KukkaPuska
Vauhtiin päässyt keskustelija
Tulin kommentoimaan tätä keskustelua n vuosi sitten lukeneena mikäli siitä olisi jollekin apua.. koin ensimmäisen helposti alkaneen raskauden jälkeen kaksi keskenmenoa (5+4 ja 7+6 - toinen huomattiin kesken menneeksi vasta 12+0 ultrassa…). Näiden kokemusten jälkeen päätin selvitellä mitä voisin ”helposti” tehdä ja päädyin otattamaan raskautta suunnittelevan verikoepaketin (ainakin Puhdilta löytyy). Menin tulosten kanssa yhdelle käynnille lapsettomuuslääkärille joka totesi, että ainakin aivan liian alhainen ferritiinini pitäisi hoitaa kuntoon, se voi sekä vaikeuttaa raskaaksi tulemista että lisää keskenmenojen todennäköisyyttä.
Kävin tämän jäljeen rautainfuusiossa ja 2 tai 3 kk myöhemmin olin raskaana niin, että lopputulos on nyt sylissä . Olen kuullut että raudan puute on aika yleinen vaiva, ja koska se on helppo hoitaa kuntoon, halusin vain vinkata mikäli jollekulle olisi apua
Kiitos kun jaoit oman kokemuksesi ja pahoittelut keskenmenoista. Ja aivan ihanaa kun sait oman pikkuisen lopulta syliin asti!
On kyllä hyvä että Suomessa on noita yksityisiä labroja minne voi mennä ilman lähetettä. Mullakin olisi aika moni vaiva kuten autoimmuunisairaus ja matala ferritiini jäänyt diagnosoimatta, jos en olisi mennyt synlabilla teettämään autoimmuunipakettia mistä löytyi vasta-aineita. Synlabista ja Puhdista esim. löytyy kaikenlaisia testipaketteja hedelmällisyydestä kilppareihin, mihin pitää itse rahallisesti satsata, mutta on kyllä sen arvoisia, kun julkisella ei testata etenkään "perusterveillä" kuin perusverenkuvaa.
Itsellä on ferritiini vain 14 tällä hetkellä, mutta hemoglobiinit on ok lukemissa. Aiemmin keskenmenon kokeneena ja esikoista odottaessa vähän mietityttää tää ferritiini-asia kumminkin. Mulle sanottiin erikoisgynellä, että rautainfuusiota ei mielellään tehdä koska siitä voi saada anafylaktisen shokin, ja että pitäis nyt vaan syödä sitä rautavalmistetta. Ei kai sitä infuusiota raskaana oleville voi tehdäkään?
Jos tää nyt menisi kuitenkin maaliin asti, sitä toivoen.
Muokattu viimeksi: