Vakuutus!

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mimii
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä tätä vakuutusasiaa on kanssa paljon pohdittu, mutta näillä näkymin ei olla sitä ottamassa. On niin kallis, että sillä rahalla kyllä käyttää vaikka lasta muutaman kerran yksityiselläkin. Ainakin pk-seudulla lastenlääkäreistä on tällä hetkellä ylitarjontaa ja ajanvarauspolillekin vaan viikon jono. Ja kyllä oikeasti sairaan tai vammaisen lapsen hoito järjestetään ilman vakuutustakin. Mulla itsellä on kyllä aikaa jonotella ja odotella, jos ei oo mikään hengenhätä. Ja voihan sen vakuutuksen ottaa sitten myöhemminkin, jos mieli muuttuu.

Aika paljon tässä pohdinnassa vaikuttaa tietysti myös se, että kun itse olen alalla, niin pystyn vähän tekemään kotidiagnostiikkaa, vaikken vielä reseptejä saakaan määrätä. Mutta voin vaikka hankkia kotiin korvalampun ja pyytää joltain kaverilta antibiootit korvatulehdukseen tarvittaessa. Ja juuri tuo Neljän suoran mainitsema, että osaa itse epäillä ja vaatia hoitoa.

Hankala asia silti kaiken kaikkiaan, ei sitä haluaisi väärästä paikasta säästää.
 
No meidän vastasyntynyt tutkittiin ihan julkisella puolella ja matkakustannukset korvasi kela ja sairaala järjesti vanhemman majoituksen. :) Ja niin on jatkossakin kun meidan toistaiseksi nuorimmainen menee leikkaukseen, niin majoitus todennäköisesti järjestyy osittain sairaalan kautta, matkakustannukset hoitaa kela ja kelasta saan myös erityishoitorahan, kun olen palkattomalla sen aikaa töistä. Vakuutuksesta en todennäköisesti hae mitään.

En ihan oikeasti pysty keksimään sellaista tilannetta, mikä ei jo olisi julkisen puolen ja kelan kautta hyvin hallinnassa.

Vakuutukset lapsille on tapaturman ja kuoleman varalta, jolloin hakisin vakuutuksesta sitten rahoja, mut mut..

Tää on toki minun mielipiteeni ja kokemukseni näihin vakuutuksiin liittyen, jokainen tekee kuten parhaaksi näkee. :)
 
Palveluiden toimivuus varmaan riippuu siitä millä paikkakunnalla asuu ja jokainen punnitsee vakuutusta omien kokemusten perusteella. Vaikka kyllähän laki määrää kaikille tasavertaiset terveyspalvelut. Käytännössä vaan jotkut terveyskeskukset on ylikuormitettuja. Käyttää sit julkista tai yksityistä puolta, niin arvostan ammattitaitoisia lääkäreitä. Huonoja ja hyviä kokemuksia on molemmilta puolilta. Jopa kuumeen mittaus oli yhdelle lääkärille liian vaikeaa, totesi ettei ole lapsella kuumetta ja kotiin mennessä mittasimme häneltä 38,9 astetta. Yritin kyllä lääkärille sanoa, et lapsihan on ihan tulinen... Onkin kiva kun voi varata ajan semmoselle lääkärille, jonka on todennut hyväksi. Kyllä vakuutuksiin kannattaa suhtautua nykyisin kriittisesti, niitä kaupataan joka vaivaan. Ja ne on todella kalliita!
 
Eilen kävin pyytämässä tarjousta Pohjolasta vakuutukseen. Ilman lisäosia hinta vähän alta 300€/vuosi, 150€ omavastuu. Ja omavastuu on koko vuoden, ei sairauskohtainen. Laskinpa vain, että siis yli 400€ saisi kuluttaa, ennen kuin tuo itsensä maksaisi takaisin. Ja meillä ei ole lähelle kuin nuo julkiset palvelut lähellä, yksityisiin (isoihin kaupunkeihin) on jo matkaa. Ja sairaaloissahan on se kattomaksu jotain 600€?

Eivät vakuutusyhtiöt mitään huvikseen rahoita, kyllä noissa aina suurin osa "tappiolle" jää. Joku pieni tapaturmavakuutus varmaan tullaan ottamaan jo syntyneelle muksulle.
 
Onpas muuten hinnassa eroa, oma tarjous Pohjolasta tukulla lisäosia ja 100 € omavastuulla (koko vuosi) jäi alle kahden sadan. Saan siihen ekana vuonna liiton kautta 20% alennusta mutta silti paljon edullisempi. Voiko asuinpaikka vaikuttaa siellä noin paljon?
 
Vakuutuksia myydäänja me ollaan asiakkaita, ne tekee bisnestä. Täytyy vaan vaatia parempaa tarjousta! Sama hommahan on pankeilla kun pyytä tarjouksia esim. asuntolainasta, marginaalista voi tinkiä. Mun mies on onneks hyvä tekee kauppaa noiden kanssa ja osaa vaatia parempia sopimuksia kuin mitä ne ensiksi tarjoaa. Vaikka Suomessa ei tingitä tavaran ostoista niin kuin Etelänmatkoilla, niin pankit ja vakuutusyhtiöt toimii sillä periaatteella. Mä oon ihan surkea tuommosissa asioissa ja nyökyttelen vaan hattu kourassa nöyränä. Tuntuu kyllä epäoikeudenmukaiselta, että samasta vakuutusyhtiöstä tehdään noin erilaisia tarjouksia!
 
Mä pyysin Pohjolasta tarjouksen perushoitoturvasta ilman lisäosia. Soittivat perään kysyäkseen, että sopiiko jos laittavat mukaan myös tarjouksen laajemmasta vakuutuksesta (siihen kuuluu vaikka mitä psykoterapiavakuutuksia ja remonttikuluja.) Sanoin, että antaa mennä, voin toki ne vilkaista.

No, nyt se tarjous tuli – ja mukana on vain kalliimpi vaihtoehto. 472 e/vuosi. Ei taida tulla kauppoja.
 
Millaisia eroja vakuutusyhtiöissä on ja kuinka paljon äidin (selkä)sairaus voi vaikuttaa siihen saako vakuutuksen ennen syntymää? Tietääkö kukaan?
 
En tiedä mitkä kaikki asiat voi vaikuttaa, mutta aikaan Pohjolan terveysselvityksessä oli vähän kysymyksiä eikä muistaakseni mitään selkään liittyvää. Mutta jos on mainittu neuvolakortissa niin se pitää sinne kopioda liitteeksi niin sitä kautta tieto voi mennä.

Ja ainakin mun logiikan mukaan on vakuutusyhtiön vastuulla selvittää poissulkevat asiat ennen vakuutusta ettei käy niin että maksut kelpaa mutta korvaukset evätään jonkun sairauden takia josta ei ole selvityksessä kysytty. Mutta onhan noita kaikenlaisia kokemuksia korvauksen eväyksistä jos millä peruusteella maailma pullollaan...
 
Vähä viime tipassa mut miten teillä vakutuus hommat?ootteko ottanu?missä yhtiössä "paras" eli kattavin vauvavakuutus?

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app
 
Mä otin Pohjolasta ja mun mielestä vaikutti aika kattavalta eli lääkärikulut ja lääkkeet, tapaturmat ja lisäksi tukku lisäosia (korvaa terapiaa, pyörätuoliremppaa yms.). Tosin muistaakseni IF:llä oli lääkärikulujen lisäksi tarjolla könttäkorvauksia jostain tietyistä sairausksista ja vammoista, mutten tiedä onko se joku lisäpaketti vai kuuluuko aina.

Tää maksoi 100 € omavastuulla 190 €/v eli onhan toi kallis.Tosin jossain voi vissiin olla 400 €/v.

Pohjolassa tarvittiin rakenneultra ennen päätöksen saamista. Riitti kyllä se että puhelimessa sanoin että kaikki oli ok, eikä ole tarvetta lisätutkimuksille. Laitoin silti perästä uuden kopsun neuvolakortista kun vakuutusyhtiöön otettiin kopio jo ennen ultraa. Ultran jälkeen päätös tuli parissa päivässä.
 
Joo mulle tarjos äsken ifistä 400e/vuosi! :eek: kilpailutan vielä muutaman yhtiön.. mut mut,toi 400e on jo rosvousta!
 
Röppön kanssa samaa linjaa,
meillä on otettu vakuutus sitten kun lapsi on syntynyt, siis ihan perus tapaturma/kuolemantapaus vakuutus. ei maksa montaa euroa vuodessa. kaikkiin sairastilanteisiin on aina saatu hyvää hoitoa julkisella puolella, pääosin akuutit tilanteet on kuitenkin tulleet yöllä/vkonloppuna kun julkinen on meillä se ainoa vaihtoehto jokatapauksessa. Pikkuvauvan kanssa on AINA hädässä päässyt jonon ohi.
ja nuo isommat tapaukset, leikkaukset yms (ei omakoht kokem) tuntuu tosiaan menevän julkisessa hoidossa nekin. en oikein käsitä koko vauvavakuutus-asiaa? tiedän jopa tapauksia joissa vakuutukselle yritetty saada katetta ihan stressiksi asti ja juostu yksityisellä "vallan herkästi" - en toki halua syyllistää ketään sen ottamisesta, ihan vapaasti ottakaa vaan:), mutta haluan tuoda myös tätä toista mielipidettä esiin.

Tähän liittyy myös mielestäni pieni riski siitä että mennään kohti "amerikan mallia"- jolloin hoitoa saa vain vakuutuksien kanssa, meilä kuitenkin toistaiseksi loistavasti toimiva terveydenhuolto joka on kaikille mahdollista..
 
No kyllä ollaan mietitty vakuutuksen "tarpeellisuutta" mut just miehen kanssa naurettiin ettäku meillä menee kaikki vähä sillee esim. Jos ei oteta vakuutusta, sille tulis paljoki tarvetta ja jos otetaan ni saa sanoa et rahat meni hukkaan. Mies kyllä heitti sen pointin et se vakuutusmaksu on pikku tukko rahaa vuodessa, kun taas jos lapsi onki sairas ni kuin paljo rahaa siihen menis..kyllähä sen vakuutuksen saa pois/vaihettua jos sille ei tarvetta oo!?
 
me ollaan pyydetty pohjolasta (siellä kaikki muutkin vakuutukset) vauvavakuutus tarjous ja terveysselvityskin jo lähetetty sinne, joten papereita ootellaan vaan..
oiskohan se ollu hinnaltaan 250€/vuosi, ja kattaa "kaiken" (omavastuuta en nyt kyllä muista...)

täällä helsingissä ainakin ihan surkeat mahdollisuudet päästä kunnallisen kautta yhtään mihinkään koskaan ja labrajonot esim tuntien mittaiset, niin mielummin hommaan jo valmiiksi kunnon vakuutukset et voi käyttää huoletta yksityisiä, vaikka synnytykseenkin on vielä melkein se 4kk, mutta silti :) ompahan olemassa!
 
Me päädyttiin tapiolaan. Eilen käytiin tekemässä sopimus.. tosin ei saatu myöntävää vastausta suoraan konttorista, koska söin antibioottikuurin poskiontelontulehdukseen... että menee jonnekin ylemmälle tasolle päätettäväksi... saas nähä.
Eukko kyllä sanoi, että ei pitäisi vaikuttaa, koska ei ollut sairaus/lääkitys raskauteen liittyvä.
Omavastuu 100e/vuosi ja maksaa päältä 300e/vuosi.
Käytiin ifiltäkin kysymässä, vaikka oli halvempi, niin selkeempi lukusempi mielestäni Tapiola, sen takia otettiin Tapsa.
Voihan sen aina lopettaa muutaman vuoden kuluttua, jos lapsi perusterve..

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app
 
Ai että poskiontelotulehdus estäisi vauvavakuutuksen? Vakuutusyhtiöt...:confused:

Mulla ei kysytty sairasteluista tai saikuista mitään. En tiedä sitten eväävätkö multa sitten sen perusteella korvaukset. Olen meinaan ollut yhden päivän tässä raskauden aikana, tais olla vko 12., saikulla. Jätin meinaan jalkapöydän auton oven väliin ja oli niin kipeä etten päivään päässyt kävelemään :p
 
Aretha, If:llähän on alkuun sellainen varausmaksu, joka kattaa vain odotusajan ja se on tota luokkaa. Sen jälkeen pärähtää vuosimaksu sitten kun lapsi on ilmoilla ja se on ihan eriluokkaa ainakin mulle olisi ollut jotain 350 €. Mutta jos sulla se maksu oli per vuosi niin sitten kai se on ihan oikeasti noin halpa. Aika moni muuttuja vaikuttaa noihin vuosimaksuihin nimittäin.
 
Takaisin
Top