Valmisteluita ja hankintoja

Älkää aliarvioiko miehiänne! ""meillä ainakin taitaisi ukkoparka olla hätää kärsimässä jos yrittäisin laitokselta puhelimen kautta selittää mitä, mistä ja minkäkokoista täytyy olla mukaan kun hakee meidät kotiin"" Kyllä meillä ainakin on yhdessä laitettu niitä vaatteita sinne kaappiin ja miehelläkin on oma mielipide vaatteista ja ihan varmasti osaa sieltä kaapista kaivaa päällepantavaa ilman minun apuani (mahdollisesti myös paremmin kuin minä!).
 
Sykerö, meillä mies ei ole millään tavalla osallistunut ainakaan vielä vapaaehtoisesti vauvan vaatteiden läpi käyntiin tai pesuun jne. Minä olen ne sinne kaappiin laittanut ja toinen puoliskoni ei todennäköisesti erota niitä potkuhousuja haalarista. Että jokainen on erilainen ja toimii tavalla minkä itselle parhaaksi näkee. :) Minulla ainakin tarkoitus hiukan selvittää tässä joku päivä miehelleni mistä mitäkin rompetts ja kampetts vauvalle löytää, ettei sitten tarvitse kiroillen toisen yksin niitä metsästää. :D
 
Tuntuu jotenki niin oudolta ettei mies osallistu noihin hommiin yhtään :schocked028 Kuitenki yhteinen lapsi tulossa nii ite ainaki oisin iha raivona jos toinen ei osoittas yhtään kiinnostusta aiheeseen näin etukäteen.

Mutta siis kaikki tavallaan tietysti, on se hyvä kuitenkin keskustella myös näin kriittisemmältä kannalta.
 
Miehen aliarvioinnista ja naisen höösäämisestä: se nyt vaan sattuu usein olemaan niin, että nainen "haluaa" höösätä ja tällä maanisella järjestelyllä ja hankkimisella ikään kuin valmistautuu lapsen tuloon mysö henkisesti. Tämä on ihan tutkittu asia ja vastaavanlainen ilmiö, tämä primitiivinen höösäämisen tarve, esiintyy myös muiden nisäkkäiden keskuudessa vaiston ohjaamana, vähän eri muodossa. Kyse ei varmasti ole siitä, että isät eivät viime kädessä pärjäsi tai että lapsi voisi jotenkin huonommin, kun ei ole vauvakrääsää ympärillä. Uskon, että äidiksi tuleva jollain tapaa tarvitsee tätä rituaalia enemmän kuin mies. Itse kyllä luotan täysin siihen, että vaikka lapsi syntyisi tänään, niin ihan hyvin selvittäsiin, vaikka meillä ei ole tätä valmistelurumbaa todellakaan yhtä pitkällä kuin monilla muilla täällä palstalla...
 
Oman mielenrauhani takia olen hommannut kaikkia perustarpeita kotiin jo tässä vaiheessa. Ei kauheasti innosta lähteä heti ensimmäisenä kauppaan kun sairaalasta tullaan, kun huomaakin, että jotain puuttuu. Jos esim vauvaöljylle ei ole vauvan kanssa käyttöä, niin mitä sitten. Sen voi käyttää myös muuhunkin kuin vauvaan. Eihän sitä ikinä voi etukäteen tieteääkkään, että mitä tavaroita oikeasti tulee tarvitsemaan vauvan kanssa. Sen näkee ajallaan, mutta vähemmän se näinpäin stressaa.

Onhan sitä markkinoilla jos jonkinnäköistä kapistusta vauvalle, kylvetystukea, kypärää, sähköllä toimivaa sitteriä ym. sellaista joita itse pidän erittäin tarpeettomina, mutta jollekkin nuo voi olla elintärkeitä. Jokaisella vaan on omat näkemyksensä siitä mitä tarvitsee vauvansa kanssa.

Meillä sairaalakassi on nimenomaan sitä varten, ettei mies saa mitään hermoromahdusta, kun tuo tavaroita sairaalaan. Olen pakannut yhteen kassiin kaikki mitä tarvitaan, niin ne ovat alusta asti matkassa eikä tarvitse erikseen muistaa hakea mitään kotiinlähtökassia. Otamme turvakaukalonkin autoon jo silloin, kun lähdetään synnyttämään, ettei se unohdu. Kulkee mukana valmiiksi, eikä tarvitse sitä miettiä sen kummemmin. :grin

Kukin valmistautuu tavallaan :)
 
No ei nyt aleta vetämään johtopäätöksiä toisten parisuhteista, ja miten meidän muiden puolisot osallistuvat vauvan tuloon tai kuinka paljon he osoittavat kiinnostusta vauvaa kohtaan. Tähän on muitakin tapoja kun vauvan vaatteiden viikkaaminen!

Meillä ei todellakaan aliarvioida miestä, ja hän on osallistunut ihan yhtä paljon vauvan tuloon lukuunottamatta tätä tavaroiden hankkimista jonka hän on jättänyt suosiolla minulle kun kerran siitä tykkään ja tuo vaaterumba kuuluu muutenkin mun hommiin. Mies on esim. järjestänyt jokaisen lääkärivastaanoton (joka on ollut todella hankalaa vakuutusyhtiöiden, lupapapereiden, julkisten ja yksityisten sairaaloiden kanssa), ollut mukana jokaisella käynnillä ja tehnyt paljon asioita sen eteen että saadaan vauva turvallisesti kotiin. Hän on koonnut hoitopöydän ja pinnasängyn, koska se on hänen juttunsa yhtä paljon kun noitten vaatteiden ostaminen, peseminen ja viikkaaminen on mun juttu. Eilen just puhuttuun sairaalakassista ja hän haluaa että se on valmiina jotta hänen ei tarvi sitä stressata jos tulee äkkilähtö (siis itse stressaisin sitä kahta kauheammin) kun on paljon muutakin ajateltavaa. Sitäpaitsi hänellä on ollut täysi työ huolehtia musta ja mun hyvinvoinnista ja kaikista tunnetilojen ääripäistä, jotka lasken myös siihen että hän huolehtii samalla vauvan hyvinvoinnista, onnellinen äiti=onnellinen vauva.

Lisäksi uskon että vauvan tulo on paljon konkreettisempaa tulevalle äidille joka kantaa vauvaa sisällään, tuntee kaikki muutokset kehossaan ja kärsii eri oloista ja oireista, mutta saa myös nauttia vauvasta ihan eri tavalla kun isä. Meillä kesti ainakin hetki ennen kun mies sisäisti sen että nyt on ihan oikeasti vauva tulossa, joten mulla on ollut parin kuukauden etumatka tähän höösäämiseen :)
 
Kompit Sophielle, sano just sen mitä itekki aattelin mutten viitsinyt eilen väsyneenä ja äkäisenä ruveta kirjottaan ku ois ulosanti ollu päin... :DDD
 
Paljon on jo hankittu, mutta silti tulee koko ajan uusia juttuja, joista ei ole ennen kuullutkaan. Esim. nenaniistaja, jota jo tutkiskelin kaupassa, mutta en edelleenkaan tajua miten se toimii. Muutenkin jotenkin jalkeenjaanyt olo kaikkien vauva-juttujen kanssa. Esim. vaatteita on iso pino ja vasta jokin aika sitten tajusin, etta ne tulisi pesta ensin. OK. Pesin ne. Sitten luin, etta muut mammat kayttavat erillista vauvanvaatepulveria ja pesevat ne muista vaatteista erillaan. AUTS! Sama juttu tuttipullojen kanssa. Mielissani ostin niille ihan ihkaoman pulloharjan. Poistin tarrat, pesin ne ja laitoin vauvan kaappiin vauvaa odottamaan. Sitten luin, etta muut mammat steriloivat ne. Ja vielapa jokaisen pesun jalkeen! :eek:

Jotenkin niin nolo olo, miten aikuinen nainen voi olla niin ulkona kaikesta kuin lumiukko... Mutta kaipa se tasta. Muutenkin energia menee enempi oman fyysisen ja henkisen kunnon yllapitoon, joten nuo kaikki tavara/hankintajutut ovat jaaneet hieman taustalle...
 
heh... mä huomasin tänään kun silitin vauvan vaatteet (jotka pesin jo yli viikko sitten...) ja aloin miettii mitä vaatteita haluan mukaan sinne sairaalaan, ettei meillä ole kun yhdet alle 60cm housut, eikä yhtään miniyöpaitaa, mutta kauhee kasa pieniä paitoja :oops: Kai mä oon sit ajatellut että vauvan yläkroppa on kokoa 50 ja alakroppa kokoa 60+ :rolleyes:

Noista tuttipulloista ym, otin meidän isoimman kattilan ja keitin kaikki siinä. Mut en mä oo ajatellut niitä keittää joka kerran jälkeen... onko jollain kokemusta niistä sterilointilaitteista?

Littlered, niistä turbositeistä, ostin niitä paketin mothercare-liikkeestä kun en ole nähnyt tavallisissa kaupoissa.. Ja Prenatalin nettisivuilla on kaikki -15% ja ilmainen kotiinkuljetus, jos on jotain mitä puuttuu. Me ostettiin sieltä vaihtopöydän alusta ja he toivat sen ovelle kahden päivän päästä, hyvin toimi :)
 
Ai siis mitä vauvanvaatepulveria? Ja kuka pesee vauvanvaatteet erillään muista vaatteista, hä?Ja kuka jaksaa streiloida pulloja JOKA käyttökerran jälkeen? :happy118

Ei vaan, kuten tässä jo onkin puhuttu niin kukin tavallaan.... muttei kannata oikeesti stressata siitä mitä muut tekee ja mitä itse ei, kun kaikki toimii kuitenkin ihan hyvin kun käyttää maalaisjärkeä.
Itse esim. kuulin että tutit on hyvä steriloida aina silloin tällöin, tosin meillä ei ikinä esikoisella käytetty tuttia, kun ei sitä huolinut, joten en sitten keittänyt kun ne ekat tutit (joita se nyt sitten kaksivuotiaana imeskelee kun haluaa leikkiä vauvaa!). Ja varmaan tein alussakin tosi paljon mokia kunnen tajunnut juttuja, mutta käytännössä oppii paljon ja näkee mitä tarvitaan ja mikä sopii itselle ja vauvalle.
Sterilointilaite, en ole ikinä moisesta kuullutkaan - eiköhän se keittäminenkin hyvin riitä?
Nenänniistäjä (tai näsfrida, mikä se nyt onkaan) meillekin hankittiin, muttei sitäkään ikinä lopulta käytetty. Saa nähdä tuleeko nyt käyttöön.

Mä en ole vielä päässyt sairaalakassissakaan kun listausta pidemmälle. Enkä osaa yhtään miettiä mitä meiltä puuttuu, vai puuttuko mitään, jotenkin aivot on jämähtäneet ja tänään taas mietin että HUH, tuleeko meillä siis oikeesti taas vauva. What have we done? :eek:
Eikun ihanaahan se on, mutten jotenkin vielä(kään) oikein kunnolla sitä sisäistä, vaikka onkin jo kierros numero kaksi. Kai se aina vaan on niin elämää suurempi juttu, hurjaa!
Mutta kassi pitäis kyllä kohta valmiiksi pakata, mä ainakin tykkään miettä mitkä vaatteet vauva saa synnärillä päälleen ja mitä itse haluan mukaan. Mies osais ihan varmana valita kanssa vaatteet ynnä muut jutut, mutku mä haluun tehdä sen ITE! Eikä se kyllä tiedä mun imetysliiveistä mitään. Eikä tää ollut sen aliarvioimista :love017
 
Olin pyörtyä eilen ku kävin ostaan imetysliivit.. Hittolainen, tiesin kyllä että rintavarustus on tullut sukuun ja raskauden aikana oon turvonnu ihan mielettömästi, mutten sentään aatellut että ihan noin paljoa. Entinen 75C on muuttunut 75G:ksi, saas nähä millaset patalaput mulla on tän jälkeen :smiley-angry017 Ja sinne hurahti 50e.. Kyynel.
 
En oikein osaa paattaa tuon steriloinnin suhteen... Joku keittaminen tuntuu vaan niin kauhealle vaivalle... Luin, etta vedenkeittimella voisi ensin keittaa veden, laittaa pullot/rintapumppusysteemit isoon kulhoon ja kaataa niitten paalle kiehuva vesi (toki ne pestaan ensin kasin). Jotkut ovat kuitenkin sita mielta, ettei tuollainen menettelytapa sopisi, silla pullojen sun muiden tulisi olla kiehuvassa vedessa useampi minuutti, jotta bakteerit kuolevat.
Mitenkohan tuo nyt oikeasti sitten menee?

Ja sitten olen katsellut noita sterilointilaitteita. Halvin olisi n. 15e, sellainen muovinen rasia, jossa paalla kupu ja se laitetaan mikroon. Sitten on jotain kalliimpia elektronisia laitteita. Tuntuu kuitenkin melko turhalta ostaa jokin kodinkone ihan vain muutaman kuukauden kayttoa varten...
Samoin turhalta tuntuu tuttipullojen lammitin. Kai mikroaaltouuni ajaa siinakin asiansa?

Ja Sophie82, kiitos vinkista. Taidan itsekin vaan tilata puuttuvia jutskia tuolta Prenatalista. En ole muutes oikeutettu siihen Kela-pakettiin, joten minulta puuttuu kaikki aina kynsisaksista hiusharjoihin.
 
Pakko myöntää, että me ostettiin pullonlämmitin Chiccon outletistä 15€... Tuntu pieneltä rahalta jos käy niin huonosti ettei oma maito riitä (kuten meijen suvussa on tapana) niin saa sen maidonkorvikkeen napin painalluksella oikeaan lämpötilaan esim keskellä yötä sängyssä... Ja myönnän myös harkitsevani sitä sterilointilaitetta :smiley-ashamed008

Musta tulee varmaan maailman laiskin äiti :sad015 mutta muistan liian hyvin siskoni tuttipullorumban kun niitä pulloja oli joka huoneessa likaisena kun hän ei ehtinyt/muistanut niitä pestä heti käytön jälkeen ja sit se maito jämähti niihin ja niitä sitten hinkattiin ja tiskattiin... Ja voihan näitä 15€ laitteita lainata sitten eteenpäin muille..

En tiedä, väsyttää nyt jo niin paljon että kaikki mikä mahdollisesti helpottaa elämää tulevan vuoden aikana tuntuu hyvältä idealta :smiley-ashamed008

T. Laiskimus :sad001
 
Sain sukulaiselta semmosen sterilointilaitteen, hänen mukaansa älyttömän kätevä. En oo muuta kuin laittanut sen laatikossaan kaappiin, en ees avannu.. Siinä oli saksankieliset ohjeet tekstit, joten ihan joka sana ei ollut niin ymmärrettävää, kuin toivoisi, mut eiköhän onnistu. Voin huomenna tutustua siihen ja antaa tänne palautetta. Joskaan en omista yhtäkään tuttipulloa, pari semmosta pitänee käydä ostamassa ni voi testata. Ei mun luottamus omiin utareisiin oo siis kovin suuri, olen vain laiska shoppailija. Ja lähetään siitä, että imettää yritän ja pullot varalle ku mamma lähtee baanalle. Tai päiväunille. ;)
Ymmärrän tuon maidonlämmitin yms jutut, kuitenkin mikrosäteily tappaa kuulemma kaiken terveellisen, joten on terveellisempiäkin tapoja saada maito sopivan lämpöiseksi? Siitä on varmasti monta mielipidettä ja ei nyt mitään väittelyä tarkoitus rakentaa, omistan mikron ja käytän sitä lähes päivittäin, en omista maidonlämmitysvehjettä ja ellei kukaan sellaista lahjoita, en aio myöskään hankkia.. Mut kaikki arkea helpottavat keinot on varmasti ok, jos on tilaa ja rahaa. :)
Palaan tosiaan astialle, kunhan koitan käyttää sitä ihme vehjettä.. :p
 
Mitä mieltä olette hoitolaukusta? Me tullaan olee liikkeellä aika paljon, niin mieten sen hankkimista... Eikä vaunujen mukana tullut laukkua. Jos ootte hankkineet niin minkämerkkistä/laista? Mulla ei taaskaan ole mitään käsitystä mitä siltä laukulta pitäisi vaatia..... :smiley-ashamed008
 
Mä ostin ihan tavallisen läppäkansikassin hoitolaukuks, ku varsinaiset oli niin kalliita.. Ihan hyvin niinkin voi tehdä, kunhan on tarpeeks pitkä hihna, että saa vaunuihin roikkuun, iso ja paljon taskuja. :) Mut se riippuu ihmisestä paljonko ja millaista tarttee, koin, että toi oli ok meidän tuleviin tarpeisiin.
 
Meillä oli ekan kanssa SkipHopin musta hoitolaukku jonka löysin hyväkuntoisena kirppikseltä. Oli kyllä ihan hyvä, vaikka välillä kaipasinkin vaihtelua ja pakkasin kamat tavalliseen kassiin jonka laitoin vaunujen tavaraosastolle. Nyt taidan ottaa käyttöön vanhan uskollisen marimekon hihnakassin - ne on yllättävän tilavia ja kulkee kätevästi samalla tavalla kun hoitolaukut vaunun kahvassa!
 
Meil oli ekan kanssa teutonian hoitolaukku, oli ihan täydellinen! Tarpeeks taskuja, selkee ni sielt löyski kaiken, mukana kylmäpakkaus esim tuttipullolle ja helppo pitää puhtaana! Taidan itse kaivaa sen jälleen esille! :)
 
Minua ovat pari kaveria varoitelleet etten vain osta mitaan "turhaa". Toinen kavereista on tarkka pitamaan kirjaa taloudestaan ja kertoi ostaneensa ennen vauvan syntymaa 1200e:n edesta sellaista tavaraa, jolle ei sitten ollutkaan mitaan kayttoa... Minulla ei ole entuudestaan lapsia, enka ole koskaan ollut aktiivisesti mukana vauvanhoidossa, joten on aika vaikea arvioida mille on kayttoa ja mille ei. Ja se tavaramarkkinoiden viidakko on loputon.
Ostaako imetystyyny vai eiko ihan tavallinen tyyny kay? Sitteri, joka keinuu ja joka tarisee napin painalluksesta vaiko ihan tavallinen tylsa sitteri vai ei sitteria lainkaan? Ja se sterilointilaite? Joku vertasi sita "vauvamaailman munankeittimeksi" tms. ja joku toinen taas kehui taivaisiin... Ja kaikista pahinta, enta jos en ostakaan unitukea, niin muljahtaako vauva itsekseen kylkiasennosta mahalleen ja tukehtuu ja se on sitten minun vika?
Meille tuokin 1200e on aika iso raha, vaikka molemmat olemmekin toissa. Palkat eivat ole suuret ja olemme tehneet periaatepaatoksen, etta ostamme kaiken vauvalle omilla rahoillamme. Omat vanhempani ovat jo ostaneet minulle asunnon, joten katson, etta he ovat tehneet minun eteen jo ihan tarpeeksi.
Vaan ei naiden hankintajuttujen takia ainakaan kannattaisi hirveesti stressata. Tarkein on kuitenkin terve ja onnellinen vauva. Paras kai sitten katsoa sen kanssa paiva kerrallaan. :rolleyes:
 
On ihan totta että tämä vauvantarvikkeiden runsauden määrä on aivan sairasta. Epäilen, että täällä espanjassa se ollaan viety ihan omalle tasolle... Onhan meidänkin vanhemmat pärjänneet ilman kaikkia maailman hömpötyksiä, niin ehkä meidänkin lapsista tulee ihan normaaleja vaikkei kaikkia uutustuotteita ostetakkaan :)

Puhuin yhden ystäväni kanssa tosta sitteristä (hän on myynyt lastentarvikkeita koko ikänsä), hän sanoi että ne "high-tech" sitterit on ihan höpöhöpö ja suunnattu vanhemmille enemmän kun lapselle. Lapselle on yleensä paras hiljainen rauhallinen paikka joka muistuttaa mahdollisimman olemista kohdussa. Tämä siis hänen mielipiteensä, ja meille tulee sitten joskus ihan normaali "tylsä" sitteri :)
 
Takaisin
Top