Varhainen keskenmeno

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja pearl82
  • AloituspĂ€ivĂ€mÀÀrĂ€ AloituspĂ€ivĂ€mÀÀrĂ€
Maanantaina ultrassa arviolta 7+4, todettu tuulimunaepĂ€ily. 💔
Sain lÀhetteen Naikkarille ja sieltÀ tuli kÀyntiaika perjantaille ultraan & hoidon suunnitteluun.

Nyt illasta kuitenkin alkoi alaselÀssÀ jomotus sekÀ paineentuntua ja menkkajomoa alavatsalla. Haluaisin ajatella ettÀ tÀmÀ lÀhtisi spontaanisti nyt keskeytymÀÀn tÀssÀ lÀhipÀivinÀ.

Ajattelin muutenkin etten ensimmÀiseksi olisi keskeyttÀmÀssÀ pillereillÀ/kaavinnalla vaan antaisin keholle mahdollisuuden hoitaa keskenmenon. TÀytyy huomenna soitella Naikkarilla ja kysyÀ mitÀ he ovat mieltÀ, voisiko aikaa siirtÀÀ ja odotella vielÀ.

Nyt vain odottaa ettĂ€ tĂ€mĂ€ kaikki olisi ohitse ja pÀÀsisi elĂ€mĂ€ssĂ€ eteenpĂ€in. đŸ™đŸ»

Itse ehkÀ menisin sinne ultraan ja suunnitteluun kuulemaan vaihtoehtoja, sille varalle ettei keho alkaisi spontaanisti toimimaan. Olisipa sitten se varasuunnitelma sitten varalle pohdittua. Kasvintaan en olisi itsekkÀÀn ihan hevillÀ suostumassa, vaan hakeutuisin aitoon kiinalaiseen akupunktioon.

Toivotaan ettÀ kehosi kuulee toiveesi!!

YmmÀrrÀn.
MinĂ€ soitin Naikkarille ja tĂ€llĂ€ ei tosiaan mikÀÀn kiire ole, vaan voin hyvin odotella vuodon alkua. Ensi viikolla menen. Ja ei tarvitse nyt ainenkaan viikonloppua vasten miettiĂ€ sairaalareissuja. MeillĂ€ oli muutenkin kesĂ€lomasuunnitelmia tĂ€hĂ€n! 😊

Haluaisin nimittÀin lÀÀkkeellisen tyhjennyksen sitten osastolla, sen vaatiessa. Helpompi kun lasten ei tarvitse olla todistamassa mitÀ ikinÀ sitten tuleekaan ja itsellÀ ainenkin tÀllöin olo ettÀ olen hyvissÀ kÀsissÀ.

Nyt tietysti toivon ettĂ€ tÀÀ alkaisi tĂ€stĂ€ spontaanisti ja sillail maltilla. đŸ™đŸ»

Eilen tuli pienesti vaaleanpunaista/ruskeaa pyyhkĂ€isyvuotoa. Menkkamaisia lieviĂ€ tuntemuksia on ollut parina pĂ€ivĂ€nĂ€ ja kaikenlaista paineentuntua, vihlaisuja ja kolotusta alaselĂ€ssĂ€ ym. Toivoa yhĂ€ elĂ€ttelen ettĂ€ vuoto alkaisi ennen keskiviikon ultraa & kĂ€yntiĂ€. đŸ™đŸ»
Nyt olisi arviolta rv 8+2.

Kiitos Miitu, ettÀ vinkkasit tÀstÀ palstasta.
TÀÀllÀ odotellaan milloin keskenmeno alkaa. Varhaisultrassa kÀyty maanantaina, jolloin alkion kasvu laahasi ja syke oli huono. Eilen kÀvin uudelleen ja mitat edelleen samat ja syke vielÀkin huonompi. Sain lÀhetteen eteenpÀin ja ensi viikolla meen tarkastaa jÀlleen tilanteen. Toiveena on ettei tÀmÀ pitkittyisi kovinkaan kauan. PÀÀ ei meinas kestÀÀ, ettÀ raskausoireet pahenevat, mutta alkio itsessÀÀn on kuolemassa tai kuollut.

Eilen tuli pienesti vaaleanpunaista/ruskeaa pyyhkĂ€isyvuotoa. Menkkamaisia lieviĂ€ tuntemuksia on ollut parina pĂ€ivĂ€nĂ€ ja kaikenlaista paineentuntua, vihlaisuja ja kolotusta alaselĂ€ssĂ€ ym. Toivoa yhĂ€ elĂ€ttelen ettĂ€ vuoto alkaisi ennen keskiviikon ultraa & kĂ€yntiĂ€. đŸ™đŸ»
Nyt olisi arviolta rv 8+2.
Voimia! ❀
TÀÀllÀ samanlainen toive. Nyt olisi 7+5.

Kiitos Miitu, ettÀ vinkkasit tÀstÀ palstasta.
TÀÀllÀ odotellaan milloin keskenmeno alkaa. Varhaisultrassa kÀyty maanantaina, jolloin alkion kasvu laahasi ja syke oli huono. Eilen kÀvin uudelleen ja mitat edelleen samat ja syke vielÀkin huonompi. Sain lÀhetteen eteenpÀin ja ensi viikolla meen tarkastaa jÀlleen tilanteen. Toiveena on ettei tÀmÀ pitkittyisi kovinkaan kauan. PÀÀ ei meinas kestÀÀ, ettÀ raskausoireet pahenevat, mutta alkio itsessÀÀn on kuolemassa tai kuollut.

YmmĂ€rrĂ€n hyvin tuon ettĂ€ tĂ€mĂ€n "piinavaiheen" haluaisi vain mahdollisimman pian ohitse. Sitten ehkĂ€ pÀÀsee työstĂ€mÀÀn sitĂ€ henkistĂ€kin puolta. đŸ€ Onneksi sait ajan jo ensi viikolle.

On todella erikoinen tunne ettÀ on raskausoireita mutta odottaa vaan keskenmenovuotoa vailla mitÀÀn toivoa.
KĂ€velin erĂ€skin ilta vessaan yöllĂ€ (kuten niin usein tĂ€n raskauden aikana) ja tisseihin vaan sĂ€rki kun ovat niin arat. Masu muistuttelee ettĂ€ kohtu on siellĂ€ kasvanut.. vailla asukasta. 😭

YmmĂ€rrĂ€n hyvin tuon ettĂ€ tĂ€mĂ€n "piinavaiheen" haluaisi vain mahdollisimman pian ohitse. Sitten ehkĂ€ pÀÀsee työstĂ€mÀÀn sitĂ€ henkistĂ€kin puolta. đŸ€ Onneksi sait ajan jo ensi viikolle.

On todella erikoinen tunne ettÀ on raskausoireita mutta odottaa vaan keskenmenovuotoa vailla mitÀÀn toivoa.
KĂ€velin erĂ€skin ilta vessaan yöllĂ€ (kuten niin usein tĂ€n raskauden aikana) ja tisseihin vaan sĂ€rki kun ovat niin arat. Masu muistuttelee ettĂ€ kohtu on siellĂ€ kasvanut.. vailla asukasta. 😭
ItsellÀ tulee juuri samanlaisia sydÀntÀsÀrkeviÀ ajatuksia.
Itse taas ahdistun ajatuksesta, ettÀ alkio yrittÀÀ epÀtoivoisesti kasvaa ja sitkuttaa huonolla sykkeellÀ. Huoh.
Huomaan, ettÀ aina kun nÀitÀ ajatuksia on, niin työnnÀn ne nopeasti jonnekin mielen sopukoihin.. EhkÀ se on niinkuin sanoit, ettÀ vasta keskenmenon jÀlkeen pystyy alkaa asiaa kÀsittelemÀÀn.

Voimia @Miitu ja @Pöllöliini :crying-face:
Mulla on nyt keskenmenon vuotopÀivÀ nro 5 ja suurimmat ryöpsÀhdykset ehkÀ takanapÀin. Ollaan miehen kanssa itketty ja keskusteltu viikonloppuna todella paljon. Kummallakaan meistÀ ei ole aiempaa kokemusta siitÀ, miten vaikeaa lapsen yrittÀminen voi olla. Nyt meillÀ on sitten takana kokonaiset kaksi keskenmenoa perÀkkÀin tÀmÀn kevÀÀn/kesÀn aikana. Olen todella vÀsynyt kaikin tavoin. Neuvolan hoitaja oli niin ihana, kun hÀn pahoitteli ja varmisti, ettÀ kai me pÀrjÀtÀÀn. Pakko pÀrjÀtÀ. En tiedÀ, mitÀ ajattelen uudestaan yrittÀmisestÀ. En ole henkisesti vielÀ siellÀ asti.

Oon niin pahoillani teidĂ€n puolestanne. ❀
MÀkin soitin neuvolaan peruakseni ensikÀynnin. SieltÀ kanssa tiedusteltiin vointia ja kerrottiin, ettÀ voin olla neuvolapsykologiin asiasta yhteydessÀ joko heidÀn kauttaan tai suoraan psykologiin. Auttaisko tÀmÀ palvelu teitÀ?

Oon niin pahoillani teidĂ€n puolestanne. ❀
MÀkin soitin neuvolaan peruakseni ensikÀynnin. SieltÀ kanssa tiedusteltiin vointia ja kerrottiin, ettÀ voin olla neuvolapsykologiin asiasta yhteydessÀ joko heidÀn kauttaan tai suoraan psykologiin. Auttaisko tÀmÀ palvelu teitÀ?
Kiitos :red-heart: Meillekin tarjottiin keskusteluapua ja pidÀn sen kyllÀ mielessÀ. SiinÀ hetkessÀ taisin kumminkin vastata hoitajalle, ettÀ tavallaan olo on vaan helpottunut, kun vuoto selkeÀsti alkoi. Se epÀvarmuus ja epÀtietoisuus oli ollut pahinta. Mullahan oli ollut rv 6-8 pÀivittÀin outo tunne, ettÀ ehkÀ kaikki ei olekaan ok. SitÀ ei voinut jÀrjellÀ selittÀÀ, ja ihmettelin, miksi en voi vaan iloita. Kun oireet sitten yhtÀkkiÀ katosi, silloin jo "tiesin", mutta kÀvin silti neuvolassa puntarilla ja juttelemassa pakolliset. Oli tosi irrallinen olo. Hoitaja onnitteli raskaudesta, mutta en itse tuntenut iloa yhtÀÀn... Toiveikkuuden ja toivottomuuden vÀlimaastossa olikin raskainta. Oli raskasta, kun mies sydÀmensÀ pohjasta tsemppasi ja oli (tietysti) todella positiivinen ja koki mun ahdistuksen outona. Oli raskasta, kun neuvolassa vielÀ tunti ennen ekaa veriryöppyÀ hoitaja sanoi, ettÀ todennÀköisesti kaikki on hyvin... Kunnes yhtÀkkiÀ kotiin pÀÀstyÀni ei ollutkaan. Veri kirjaimellisesti pulppusi musta, kun olin saanut kotioven takanani kiinni. Jos jostain haluisin puhua, niin siitÀ. Myös tÀnne kirjoittaminen auttaa.

Lopulta itse vuotaminen ja siihen liittyvÀt kivut on olleet pientÀ. TÀnÀÀn on vuotopÀivÀ nro 6. Hetken nÀytti siltÀ, ettÀ vuoto on hiipumaan pÀin, mutta yöllÀ tuli taas reippaammin, ja aamupalalla hulahti vaatteiden lÀpi.

Mulla on tosi ristiriitaiset olotilat ja on siksi ehkĂ€ hankala ollut tĂ€llĂ€kin palstalla olla. Kun mulla ei edes ole vauvaa mitĂ€ surra, mutta silti se iski tosi lujaa. 😭
JÀrjellÀ ajateltuna tÀhÀn kohtaan elÀmÀntilannetta tÀÀ oli tosiaan "helpotus", mikÀ oli se ensimmÀinen tunne, mutta sydÀn ei ole samaa mieltÀ. Koska olisi ollut enemmÀn kuin tervetullut pieni ja asiat olisivat varmasti jÀrjestyneet. Ja ollaan me oltu miehen kanssa pahoillamme asiasta.
Irvokasta ettĂ€ raskausoireita on, vatsa kasvaa, mutta silti tĂ€ytyy vaan valmistautua vuodattamaan "unelma neljĂ€nnestĂ€" ulos. đŸ˜Ș

Mulla on huomenna nyt sitten se kontrolliaika jossa ultrataan kohtu vielÀ ja varmaan aletaan sitÀ keskeytystÀ miettiÀ. Olisin halunnut odotella ettÀ keho ymmÀrtÀisi avata hanat, mutta tuskin siitÀ enÀÀ hyötyÀ on. Puolet lomasta pian mennyt tÀtÀ murehtiessa niin parempi toimia ettÀ pÀÀsee eteenpÀin. EpÀtietoisuus tosiaan on pahinta!
Ajatuksetkin ovat jotenkin aivan sumussa ja solmussa tĂ€mĂ€n takia. En oikein nĂ€e eteeni. Mutta uskoisin ettĂ€ kun tĂ€mĂ€ tilanne nyt tĂ€stĂ€ etenee ja pÀÀsee toipumaan, myös ajatukset selkiytyy ja voi jo miettiĂ€ vĂ€hĂ€n elĂ€mÀÀ eteenpĂ€in. Nyt kaikki on vain pysĂ€htynyt. 😕

Sukkasillaan, Se on jĂ€nnĂ€ miten itsellĂ€ on se aavistus siellĂ€. Mullakin oli takaraivossa tuo tunne, koko ajan. En mitenkÀÀn yllĂ€ttynyt siis ultrassa huonoista uutisista. Ja aiemmastakin km oli tunne ettĂ€ kaikki ei ole hyvin. Toivotaan ettĂ€ vuodot olisi pian takana pĂ€in ja paljon voimia tilanteen kĂ€sittelyyn ja toipumiseen! ❀ On hyvĂ€ ettĂ€ olette voineet miehen kanssa kĂ€ydĂ€ tĂ€tĂ€ yhdessĂ€ myös lĂ€vitse ja ettĂ€ tarvittaessa muutakin keskustelu apua saatavilla. TĂ€rkeÀÀ ettei jÀÀ yksin surun ja ajatuksien kanssa.

Pöllöliini, Tsempit myös sinne ÀÀrettömĂ€n surulliseen tilanteeseen ja paljon voimia! ❀ Sullekin taisi olla tĂ€llĂ€ viikolla kĂ€ynti edessĂ€ vai joko olet ehtinyt kĂ€ymÀÀn?

Naikkarilla kÀyty!
Ensin epÀili (pienesti) ettÀ jos onkin kohdunulkoinen mutta joku kokeneempi konkari tuli varmistamaan ettÀ kyse jo surkastumassa olevasta keltarauhasesta, pallero jota ensin epÀili. Ja kohtu yhÀ tyhjÀ. Ei ruskuaispussia tai alkiokaikua.

Otin vastaanotolla Mifegynen kypsyttelemÀÀn kohdunsuuta ja perjantaina cytot. PitÀisi pÀrjÀtÀ kotona vaikka yritin vÀngÀtÀ itseÀni osastolle. Toivotaan ettÀ lÀÀkÀri oli nyt oikeassa. Oli kyllÀ muuten aivan mahtava tyyppi ja tuli jopa hyvÀ mieli kÀynnistÀ, niin hyvÀ kun tÀssÀ tilanteessa voi tulla.

Pahinta oli epĂ€tietoisuus ja nyt asiat etenevĂ€t. PÀÀsen toivottavasti eteenpĂ€in ja toipumaan. ElĂ€mĂ€ jatkuu. 🌈

@Miitu HyvÀ, ettÀ pÀÀset työstÀmisessÀ nyt eteenpÀin :Hugging Face::red-heart: hyvÀ hoitohenkilökunta on aina kullanarvoista. Toivotaan, ettÀ selviÀtte saamillanne ohjeilla kotona.

Mulla vuoto edelleen ryöpsÀhtelee. VÀlillÀ rauhallisempaa. Sain sovittua labra-ajan hcg-mittaukseen ensi viikolle. Silloin toivottavasti vuoto on jo loppunut.

En pÀÀssyt aikaisemmin palstoille, mutta olit mielessÀ @Miitu
HyvĂ€, ettĂ€ sait asian eteenpĂ€in. ❀

Mulla huomenna se kÀynti. Sattuu olemaan vielÀ mun syntymÀpÀivÀ. Kovasti jÀnnittÀÀ.

Osanottoni Pöllöliini đŸ„ș💔 (Ja vielĂ€ syntymĂ€pĂ€ivĂ€nĂ€ tĂ€llĂ€iset uutiset..) Olen niin pahoillani. 😔

Toivottavasti Sukkasillaan vuoto siellĂ€ pian asettuu. Ja hcg mittaukset kertoisivat ettĂ€ arvot laskussa. Henkinen puoli varmasti sitten viekin enemmĂ€n aikaa. Voimia! ❀đŸ˜Ș

TÀÀllÀ "tyyntÀ ennen myrskyÀ". TÀytyy vain toivoa parasta ja pelÀtÀ pahinta, nÀistÀ kun ei ikinÀ tiedÀ mitÀ tuleman pitÀÀ. Lapsille olen kertonut sen verran ettÀ Àiti on saanut lÀÀkkeitÀ joista voi tulla tosi kipeÀksi, mutta jotka kuitenkin auttavat ja ne tÀytyy ottaa. EttÀ jos Àiti tarvitsee lisÀÀ lÀÀkettÀ tÀytyy sitten lÀhteÀ lÀÀkÀriin/sairaalaan mutta ettÀ heidÀn ei tarvitse huolestua.

Eilen itkin aika paljon mutta nyt en oikein pysty ajatella henkisiĂ€ asioita kun keho on sellaisessa "taistele ja pakene" -tilassa. Mies on ollut ihanasti tukena. ❀ HĂ€n on ajatellut enemmĂ€n asiaa jĂ€rjellĂ€, ettĂ€ siellĂ€ nyt ei ollut elĂ€mĂ€n edellytyksiĂ€ alkuunkaan ja luonto on hoitanut hommansa. Kuitenkin oli hĂ€n nĂ€hnyt unta pienestĂ€ ja jollain tavalla ollut haikeana, joten varmasti siellĂ€kin jonkinlainen prosessi kĂ€ynnissĂ€.

Osanottoni Pöllöliini đŸ„ș💔 (Ja vielĂ€ syntymĂ€pĂ€ivĂ€nĂ€ tĂ€llĂ€iset uutiset..) Olen niin pahoillani. 😔

Toivottavasti Sukkasillaan vuoto siellĂ€ pian asettuu. Ja hcg mittaukset kertoisivat ettĂ€ arvot laskussa. Henkinen puoli varmasti sitten viekin enemmĂ€n aikaa. Voimia! ❀đŸ˜Ș

TÀÀllÀ "tyyntÀ ennen myrskyÀ". TÀytyy vain toivoa parasta ja pelÀtÀ pahinta, nÀistÀ kun ei ikinÀ tiedÀ mitÀ tuleman pitÀÀ. Lapsille olen kertonut sen verran ettÀ Àiti on saanut lÀÀkkeitÀ joista voi tulla tosi kipeÀksi, mutta jotka kuitenkin auttavat ja ne tÀytyy ottaa. EttÀ jos Àiti tarvitsee lisÀÀ lÀÀkettÀ tÀytyy sitten lÀhteÀ lÀÀkÀriin/sairaalaan mutta ettÀ heidÀn ei tarvitse huolestua.

Eilen itkin aika paljon mutta nyt en oikein pysty ajatella henkisiĂ€ asioita kun keho on sellaisessa "taistele ja pakene" -tilassa. Mies on ollut ihanasti tukena. ❀ HĂ€n on ajatellut enemmĂ€n asiaa jĂ€rjellĂ€, ettĂ€ siellĂ€ nyt ei ollut elĂ€mĂ€n edellytyksiĂ€ alkuunkaan ja luonto on hoitanut hommansa. Kuitenkin oli hĂ€n nĂ€hnyt unta pienestĂ€ ja jollain tavalla ollut haikeana, joten varmasti siellĂ€kin jonkinlainen prosessi kĂ€ynnissĂ€.
Kiitos ❀
Jotenkin sitĂ€ piti kiinni siitĂ€ epĂ€toivoisesta toiveesta, vaikka tiesi mitĂ€ tuleman pitÀÀ. TĂ€nÀÀn on itketty ja halittu esikoista. Ja syöty kakkua. Mun Ă€iti teki kaksi erilaista kakkua lohdutukseksi. Me ollaan ihan perinteinen lohtusyöjĂ€perhe. 🙈

Lauantaina otan kotona esilÀÀkkeen. Ja maanantaina cytot, eka satsi kotona ja loput sairaalassa. Toivon ettei se vielÀ kÀynnistÀ vuotoa, vaan vasta maanantaina siellÀ sairaalassa alkaisi.

Ja tsemppiĂ€ sulle huomiseen! ❀ Ja teille molemmille ÀÀrettömĂ€n paljon voimia raskaaseen tilanteeseen.

Takaisin