Vaivat

Helkku

Oman äänensä löytänyt
Minkälaisia vaivoja teille on ilmestynyt? Itse odotan esikoista ja rv 7 +6, maha on jo niin turvoksissa että ihan ahistaa, kuin olis pitemmälläkin tää!
 
Just meinasin tänne avautua. Mulla paripäivää nyt juilinut mahaan ja turvottavat ihan mielettömästi. Tosi kurja olla ei niinkään okseta, vaan on sellanen pallo olo ja vaikee löytää hyvää asentoo. Töissäkin istuminen oli tänään jotenkin tukalaa. Viikkoja mulla 9+1.

Nyt voinut vähän vähentää jatkuvaa syömistä viikonlopun aikana. Eikö ketään muuta nälätä jatkuvasti ja onko muita jolla jo paino noussut..? Tuntuu et moni vaan pärjää salaatilla ja ei paljoa pysty syömään. Täällä kyl ollut ihan toisin, nyt tosiaan alkaa vähän se helpottaa. Mut jos oli syömättä, tuli oksuolo ihan heti..

Ikuisuuskysymys vielä tähän loppuun josta paljon keskustelua löytyy...värjäättekö hiuksia raskaana ollessa?

Mut sellasia tänne. Onneks jo vähän helpottanut ja pääsi viikonloppuna koiruuden kanssa jäälle kunnon retkille taas. Josko vähän alkais paino tasaantumaan kun jaksais taas liikkua normaaliin tapaan :)
 
Ja ainii..alaselkää juilii ku lihaskuntoa ei ole jaksanut tehdä, tullut siitä joko tosi huono olo tai mieletön väsymys piinannut
 
Täälläki ollaan ku plussapallo ja rv 7+4! Ja joo ei tosiaankaan oo ruokahalu menny minnekkään tai huono olo ja kuvotus estäny syömistä... Päinvastoin sitä ollaan joka toinen hetki jääkaapin ovela ja kaupan herkkuhyllylä :-D

Ja tuosta hiustenvärjäyksestä että raitoja enempää en oo aatellu värjätä!
 
Mulla ei ihan kamalasti nuota vaivoja ole ollut. Stressiä sitäkin enemmän.

Joskus maha hieman kipeänä, mutta ei kovin usein eikä kovinkaan kovaa.
Turvottaa. Aamulla/päivällä ruoka meinaa etoa, salaatti ja kevyempi ruoka menee kyllä.
Iltaisin sitten kamala nälkä ja voisi syödä vaikka kuinka paljon. Ihan mitä vaan..

Jatkuva pissahätä vaivaa vaihtelevasti... Tuntuu iltaa kohden aina pahenevan vaikka yritän välttää juomista iltaisin.
Isommalla asialla vessassa ei sitten tarvi juuri käydäkkään......

Hiustenvärjäämistä yritän nyt välttää mahdollisimman pitkään ainakin, enkä edes ole meikannut kuin pari kertaa raskausaikana. Seksistäkin olen luopunut oman mielenrauhan takia, koska nuota keskenmenoja on jo sen verran.

Kaikenlisäksi naama on huonommassa kunnossa kuin varmaan ikinä ennen.
 
Islakaisla.

Minä olen kampaaja, olen siis värien kanssa tekemisissä ihan päivittäin. Enkä kyllä omaa päätäni jätä värjäämättä... kyllä kait ne asiakkaatkin kaikkoais:)
 
Muakin nää mietityttänyt mut olen sellaisessa asiakaspalvelutyössä etten ihan ilman ehostusta voi kyllä töissä olla. Ja jos hiukset jätän 9kk ja enemmänkin värjäämättä voi olla juurikasvu aika karmaisevan näköinen jossain vaiheessa.

Jos meikkivoide , puuteri ja pari kertaa raskauden aikana väriä päähän....toivotaan ettei vaikuta negatiivisesti isosti...

Itse en niin meikeistä muuten välitä enkä käytä / tarvitse mutta työ vaatii siistin olemuksen..
 
Värjäämisen kanssa ajattelin odottaa muutaman kuukauden, mutta sitten taas täytyy värjätä. Meikkaamista en ole edes ajatellut, että sitä pitäisi rajoittaa. En nyt sitä ihan hirveästi teekään, mutta tuskinpa siitä mitään haittaa on :-)
 
Mä meikkaan muutenkin todella vähän. Ennen meikkasin lähinnä baariin lähtiessä noin kerran kuussa, mutta nyt ei tule enää baareissakaan käytyä, joten.. :D Joskus satunnaisesti siis vähän laitan ripsaria enkä usko siitä olevan mitään haittaa. Hiukset olen värjännyt viimeksi joskus kesällä ja kyllähän näissä juurikasvu näkyy, mutta väri ja omaväri on onneksi aika lähellä toisiaan. Kyllä kuitenkin ajattelin tässä jossain vaiheessa värjätä, mutta en ihan heti tässä alussa.
 
mulla kans koko ajan hieman turvonnu olo. nyt 6.-7. viikko (omien laskujen mukaan) menossa. tuntuu että ei jaksa kumartua oikeen mitään ottamaan kovin alhaalta ja jotenkin pingottunut olo alavatsassa. onko kellään muulla ollut vihlovia kipuja alavatsassa? vähän niinkun menkka-kipuja? mulla kerran pari vihlassu tässä viikon aikana ja oon miettiny että ei kai vaan ole tulossa kesken. eka raskaus ja kaikki jotenkin iin outoa ja uutta.
kokoajan on kyllä nälkä ja "heikko happi" töissä voimakkaiden hajujen kanssa.

hiuksia en meinannut värjäillä muutenk kun raidoilla, en tahdo ottaa riskiä että menee haitalliset aineet verenkiertoon (kampaaja siis olen itsekin. meillä koulussa siitä paljon puhuttiin ettei raskaana olevilta kannata värjätä, ja se oikeastaan kiellettiinkin)
 
Ompas täälä monta parturi-kampaajaa ilmeisesti..
Itsekin tosiaan koulutukseltani olen.. :- D

Mutta kyllä mun mahaa ainaki on vihlonut nyt pari päivää taas välillä, ymmärtääkseni aivan normaalia (kohdun kasvukipuja?)

Enpä niistä siis niin kamalasti huolestu, pikemminki tietääpä sielä mahassa jotain tapahtuvan...
 
Minulla vihloi alavatsaa menkkakipumaisesti jatkuvasti 8- viikolle asti. Nyt 9-viikolla huomaan sen hiukan hellittäneen, kaipa tuo on ihan normaalia.
 
Mulla taas nyt 8-9. viikolla alkanut vatsa kipuilee ja on sellanen krampissa olevan tuntunen. Istuminen pitkään painaa ja autossa istuminen rupeaa vatsassa tuntumaan. Työpäivän jälkeen kurja olo alavatsassa. Kohtu on kallistunut taakse, en tiedä johtuuko siitä vai mistä. Vähän on lähipäivinä mietityttänyt onko normia...
 
Hih! Täällä myös yks kampaaja. Kirjottelin oikein romaanin tuonne elokuisille, niin tässä kopio siitä:

Keskustelu: kauneudenhoito (hiusten värjääminen, meikkaaminen, ripsien pidennykset ym.)
Hei elokuiset, täällä yksi syyskuinen, jota tämä keskustelunne kiinnosti kovasti!

Olen parturi-kampaaja. Ammatillisen tietämykseni perusteella voin kertoa, että tuo Main linkin takana olevan jutun erityisesti viimeinen kappale on asian ydin. Eli että kaikki kosmetiikka sisältää enemmän tai vähemmän haitallisia kemikaaleja, ja siten käyttömäärä ratkaisee. Meikeissä ja hiusväreissä voi sanoa olevan saman verran haitallisia aineita.
Miettikääpä tätä: Hiusväri on iholla puolituntia-tunnin kerran kahdessa kuukaudessa, meikki on yhtä suurella ihoalalla (kasvoissa monta kertaa ohuempi iho kuin hiuspohja) noin 12 tuntia vähintään viitenä päivänä viikossa, kun meikkaa töihin. Kummasta ehtii imeytyä enemmän kemikaaleja ihoon?
Tietenkin meikistä. Tämän takia kampaajat eivät kieltäydy värjäämästä möhömahoja, mitä joku täällä mietiskeli. :D
Hiusten värjäämisessä suurin haitta raskausaikana on todennäköisesti hajuhaitta! Vaalennusaine, millä raitoja tehdään, voi kyllä jostain syystä reagoida raskaushormonien kanssa hiuksessa lämpenemällä normaalia enemmän, ja tietenkin yksittäistapauksia löytyy, kun joku saakin allergisen reaktion samasta väristä millä ennen raskautta on värjännyt oireetta. Mutta ne ovat harvinaisia! En siis rohkaise värjäämään enempää kuin ennen raskautta, mutta olen varma ettei siitä ole enempää haittaa kuni meikkaamisesta.
Hanskoja kampaajat käyttävät lähinnä suojatakseen käsiä värjäytymiseltä, ja pitääkseen kädet kuivana. Jatkuva peseminen ja märkien hiusten käsittely nimittäin kuivattavat käsien ihoa! Tietenkin "tuoreemman polven" kampaajana itse ajattelen myös kemikaaleja hanskoja käyttäessä, mutta se on vain yksi syy kolmesta.

Itse värjään omat hiukseni noin 6 viikon välein 90% kasvipohjaisella ja hajuttomalla värillä, meikkaan noin kolmena päivänä viikossa (ihan perus marketti-meikeillä) ja hajuvettä käytän noin kerran viikossa. Siinäkin on mielestäni eroa, suihkauttaako tuoksun vaatteet päällä vai nakuna. vaatteiden läpihän se ei ihoon imeydy sen enempää kuin pyykinpesu- ja huuhteluaineen hajusteet.

tämän kirjoituksen tarkoitus vain kertoa oma mielipiteeni kampaajana ja aika rennosti asiat ottavana 11kk terveen pikkusmurffin äitinä ja nyt toista lasta odottavana herkistelijänä. :D

Onnellista ja stressitöntä odotusta teille elokuisille! !
 
Elokuisilla oli siellä hirmuset kemikaalien vastaset kampanjat, shampootkin pitäs hakea ekohömppäkaupaupasta jne. Ehkä otan turhan rennosti, mutta en aio muuttaa ihan kaikkea elämässäni vauvan takia. Haluan edes pestä naamani sillä aineella, mikä vuosien etsinnän jälkeen tuntuu iholle sopivan, ja shampoo on hiuksia ja hiuspohjaa varten valittu, ei vauvaa! Esikoisen synnyttyä käytin useamman kuukauden hajusteettomia pesuaineita ja rasvoja itsellänikin, nyt toisen kanssa harkitsen nekin varmaan uudestaan. Se on kuitenkin iso osa lämpimän suihkun nautintoa kun pesuaine ja hoitoaine tuoksuu hyvälle!!
 
Vaivoja juu. Olisko kellään kokemusta / tietoa. On jo useamman päivän ajan vatsaa, nimenomaan istuessa, alkanut sattumaan ja tuntuu sellanen paine ja puristus kun istua täytyy pidemmän aikaa. Tänään piti jo töissä nousta välillä jaloittelemaan ja olo oli kurja. Soitin neuvolaan niin pyysi käymään paikanpäällä, kohtu on toooosi kallellaan taakse ja muuta ei sitten syyksi keksitty kun tuo kohdun asento. Neuvolatäti sanoi että pari viikkoa voi istuminen olla hankalaa kerta tällainen vaiva nyt on alkanut ja sitten kohdun pitäisi suoristua ja olon helpottua..Onko kokemuksia, voiko johtua tuosta, kuinka pitkään vaivasi tms? Viikko olis vielä np ultraan - tänään ehkä vilaukselta saatiin masun päältä kuulumaan sydänäänet mutta eipä kovin hyvín, tämäkin ilmeisesti ton kohdun asennon vuoksi..
 
Mulla ei oikeestaan muita vaivoja väsymyksen ja pahoinvoinnin lisäksi ole ollut kuin päänsärky, mielialan heittelyt ja todella kipeä vatsa.
Tää vatsakipu on todella sitkeä ja inhottava, kun tuntuu ettei missään asennossa oo hyvä olla. Oon miettiny mahtaako olla ihan vaan raskauteen liittyvää vai stressi vatsakipua.
 
Mullakin on tota inhottavaa vatsakipua, välillä vaan juilii mutta toisinaan ihan sattuu... kai se sitten on normaalia

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app
 
Voi teitä, tsemppiä ja jaksamista mahakipuilijat! Minä täällä kärsin "vaan" flunssasta, mutta eilen illalla kun oli pitkästä aikaa vähän parempi olo, vatsassa tuntui kuin olisi elohiiri. Se tuskin voi olla vauvan liikkumista vielä, koska rv 9+2 meneillään, mutta se oli kiva tunne! Ihan kuin sieltä olisi kerrottu että kaikki hyvin. Olen yskinyt niin kovaa menneinä päivinä, että pissaa on lirahtanut housuun pari kertaa ja laatat on tullut myös... On ehtinyt välillä miettiä että voiko vauva selvitä tästä höykytyksestä.
 
Tuohon värjäyskeskusteluun..aikanaan esikoisen kohdalla kanssa tätä pohdin ja netistä moisen löysin
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin sivuilta:
Kosmetiikan käyttö raskauden aikana - voiko hiuksia värjätä?
Kosmetiikkatuotteita voi käyttää raskauden ja imetyksen aikana. Käytön tulisi kuitenkin olla kohtuullista.
Alumiinia sisältäviä deodorantteja voi käyttää. Imeytyminen on vähäistä, ja ihoalue, mihin tuotetta käytetään, on pieni.
Itseruskettavia ihovoiteita ja aurinkovoiteita voi käyttää kohtuudella. Itseruskettavissa ihovoiteissa vaikuttavana aineena on dihydroksiasetoni (DHA). DHA:n käytöstä raskauden aikana ei ole tehty tutkimuksia, mutta ei ole syytä olettaa sen olevan sikiön kannalta erityisen haitallinen. Kannattaa kuitenkin muistaa, että iholtakin voi imeytyä erilaisia aineita verenkiertoon. Raskauden aikana ihon pintaverenkierto voi olla lisääntynyt, ja laajoja iho-alueita käsiteltäessä imeytymistä voi tapahtua. Esim. osassa aurinkosuojavoiteita on käytetty aineita, joiden on koe-olosuhteissa osoitettu omaavan naissukupuolihormonin (estrogeeni) kaltaista aktiivisuutta. Koska kaikkien kemiallisten aineiden ja yhdisteiden osalta ei ole riittävästi tietoa niiden turvallisuudesta sikiön kannalta, kosmetiikan käytön tulisi olla kohtuullista. Aurinkosuojavoiteiden ohella tulisi muistaa vaatesuojan merkitys.
Hiukset voi värjätä raskauden aikana. Hiusvärit eivät ole sikiölle haitallisia kohtuukäytössä. Viikoittaista värjäämistä ei kuitenkaan suositella.


kohtuus kaikessa lienee siis paras vaihtoehto :)

Mulla oli tuossa maha tosi kipee ja tuntui kuin joku olisi puukolla mahaa iskent mutta parin päivän kärsimyksen jälkeen tajusin et se oli selästä johtuva (tosi huono selkä minulla) ärtynyt tuon taaperon kantamisesta. Toivottavasti vain pienellä olisi kaikki hyvin..
 
Takaisin
Top