White one ❤️

Meillä ei ekassa neuvolassa sydänääniä kuunnella. Kohtu taitaa nousta häpyluun yli vasta siinä ekan kolmanneksen lopulla, jolloin vasta alkaa kunnolla kuulumaan.

Mulla viime raskaudesta kotona oma doppler. Oon ollut niin oireeton, että on helpottanut omaa oloa. En kyllä muista yhtään millä viikoilla sillä ekaa kertaa itse kuulin sydänäänet. Mulla oli istukka edessä, mutta muistaakseni kuulin kyllä joka kerta aika hyvin äänet

Täällä varattuna varhaisultra 12.3. Kauheasti jännittää odottaa sinne asti, kun niin odotettu pienokainen olisi🥹

Puoliso tyrmäsi ajatuksen yksityisestä varhaisultrasta ennen neuvolaa. Kuulemma rahan tuhlausta, josta ei ole mitään hyötyä.

Puoliso tyrmäsi ajatuksen yksityisestä varhaisultrasta ennen neuvolaa. Kuulemma rahan tuhlausta, josta ei ole mitään hyötyä.
No sisko kävi just ekassa kunnallisessa ultrassa rv 13+5. Omaan makuun aika helkkarin pitkä aika olla ”turhaan” raskaana, mutta eihän raskaus mikään sairaus tietysti ole.

Meidän neuvolassa on kuunneltu ja aina on saatu kuuluviin vaikka eka neuvola osunut 8+ viikoille ja mulla taaksepäin kallistunut kohtu.

Takaisin