Valmisteluita ja hankintoja

Heh, Latteaidin listassa on melkein kaikki sellaista mita ma tarvitsen!
Noista liivinsuojuksista... Olen pari kertaa jattanyt pois kun rinnat tuntuivat tyhjilta ja kuivilta, eika edes puristamalla saanut juuri mitaan ulos. Kuitenkin sielta tulee AINA sen verran, etta rintaliivit sotkeentuu. o_O

Imetysliivit ovat olleet pettymys. Kyllahan ne menetteli sairaalassa kun maito ei viela kunnolla noussut, mutta kotona huomasin, etta rinnat olivatkin sen verran isot, etta ne ahdistavat. Lisaksi niitten kanssa ei viitsi lahtea ihmisten ilmoille, silla ne eivat tue/peita tarpeeksi. Kotona olenkin sitten kayttanyt sellaisia toppiliiveja ja huonompia urheiluliiveja, jotka joustavat sen verran, etta rinnan saa niista ulos riisumatta liiveja.
Ja nyt jalkeenpain olen ostanut parit suht edulliset oikeat rintaliivit, joissa on kaarituet ja toppaukset, ja jotka sopivat nykyiselle kupille. Inhottaa vaan semmonen jatkuva soutaminen noitten liivien kanssa. Jo raskausaikana piti ostaa isommat liivit, ja nyt synnytyksen jalkeen taas... Ja sitten kun lopettaa imetyksen ja pudottaa painoa nykyisestaan niin joutunee TAAS ostamaan uudet, jos mikaan entisista ei sovi. Just. :mad:

Minulle ne rintamaidon pakastepussit ovat olleet ihan tarpeettomat, silla en ole koskaan saanut maitoa pakastimeen asti.
 
Talla hetkella poika seilaa kokojen 52, 56 ja 62 valilla. Aika paljon "ilmaa" noissa kokoluokissa on suuntaan jos toiseen. Tuntuu, etta 62 koossa on sopivan pituset hihat, mutta ne ovat muuten liian pitkat niska-peppu-akselilla. Kun taas pienemmat koot ovat muuten sopivat, mutta hihat ovat liian lyhyet.
Mun lemppariasuja pojalle ovat pyjamat eli sellaiset jalkaosattomat potkuhousupuvut, joissa on nepparit. Vetoketjulliset saattavat hangata ihoa. Ja jalkaterat jaavat joko liian lyhyeksi tai vastaavasti niitten kanssa koko puku on liian pitka pojalle. Jalkaterattomia olen ostanutkin sen takia, etta ne mukautuvat paremmin.
Ai niin, ja Suomessa on laadukkaammat vauvanvaatteet mun mielesta. Vaikka kaikkihan ne varmaan tehdaan Kiinassa, mutta silti! :p
 
Vaatteiden koot tosiaankin heittelee. Äitiyspakkauksen turkoosit housut on mukamas 50 cm mutta edelleen ne on kyllä ihan kauhean pitkät. Vielä menee myös jotkut 50 cm potkuhousut, jalkaosa vaan alkaa olla lyhyt. Ensimmäisiä bodyja saa ruveta laittamaan jemmaan kun alkavat olla liian lyhyitä.
Yksi turha ostos: maidonkerääjä. Kaksi kertaa olen käyttänyt vaikka niinä kertoina olisi liivinsuojillakin pärjännyt, eipä sitä maitoa jemmaan asti kertynyt.
 
Meillä käyttämättä jääneet lähinnä tutit, muut kamat ovat päässeet hyvin käyttöön tai odottavat vielä pojan kasvamista hieman.

Vaatteita jää lisäksi jonkun verran käyttämättä, osittain siksi, että niitä on enemmän kuin tarvitaan (no, suurin osa on saatu kierrätettynä ja suurin osa on myös menossa eteenpäin seuraavalle tuttavapiirin mammalle, joten ei haittaa), mutta osittain myös juuri tuon kokoviidakon takia.

Latteäiti: Älä tosiaan luovuta Manducan suhteen, moni sanoo, että vauva pitäisi heti totuttaa pienestä pitäen siihen, mutta toiset ovat myös kertoneet, että heidän pikkuisensa ovat viihtyneet kantorepussa vasta n. 6kk iästä alkaen, eli toivoa on vielä hyvin. Mä jännitän myös, onko tuleva kantoreppu pikkumiehelle mieleen vai tuleeko poru, kun otetaan se käyttöön :)
 
Mulla on Babybjörn rintareppu, saatu. Siinä oli vähän opettelemista pukea ja vauvan virittely sinne ja varsinkin pois vois olla helpompaakin. Päättelin kyllä itse miten toimii, joten en oo 100% varma teenkö oikein. :D
Vauva joka tapauksessa tykkää, kun saa olla äitiä vasten ja ellei oo hirveellä kiukkutuulella, rauhoittuu ja nukahtaakin siihen. Ja kin isoon vatsaan tottui, ei oo tuossakaan ongelma, ettei selkäranka kosketa pöytää. ;)
 
Littlered, olen huomannut saman täällä suomessa ollessani, vauvanvaatteet tuntuvat täällä paljon laadukkaimmilta kun espanjassa. Ostettiin pari yöpaitaa Primarkista (3 kpl kympillä), ja jessus mitä shaissea..... ihan muodottomia pusseja. Poikaparka. Mutta onneksi on jo kasvanut ulos niistä :)
 
Kokeilin kantoliinaa kaverin opastuksella ja kas, se toimikin varsin kivasti. Oli yllättävän helppo, kun oli osaava opas ja tuntui paljon Manducaa tukevammalta. Ainut vaan, että vauvalla tuli sitten nälkä, samoin äsken kun kotona kokeilin, mutta niin pitkään kuin maha on täysi niin tuo voisi olla hyvä juttu. Tosin astianpesukoneen tyhjennys jäi tekemättä, en jotenkaan uskaltanut ruveta kurkottelemaan sen kanssa, harjoitusta lisää siis. Mullekin sanoi yksi kaveri, että sai Manducan toimimaan vasta vähän isommalle vauvalle, joten kokeillaan taas hetken päästä. :)

Vaatteiden koot ovat kyllä ihan ihmeellisiä. Äitiyspakkauksen 50 cm ovat edelleen isoja, ja toisaalta yksi ulkomaan tuliaisena saatu 68cm body alkaa meillä käydä pieneksi. Musta tuntuu että suomalaisissa merkeissä koot ovat tosi isoja, ainakin meidän saamat Tutan vaatteet on ihan jättiläisiä. Me saatiin aika paljon vaatteita käytettyinä, mutta iso osa on jäänyt käyttämättä. Osittain siksi että lyhythihaiset ei sovi vuodenaikaan, mutta myös siksi, että aika nopeasti ruvettiin pitämään tällä body+sukkahousut -linjaa. Tää potkii niin reippaasti, ettei juuri muut kuin sukkahousut pysy jalassa, ja tavalliset paidat nousee ärsyttävästi ja jättävät mahan paljaaksi. Mitään hameita ja villatakkeja en ole edes jaksanut yrittää.

Mulle korvaamaton juttu on ollut sitteri. Saan puuhailla aika paljon kotitöitä ja jopa käydä suihkussa niin, että vauva on sitterissä ja juttelen sille samalla. Mutta jos lakkaan puhumasta niin heti alkaa protesti, siksi meillä eletään kuin kokkiohjelmassa: "äiti ottaa nyt tämmöisen voiveitsen, voidellaan tää leipä ja laitetaan siihen juustoa päälle..." :grin
 
En taas oikein ymmarra. Meilla on tutteja viisi kappaletta ja tuntuu, etta ne ovat aina kaikki hukassa yhtaikaa. Sitten niita loytyy jostain oudosta paikasta, tyynyn alta, lehtikorista, kylpyammeen reunalta... Tuntuu, etta olen dementisoitunut huomattavasti nyt parin kuukauden aikana, ja ilman tuttiahan me ei selvita. :)
 
Meillä on muutama tutti mutta tuo pikku jättiläinen huolii ainoastaan sen yhden ja ainoan. Ja senkin sylkee pari kertaa ulos jos se on steriolitu mikroaaltouunissa... namnam.. kuolaa ja maidonjämiä :p

Voi sitä päivää jos se katoaa :eek:
 
meillä on tutteja varmaan parikymmentä, mutta kappas keppanaa kun niistä ainoastaan kaksi kelpuutetaan! Yhdessä vaiheessa yritin syöttää muita tutteja ja totuttaa erilaisiin tutteihin, mutta eipä se onnistunut.. Tuttien ulos sylkeminen loppui vasta sitten kun sai sen nimenomaisen tutin suuhunsa. Sitä sitten tyytyväisenä mussutti :) On kyllä hauska leikki, ei tosin varmaan muksun mielestä :D
 
Pieni kritiikki tuosta meidan vaunujen aurinkovarjosta: :mad:
- Meidan vaunuissa sita ei saa asennettua tarpeeksi alas, joten se haittaa vaunun reunojen hahmottamista ja peittaa nakyvyyden vaunujen eteen. Seinamien ja kadun toyssyjen kanssa pitaa olla sen kanssa tosi varovainen.
- Varjon vartta ei saa lyhennettya tarpeen vaatiessa.
- Varjoa ei saa taivutettua tarpeeksi.
- Mahdoton kulkea keskustassa, ihmisruuhkissa. Pitaa olla koko ajan varovainen ettei varjo osu vastaantulijaan.
- Jos tuulee vahankin enemman niin varjo heiluu ja meinaa menna nurin.

Melko turha hankinta nyt viela tassa vaiheessa kun vauva on vaunukopassa. Kopan eteen saa laitettua harson, joka on paljon helpompi. Tietty sitten kun vauva siirtyy rattaisiin istumaan niin kuin isot lapset, niin sitten tuo varjo on varmaankin tarpeen... Silloin ei enaa pelkka harso riita pikkuista peittamaan.
ps. onneksi nykyisin on olemassa varikkaita harsoja, ovat paljon tyylikkaammat lenkkeillessa kuin perinteiset valkoiset.
 
Perinteisten yhdistelmavaunujen omistajat, koska ajattelitte siirtya vaunukopasta istumarattaisiin??? :)
Meilla on Graco Evo-yhdistelmavaunut ja niissa sanotaan, etta tuo vaunukoppa sopii 0-6kk ja 0-10kg vauvalle.
Eli ihan muutaman kuukauden kuluttua... Toisaalta harmittaa, kun tuossa kopassa vauva on niin hyvin "turvassa ja piilossa", nukkuu makeasti selallaan pehmeella patjalla...
Mitenkohan paikkareiden sitten kay jos ei enaa ollakaan kopassa? Tosin tuon istuinosankin saa kumoon, jolloin vauva on puoli-istuvassa asennossa, mutta mitenkohan se siina nukkuu... o_O
 
Meillä ei ole vaunukoppaa ollenkaan kun ostettiin nuo vaunut käytettynä ja se koppa oli mennyt jo toisaalle. Mutta eipä sitä oltais tarvittukaan. Siinähän se vauva on hienosti nukkunut vaunujen pohjalla lampaantaljan tai makuupussin päällä/sisällä ja tarvittaessa on ollut helppo nostaa selkänoja puoli-istuvaan asentoon esim. kaupungilla jos poika ei ole viihtynyt selällään. Vaunujen selkänojan saa siis kolmeen asentoon eli makuulle, puoli-istuvaan ja täysin istuvaan asentoon. Eli tavallaan ollaan jo hyödynnetty vähäsen niitä ratasominaisuuksia. Ihan täysin istuvaan asentoon uskaltaa varmaan laittaa sitten kun poika osaa itse istua suht hyvin, siihen asti saa luvan tyytyä siihen puoli-istuvaan asentoon :)
 
Me vaihdettiin koppa pois n viikko sitten. Tuon istumaosan kun saa vaihdettua makuuasennosta istumaan tosi helposti. Poika tykkää istua tuossa vähän takakenossa tosi paljon (niin ulkona kun sisälläkin), ja kun nukahtaa niin kippaan makuuasentoon :) Meillä siis Bugaboot. Aurinkovarjoa ei olla vielä testattu, mekin mennään harsolla vielä toistaiseksi :)
 
Meidän myös pitäisi jo melkein vaihtaa ratasosa kun koppa alkaa käydä pieneksi erityisesti pituudesta. Esikoiselle vaihdoin kun rupesi istumaan kun ei todellakaan enää suostunut kopassa matkustamaan :D
..mutta nyt on vaihdettava jo ennen kuin tämä oppii istumaan, mutta onneksi tuon ratasosan saa iha makuuasentoon. :)
 
Meillä pituuden puolesta on vielä 10 cm varaa kopassa, mutta varmaan tuo, kun alkaa istumaan yms, niin vaihdetaan pois. Se on kyllä ollut tosi kätevä ja kiva, tyttö tykkää nukkua päiväunet siinä ja näin kylmällä jo pehmustettu koppa itsessään antaa vähän lämpöö..
 
Mehän asutaan 3. kerroksessa ilman hissiä, joten koppaa käytetään just niin kauan kun vauva suinkin mahtuu siihen. Sitten täytyy varmaan ottaa käyttöön tytön vihaama Manduca... Nyt laitan aina ostokset reppuun, että saan kannettua ne ja vauvan ja vielä jää toinen käsi vapaaksi.
 
Pikkuhiljaa ainakin meikäläistä alkaa kiinnostaa SYÖTTÖTUOLIT :) Eli minkälaista tuolia itse kukin on kaavaillut tai kenties jo hankkinut ja onko kokemuksia/kuulopuheita mikä olis hyvä? Tripp trappiahan kaikki kehuu, mutta kun on niin saakutin kallis mokoma. Arvelen että me päädytään johonkin "perinteiseen" malliin. Mua vaan pelottaa noissa syöttötuoleissa että se kaatuu kun lapsi oikein riekkuu siinä (siis sitten joskus, ei nyt vielä hetkeen aikaan!), mutta ei kai semmoinen ole kovin yleistä..?
 
Henu, mun on pakko liittyä tripp trappin kehujien joukkoon (muista tuoleista ei tietty ole kokemustakaan); se on ollut ihan hintansa arvoinen ainakin toistaiseksi :) Hinta syletti siis minuakin mutta saatiin se lopulta lahjaksi anopilta, kun hän tarjoutui osallistumaan johonkin "isompaan hankintaan". Käytettynä varmaan voisi saada myös sopuhintaan?

Sain kaverilta lainaksi tuoliin sellaisen pikkuvauvakaukalon (en kyllä hankkisi enää näin "isoille" vauvoille, me kasvetaan pian siitä ulos), joten olemme voineet käyttää sitä melkein alusta asti, ja on ollut kiva, että vauva ei ole aina lattian rajassa. Helpompi esim. keittiöpuuhissa seurustella, säästää äidin selkää nostellessa ja turvallista, kun ympärillä pyörii sangen vilkkaita koiria :) En ole vielä keksinyt, miten tuolin saisi kaatumaan, vaikka kuinka tönisi ;)

Lisäksi tykkään siitä, että tuoli kasvaa käyttäjänsä mukana, eli se menee lopulta vaikka ihan aikuisen istuimena. Ja hintapuolesta vielä, noissa taitaa olla kohtuullisen hyvä jälleenmyyntiarvokin :)
 
Takaisin
Top