Varhainen keskenmeno

Heippa. Minäkin siirryn surullisin mielin lokakuisista tänne. 😔 Päälle viikon verran soittelin terveyskeskukseen rusehtavasta vuodosta ja ensimmäisellä neuvolakerralla kerroin myös asiasta, mutta sain aina vastaukseksi, että on täysin normaalia. Maanantaina taas saman vastauksen jälkeen päädyin ottamaan yhteyttä työterveyteen, josta pääsin heti tunnin sisällä gynelle ultraan ja siellä todettiin keskeytynyt keskenmeno… 😭 Sain seuraavanapäivänä sairaalaan ajan, jossa ultrattiin vielä ja annettiin alkulääke + cytotecit kotiin. Äsken laitoin juuri ensimmäiset 4kpl cytotecejä. Huh ompas surkea fiilis, vaikka alitajunta sanoi alusta asti, että maaliin tämä raskaus ei mene…☹️
Siis tää terkkarin ja neuvolan joka kertanen et on ihan normaalia, no kun ei aina ole. Täällä siis täysin sama tilanne muuten mut skippasin viel cytotecit kun näyttäs tulevan itelleen ulos. Otan ens viikolla jos ei tuu mut ainakin eilisestä vuoto ja ( anteeks) römmäleet lisääntyny.
Tsemppiä❤
 
Toi neuvolan suhtautuminen vuotoihin on kyllä uskomatonta. Itsellä ihan samat kokemukset vuodoista "se voi olla normaalia". Ensinnäkään tuo tokaisu ei helpota oloa mitenkään. Ja toisekseen ei se nyt kyllä välttämättä ole kovin normaalia. Itellä kahdessa onnistuneessa raskaudessa oli pienen pientä vuotoa ehkä siinä kiinnittymisen aikoihin ja ihan ekoilla viikoilla, mut se oli enemmän sellaista limaista/valkovuotoon sekoittuvaa ja vanhaa verta (tummaa/ruskeaa). Mutta se oli todella vähäistä.

Keskenmenneissä vuoto on ollut paljon runsaanpaa ja verisempää. Spontaanissa km kohdalla vuoto alkoi niukkana mutta selvästi tuoreena verenä ja siitä runsastuen. Keskeytyneessä keskenmenossa vuoto oli reilut 2 viikkoa veristä alussa ja hiipui viikkoon 6+0 ja ultrassa todettiin syke ja viikkoja vastaava alkio 6+2. Kuitenkin Googlen kokemusten mukaan verinen vuoto ei yleensä ollut merkinnyt mitään hyvää lopputulosta lopulta, vaikka syke oli kertaalleen nähty.

Eli summa summaarum, itse en pidä tuoretta/punaista verenvuotoa kokemusten perusteella millään tavalla normaalina.
 
Täällä pieni päivitys omaan tyhjennykseen. Eilen kävin tarkistuttaa päivystyksen kautta kohdun tilannetta.

Mulla tosiaan iski uusi pieni flunssa päälle tiistaina ja nousi kuume. Keskiviikkona soittelin polille tilanteesta ja käskettiin seurata jos kuume johtuisi flunssasta. Pientä alaselkäsärkyä kuitenkin oli. Eilen neljättä päivää kuumeessa, soitin uudestaan ja käskettiin käydä labrassa. Crp koholla joten parempi tarkistaa kohdun tilanne kun ei varmuutta voiko olla alkavaa kohtutulehdusta vai johtuisiko flunssasta.

Kohtutulehdus ultran mukaan suljettiin pois, ainakin toistaiseksi. Onneksi näin ja maanantaina uudet labrat. Itse raskausmateriaalia ei kohdussa näkynyt mutta paksuuntunut limakalvo tiukasti paikallaan. Tätä osasin vähän odottaakin, koska jälkivuoto hiipui jo maanantaina ihan olemattomiin, pientä ruskeaa tuhrua ja pikkuhousunsuojalla pärjännyt. Sain 4kpl cytoteciä vastaanotolla noin klo 13, josko se vauhdittaisi tyhjentymistä.

Tähän mennessä ei kuitenkaan ole tapahtunut mitään, vuoto on edelleen ihan yhtä niukkaa. Miksi mun kohtu haluaa pitää siitä limakalvosta kiinni 😓 niin kauan kun se siellä jumittaa, ei pääse uusi kierto alkamaan. Ja kun uusi kierto ei ala, ei voi alkaa yrityskään.
 
Pakko sanoa, että keskeytyneen keskenmenon jälkeen en ole kenellekään toivottanut "tarrasukkia", koska ei sekään ollut kiva kokemus, että kantaa kuollutta 6 viikkoa, kun se on niin tiukasti tarrannut. Tulkoon mieluummin ulos luonnonmukaisesti ajoissa, eikä vasta lääketieteen avulla viikkoja myöhemmin.
 
@VäriSointu kieltämättä tuo tarra sukkia matkaan tuntuisi ittestäkin varmasti vähän katkeralta jos tässä vielä uudestaan raskaus suodaan.

Onneksi pääsen maanantaina purkamaan tilannetta lääkärin kanssa, kun on sovittu soittoaika tuon labran vuoksi. Mutta oon jo pääni miettiny puhki mitä mä haluaisin.

Kaavinta tuntuu hurjalta, pelkästään jo nukutuksen vuoksi mutta myös kun se vaikuttaa varmasti sitten vielä pitkään tuohon limakalvon paksuuntumiseen. Mulla kun ennen raskauksia oli vähän turhan ohut limakalvo ja raskauksien jälkeen tämä on korjaantunut. En haluais ottaa tuon kanssa takapakkia.

Toisaalta monien viikkojen odottelu ja pikkuhiljaa tuhruttelukaan ei kuulosta hyvältä. Toisaalta sit taas oon miettinyt, että kun pääsis taas liikunnan pariin ja vähän pusertaa voimakkaammin, niin voisko se auttaa sitä limakalvoa tulemaan ulos nopeammin. Mutta kun tässä on jo kuukauden putkeen sairastellut niin ei ihan voi kovin kovaa aloittaa liikkumistakaan 😓
 
Heippa. Olin ajatellut kirjoitella tuonne lokakuisiin sitten, kun nt-ultrasta olisi saanut vihreää valoa, mutta näinpä sitten tälle puolelle jouduin. Tänään oli siis ultra 12+5, mutta todettiin että oli mennyt kesken jo 8+2 💔 ensimmäinen olisi ollut meille kyseessä. Olo on aika järkyttynyt, vaikka hieman varauksella olenkin koko ajan ollut, ja pieni pelko on ollut kokoajan matkassa että voiko siellä olla kaikki hyvin. Mutta hurjaa että noinkin kauan on jo mennyt eikä ole tullut itsestään ulos.. Huomiselle sain jo onneksi ajan sairaalaan ja saan tyhjennyksen jo näinkin pian. Nyt jännittää millainen kokemus on edessä ja miten tästä toipuu eteenpäin, helpottaa hieman päästä täältä vähän lukemaan etukäteen että mitä voi olla edessä.
 
Olen niin pahoillani 😔 paljon voimia jaksamiseen. Tuonne toiseen ketjuun jo vähän vastasinkin omasta tyhjennyksestä. Siitä on niin vähän aikaa, että muistaa kaiken vähän turhankin selvästi, vaikka omalla kohdalla se meni hyvin.

Limakalvo nyt tuolla paikallaan edelleen kyllä on, mutta sille ei mitään nyt tehdä. Odotellaan, josko se tulee ulos seuraavien kuukautisten mukana. Ohjeena edelleen tehdä rtesti kotona (nyt 3 viikkoa siihen).
 
Kohtutulehdus ultran mukaan suljettiin pois, ainakin toistaiseksi. Onneksi näin ja maanantaina uudet labrat. Itse raskausmateriaalia ei kohdussa näkynyt mutta paksuuntunut limakalvo tiukasti paikallaan. Tätä osasin vähän odottaakin, koska jälkivuoto hiipui jo maanantaina ihan olemattomiin, pientä ruskeaa tuhrua ja pikkuhousunsuojalla pärjännyt. Sain 4kpl cytoteciä vastaanotolla noin klo 13, josko se vauhdittaisi tyhjentymistä.

Tähän mennessä ei kuitenkaan ole tapahtunut mitään, vuoto on edelleen ihan yhtä niukkaa. Miksi mun kohtu haluaa pitää siitä limakalvosta kiinni 😓 niin kauan kun se siellä jumittaa, ei pääse uusi kierto alkamaan. Ja kun uusi kierto ei ala, ei voi alkaa yrityskään.
Kauan sulla kesti tuo jälkivuoto? Mulla oli tyhjenny torstaina ja oikeastaan sunnuntaista asti ollut ihan olematonta tuo vuoto. Olen tässä miettinyt, että onko se ihan normaalia.
 
Kauan sulla kesti tuo jälkivuoto? Mulla oli tyhjenny torstaina ja oikeastaan sunnuntaista asti ollut ihan olematonta tuo vuoto. Olen tässä miettinyt, että onko se ihan normaalia.
Täällä yks jolla molemmissa keskenmenossa jälkivuoto ollut niukkaa ja kuukautiset on yleensä yks verilöyly. Onks sulla kipuja? Ne yleensä kertoo siitä että siellä ois vielä jotain. Kuulemma vuodon määrä riippuu paljon siitä minkälainen suositus siellä on ollut.
 
Täällä yks jolla molemmissa keskenmenossa jälkivuoto ollut niukkaa ja kuukautiset on yleensä yks verilöyly. Onks sulla kipuja? Ne yleensä kertoo siitä että siellä ois vielä jotain. Kuulemma vuodon määrä riippuu paljon siitä minkälainen suositus siellä on ollut.
Oli kamalia kipuja tyhjennyspäivänä, jotain pientä nippailua/vihlontaa on mutta ei sellasta että huolestuisin niistä. Vuotoa tulee kyllä vielä, mutta tosi vähän ja satunnaisesti. Täytyy tehdä testi ensiviikolla ja kattoa miltä se näyttää.
 
Oli kamalia kipuja tyhjennyspäivänä, jotain pientä nippailua/vihlontaa on mutta ei sellasta että huolestuisin niistä. Vuotoa tulee kyllä vielä, mutta tosi vähän ja satunnaisesti. Täytyy tehdä testi ensiviikolla ja kattoa miltä se näyttää.
Mulla ei tullut myöskään isoja kipuja mut silti ohjattiin päivystykseen ja sain lisää cytotecejä ja sen jälkeen taas tuli lisää materiaalia. Toivotaan että sulla ois sieltä jo kaikki tullut ulos 🙏🏻
 
Täällä kans tyhjennys edessä ensi viikolla, eilen todettiin tuulimuna ultrassa. Oisin saanut mennä jo tänään aloittamaan, mutta oon lähössä torstaina ulkomaille pääsiäisen viettoon, ni ajattelin että helpompi sitten ens viikolla. Olikohan järkevä ratkaisu? 🤔 tokihan vuoto voi alkaa ennen sitäkin, mutta nyt ei ainakaan tuu mitään.
 
Mulla ei tullut myöskään isoja kipuja mut silti ohjattiin päivystykseen ja sain lisää cytotecejä ja sen jälkeen taas tuli lisää materiaalia. Toivotaan että sulla ois sieltä jo kaikki tullut ulos 🙏🏻
Täytyy seurata. Tuli sitä materiaalia kyllä ulos aikalailla.
 
@Binky itse tyhjennyspäivänä (la) osastolla tuli se raskausmateriaali pois, sitten holahti pari kertaa suht kirkasta verta jossa ihan mini hyytymää mukana, sanoisinko ehkä 1-2dl max. Siihen se oikeastaan sitten jäikin. Sunnuntaina ja maanantaina kirkasta verta tuli ehkä noin 1dl yhteensä. Tiistaina ja keskiviikkona enää pientä tuhrua ja sekin enemmän pyyhittäessä. Pikkuhousunsuojalla pärjännyt sieltä tiistaista asti. Vime perjantaina kävin siellä tarkastusultrassa jossa kohdun limakalvo oli edelleen 14mm, 4 kpl cytoja sai aikaan silloin pe ehkä ruokalusikallisen verta ja siinä se. Nyt viikonlopusta (la) tähän tiistaihin ei ole tullut yhtään mitään ja tänään jätin pikkuhousunsuojankin pois kun tuntuu, että alkaa paikat ärtymään.

Mä en nyt oikein itsekään tiedä, että voinko sanoa jälkivuodon nyt loppuneen kun se limakalvo kuitenkin on paikallaan. Gynen kanssa juttelin eilen tilanteesta ja hänen mukaan sille ei tehdä mitään vaan vuotanee ensimmäisten menkkojen aikana sitten ulos. Eli voi olla odotettavissa melko niagaravuodot sitten kunhan menkat joskus sitten saapuu. Gyne sanoi myös, että tyhjespäivästä laskien menkat alkaa yleensä suht normaaliin aikaan, joten odottelen omiani alkavaksi joskus huhtikuun viimeisillä viikoilla.
 
Lisäyksenä vielä, että mulla ei mitään kipuja ole ollut missään vaiheessa. Viime viikolla pientä alaselkäsärkyä, mutta sekään ei sitten onneksi tarkorkoittanut mitään tulehdusta tms. Mäkin sitä vuodon määrää ihmettelin ja oma niukkuus selittyi sillä limakalvolla, joka ei ole suostunut tyhjentymään. Spontaanissa km :ssakin nimittäin vuotoa oli paljon enemmän vaikka meni kesken jo 6+ viikolla. Siinä kohtu tyhjeni varmasti ihan itsestään kerralla kaikkineen päivineen.

Jatko-ohjeena on edelleen se rtesti 4 viikon päästä tyhjennyksestä. Jos silloin vielä pos. mutta vuotoa ei ole niin uusi testi tuosta viikon päästä. Jos edelleen posi niin sitten yhteyttä klinikalle. Toki, jos tässä välissä tulee edelleen jotain ihmeellistä, yhtäkkiä vuoto voimistuu, tulee kipuja jne niin heti yhteyttä. Mutta nyt pitää vaan odotella niitä menkkoja jotta se limakalvo vuotaa ulos. Uskon itse, että kun ekat menkat alkaa/loppuu niin testikin näyttänee siinä vaiheessa negatiivista
 
Heippa. Olin ajatellut kirjoitella tuonne lokakuisiin sitten, kun nt-ultrasta olisi saanut vihreää valoa, mutta näinpä sitten tälle puolelle jouduin. Tänään oli siis ultra 12+5, mutta todettiin että oli mennyt kesken jo 8+2 💔 ensimmäinen olisi ollut meille kyseessä. Olo on aika järkyttynyt, vaikka hieman varauksella olenkin koko ajan ollut, ja pieni pelko on ollut kokoajan matkassa että voiko siellä olla kaikki hyvin. Mutta hurjaa että noinkin kauan on jo mennyt eikä ole tullut itsestään ulos.. Huomiselle sain jo onneksi ajan sairaalaan ja saan tyhjennyksen jo näinkin pian. Nyt jännittää millainen kokemus on edessä ja miten tästä toipuu eteenpäin, helpottaa hieman päästä täältä vähän lukemaan etukäteen että mitä voi olla edessä.

Oon tosi pahoillani ❤️ Meillä oli vuosi sitten aivan sama tilanne. Me saatiin ultrassa lääkkeet kouraan ja kotiin tyhjentämään. Itsellä oli kovia selkä ja alavatsa kipuja kaksi tuntia lääkkeen oton jälkeen ja siitä alkoikin sitten tyhjennys vuotoa oli monta viikkoa, mutta ei kipuja. Mitään jälkitarkastuksia ei tehty. Hoitaja soitti kaksi päivää tyhjennyksen jälkeen ja totesi kertoman perusteella kaiken tulleen.

Oman kokemuksen perusteella, hyvä, että pääset sairaalaan ja toivottavasti saat paremman kokemuksen. Meillä alkoi vasta asian prosessointi tyhjennyksen jälkeen. Siinä menikin useampi kuukausi, sillä olimme molemmat niin järkyttyneitä asiasta. Tämä myös varjostanut nykyistä raskautta hyvin pitkälle. Joten kannattaa ottaa apua vastaan ja pyytää sitä, vaikka tuntuisi, ettet nyt sitä halua.
 
Nyt on tyhjennys tehty, meni koko päivä sairaalassa eilen ja jouduin aamun 4kpl cytotecin lisäksi ottamaan vielä 3 kertaa lisää niitä, mutta onneksi sitten tuli "pääasiat" eli istukka ja sikiö ulos lopulta.

Aamusta kivut alkoi jo 30min ekojen cytotecien jälkeen ja sairaalaan mennessä siinä tunnin kohdalla olin jo tosi kipeä, mutta hyvin sai lääkkeitä joten loppupäivä oli kipujen osalta huomattavasti helpompi. Onneksi siis sain osastolla tuon tehdä, ja ei ollut niin paha kokemus lopulta kuin mitä etukäteen olin pelännyt, kaikenlaisia kauhukuvia olin ehtinyt miettiä. Supistelut jatkui istukan ja sikiön poistumisen jälkeen vielä eilisillan mutta yön aikana toistaiseksi kadonneet. Vuotoakaan ei hirveästi yön aikana ollut joten jospa se suurin materiaali tuli sitten eilen jo ulos kun niin monesti jouduin noita cytoteceja ottamaan. Nyt katsellaan miten vuodot ym etenee ja mitä raskaustesti sitten lopulta näyttää.

Oli tuo toki aika hurja kokemus mutta meni itsellä lopulta sen verran helposti ettei onneksi mitään traumoja jäänyt ja nyt pääsee keskittymään henkiseen toipumiseen.

Kaikkea me naiset kyllä saatetaan joutua kokemaan ❤️ toivon mukaan ensi kerralla tuonne sairaalaan pääsee sitten vähän positiivisemmissa merkeissä.
 
Takaisin
Top