Valmisteluita ja hankintoja

Hankinnoista joista en ollut varma jos tarvitaan: sähköinen rintapumppu, mikrosterilisoija ja pullonlämmitin. Näistä ollaan käytetty kaikkia ja ilman en pärjäisi, varsinkin tuo sterilisoija jonka laitan aamulla mikroon niin on loppupäiväksi puhdas rintapumppu ja rintakumit. Pullonlämmitin tuli käyttöön viime yönä kun lämmitin korvikkeen. Kone on lattialla sängyn vieressä ja piippaa kun maito on oikean lämpöistä. Helpottaa elämää kuudelta aamulla kun on nukkunut sen vartin ja pitää nopeasti saada sapuskaa :)
 
Vai etta bodyt, joissa on kaannettavat hihat. En edes tiennyt, etta sellaisia on olemassa! :) Meille taas kavi niin pain, etta kaikki mun ostamat vauvan vaatteet ovat liian isoja meidan pojalle, joka nyt muutenkin oli syntyessaan tollanen alle kolmikiloinen ongenkoho... Ostin hieman isompia vaatteita alunperin sen takia, koska kaikki toitotti, etta ne pikkuvaatteet jaa heti pieniksi ja ihan turhia sellaiset... Nyt sitten vauva nayttaa ihan ryysylaiselta liian isoissa vaatteissa. Onneksi meilla on piipahtanut muutama vieras ja heidan mukana on sitten tullut minivaatteita... :)

Mita ilman ei voisi olla? Hoitopoyta ainakin on meille se must-juttu. Se on sellainen koko vauvanhoidon tukikohta, jossa on kaikki tarkeet jutut samassa paikassa. En ma edes voisi vaihtaa vaippoja sangylla tms. Pakko saada olla selka suorana. Ja ainakin yks turhike tulee mieleen eli se pinnasangyn ympari kiertava reunapehmuste (tai miksi sita nyt kutsutaankin). Meilla on pinnis vanhempien makuuhuoneessa ihan metrin paassa minusta ja se reunus oli vain pakko ottaa pois, koska se esti suoran nakoyhteyden vauvaan kun itse makaan omalla sangylla...
 
Täällä alkaa olla mielenkiintoisia havaintoja tarvikkeista. Vitsi, niin odotan, että pääsee omia hankintoja testaamaan! Kaikki on ollut about valmiina jo muutaman viikon, niin olen jo ehtinyt unohtaa, että mitä kaikkea meillä ylipäänsä on :)
 
Joo se pinnasängyn reunuste lähti meilläkin pois kun pinnis on sängyn vieressä eikä vauvaa näy, mikä ahdisti! Paitsi että se on tosi hyvä sitten kun vauva kasvaa ja alkaa liikkumaan enemmän unissaan, ei pikkujalat ja -kädet tartu pinnojen väliin.Meidän top4-hankinnat on 1)harsot 2)kankaiset liivinsuojat 3)kantoreppu ja sen vauvatuki ja 4)TUTTI! Esikoinen ei ikinä suostunut syömään tuttia, joten ajattelin ettei tälläkään kertaa tarvita, mutta parin tississä epätoivoisesti roikutun yön jälkeen testasin viime yönä, ja AAAAH, mikä rauha ja hyvin nukuttu yö takana! Tutti on pop! :grin
 
Noi harsot on ihan ehdottomia juu, helppo tapa suojella omia vaatteita ja ympäristöä ja pistää näkösuojaksi vaunuihin&turvakaukaloon jne. Meillä pinnasänky on neidin omassa huoneessa, sit kun on tarpeeks itsenäistynyt, niin pääsee/joutuu sinne. Meidän makkarissa sängyn vieressä on se äitiyspakkauslaatikko, mut sekin on lähinnä "varastona" ja laitana nyt, kun neiti päätti, että perhepeti sen pitää olla, eikä oo suostunut nukkuun yhtäkään kokonaista yötä omillaan. No, hoituupa imetykset ainakin helpommin ku toinen on siinä heti. Mut tän jos ois tienny etukäteen, niin oltais jätetty lastensänky hankkimatta ja suorilla ostettu 2 m levee parisänky. X) Päiväunet pikkuinen nukkuu vaunuissa, siellä on lämpöistä ja turvallista. Ja jos meinaa herätä, niin helppo 'heijata' ja rauhoittaa. Se mun upee idea tutista oli vähän turha, kahtakin eri mallia kokeillut, mutta aniharvoin kelpaa. Toinen alkaa välillä yökkäileen ja ainakin plumpsauttaa tutin pois. Sillei onnistuu parhaiten, että pitää tuttia huulilla ja silittää poskee ja jossain vaiheessa vaavi imasee ite sen suuhunsa. Hyppäsin vähän asian viereen. Sorry! :| Ja pahoillani, jos toistan itseäni..
 
Tän ajan pukeutuminen on haaste. Itsellekin, mutta varsinkin vauvalle. Me hankittiin pienempiäkin haalareita, mut 56 cm:kin on ainakin tuossa mallistossa ihan hukuttava. Tuntuu, että turvakaukaloon sitoessa tulee vaan hihat ja lahkeet vöistä läpi.. -.- No,äkkiähän tuo kasvanee..
 
Joudun perumaan paljon puheitani niistä "tarpeettomista tavaroista" mitä oon listaillu :D Elieli.. Pullonlämmitin on aivan ehdoton, helpottaa tosi paljon, kun vaan painaa napista ja tadaa maito on lämmintä. Rintapumppu on toinen mitä en joskus halunnut edes ajatella, nyt pakollinen, koska muksu syö vain pullosta. Hoitopöytääkin vastaan olin, mutta empä osaa ajatella elämää ilman sitä.. Tunnen itseni jotenkin hölmöksi, kun en ole aikaisemmin edes halunnut ajatella tuollaisia härpäkkeitä, jotka nyt tosipaikan tullen ovatkin todella hyödyllisiä. Kyllä elämä ilman niitäkin onnistuisi, mutta helpompaa näin ;)

Tuttipullojen määrää ensin kammoksuin, niitä tuli vaikka kuinka paljon ja nyt tarvitsisin jopa lisää niitä. Lypsäessä ne täyttyy nopeasti ja jääkaapissä on aina litran verran maitoa. Nyt olen alkanyt käyttämään muovimukeja maidon säilytykseen, kun tuttipullot eivät yksinkertaisesti riitä.. Pakastimeen on mennyt jo monia litroja maitoa, tarvitsen kohta jonkun arkkupakastimen, että saisin kaiken mahtumaan! :D

Uutena asiana minulle on tullut kantoliina. Aivan loistava keksintö! Tänäänkin heitin muksun kyytiin ja aloin imuroimaan. On siis hyvin seurallinen tapaus ja viihtyy vain sylissä tai jos laittaa esim. sitteriin, on oltava koko ajan heiluttelemassa jotain leluja nenän edessä, jotta viihtyisi. Syliin nukahtaa kun teen kotitöitä ja heti kun lasken sänkyyn niin silmät rävähtää auki :D Nyt pystyn rauhassa tekemään kotitöitä kahdella kädellä :)

Vaatteiden osalta pitää antaa pisteet kääntyville hihoille. Ikinä ei pidä käsiään peiton alla kun nukkuu ja yön aikana tulee kröhä, jos ei ole käsissä mitään. Nämä hihatumput ovat siis pelastus, koska niitä ei voi repiä pois käsistä.

harsot ja liivinsuojat ovat ihan must. Onkohan rainbowin liivinsuojat missä on tarrat toisella puolella, tosi kätevät kun edes vähän pysyvät paikoillaan. Hupullisia pyyhkeitäkin onneksi sain tutultani, koska yksi ei olisi millään riittänyt.

Vetoketjulliset potkupuvut ei ole kivoja, kun se vetoketju hankaa ja painaa.. :(

Ei nyt välttämättä ihan kuulu tähän ketjuu, mutta tulipa nyt mieleen; mitä vaippoja käytätte? Ostin pampersin vaippoja joskus, mutta eivät sovi meidän muksulle.. Se verkko saa ihon ärtymään, nyt yritän pikkuhiljaa käyttää niitä pois, etteivät menisi ihan hukkaan.. :(
 
Meillä on ImseVimsen kestovaippoja, alussa käytettiin niitä tosi paljon, mut nyt on laiskuus voittanut ja ne päästi sivusta pissaa läpi, joten piti vaihtaa usein koko vaatekerta samalla. Nyt pidetään pari kestoilupäivää viikossa ja sit saa kaikki yhtaikaa pyykkiin. Kertakäyttövaipoista mun lemppareita on Muumi -vaipat, kotimaisia, ekologisia, halvimpia ja istuu tosi hyvin meidän likalle, imukyky myös huippu. En tiä saako ulkomailta? Nyt mies oli tuonu Pampersia kaupasta, on kans ihan ok.
 
Vaipoista; meillä ollaan jatkettu oyssin libero-linjalla, on passanneet hyvin. Eivätkä päästä sivusta edes niitä jäätäviä räjähdyksiä joita myös kakaksi kutsutaan :D
Meillä ei vartavasten ostettu hoitopöytää, vaan sitä virkaa toimittaa minun vanha kirjoituspöytä. Ilman ei pärjäis, tämä pöhlö ku on hevoshommissa rikkonu selkänsä jo pentuna :p

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app
 
Tumelo ja muut, joilla on kantoliina, laittakaa jotain suosituksia merkeistä/malleista. Pakko varmaan sellainen(kin) hankkia helpottamaan elämää :)
 
https://www.google.fi/search?q=tric...n-kantoliina-minulle-c-28_31_576.html;247;351

Minulla tuollainen tricot slen-liina. Löysin paikallisen prisman valikoimasta. Liinan mukana tuli sidontaohjeita ja jopa joku dvd. En ole vielä sitä katsonut..

Onnistuneesti olen onnistunut sitomaan tuolla kuvassa näkyvällä tavalla. Muitakin on kokeiltu, mutta muksu ei ole ollut kauhean yhteistyökykyinen ja pipariksi ne harjoittelut on sitten mennytkin.. Pikkuhiljaa ollaan totuteltu tuon käyttöön :)
 
Itse mietin kantoliinan ja kantorepun valilla ja lopulta meilla mies teki paatoksen, etta ostetaan kantoreppu, koska han ei oikein vakuuttunut siita liinasta tai ollut yhtaan kiinnostunut erilaisista sidontamalleista. Meilla on sellainen perusmusta chiccon kantoreppu. En ole viela paljon ehtinyt sen kanssa heilumaan, mutta ihan helposti ja nopeasti sen riisuu ja pukee. Siihen kantoliinaan verrattuna se on parempi ainakin sen suhteen, etta siina voi kuljettaa isompaakin lasta ja kasille jaa enemman liikkumatilaa (ja mieskin suostuu siihen pukeutumaan.)
Talla hetkella se on pikkasen liian iso vastasyntyneelle, mutta ompahan sitten tulevaisuudessa enemman hyodyksi kuin se trikooliina.
 
Mä olen ollut niin superpihi kaikkien hankintojen kanssa tähän asti (ollaan saatu suurin osa tavarasta käytettynä), että nyt tilasin pikkuiselle pukinkonttiin upouuden Manducan sekä untuvapussin. Muita lahjoja ei varmaan juuri hankitakaan, itseä aina ahdistaa hirveä tavaramäärä ja luulen, että mummot sun muut eivät malta kuitenkaan olla lahjomatta :)

Ja onneksi menee vielä muutama vuosi, ennen kuin toinen edes ymmärtää lahjojen päälle, vuoden päästäkin varmaan paperit ja narut ovat joulussa parasta :grin
 
Mulla on kyllä jäänyt vaikka mitä käyttämättä:

- Liivinsuojat. Täysimetyksestä huolimatta en ole tarvinnut, mulla kun ei valu ylimääräistä.

- rintapumppu ja tuttipullot. Olen pumpannut kerran kun oli tukos, se maito on edelleen pakkasessa.

- tutti, ei kelpaa juuri ikinä. Ostin vielä apteekista eri mallisenkin, mutta se ei kelpaa yhtään sen paremmin.

- manduca, kokeilut ovat päätyneet raivareihin, tämän suhteen en tosin vielä suostu luovuttamaan, kokeillaan aina välillä uudestaan.

- pinnasänky ja kaikkineen tarvikkeet, erityisesti aluslakanat. Vauva on suunnitelmista huolimatta nukkunut meidän sängyssä.

Onneksi juuri mitään näistä en ostanut itse, vaan sain käytettynä tai lahjoina.
 
Huh, mul menee kertakäyttöliivinsuojia parhaimmillaan neljät yössä..! Tutti oli täälläkin vähän turha ostos ja niitä on viä suht monta (erilaista).
Äitiyspakkauslaatikosta tehtiin "sänky", hankittiin reunapehmusteetkin. No se oli vaan koristeena ja tätä nykyä turhan ahdaskin. Tyttö siirtyi perhepetistä pinnasänkyyn.
Joitain hankkimattomia hankintoja jäi kaipaan, mut hyvin näinkin on pärjätty.
Me ostettiin uutena ainoastaan turvakaukalo autoon, muut saatiin (vähän) käytettyinä tutuilta tai tuttujen tutuilta pienellä rahalla. Ne kuitenkin jää niin äkkiä pieneks ja turhaks, ettei se niin nuukaa oo, vaikkei oiskaan uusinta uutta.

Nyt ollaan pistetty pieneks jääneet, käytännöllisiksi osoittautuneet vaatteet varastoon seuraavaa varten, johon ei toivottavasti montaa vuotta mee..

Ainostaan se harmittaa, että vauvanvaatteitten kokomerkinnät menee yleensä niin mettään kun vaan voi.
Ennen synnytystä ku ei vielä silmä sanonut, lajittelin vaatteet kaappiin koottain. Joukossa oli muutamia vaatteita, joista tykkäsin hirveesti ja ootin, että päästään käyttään. No sit kun kaivoin sieltä, olikin käytännössä pieniä. Esim yks ihana body saatiin, jossa luki 68cm/3M. No tyttö oli 5 vkoa kun hirveen huudon saattelemana tungettiin se päälle, räpsästiin parit valokuvat ja pakattiin varastoon. :/

Potkupuvuissa, myös äitiyspakkauksessa olleissa, oli törkeen lyhkäset lahkeet, vaikka muuten olis hyvä, niin jalka ei mahdu suoristumaan. :( Ja jalkaterä on kans pitkä.. Lindexiltä hankin joku kk sitten parit sukat, ja myyjä ohjeisti, että ne on semmoisen 3 kk ikäisille. Nepä on nyt jo pienet! Ja ikää se reilu 7 vkoa.
Mikä ihmeen pikkujätti pitkätossu meillä on??!
 
pikkujätti pitkätossu :laughing021

Meidän pojalle on taas kaikkien yläosien hihat liian lyhyitä.. käytetään sukkia hanskoina :smiley-ashamed008
 
Meillä taas on vissiin aika pienijalkanen tapaus, kaikki potkarit jaloista pitkiä ja pienimmäkki sukat tahtoo tippua jalasta O.o
 
Takaisin
Top