Vakuutus!

Mimii

Asioista perillä oleva
Toukokuunmammat 2014
Otatteko, milloin otatte, mistä otatte?? :)

Tuossa ylhäällä pyörinyt tuo Folksamin mainos niin onko siitä mitään kokemusta kellään?
Me kyllä otetaan ehdottomasti vakuutus, niinkun mainoksessakin lukee että "saako olla odottelua sairaan lapsen kanssa päivystyksessä", niin ei mielellään joo :)

Folksamin sivuilla luki että pitää ottaa viimeistään kun laskettuun aikaan on 3kk, muuten sen saa sitten vasta kun lapsi on 2kk ikäinen.

Me ollaan jo puhuttu ihan alkuraskaudessa että otettaisiin ennen syntymää tuo vakuutus jostain.
Onhan se aika hyvä, jos lapsella on jopa 20v asti sairausvakuutus niin ei tarvitse huolehtia niin paljon hoidoista jos sairastuu.
 
Enpä oo kyllä ehtiny vielä ajatella koko asiaa :eek: Kyllä sellanen tulee ihan varmasti hankittua. Pitäis vaan varmaan kysellä eka että minkälaista pakettia olis eri vakuutusyhtiöillä tarjolla. Ideaalitilanne ois tietenkin et vois samalta vakuutusyhtiöltä ottaa kun muutkin vakuutukset...


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Esikoisesta otettiin ennen syntymää ja niin tehdään nytkin :) Se on hyvä olla!
 
Joo, oon miettinyt tuota vakuutus juttua. Varmaankin samasta vakuutuksesta otetaan missä on muutkin. Tosin oon skeptinen vakuutuksien suhteen, kun lähipiirissä todella huonoja kokemuksia ja lehdistä saa vähän väliä lukea vakuutusyhtiöiden persmäisyydestä.
 
Meillä oli mies joka ensin otti vakuutuksen puheeksi, ei olisi välttämättä itellä vielä tullu mieleen, tai no vähän tuosta tämän sivun mainoksesta kyllä!

Noita vaihtoehtoja on niin monia, että kai se olisi hyvä hyvissä ajoin alkaa katselemaan mitä missäkin tarjotaan, ja jos täällä joku jolla on jo lapsia osaa suositella jotain tiettyä paikkaa niin olis kiva kuulla!
 
Meillä on molemmille muksuille otettu vakuutus vasta 3kk:n iässä. Ja itse asiassa kummankaan vakuutusta ei olla onneksi tarvittu. Pojat ovat olleet suht terveitä. IF:ssä ei silloin ollut vakuutusmahdollisuutta syntymättömälle lapselle ja haluttiin, että meidän kaikki vakuutukset on samassa yhtiössä. Hyvin ollaan pärjätty näinkin. Ja tuskin otetaan tälle tulokkaallekaan vakuutusta ennen syntymää.
 
Meillä on kaikki vakuutukset If:ssä, joten myös noi syntymättömän lapsen ja sitten lapsivakuutukset on myös siellä. Onneksi olaan "turhaan" maksettu :)
 
Mekin ollaan ajateltu ottaa IF:stä se vauvavakuutus, jonka voi ottaa jo ennen syntymää. Tällä hetkellähän IF:illä on joku et jos ottaa vauvavakuutuksen ni äiti saa henkilövakuutuksen ilmaseks. :)
 
Otetaan vakuutus. En muista missä on muut vakuutukset? Oliskohan Fennia.. Esikoisen kanssa ollaan jonkun verran käytetty viikonloppuisin korvatulehduksissa jne... Omavastuu on 50€/ sairaus että kyllä siitä jotain aina takas saa kun lääkkeektin menee vakuutukseen... Tuttava perhe joilla ei ole vakuutusta on pistänyt omaisuuden yksityislääkäreihin kaiken maailman vaivojen takia, uskon karman lakiin :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Me otettiin Tapiolasta esikoiselle jo ennen syntymää ja otetaan nytkin.... Se mun muistaakseni kattaa jos jotain sattuis jo ennen syntymääki...
 
Heip! Onko joku laskeskellut, että kuinka paljon pitää tulla sairauskuluja, jotta vakuutus "alkaisi olla hyödyllinen"? Eikös tuo ennen syntymää otettu ole jo aika kallis? Ja mun käsitys on kyllä suomalaisesta julkisen puolen sairaanhoidosta hyvä, eihän täällä ketään hoitamatta jätetä.
 
Just tänään kuuntelin järkyttyneenä "hyviä" uutisia siitä että terveyskeskukseen pääsee, olikohan se puolet tyypeistä, jo kolmessa viikossa. Toisinaan jopa kahdessa viikossa! Loput pääsivät 5 viikon sisällä. Ok, kyllähän kiireellisissä tapauksissa sinne pääsee aina mutta jonottelu kuumeisen ipanan kanssa yötämyöten päivystyksessä ei ihan kamalan paljon houkuttele.

En kyllä itse muista että olisin noin pitkään joutunut odottelemaan. Viimeksi olen käynyt tk:ssä poistamassa hormonikierukan ja kyllä silloin taisi mennä kuukausi että sain ajan mutta tuo ei ollut millään tavalla kiireellinen asia.

Mä kävin Pohjolassa kyselemässä vakuutuksesta ja se maksaisi mulle ekana vuonna n. 200 € jos omavastuu on 100 €. Omavastuun poistaminen olisi nostanut hintaa saman verran eli tuo omavastuu oli musta järkevin. Kuulemma hinta tippuu jonkun verran lapsen kasvaessa.

Tuo vakuutus korvaa hoitoja ja lääkkeitä mutta jos ei tule flunssaa tai korvatulehdusta kummempaa niin eipä tule edes omavastuuosuus täyteen. Muutaman kerran tuolla summalla käy yksityisellä, kunnallisella ainakin kymmenen kertaa. Antibiootit ei montaa euroa maksa, mutta jos tarvitaan erikoisempia lääkkeitä niin sitten alkaa tulla vakuutukselle katetta.

Itse pähkäilin niin että otan vakuutuksen jos vain sen myöntävät. Netissä lueskelin kyllä kaikenlaisia mahdollisia syitä että millaisilla asioilla vakuutus on evätty ja mulle osuu niistä parikin. Mä heitin neuvolassa painoni hiukan yläkanttiin eli jos katsovat pelkkää painoindeksiä niin vakuutus taitaa jäädä saamatta. Paino menee sen lukeman mukaan juuri merkittävän ylipainon puolelle. Lisäksi neuvolakorttiin kirjattiin yksi hervoton verenpainelukema - ekalla kerralla mittari lyötiin käteen sellaisella hetkellä kun olin vähän hermona ja muutenkin olen valkotakkineurootikko. Vakuutushakemukseen piti siis liittää neuvolakorttikopio.
 
Mä oon ollut asiassa kahden vaiheilla juuri siksi, että haluan luottaa siihen, että julkinen puoli hoitaa jos lapsella on jotain vakavaa. Itsekin oon käynyt ihan mielelläni terveyskeskuksessa.

Tänään mun mieli on ehkä muuttunut. Näin kaveria, joka ylisti vakuutusta: hänen puolivuotiaansa on maitoallerginen, ja mahdollisesti vastaan tulee jatkossa muitakin allergioita. Terveyskeskus ei olisi edes tutkinut allergian mahdollisuutta alle vuoden ikäiseltä, vaikka lapsi itki ympäri vuorokauden. Vakuutuksen ansiosta he pystyivät hakeutumaan yksityiselle tutkimuksiin, joissa ongelma sitten löytyikin. Ilman vakuutusta olisivat joutuneet maksamaan jo tähänastisista tutkimuksista nelinumeroisen summan.

Se on ehkä hyvä esimerkki siitä, että vakuutus voi olla tosi tarpeellinen silloinkin, kun kyse ei ole mistään hirvittävän vakavasta. Ton kuultuani lähetin tarjouspyynnön Pohjolaan. Tietenkin useimmissa tapauksissa noin suurta tarvetta ei tule – sillähän ne vakuutusyhtiöt voittonsa tekevät.
 
Me on otettu lapsille vakuutukset vasta heidän synnyttyään. Julkista puolta on silti aina käytetty ja kahdella lapsista on sellasia vähän erikoisempia juttuja, mitä erikoissairaanhoidossa hoidetaan ja seurataan ja julkisen puolen toiminta on mielestäni ollut riittävän ripeää hoitamaan näitä asioita alusta lähtien eikä maksa juuri mitään.

Tosin meillä lapset on sairastaneet infektioita yms melko vähän ja itse vien lääkäriin vasta, kun tarvii, ja silloin kun on tarvinnut, niin on päästykin. Kahdesti olen käyttänyt päivystyksessä ja kun asiasta menee sinne, niin ei tartte tunteja ootella.
 
Lisään vielä, että alle 3kk ikäisen kuume ei ole normaalia, joten ei varmasti tartte lääkäriaikoja odotella, jos vauvalle jokin sellainen iskee. Tai ylipäätään mikä muu tahansa tauti, niin kyllä hoidetaan ihan pieniltä ja ripeästi myös julkisella puolella.

Suomessa kuitenkin julkinen puoli hoitaa melko halvalla minkä tahansa terveysongelman ja etenkin pienten vauvojen ja syntymättömien lasten ja raskaanaolevien hoito on mielestäni erittäin hyvällä tasolla täällä. Että en oikein näe sille vakuutukselle pointtia ennen lapsen syntymää.

Allergiat on tietty yks esimerkki, mutta niitäkään ei monesti pysty toteamaan alta 3kk ikäisiltä.
 
Esikoiselle otettiin vakuutus ennen syntymää Ifistä, ilman omavastuuta. Vakuutus oli tarpeellinen heti syntymästä asti. Parasta vakuutuksessa on se, et ei tarvi kahta kertaa miettiä vienkö heti yksityiselle lääkäriin vai odottelenko huomisen tk-aikoja. Vakuutus on maksanut itsensä takaisin kolmen vuoden aikana. Lääkärissä käynnin jälkeen naputtelee kulut Ifin sivuilla netissä ja rahat on seuraavana päivänä tilillä. Suosittelen!
 
Mä olen jotenkin ajatellu ton syntymättömän lapsen vakuutuksen sen varalle, että vauvalla olisi tosiaan heti syntyessään jokin vamma/sairaus jota ei ole esim. ultrassa huomattu. Kulujahan tulee muualtakin kuin vain hoidosta ja vakuutus korvaa matkakuluja, majoituksia ja muiden lasten hoitokuluja (tämän lunttasin If:n sivuilta :wink)

Julkiseen puoleen olen ollu tyytyväinen tosin onneksi vähän on edes tarvittu. Meillä esikoisella laajempi vakuutus, muilla tapaturmavakuutukset.

Maitoaltistuksia tehdään alle vuoden ikäsille julkisellakin puolella, mutta niitä pitää osata ite "vaatia" jos on pelkkiä suolisto-oireita eikä iho-oireita lainkaan.
 
Takaisin
Top