Valmisteluita ja hankintoja

Meille tuli tänään turvakaukalo. Olemassa olevat (toistaiseksi vähäiset) vaatteet on pesty. Vauvan sänky pitäisi käydä hakemassa joku joutava kerta.. Vieläkin tuntuu, että onhan tässä vielä aikaa!
 
Jee, saatiin mussukat.fi sivulta tilatut värikkäät ja kuviolliset harsoliinat tänään :gen014 Taloyhtiön ovivahti jo naureskelee kun mulle tulee joka viikko postissa joku paketti :smiley-ashamed008
 
Harsot, vaatteet, lakanat ja melkeen kaikki pehmolelut pesty! :blob3Tänään sain aikaseksi kasata pinnasängyn ja pitihän se sitten laittaa lakanatkin yms valmiiksi... ;) Ja käytiin kaverin kans kärkkäisellä, löysin vihdoin ja viimein sen täydellisen viltin mitä oon etsinykki! Tosi pehmeä, paksu ja tosi kivan näkönen eikä ollu ku 10e! :) Plus sellaisen ylisöpön,ruudullisen, kämmenen kokoisen pöllöpehmolelun.. :D Vielä pitäs kaikkea pikkutilpehööriä ostella ja käydä hakeen jonkinmalliset imetysliivit ja -paita, muuten kaikki tärkeimmät alkais ollakki :)
 
Vihdoin on vaunut eteisessä ja pinnasänkykin saatiin ostettua tänään :happy093Ja pieni paketti vaippoja tarttui myös mukaan kaupasta. Ostettiin myös vauvan vaatteiden pesuaine, niin nyt alkaa tuo pyykkirumba ja huomenna voi laittaa sitä sairaalakassia valmiiksi :)

Tulispa vauva pian, mä haluun kävelylle noiden vaunujen kanssa!
 
Sophie82: Mä ajattelin käyttää koiria tekosyynä siihen, että menen kunnon kylähullun tavoin kulkemaan tonne kylille vaunujen kanssa jo ennen, kuin vauva syntyy :blob10 Täytyyhän sitä testata, miten elukoiden kanssa pystyy vaunuilla liikkumaan :)

Mä ehdin aiemmin kerätä jo pientä "apua, olen maailman saamattomin odottaja eikä mulla ole vielä MITÄÄN", mutta nyt vähän helpottaa :)

Inventoin , mitä on jo saatu/kasassa/tulossa, ja ihan hyvältä näyttää kaiken isomman suhteen: rattaat, matkarattaat, turvakaukalo, sitteri ja sänky löytyvät, samoin imetystyyny ja kantoreppu/liina. Lisäksi on kaikki äitiyspakkauksen releet.

Vaatteitakin on ekoille viikoille riittävästi ja muutamaa eri kokoa, kiitos ihanan ystävän joka lahjoitti pari kassillista omalle lapselleen pieneksi käynyttä tavaraa :) Osa on jo pesty, ja 1-2 koneellista pitäisi vielä pyykätä. Harsoja on tulossa mussukat.fi:sta iso paketti.

Tänään käytiin miehen kanssa vielä Ikeassa hakemassa kaikenlaista, ei varsinaista vauvatavaraa (koska hoitoalustat oli loppu, grrr), mutta muuta, millä saadaan kämppää toimivammaksi vauvaakin varten. Mulle reissu oli todella helpottava, koska jotkut asiat ovat olleet ostoslistalla jo varmaan kaksi vuotta ja olin jo ihan varma, että me ei ikinä saada niitä hankittua.

Omia kamoja (ainakin tissinsuojat, imetystoppeja / liivejä) pitäisi vielä hommata, samoin kaikenlaista pienempää, vaippoja, peppupyyhkeitä jne. jne.

Mutta ehtiihän tässä toivottavasti, LA:han vielä melkein yhdeksän viikkoa. Toki yllätyksiä voi tulla, mutta ei se ihan hirveän todennäköistä ole, välillä hyvä muistuttaa itseään siitäkin kaiken hormoonihuurun keskellä :)
 
Taas näitä hölmöläisten kysymyksiä: tuttipullot ja tutit keitetään kaupan paketista ennen käyttöä?
 
Taas näitä hölmöläisten kysymyksiä: tuttipullot ja tutit keitetään kaupan paketista ennen käyttöä?

Näin uskoisin, samalla logiikalla kuin uudet vaatteetkin pestään ennen käyttöönottoa. Ei niitä kummiskaan niin hygienisesti oo säilytetty/pakattu, että käyttövalmiita.
 
Nii oon ymmärtäny, että kaikki uudet tuotteet/ vaatteet täytyisi steriloida/pestä. :)
Tänään kävin ostamassa viimeiset puuttuvat tavarat/hoitotuotteet.. Ostin: vaippoja, kaks tuttia, liivisuojia, puhdistuspyyhkeitä, vanulappuja/puikkoja, sinkkivoidetta, hoitoöljyä, perusvoidetta, kuumemittarin (sellaisen jolla voi pyllystä myös mitata), bepanthen voidetta, jotain hitsin ++++++siteitä (sille ihanalle jälkivuodolle...). Ajattelin olla ahkera nii voin loppuajan vaan odotella vauvan syntymää! :D luultavasti meillä on myös ihan turhia tavaroita, mutta no parempi liikaa ku liian vähän. :)

-Sanuliini & papu 34+5-
 
Meillä on Sanuliini ihan sama tilanne, oon hamstrannut vaikka mitä tavaraa kotiin ja kaikki alkaa olee valmista. Ens viikonloppuna pitää vielä tehdä viimeinen kierros kauppoihin, ja sit on kaikki paitsi vauva. Vikan kk meinaan sitten pyhittää nukkumiselle ja leffojen katsomiselle (tilattiin tänään canal+ :) ) Mutta täällä mennään myös sillä "parempi liian paljon ku liian vähän" :)
 
Hei muuten, oletteko kuullut/lukenut kapaloinnista tai onko täällä joku jo mahdollisilla lapsillaan käyttänyt kapaloa? Mun ystäväni suositteli kapalointia ja on käyttänyt itse erittäin villkkaalle ja huono-uniselle vauvalleen. Käyttänyt Swaddle Me merkkisiä kapaloita (http://www.sannas.fi/category/28/kapalot?gclid=CP-yqounm7kCFUGN3godUw4AjQ), joita on kuulema helppo käyttää eikä tarvitse osata kapalointitekniikkaa. Ajattelin itse tilata. Markkinoilla on varmasti paljon muitakin vastaavia. Niitä on kai myös olemassa tarrallisten kapaloiden lisäksi vetoketjullisia kapaloita, joka on vähän kuin sukka, johon vauva laitetaan sisään ja vedetään vetskari kiinni :)

Ennen ajattelin, että kapalointi on jokin vanhanaikainen lapsen epäinhimillinen sitomiskeino, mutta vähän tutkiskin aihetta ja kas, sitähän käytetään edelleen ja toimii kuulema monella lapsella rauhoittavasti.
 
Ostin meille bambukuidusta kapalon, sellanen joka itse viikataan ja taitetaan vauvan ympäri. Ja sit on unipussi, eli just sellanen vetoketju kiinni niin että vauvan kädet ja pää jää ulkopuolelle :)

Teen kaikki mahdolliset valmistelut jotta vauva nukkuisi yöt hyvin (että saa itsekkin nukuttua). Todnäk kaikki mun yritykset kuitenkin päätyy siihen että vauva huutaa vuorokauden ympäri :laughing002
 
Minä ja mies ollaan oltu molemmat todella huonoja nukkumaan, joten mikäli tämä on periytyvää, niin ollaan todella pulassa :) Mun äiti ei muista ensimmäisestä vauva vuodesta kuulema mitään, kun oli niin ulivelkainen ja väsynyt. Miehen vanhemmat taas totesivat, ettei enää lapsia tämän monsterin jälkeen :) Yritän tehdä kaikkeni, jotta tuon nukkuminen olisi meidän perheessä jotenkin hallinnassa. Musta tulee ihan zombie, yliherkkä ja räjähdysaltis, jos en nuku kunnolla...pelottaa jo ajatuskin..
 
Mä löysin kirppikseltä uudenveroisen ruskovillan viikattavan kapaloliinan ja ajattelin myös testata tällä kertaa! Esikoisen kanssa meni niin että kun imetyksen jälkeen napero nukahti ja yritin siirtää omaan sänkyyn, niin se säpsähti silloin helposti hereille kuin huitoi käsillään (joku refleksi?).
Siksi ajattelen nyt testata kapalointia - kun kädet ei pääse huitomaan ja herättämään niin ehkä se jatkaa uniaan?

Kaikki tutit ja tuttipullot, rintapumput ym maidonkerääjät kannattaa steriloida keittämällä. Vaatteet kannattaa myös pestä hajuttomalla pesuaineella ja välttää ylimääräisiä huuhteluaineita ym kemikaaleja, näin meille ainakin neuvottiin koska vauvan iho on niin herkkä. Uusissa vaatteissa on kuulemma niin paljon kemikaaleja nykyisin että saattaa viedä monta pesua ennenkuin kaikki häviävät, aika hurjaa!
Kuulin myös että puhdistus/kosteusliinoja ei kannattaisi käyttää päivittäin, kuluttavat kuulemma turhaan herkkää ihoa ja vesipesu riittää pyllyyn. Mutta kukin tekee tavallaan, meillä pestiin vedellä ja pesulapuilla kun oltiin kotona, ja matkoilla käytettiin niitä valmiita kosteusliinoja. Samoin kestovaippailtiin puoliksi (ja säästyttiin vaippaihottumalta!), matkoilla ja öisin pidettiin kertakäyttövaippoja.

Muuten on kaikki pikkusälä hankkimatta mutta vaatteita onneksi pitäis olla yllin kyllin ja turvaistuinkin on säästössä jossain kellarivaraston perukoilla. Pinnasänkykin pitäis kasata ja mahduttaa johonkin, voi apua. Kaksiossa alkaa olla kumman ahdasta :D
 
Samaa meidän äiti sanoi tosta kapalon käytöstä, että vauva tiukasti pakettiin niin ettei pääse huitomaan käsillään ja näin herättämään itseään :D

Meilläkin on suunnitelmissa kestovaippailla, ainakin osittain. Saas nähdä miten toimii :)

Hyvä idea toi pesulappu ja vesi kun mä oon niin hysteerinen kemikaalien suhteen. Oon jo kauhusta kankeena jos esim oma maito ei riitä ja joudun juottaa "tehdaspulveria" johon on lisätty vaikka mitä aineita... :stop
 
Ai jestas kun ootte jo valmiita :) Itse olen nyttemmin tuudittautunut siihen ajatukseen, että on vielä pari-kolme viikkoa aikaa tehdä hankintoja. Puuttuu vaipat, rasvat ja muut hoitotarvikkeet. Pitäisiköhän jaksaa skarpata loppuun asti nyt, ettei tule sitten paniikkia.. :grin

Kapalointia olen minäkin miettinyt, tutut ainakin sitä kehuivat ja kertoivat, että toimi heillä molempien lasten kanssa. Kosteusliinoja pidän kotioloissa turhina, ovat vaan ylimääräinen rahanmeno.. Reissussa tietenkin eri juttu, kun ei välttämättä ole pesumahdollisuutta.

Hildamaija, meilläkin alkaa pikkuhiljaa kaksio käydä ahtaaksi, makuuhuoneessakin niin vähän tilaa, että pinnasänky joutuu olemaan olkkarissa.. :sad001 Yksi kaverini sitä ihmetteli, että miksi hylkään lapseni niin kauas, mutta eipä ole vaihtoehtoja! Vaikka kuinka yrittäisi omaa sänkyä siirtää seinän viereen, ei pinnasänky mahdu oven sisäpuolelle tukkimatta kulkuväylää.. Täällä on tyhmästi isot kaapistot kiinteänä kalusteena yhdellä seinällä ja ikkunan alapuolella kukkateline sentin paksuilla metalliputkilla kiinni seinässä, kukahan idiootti senkin on aikoinaan halunnut niit kovaa kiinni. :BangHead Ehkä pikkuinen pärjää olohuoneessakin.. Tuskin mitään kaaosta vielä ainakaan aiheuttaa. :grin
 
Mun pitäis myös tsempata noi viimeiset pienet hankinnat. Ajattelin ens viikolla suoriutua kauppaan ja alkaa viimein pestä noita ihania pikkuvaatteita. En usko, että vielä vähään aikaan syntyy, mutta ihanaa saada kaikki valmiiksi. Ens viikolla alkaa jo virallinen äitiysloma. Jos vaikka sen kunniaksi saisi valmistelut aikaan.
Kankaat odottaa myös ompelijaa. Pinnasänkyyn ajattelin päiväpeitettä ja katosverhoa. Vähän ehkä turhakkeita, mutta mulle on aina ollut tärkeää, että sänky kuin sänky pitää olla päivällä pedattu o_O

Ens viikolla pitäis myös käynnistää operaatio ruokaa pakkaseen. Helpottaa kummasti ensimmäisiä aikoja kotona, kun ei tartte kauhaan tarttua minun eikä miehen. Meillä toi esikoinen kuitenkin on, jolle pitää kaksi lämmintä ruokaa päivässä laittaa.
 
Nyt on vaipat, öljyt, talkit, liivinsuojat ja muut puuttuneet tavarat hommattu. Tuntui kaupassa jotenkin todella oudolta kävellä vaippapaketti kädessä.. :grin Vieläkin ajatus oman vauvan saamisesta on täysin mahdoton. :grin
 
Mä olen jotenki ihan hukassa...

Pinnasänky on laitettu huoneen nurkkaan valmiiksi ja peitetty viltillä ettei pölyynny. Äitiyspakkauksen lisäksi on hankittu 3 vaatekappaletta ja saatu parit petivaatteet. Kaikki äitiyspakkauksen vaatteet on myös pesty ja viikattu lipastoon valmiiksi käyttäjää odottamaan. Turvakaukalo ja matkarattaat löytyy myös kaapin perältä. Vaunut odottaa "pappalassa" . Mitään muuta ei ole...

Ei osata ostaa mitään ko ei tiedä mitä oikeasti tarvitsee (ollaan justii tämmösiä ettei osteta ikinä mitää turhuuksia, nii ei kyllä helpota tässä hommassa yhtään..) Halu olis kova ostaa ne kaikki "perustarpeet" mitä vauva tarvitsee kotiin tultaessa mutta mistä ihmeestä sen osaa ensimmäistä odottaessa tietää mitä ne perustarpeet justiin meille on.??!!

Ja se sairaalakassi?! Mitä ihmettä?! Luuletteko että ne "eväät" säilyy jossain kassissa 2kuukautta jos tiedän että talossa on jotain naposteltavaa kun himo iskee? Vastaus: Ei säily, joten turha hamstrata naposteltavia mihinkään. Luulen että kun lähtö tulee silloin lähdetään eikä ajatella mitään kassia siinävaiheessa. Sairaala on 5km päässä joten tuore isä voi hakea kotoa / kaupasta ne vaatteet / eväät mitä tarvitaan kun niiden aika on. Jotenki luulen että sairaalasta joku riepu vauvan ympärille löytyy heti syntymän jälkeen, ettei sitä alasti palelluteta sinne jos ei omia vaatteita satu olemaan mukana siinä rytäkässä..

En ole jaksanut enää edes lukea teidän muiden juttuja hirveästi tässä ketjussa kun tuntuu että kaikki te muut olette niin osanneet valmistautua tulevaan täydellisesti ja hankkineet kaikki lähes ammattimaisesti. Minä en osaa. Joka ilta silittelen pyöreää mahaa ja mietin miten ihmeellinen tämä vauvan kasvuprosessi on, miten se pieni vain voi kasvaa minusta. Että oikeasti minusta on tulossa äiti ja olen rakastunut kauan sitten jo mahassani kasvavaan pienokaiseen. On vain niin ihmeellistä.

Ei pieni lapsi tarvitse ympärilleen kaikkea markkinoilta löytyvää härpäkettä, uskon että tärkeintä on että on rakastavat äiti ja isä jotka pitää huolta.

Kiitos ja anteeksi tästä aamu avautumisesta, kaikki tuli suoraan sydämestä.
 
Kaikki valmistautuu tavallaan ja näitä avautumisia on turha pyydellä anteeksi :)

Meidän on pakko laitta kassi valmiiksi, koska sairaalassa ollaan omilla vaatteilla, niin äiti kun vauvakin. Toki sieltä saa jotain hätävaatetta päällensä jos jotain on uhohtunut, mutta pääasiallisesti tarkoituksena on käyttää vain omia juttuja. Suihkusaippuan saa sentään sairaalasta o_O Myös vauvalle pitää olla omat vaatteet valmiina synnytyssalissa. Meitä rauhoittaa tieto että kaikki on valmiina sairaalaa varten, niin ettei isän tarvitse lähteä stressaamaan kauppaan tai kaivamaan kotoa jotain kun mielummin olisi meidän kanssa sairaalassa :love7 Ostin myös jotain herkkuja suomesta mitä täältä ei saa. Ja ne pysyy visusti kassissa, koska haluan kuvitella että voin palkita itseni sen koettelemuksen jälkeen kismet-patukalla :)

Myönnän kuuluvani myös niihin jotka hysteerisesti ovat kantaneet tavaraa kotiin vauvaa varten. Mun logiikan mukaan ja mielenrauhan parhaaksi hankimme varmasti myös turhaa, niin ettei sitten tarvitse itkevä vauva kainalossa lähteä etsimään jotain kauppaa joka myy jotain tiettyä tavaraa (en ole vielä ihan sinut näiden paikallisten kauppojen kanssa vauvantarvikkeiden suhteen). Voidaan sitten olla rauhassa kotona ja kokeilla jos saadaan asiat kuntoon niillä konsteilla jota ollaan valmiiksi hankittu kotiin. Tavarat jota emme tarvitse menee eteenpäin siskoille jotka ovat myös innostuneet lisääntymään, joten mitään oikeasti turhaa ei olla hankittu :) Mutta myönnän että tuleva isä välillä pyörittää silmiään mun hankinnoille :smiley-ashamed008 meijen shoppaileminen on kaukana ammattimaisesta valmistautumisesta :laughing002

Kyllä meidänkin vauvaa tulla rakastamaan ja hänestä tullaan pitämään parasta mahdollista huolta, vaikka tota roinaa onkin kerätty :love017 Mutta kuten tossa alussa kirjoitin niin kaikki tavallaan eikä ole mitään täysin oikeaa ja väärää tapaa valmistautua vauvan tuloon :)
 
Rakastavat vanhemmat on toki äärimmäisen tärkeät, mutta ei se paljon auta jos kotona ei ole esim. vaippoja kun tullaan... :D
Ei sillä, paljonhan on tilpehööriä minkä itsekkin ajattelin miehen lähettää hakemaan sitten jos tarvii, mutta perusjutut on hyvä olla jo valmiina, niin ei iske sitten kotiintullessa hätä ja kipeänä kauppaan. Veikkaan että oli synnytystapa sektio tai normi alatie niin ei olo taida olla kovin shoppailuhimoinen muutamaan ensimmäiseen päivään... Mielummin valmistaudun vähän yli entäkuin kiroan keskellä yötä jotain tärkeää, puuttuvaa asiaa. Pikkuisen kun lueskelee mitä on kirjoiteltu niin pystyy päässään muodostamaan oman listan mitä kokee tarvitsevansa :) Pikku vinkkinä kun olen siskon lasta hoitanut silloin kun oli pieni, HARSOJA. Äärimmäisen käteviä ja hyviä, vaunula.fi:stä saa tilattua 10 kpl muistaakseni 12.90+postit. loppusumma tuli kuitenkin alle 18 e :)
Olen ymmärtänyt että sairaalakassin vaatteet on kotiinlähtöä varten ja sairaalassa ollessaan vauva puetaan laitoksen vaatteisiin, joten sairaalakassin pakkaamisen olennaisin idea taitaa olla miesten elämän helpottaminen, meillä ainakin taitaisi ukkoparka olla hätää kärsimässä jos yrittäisin laitokselta puhelimen kautta selittää mitä, mistä ja minkäkokoista täytyy olla mukaan kun hakee meidät kotiin... :DD Toiset toki pakkailevat kasseihin eväitä jne, itse olen todennut että sektion yhteydessä ei taida mies paljon eväitä tarvia, osaa ajaa mäkkäriin itsekkin :) Tietenkin jos uumoillaan pitkää synnytystä ja haluaa niin onhan niitä ihan kiva olla matkassa :)
 
Takaisin
Top