Varhaisultra

MadH91, mä kävin esikoisesta toisessa varhaisultrassa Turun Gynekeskuksessa eikä se maksanut kun n. 100€, en nyt muista tarkkaa summaa mutta siinämain... Tällä kertaa pääsen kunnalliseen varhaisultraan mut muuten oisin mennyt väestöliitolle, siellä meidän hoidotkin on tehty ja henkilökunta mahtava!:) Munkin käsittääkseni se varsinaissuomena lääkäripalvelu on edullisin, mut ei ole omakohtaisia kokemuksia...
 
Reilua tai ei, mutta meiltä kun lähetään synnyttää on matkaa se 140km suuntaansa. Siks täällä seurataan kaikki raskaudet yhtä tiuhaan, jotta vähän saa osviittaa lähteä hyvissäajoin sairaalaan jos tulee jotain. Samoin kun meillä ei oo mitään kätilöä vaan yleislääkäri jokatutkii niin otetaan varman päälle.
Kaikissa neuvolakerroissa meillä otetaan aina pissinäyte, hemppa, paino ja sfmitta sekä sydänäänet ja jutellaan voinnista. Neuvolaan saa varata aikaa 30-45min.

Kyllä se mieltä huojentaa näissä matkoissa kun lääkäri tsekkaa kohdunsuun ja ultraa vielä loppuajallakin. Synnärillekään kun ne ei ota sisälle vaikka näin pitkästä matkasta ollaan jos ei oo ihan pakko eli paikat auki tarpeeksi.

Mulle tosiaan kolmas tulossa ja kuulemma yhtä tiuhat neuvolakäynnit on ku ekankin kanssa, eli aluks 3vko välein, sit 2vko välein, sitkerran viikossa ja sit 2krt viikossa..

Huomenna digi ja sit soitto neuvolaan jos vaikuttaa hyvältä!
 
Mun mies kiristi mun hermoja kun varasin ajat siltä mitään kysymättä ja ilmoitin ne hänelle milloin ne on kysymättä milloin saan aikaa varata, ok varhaisultra on lauantaina joten ei pitäisi herralla olla duunikiireitä ja noihin lekuri / neuvola aikoihin en oikeen voinut vaikuttaa loma aika alkaa täälläkin puskea päälle.

Sain juuri nieltyä kitkerän vastauksen ai anteeksi sinunko vaginallesi tuo ultra aika ei mussusein sovi :)

Mutta ihan ehdottomasti haluan sen ultran ihan sen takia että kohdunulkoinen saadaan heti poissuljettua, en halua että siellä kehittyy mikään mikä ei ole oikeassa paikassa kiinni ja onko siellä mitään elossa on toinen suht tärkeä juttu.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
samapa tuo, oon siellä käyny aikasemminki muissa asioissa ja hinnat pitäny paikkaansa. Luulisin et siellä hinnastossa olisi mainittu jos tulee lisäkuluja siihen :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Masc, gynekologikeskuksen sivuilla ei mainittu asiasta.. :) mut voi olla et se on ainoa laatuaan :)

Sent from my HUAWEI P6-U06 using Vau Foorumi mobile app
 
Mulla kin yks keskenmeno takana ja kävin varhaisultrassa tarkistaa tilanteen (kunnallinen varhaisultra) Seuraavalla kierolla heti uudestaan raskaaks ja ne sano siellä kunnallisella äippä polilla että kun teet positiivisen testin nii varaa meille aika heti nii katotaan tilanne :):) Eka ultra nyt 1.7 ja viikkoja abaut 7+
 
Jaiks, perjantaina (rvk 7?) kunnallisen ultra edessä yhden keskenmenon jälkeen ja tää mamma alkaa olla jo tost epätietoisuudes odottelust iha sekasin. Ei osaa kovin rennosti ottaa asiaa, ku km painaa taustalla. Pohjimmiltaan sitä haluais jo ilakoida ja kuuluttaa asiasta lähimmäisille, mut ei vaan uskalla vielä. Jos kaikki ois niinku pitääkin niin luulen, et ollaan kertomas asiasta samantien lähimmäisille. Tuskin pystytään pitämään salassa rvk 12 asti. :)
 
Voi ku itekkin jo pääsis ultraan ei millään jaksais odottaa aika vasta 15.7.


Meillä on täällä silleen et varhaisultra, nt-Ultra, rakenne Ultra kuuluu kaikille.
Itse kuitenkin käyn äippäpolilla joka kuukausi ultrattavana kun on korkea verenpaine ja raskausdiabeettes ollut molemmissa aijemmissa raskauksissa ja varmasti myös tässäkin!
On kyllä ihana päästä joka kuukausi näkemään et kaikki on hyvin, mutta nuiden sairauksien kanssa on koko ajan oltava tarkkana, mitä syöt jne.. Eikä Se ole yhtään kivaa kun ei saa syödä esim. Karkkia :sad001
Onko muilla ollut raskauden ajan diabeettestä? Lääkehoitoinen?
 
Piti ihan kattoa omista aiemmista neuvolakorteista, niin meillä on ultrat raskausviikoilla 8-9 (varhais), 12 (nt), 20 (rakenne), 32 ja 37 ja sit on vielä rv 40 jälkeen ainakin yliaikakontrolli.

Mulla ei oo ollu rd:tä kummassakaan enkä toivo kolmanteenkaan, narahtasin joka kerta kuitenkin arvoista kun en osais pitää suutani kiinni :oops:
Siinä sitä onki jännitysmomenttia kerrakseen käydä se litku juomassa, yök.

Klo 12 jälkeen pääsen soittamaan neuvolaan ja varaamaan ajan ekaan ultraan!
 
Kyllä Suomessa on hyvä tuo raskausajan seuranta! Täällä Ruotsissa pääsee kerran ultraan ja se on se rakenneultra. Asun Uppsalassa, joka on isompi kaupunki kuin Turku, eikä täällä ole mitään paikkaa missä voisi käydä varhaisultrassa. Nt ultraan voi varata itse ajan ja se on omakustanteinen.
Neuvolakäyntejä ei ole läheskään niin monta kuin Suomessa, lääkärintarkastuksia ei ole ollenkaan, jos nyt ei ole jotain ongelmia. Ei ole raskausajan ilmaista hammaslääkäripalvelua eikä äitiyspakkauksia. Äitiyslomakin alkaa kymmenen päivää ennen synnytystä, saat toki olla töissä siihen asti kunnes synnytät jos haluat :)






Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Semla, ohhoh, jotenkin sitä kuvittelisi että Ruotsissa mentäisiin samoilla meiningeillä kun Suomessa. Pitää olla kyllä tyytyväinen miten hyvin Suomessa seurataan ja on äitiyspakkaukset sun muut. Taitaa olla aika harvinaista.

Itellä huomenna varhaisultra, iiiik! Onneks tänään on kiirettä koko päivä, joten ei ehdi niin kauheesti jännitellä..
 
Okei nyt oli joku mitä mä en kai muka tiedä, suomessako ilmainen hammashuolto raskaana oleville? :)

Daizy, mulla kans huomenna, mut vasta sillon iltapäivällä :D
Sent from my HUAWEI P6-U06 using Vau Foorumi mobile app
 
MadH, huomenna sit jännätään yhdessä :) Toivottavasti saadaan molemmat hyviä uutisia!
 
Joo peukut pystyssä mulla sullekin!!! :)

Sent from my HUAWEI P6-U06 using Vau Foorumi mobile app
 
Juuh, raskausaikana saa kerran käydä ilmaiseks tarkastuttaan hampaat. :)
Yleensä suositellaan, et käytäs toisen kolmanneksen aikana, jolloin oireiden pitäis olla rauhallisempia ku alku- ja loppuvaiheen pahoinvoinnit yms vaivat ei kiusaa.

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app
 
Miullekkaan ei neuvolasta esikoisesa sanottu mitään ilmaisesta hammashoidosta :eek: pitääpä ihan kysyä kun ensi viikolla sinne menen et onko?! Äiti muistaakseni kysyi esikon aikaan et vieläkä on, mut sanoin että ei vissiin kun ei neuvolassakaan mainittu.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Takaisin
Top