Vaivat

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Helkku
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Rv 20: jalat turvoksissa (thank god for tukisukat), päänsärkyjä lähes päivittäin (ei auta panadol, ei hieronta, kofeiini vähän), olin huolissani painonnoususta, mutta taitaa johtua turvotuksista, koska kahdessa päivässä oli 1 kg paino laskenut ilman sen kummempaa syytä. Muuten raskaus mennyt hyvin ja oon kyllä saanut nauttia myös näistä vaivoista huolimatta. Olo on rauhallinen ja seesteinen, hyvin onnellinen. Joku oksitosiini-endorfiini-tuotanto selkeesti napsahtanut päälle ja hanat on kaakossa. Voisinpa olla raskaana aina, kun ei tuu ees miehen kanssa enää tapeltua, kun olo on niin hyvä. Tosin mies kaipaa näköjään vähän vastusta välillä, kun ei saa musta riitapukaria.
 
Mä syön just Rennietä mutta se ei ole kauhean tehokasta. Mulla myös kaikenlaisia ylävatsakipuja jotka vähän erilaisia kuin närästys. En tiedä olisiko vatsan limakalvot vaan ärtyneet, kun tuntuu, että kaikki limakalvot on aika ärtyneitä nyt.
 
Joo mäkin kävin tänään (jee hyvä yliopiston apteekki kun oli tänään auki!) hakee ison paketin rennietä, täytyy aika tiuhaan napsia että närästys pysyis poissa.. Mutta tietenkin enintään se 11 kpl. :) Kyllä se vähän helpottaa.
 
Toivotaan että oli kertaluontoista, mahakivut ei oo mitään kivoja. Mullakin yks aamu kissa tuli herättää mut ja heti sen jälkeen tuli hirvee mahakipu, mutta se hävis sitte ittekseen..
Tietääkös muuten joku fiksumpi, että liittyyköhän tällänen oire närästykseen, eli kun syön esim. ruisleipää niin mulla sattuu rintakehään, tissien väliin, ruokatorveen? nieltäessä. Tosi ikävän tuntuista :( Mulla alkoi närästys iltaisin varmaan viikko sitten ja nyt alkanut sattua tohon ruokatorven kohdalle.


Catti: Jos närästää jatkuvasti, mahahappo voi ärsyttää ruokatorvea ja tehdä sen kipeäksi ja myöskin tehdä nielemisestä kipeää ja aiheuttaa vastakipuja. Mulla on elinikäinen närästyslääkitys, kun on vatsansulkijalihaksen löystymisestä johtuva refluksitauti ja närästi 24/7. Ennen kuin kunnon lääkkeet sain, oli juuri tuollaista kipuilua. Niinkuin Tekah sanoi lansoprazolia ei saa ottaa ja muistaakseni myös pantoprazolia ei saa ottaa raskaana. Kun alettiin yrittää vauvaa mun lääkäri vaihtoi lääkityksen omeprazoliin, koska se on turvallinen raskauden aikana. Otan sitä nyt myös päivittäin ja kaikki lääkärit ja terkkarit on varmistaneet, että se on turvallista. Rennietä saa syödä myös, se neutralisoi niitä happoja mahassa. Gaviscon on toinen turvallinen, se muodostaa hapoilta suojaavan kalvon ruokatorveen ja mahalaukkuun. Omeprazol vähentää hapon määrää vatsalaukussa, joten se vaikuttaa pitempään (n. 24h), mutta sitä ei pidä ilman lääkärille puhumista alkaa ottaa pitkäaikaisesti. Joillakin auttaa syödä parin viikon kuuri tuota omeprazolia, että antaa ruokatorvelle aikaa parantua ja sitten ottaa vaan rennietä jos närästää. Mä kokeilisin ensin auttaako rennie tai gaviscon, jotka on lievempiä lääkkeitä. Mutta jos tuntuu, että joutuu paketillisen reniee syömään (mikä ei vissiin ole kauhean hyvä sekään) omeprasolia saa 14 kapselin purkissa apteekista ilman reseptiä (mutta sitä saa huomattavasti halvemmalla reseptin kanssa, jos sitä pitää pitempään syödä). Ja apteekissa osataan tietysti opastaa jos on kysyttävää :)

Tossa vielä renniestä ja gavisconista
http://www.rennie.fi/fi/naeraestys-raskaus/
http://www.terveyskirjasto.fi/terve...tikkeli=far11620&p_teos=far&p_osio=&p_selaus=
 
Okei, kiitos hyvä tietää, mulla ei meinaa toi rennie just auttaakaan, mutta helpottaa kyllä. Ehkä toi Gaviscon ois seuraava. Hyvä kun täällä on asiantuntevia ihmisiä niin ei tarvii turhaan painiskella ja ihmetellä kipujen kanssa. :gen053
 
Toi Gaviscon on mulle ihan uus tuttavuus, kiitos vinkistä! Närästysoireet on kyllä ihan kamalia ja oon kuullut, että ne voi paheta raskauden edetessä, joten parempi hoitaa jo tässä kohtaa kuntoon!
 
Mulla ainakin ekassa raskaudessa paheni närästys kun vauvan kasvu puski vatsalaukkua ylemmäs. Loppuainaka sai syödä sen raskaanaoleville sallitun maksimimäärän Rennietä päivittäin.

Mulla on myös Galieve ollut käytössä, aika samantyyppinen kuin Rennie ja sopii myös raskaana.
 
Joo närästys on ihan hirveetä, oon sen kanssa taistellut jo yli 10 vuotta, niin kaikki keinot ja lääkkeet on kokeiltu :) Mäkin kauhulla odotan miten käy loppuraskaudesta, riittääko toi mun lääkitys pitämään sen loitolla vai pitääko alkaa vetää renniee lisäksi..luultavasti näinä käy. Närästyksen estoon voi auttaa myös jos välttää happamia ruokia (esim. sitrushedelmät, tomaatit, paprika, ruisleipä) ja tulisia mausteita. Maitotuotteet taas lievittää sitä (jäätelö on mun "vatsalääkettä" :wink ). Plus ei kannata syödä liikaa kerralla, eikä myöskään juoda kauheesti just ennen nukkumaan menoa, kun sitä mahahappoa voi sitten valua ruokatorveen makuulla ollessa. Närästykseen sängyssä voi auttaa myös, että nostaa yläkroppaa korkeammalle, ettei sitä happoa valu ruokatorveen yhtä helposti. Toivottavasti kaikkien närästykset ei ainakaan pahenis sietämättömäksi!
 
Mulla myös jäätelö auttaa närästykseen, siinä sit onkin, ettei lähde ihan lapasesta jäätelön syönti. Mulla ollut varmaan 20 vuotta närästystä ihan perinnöllisistä, rakenteellisista syistä mutta sain sen muutama vuosi sitten aika hyvin kuriin ihan ruokavaliolla, eli vältellyt just kaikkea, mikä yhtään ärsyttää vatsaa. Mutta raskaus pahentaa sitä niin, ettei pelkkä ruokavaliomuutos yksinään enää auta.
 
Täällä herättiin aamuyöstä ihan järkyttävään pohjekramppiin. Vedet tursuili silmistä. :sad001 Vieläkin toi jalka on arka tosta pohjelihaksen kohdalta. Näitä ei ookaan pitkiin aikoihin ollut, pitää harkita magnesiumia jos alkaa olla useammin.

Edelleen mahakipuja tulee ja menee. Ehkä mulla on jonkunlaisia supistuksiakin koska pari kertaa on tuntunu että maha menis ihan kivikovaksi kohdun paikkeilla.
 
Mulle eilen tais tulla noidannuoli:( alko vihloo yhtäkkii oikeelle pakaran yläpuolelle:/ sattu ku astu oikeella jalalla ja myös jos liikutti vähä jalkaa:/ tänää ollu vähä parempi ku ei oo liikkunu nii paljoo:) toivottavasti menis nopeesti ohi!!

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app
 
Tänään supistellut kokopäivän ja nyt kun supistukset loppui niin ei pysty istumaan eikä seisomaan kun alkaa sattumaan alavatsaan.. :( Ärsyttävää
 
Tänään menin sitten viikkojen sairasloman jälkeen töihin. Miltei hurrasin sisäisesti, kunnei selkään sattunu ku vähän... mutta mutta... nyt illalla sitte iski ihan järkyttävä kipu, minka vuoks ei meinaa päästä edes tuolilta ylös. Äh, miten ärsyttää!
 
Eilen ilmaantui uusi, vaikkakin mulle ennestään tuttu, vaiva. Olin opettamassa opiskelijoita ja keskenkaiken tuli kauhea heikotuskohtaus, pyörtyminen ei ollut kaukana. Onneksi oltiin siellä työkaverin kanssa, niin sanoin vain hänelle, että jatka tästä ja poistuin itse opetustilasta. Join vettä ja makoilin hetken lattialla, jolloin olo parani huomattavasti. Vedettiin sitten opetus loppuun, olo oli parempi, muttei normaali. Pääsin kuitenkin työpäivän päätteeksi pyörällä kotiin, eikä tarvinut soittaa miestä hakemaan. Mulla on aikaisemmin ollut paljon huimausta ja oon muutaman kerra pyörtynytkin ennen raskautta, joten tiedän, mitä se tuntuu ja miten kannattaa toimia, jos haluaa tajuissaan pysyä. Nyt kuitenkin raskausaikana huimausta ei ole ollut ollenkaan, joten en tiedä, mistä tämä kohtaus sai alkunsa. Toivottavasti oli vain kertaluontoista. Nää vaivat vain tuntuu olevan sellaisia, että kokoajan tulee uusia jostain! Saa nähdä kuinka vaivaisia sitä ollaan ennenkuin syyskuu koittaa! :grin
 
En taida onneksi olla ainoa jolla noita harjotussupistuksia. Tänään hieman säikähdin kun maha kovettui ja käveleminen kävi kipeää vatsaan, onko muilla ollut vastaavaa? Maatessa ei käynyt kipeää. Tuota kesti noin 2 tuntia, kunnes maha "normalisoitui". Mulla aika vasta alkoi noi hsupistukset, muutamia kertoja päivässä.
 
Mulla on tullut nuita supistuksia jo muutaman viikon ajan yleensä sillon kun on lenkillä juoksee tai kävelee reippaammin, ja siivotessa jos vähän touhukkaammin siivoilee nii tulee supistuksia. Onneksi eivät ole mitenkään kovin ilkeän tuntuisia, lenkillä vähän epämukavalta tuntuu. Minullakin alaselässä tuntuu välillä kipua mutta ei nii että olisi päivittäistä ja sormet ovat välillä alkaneet turvota hetkellisesti.

Sent from my C6903 using Vau Foorumi mobile app
 
Joo alaselkä on kans toinen vaiva, mikä oli supistelun lisäksi tiistaina. Panadolilla onneksi lähti selkäkipu. Kävely taasen on aika tuskasta kokoajan, kun tuntuu sellanen ilkeä paine alavatsalla. Voi meitä vaivasia. :D
 
Itsellä ensimmäinen raskaus menossa, joten tuntuu että säikähtää kaikkea "uutta" mitä kehossa tapahtuu. Alkuraskaus oli todella helppo, mutta nyt kun masu kasvaa niin alkaa olemaan enemmän noita vaivoja. :) ihana tosiaan kuulla etten ole yksin vaivojeni kanssa, 19+3 nyt menossa. Tasan 2 viikon päästä rakenneultra, odotan innolla :D
 
Takaisin
Top