Mulla kans viikko sitten alko helisee tää seuran vähyys. Kukaan ei soittele mulle enää, eikä pyydä kahville. Ei kukaan. Edes sellaset kaverit, joilla on lapsia. Yhdelläkin kaverilla on 4kk vanhempi vauva, eli olis jotain yhteistäkin, mutta aikaa ei ole koskaan. Mulle siis, kaikille muille kyllä. Oon nyt 5 viikkoa kysellyt kahville tai siiderille, kerran tai kaks viikossa. Jos ollaan saatu sovittuu joku aika, se peruu viime hetkellä (tai sit ei ees peru ja pitää soitella perään), jos se lupaa soitella illalla et tuleeko, unohtaa aina soittaa ja menee muiden kanssa, mut yleensä sanoo ettei nyt sovi, soita ens viikolla.. Sit oli viikko sitten keskustelua mun facen seinällä siitä, kun kaverit katoaa, ni se tuli keskustelee siihen kanssa ja päivitteli kuin ikäviä ystäviä mulla on kun on hylännyt mut. Siinä sitten sanoin, että hänkään ei oo kovin aktiisesti ollut tapaamassa, ni ei ees kommentoinu mitään. Sekin kaveri tosiaan oli aiemmin mun paras kaveri, melkein päivittäin pidettiin ennen yhteyttä, sit se meni naimisiin ja sillä vissiin vähän kilahti päähän se, en tiedä, ei oo pahemmin sen jälkeen nähnyt "vaivaa" ystävyyssuhteen ylläpitoon. Sit kun ilmaisen turhautumiseni sen perumisiin ni se hermostuu, eli ei sais ees loukkaantua tosta. Luulis että se pienen lapsen äitinä tajuais, ettei kahvillekaan lähetä noin vain. Mulla ainakin kestää monta tuntia, kun siistin itteni, syötän vauvan, vaihdan vaipan jne jne, plus jos mies on jossain, ni sen kans pitää sovittaa aikataulut yksiin, jos vauvaa ei ole tarkoitus ottaa mukaan. Sitten kun kaikki olis valmiina lähtöön ni "oho sori, mä nyt en pääse".. Kaikki se valmistelu oli ihan turhaa.
Työkaverit pitää pikkujoulut, sinne sentään sain kutsun joka sekin esitettiin näin: "Et varmaan halua edes tulla, mut pitää nyt sanoo, et on pikkujoulut silloin ja silloin".. Miksen muka haluais tulla mukaan? Ja miksi kaikki pitää aina aloittaa tollee et "sä et varmaan ees pääse" "sua tuskin ees huvittaa" jne, ei muiltakaan kysytä tolleen? Niiltäkään jotka ei koskaan osallistu, niiltä kysytään vaan että pääseekö.
Mut viimeks sillon ku olin synnärillä, ni multa on kyselty kuulumisia. Sen jälkeen ketään ei kiinnosta, kai ne aattelee, etten pysty puhuu muusta ku vauvasta, mut mä en oo sellanen mammaäippä, joka on kauheen haltioitunut siitä vaipan sisällöstä, ja kahvipöytäkeskustelut kertoo Kerttu-Elmerin räästä tai paskan väristä tai omista nänneistä. Mä en hirveästi muuttunut lapsensaannin myötä, siis tottakai mustakin rakastava äiti tuli, mutta muut elämän osa-alueet pysy aika samana. Yks äiti-ihminen totesi pettyneenä, etten mä muuttunut ollenkaan lapsensaannin myötä. Miksi se on paha asia että pysyy itsenään eikä hautaudu äitiyteen? Nyt en siis sovi lapsettomille kun niiden mielestä puhun vaan lapsesta (vaikkei niistä kukaan ole edes puhunut mun kanssa lapsensaannin jälkeen) enkä sovi äitien seuraan, kun haluan puhua muustakin kun vauvasta ja tehdä joskus jotain ilman lastakin.
Kai se sitten on niin, että ajatellaan, että äitiyslomalainen ei seuraa halua, vaan mielellään erakoituu n. vuodeksi kotiinsa. Ja omasta aktiivisuudesta ei luulisi olevan tää syrjäytyminen kiinni, oon mielestäni aktiivisesti houkutellut ihmisiä kahville vauvan kanssa ja ilman, mutta 2 kertaa olen päässyt. Vauva on tänään 2 kuukautta ja mun sosiaaliset kontaktit rajoittuu 2 kahvikertaan. Siistii.
Moni näistä kadonneista ystävistä puhui raskausaikana, ettei sitten ole tervettä hautautua kotiin vauvan kanssa ja olinkin samaa mieltä ja nyt kun koitan pyristellä ulos täältä kämpästä, niin ketään ei kiinnosta. Joten pakotettuna olen hautautunut tänne kämppään, puhelin ei soi muutoin kuin puhelinmyyjien toimesta jne. Tätä olen jo muutamaan kertaa itkenyt ihan tosissaan, olen asiasta ystäville puhunut, mutta ei.
Sori avautuminen