Valitusketju!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Gnome
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
-Apila- tiedätkö pitääkö sun huomenna päättää synnytätkö perätilassa, mikäli on tilaa vai sitten sektio?
Mä en osaa päättää mitä teen.. Toivottavasti ei vielä huomenna.... Oon luullu niin että sitten vasta kuvataan lantio, jos on halukas synnyttämään alakautta ja muuten ei kuvattais? Mutta tietenkin järkevääkään se olis kuvata varmuuden vuoks, jos syntyiski nopeaa.... Katotaan mitä lääkäri sanoo huomenna.
Musta on vaan alkanu tuntumaan pahalta se ulkokääntö ajatuksena.... Koska vauva on nyt menny sellaiseen asentoon, missä sillä on hyvä olla ja nyt sitä sitten käännetään toiseen asentoon, jossa sillä voi olla huono olla :/ otan tän varmaan nyt liian tunteellisesti, mutta toisaalta voiko äidin vaistoa väheksyä tässä asiassa? Toisaalta, kyllähän vauva kääntyy takasin perätilaan, jos haluaa, nyt kuitenkin vasta 2400g... En oikein tiedä mitä ajatella koko touhusta.. Ja onhan siinä käännössäkin riskinsä...
Inhottavaa tällainen päättäminen! Tällaisen maallikon pitää päättää ekaks, että suostuuko ulkokääntöön. Ja jos se ei onnistu, niin sitten pitäis vielä päättää synnytetäänkö perätila vauvan vaiko sektio... Ihan kuin tää asia jätettäisiin kokonaan mun niskaan! Ja jos jotain sattuis, niin tulishan sitä itteä syytettyä, että valitsi väärin. :/ miks tällaisia asioita pitää tiedottaman ensisynnyttäjän päättää!! Ehkä siihen ei sitten oo yhtä oikeaa ratkaisua........

Oon niin ahdistunut tästä koko tilanteesta :( Toivottavasti huominen selkeennyttäis ajatuksia, eikä sekoittais niitä entisestään.. Haluan vauvani ehjänä maailmaan.:Heartred

Voi ärsytyksen multihuipentuma! Lähdimme perheen kanssa lomareissulle. Olo on kaikkea muuta kuin viehättävä, mutta pitää yrittää pitää mieli korkealla. Yritin oikein laittautua vähän ja mitä sitten... Heti hotellille päästyämme ja 1.kertaa hissistä ulos astuessamme vastassa on keski-ikäinen pariskunta, joista tämä rouvashenkilö isohkoon ääneen yrittää kuiskutella miehelleen ohi kävellessäni: "kato nyt tuotakin, kuinka valtava maha...". Kylläpä piristi kovin. Ärsytti niin, että menin ihan sanattomaksi. Olis pitänyt varmaan sanoa, että "niin on sullakin..." Tai jotain. Pitäis vissiin pysyä vaan kotona ja pukeutua johonkin säkkiin. Samperi.

Tsemppiä Isabella! Toivotaan tosiaan että huominen selkiyttää asioita ja että saat rauhan valinnoista. Kai ne myös osaa siellä kertoa mikä olis parasta tai mitä he ammattilaisena suosittelis. Luota myös vaistoosi! Kaikkee ei pysty ennakoimaan eikä kaikkeen varautumaan, vaikka miten päättäisi. Laitahan sitten viestiä mitä sanoivat

Täällä on elämä hankaloitunut noiden kipujen ja supistusten myötä. Ja ensimmäistä kertaa mahakin tuntuu olevan haitolla. Sängystä ja sohvalta nousu on hankalaa. Ruokapöydän ääressä ei enää kertakaikkiaan voi syödä. Kova penkki eikä pääse tarpeeksi takakenoon. Liikkuminen alkaa pikkuhiljaa näyttää lähinnä vaappumiselta. Tuntuu, ettei voi lähteä mihinkään missä ei ole vessa lähettyvillä. Elokuun alkupuoli tuntuu olevan ikuisuuden päässä.. Ja ai niin, tämä kuumuus :mad:

tänään olin kuvauksissa ja seuraavassa äitiyspoli käynnil päätän (eli nyt perjantaina) että miten tehdään kun sillon saan tulokset kuvista :) mutta kannattaa jutella lääkäreiden kanssa, heiltä saa hyvin tietoa :)

Tämä kuumuus ja hiostava keli on ihan syvältä! Ja tänään ensimmäistä kertaa on pientä turvotusta! Kyllä vähän siltä tuntuukin, että on ihan halkona jalat ja kädet..

Sent from my Nexus 4 using Vau Foorumi mobile app

Taidettiin Zanzibar olla samassa synnytysvalmennuksessa :D itekin jäin kaipailemaan kyllä tarkempaa tietoa varsinkin niistä asennoista.. jännittävää oli tosiaan myöskin se, miten sairaalaan lähdön aika neuvottiin kipuasteikolla, vaikka kyllähän ne viralliset suositukset yleensä kai menee supistusten keston ja tiheyden perusteella? näin sanotaan ksshp:n nettisivuilla että milloin kannattaa lähteä:
  • Kun supistukset ovat jatkuneet säännöllisinä 5–10 minuutin välein jo useamman tunnin ajan. Synnytyksen käynnistyessä supistukset ovat selvästi kipeitä ja supistusten väli lyhenee koko ajan.
toikin on aika laaja käsite ehkä, 5-10min välein, luulis sen olevan eri asia, tuleeko supistukset 5 vai 10 min välein..? no parhaiten selviää soittamalla sitten varmaan kun on tilanne päällä :) itellä toki tilanne helpompi kun matkaa autolla noin 5min, kun sulla 40min..

Täällä PHKS sanottiin, että sitten voi tulla kun supistusväli on 5min tai ei kestä kipujen kanssa kotona tai vauva ei liiku 10 liikettä tunnissa. Sitten kun lapsivedet menee, pitää mennä tarkistukseen (ilmeisesti juuri sen takia, ettei täällä oteta sitä streptokokkitestiä.) mutta jos kaikki ok, voi palata kotiin vielä odottelemaan.

Neuvolalääkärin yhteydessä kävin hoitsulla ja se sanoi, että sitten kannattaa MENNÄ kun ei enää naurata. Ei kannata soittaa, koska hän ei ainakaan tiedä ketään, joka näkisi vauvan tai kohdunkaulan tilan puhelimitse. Se oli hauska täti se, naurettiin koko ajan. Mut tottakai matkakin vaikuttaa..

En itse halua turhan aikasin synnärille mennä, täällä ainakin ruuhkaa. Ja PHKS tuntien, ne käännyttää kaikki ulos, ellei pää ole jo puoliksi ulkona, toki kaikkien tutkimuksien jälkeen. Kyllä ne siis tutkii joo, mutta aika rempseää toimintaa noin muuten. :) Jakun mä koitan olla ilman puudutteita, ni kipujenkin kanssa pitää sitten vaan elää, ei se siellä sairaalassa sen kivuttomampaa ole. Eikä meillä tosiaan ole autoa, että pitää sitten taksilla lähteä suhaamaan ja sekös ärsyttäiskin jos moonta kertaa pitäis rampata.

Onpas erilaisia ohjeita tullut synnytysvalmennuksesta.. Meillä Hyvinkäällä pitää aina soittaa, ennen kun lähtee sinne ajelemaan. Ilmeisesti sen ruuhkan takia, jotta ohjaavat sitten puhelimessa toisaalle, mikäli paikka on täynnä ja sulku päällä. Ja ambulanssilla pitää mennä, jos vedet menee kotona ja vauva ei ole kiinnittynyt (tai jos on perätilassa?).

Mua pelottaa se, että jos tuleekin lähteneeks sairaalaan liian aikasin, ja sit ne passittaa takas kotiin. Toisaalta ei viittis liian kauaa viivytellä, ettei mies joudu matkan varrella kätilöksi :rolleyes:

Mä en tiedä haluunko ees koko valmennukseen.. kuulema Kysissä istutaan auditoriossa 3!! Ukko ei ainakaan jaksa sitä istua, enkä tiedä pystynkö istumaan sitä aikaa itsekään tän mahan kanssa enää.. autossa ja kotonakin istuminen hankalaa jos ei saa rötköttää puoli istuma asennossa. Ja kuuleeko siellä mitään hyödyllistä?! Mitä nyt ei voisi kuulla kavereilta ketkä on synnyttänyt vuoden aikana tai lukea netistä. Ärsyttävää kun siellä ei pääse kattomaan edes paikkojakaan...

Sent from my GT-I9506 using Vau Foorumi mobile app

No tullaanpa tänne valitusketjuun kertomaan miten meni ;) Vauvaa yritettiin kääntää, mutta ei millään kääntynyt. Sattu aivan sairaasti ja pelkäsin, että vauva vahingoittuu kovasta käsittelystä.... No käyrät oli ainakin käännän jälkeen hyvät. Olo on nyt niin kuin ois hakattu. Viikon päästä uusiksi äitipolille, sillo haluaisivat vielä yrittää kääntää (ite oon ainakin tällä hetkellä sitä mieltä, että en anna) ja sitten jos edelleen PT niin lantion kuvien mukaan päätetään synnytänkö vai leikataanko. Eli viikon päästä pitäs osata päättää!
Oletko -Apila- jo valmiiks päättänyt rupeatko synnyttämään alakautta, jos lantion mitat sen suo? Mua harmittaa, kun lääkäri ei kerennyt jo tällä käynnillä yhtään selittämään perätilasynnytyksen ja sektion puolista. Ois saanut sitten rauhassa tässä viikon miettiä, mitä sitä tekis, kun olis saanut vähä ennakkotietoa. Voihan sitä joo netistä lukea, mutta toi on musta niin kakspiippunen juttu, että koen päätöksen hankalana:oops:

Sittenhän ei tarvis tän päättämisen kans pohtia, jos ei ole edellytyksiä synnyttää perätilassa. Mutta mä kyllä vahvasti uskon, että mun lantiossa on ainakin tilaa, vaikka en mikään pitkä/iso oo, niin mun levein kohta on kuitenkin lantio ja mulla on myös kapeat luut, että vahva usko, että mahtuu! :) ja mulla vielä siro vauvakin, nyt sanottiin sen olevan 2600g ja viikkoja mulla nytte 36+3. Mutta joo tää tästä spekuloinnista :p

Olen miettinyt että en rupea perätila synnytykseen vaikka pystyisin. Pelottaa ajatuskin että jos siinnä tapahtuukin jotain ja pikkuisen luita murtuu :( tai että yhtäkkiä tarvitsisi tehä hätäsektio! :/

Me ei mennä synnytysvalmennukseen. En tiedä olenko vain itsepäinen, mutta eiköhän ilman selviä! Ja ystäväpiiriltä olen kuullut paljon tietoa jo valmiiksi.. Varmaan vain ahdistaisi kamalasti siellä valmennuksessa.. Mutta eipä tuo aikataulukaan antaisi periksi käydä, kun on nyt joka vkl häät! :D

Sent from my Nexus 4 using Vau Foorumi mobile app

August14, niin ja eihän sitä synnytystä voi kuitenkaan suunnitella valmiiksi miten se menee.. :)

Sent from my GT-I9506 using Vau Foorumi mobile app

Ite olisin halunnut myös enemmän käytännönläheistä neuvontaa asennoista, hengittämisestä, rentoutumisesta ym. Siis näin ensikertalaisena. Isabella nekö ei saaneet vauvaa käännettyä yrityksestä huolimatta? Oon kans kuullu et se sattuu jonkin verran se kääntäminen...

Elisinha80 joo oli se kyllä yllättävän rajua touhua, kuulemma sekin riippuu lääkäristä. Yks kätilö piti mun jaloista kiinni ja toista puristin kädestä ja lääkäri ihan voimalla työnsi vauvan päätä alas. Mies kurkkas verhon takaa hetken ja sen jälkeen meni käytävälle kävelemää edes takas, sano että se touhu näytti aivan kamalalta. Mutta eniten mua säikäytti se, että miten vauvalle käy, kun niin kovaa sitä runnoi menemään. Mutta näyttäis tuo potkivan masus hyvin nytkin, että uskoisin vaavin hyvin voivan :)

Takaisin