Vaivat

Iness, eihän oo mitään tulehduksen merkkejä? Riippuu tietysti epparin/repeämän laajuudesta mutta aika äkkiä ne kivut yleensä helpottaa. Tai jos siellä on joku tikki irronnut liian aikasin?

En tiedä tulehduksesta tai ei muuta ongelmaa ole kun että jomottaa jos seisoo tai liikkuu. Nyt muutama päivä sitten turvotus vasta laski siitä ja pahimmat kivut loppuivat mutta kyllä tuo kävely silti hankalaa on :/ en edes tiedä montako tikkiä laitettiin kun ei kätilö sanonut mitään ja itse en tajunnut sillä hetkellä kysyä

Sent from my C6903 using Vau Foorumi mobile app
 
Iness kyllä se helpottaa kohta! :) aika arka paikka leikattu kuitenki auki. Ja mulla oli ilman repeämiä ja eppareita nytkin samat paikat arkana. Kyllä mulla tais mennä esikoisesta sen epparihaavan kanssa pari kuukautta ennen kun ei enemmissä määrin elämää häirinnyt :)

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Valitusvirsi jatkuu... Taas on huono-olo ja pää kipeä. PItäsköhän soittaa sairaalaan ja kysyä onko tää nyt ihan normaalia?
 
Kuulostaa kurjalta Syysmorsian :sad001 Ei kai sinne sairaalaan soittamisesta haittaakaan olisi, ainakaan jos saisi jotain toimintaohjeita tai edes hetkellisen vakuutuksen siitä että ei ole syytä huoleen?

Täällä mennään samaan malliin kuin koko raskausajan: lähinnä ihmetyttää kun oireita ei ole. Ja nyt se todella vähän harmittaakin, kun tuskin se ainakaan huomenaamuna alkavaa käynnistelyä nopeuttaa, jos kroppa ei ole vielä juurikaan valmistautunut tositoimiin. Voi olla pitkä viikonloppu edessä.
 
Mun migreeni oli tuollaista raskausaikana kuin syysmorsiammen kuvailema olo. Mutta ehdottomasti soittoa sairaalaan!

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Soitin synnärille ja pyysivät käymään tarkastuksessa. Olin ihan varma, että nyt on raskausmyrkytys, kun turvotus oli vaan lisääntynyt ja oli niin hirveä olo. Onneksi sitä ei kuitenkaan ollut vaikka pissasta tuli "haalea plussa". Makasin jonkin aikaa sydänäänikäyrällä ja kätilö kyseli kaikenlaista ja mittas verenpaineen (mikä oli normaali, mut mulla onkin yleensä alhainen...). Lopuksi lääkäri tarkasti vauvan kunnon ja sain kaupanpäälle sen painoarvionkin vihdoin. Käsin ja ultralla sai saman arvion: noin nelikiloinen vauva siellä on. Kohdunsuu oli "sormelle auki". Melkoista tuskaa oli kalvojen irrottelu, jonka lääkäri teki alakautta. Kuulemma sen tarkoitus on edistää synnytyksen käynnistymistä ja mitä netistä luin, niin toisilla se onkin auttanut melko samantien. Mulla ei kuitenkaan vieläkään oo sen kummempia supistuksia... Josko yöllä sitten? En ollut kuullutkaan tollasesta kalvojen irrottelusta. Sattui ihan sairaasti. :eek:

lisäys: nyt siis kotona odotellaan, että jotain tapahtuisi. Muutoin mennään sunnuntaina käymään tarkastuksessa ja maanantaina käynnistys ellei ennen sitä mitään tapahdu.
 
Täällä tuntunut pari kolme päivää supistuksia ym enemmän, mutta nyt ei taas mitään melkein vuorokauteen..
Lisäksi eilen aamulla alkoi kurkkukipu mikä nähtävästi vaan pahenee koko ajan. Sattuu niellä niin vietävästi! Mitään muuta oiretta ei kuitenkaan ole ja nielu on ihan siistin näköinen. Ei auta kuin seurailla tilannetta ja juoda lämmintä :sad001
 
Flunssaa tuntuu tosiaan olevan liikkeellä, toivottavasti se nyt ei tule sotkemaan keneltäkään mitään.

Eiliseen jäivät politökkimisistä alkaneet supistukset ja mylläykset -- taisivat väsyttää vaavin niin, että piti aamulla oikein tunnustelemalla tunnustella liikkeitä. Ei kai tässä auta kuin aloittaa joku suursiivous ja päälle kunnon kävelylenkki tuolla auringossa ja tuulessa, ja illalla saunoa ja hoitaa telkkarin tuijottaminen jumppapallon päällä istuen. Suunnitelmien tekeminen on kyllä jotenkin paljon helpompaa kuin niiden toteuttaminen :p

Mutta kroppa on kyllä fiksu, kun sen antaa toimia oman rytminsä mukaan: ilmeisesti se on päättänyt ottaa näistä ylimääräisistä lepopäivistä kaiken mahdollisen irti, kun takana on 12 tunnin yöunet yhdellä ainoalla vessaheräämisellä siitä huolimatta, että eilen nukuin puolen tunnin päikkäritkin.
 
Mulla on nyt nenä vuotanut entistä enemmän ja silmiä kutittaa hillittömästi. Syynä saattaa olla keittiöstä paljastunut vesivahinko ja homehtuneet lastulevyt... Voi itkujen itku, kun en nyt tähän samaan syssyyn olisi kaivannut mitään keittiöremonttievakkoa... Toivon, ettei oo iso ja pitkä remontti ja ettei jouduttais ainakaan kauaa olla pois kotoa. Täällä kun on kaikki valmiina vauvalle ja en kipeänä haluaisi asua kenenkään muun nurkissa vastasyntyneen kanssa... :sad001
 
Voi ei Syysmorsian, onpa uskomattoman huono tuuri! Mun kylppärissä paljastui myös vesivahinko muutama viikko sitten, mutta ehdin muuttaa remontin alta pois pari viikkoa ennen laskettua aikaa ja siinäkin oli tarpeeksi stressaamista. Voi kun teilläkin kaikki järjestyisi mahdollisimman sujuvasti ja evakko jäisi mahdollisimman lyhyeksi!
 
En tiedä tulehduksesta tai ei muuta ongelmaa ole kun että jomottaa jos seisoo tai liikkuu. Nyt muutama päivä sitten turvotus vasta laski siitä ja pahimmat kivut loppuivat mutta kyllä tuo kävely silti hankalaa on :/ en edes tiedä montako tikkiä laitettiin kun ei kätilö sanonut mitään ja itse en tajunnut sillä hetkellä kysyä

Sent from my C6903 using Vau Foorumi mobile app

Tsemppiä täältäkin, kuulostaa tosi tutulta! Mulla meni useampi viikko särkylääkkeen voimin, eikä troppien tehot aina ihan tahtoneet riittää seuraavaan annokseen. Liikkumisen jälkeen jomotti aina enemmän, mutta yritin silti vähän liikkeessä olla, vaikka lenkit olikin tosi hidasta lyllertämistä. Istuminen kovalla tuolilla myös oli haave vain monta viikkoa, kolme viikkoa synnytyksen jälkeen sekin alkoi onnistua vaikka häntäluu edelleen nopeasti puutuukin. Tulehdusoireita ei mullakaan ollut, arpi parantui tosi hyvin mutta se jomotus vain kuului asiaan. Enää ei ole kipuja mutta arpi tuntuu sellaisena vähän kovana tuolla, ja jälkitarkastus kyllä jännittää.. Synnärillä aina otti päähän kun tuntui että muut liikkui niin ketterästi ja istui tuoleilla normaalisti, ja aina mun aamiaistarjotin oli siinä telineessä alimmaisena ja pelkäsin että tikit lentelee kumartuessa. :D
 
Melkein tekisi mieli tuulettaa, kun tänään on tuntunut ihan reilusti harjoitussupistuksia! Ehkä siellä sittenkin tapahtuu jotain eivätkä eiliset omenanpoiminnat ja saunomiset ja tämänaamuinen pitkä kävely ole menneet siinäkään mielessä ihan hukkaan. Tietysti ne ovat muuten tehneet hyvää, mutta kyllä sitä nyt jo toivoisi, että synnytysvalmiudessakin tapahtuisi jotain tiistaihin mennessä.

Muuten on yhä ihanan vaivatonta -- siksi kai tässä kai onkin vähän semmoinen olo että voisihan sitä synnyttää mutta voisi se suuri tuntematon toisaalta vielä hetken odottaakin, kun raskaana oleminen on ollut oikeastaan tosi mukavaa.
 
Minullakin on ollut aikamoista turvotusta jo heti alkuraskaudesta. Tämä on ensimmäinen raskauteni. Olen vasta nyt viikolla 4+6 ja vatsani on turvonnut todella paljon. Lisäksi nestettä on kertynyt muuallekin kroppaan. Terveydenhoitajana työskennellyt äitini, joka ei vielä tiennyt raskaudestani vihjaili siitä jo pari päivää ennen kuin plussasin! Tämä masu pömpöttää niin tavattoman paljon!

Aikaisemmin, kun käytin hormonaalista ehkäisyä olin jatkuvasti turvoksissa. Lopetettuani ehkäisyn paino putosi -7 kg. Nyt kyllä kaikki on tullut takaisin! Kahdessa viikossa painoa tuli lisää 7,5 kg. Olen ollut tosi terveellisellä kasvispainotteisella ruokavaliolla, enkä ole syönyt mitään ylimääräisiä herkkuja. Yritän olla monipuolisella ja riittävällä ravinnolla ja, jos tulee kiloja niin tiedän, etteivät ne ainakaan johdu mässäilystä.


Olen luonnostani aika kurvikas ja nyt vähän huolestuttaa kuinkakohan isoksi paisun tässä raskauden edetessä. Kaksi lasta synnyttänyt ystäväni sanoi, että näyttäisi, että raskauteni saattaa olla pidemmällä kuin luulen tai, että saattaa olla monikkoraskaus! Kuukautiset tulivat tosin viime kuussa ihan normaalisti. Asia selviää vasta maaliskuussa, kun pääsen ultraan! Millaisia kokemuksia teillä on? Onko iso masu alkuraskaudessa enteillyt monikkoraskautta tai pidemmällä olevaa raskautta?

Mies lohduttelee ja sanoo, että masu on söpö ja pussailee sitä. :)
 
Mullakin oli alussa hirveen turvonnut maha, näytti kuin olisi pidemmällä ollut. Mutta paino ei kyllä noussut, kun vasta ihan lopussa. Onko teillä suvussa monikkoraskauksia? Sulla tai sun miehellä?
 
Mulle tuli heti kanssa kovat pömpötykset vatsaan, meni heti vanhat farkut vaihtoon. Painoa mulle tuli raskausaikana 23kg, joista useat kilot oli ihan vaan nesteturvotusta. Kiloja on edelleen +5kg lähtöpainoon verrattuna, lapsi pian 4kk ja en ole millään tavoin yrittäny pudottaa painoa. Ainoastaan olen imettänyt, käynyt silloin tällöin vaunulenkillä, juonut paljon vettä ja syönyt aina kun nälkä on, eli usein :D
 
Hei AstaE, tosi helpottavaa kuulla, että turvotus on laskenut ja painosi normalisoitunut noin hyvin synnytyksen jälkeen. :)
 
Muuta en tiedä kuin jos tulevan äidin puolella ollut monikkoraskauksia ja varsinkin jos äiti itse on kaksonen niin todennäköisyys on suurempi. Löytyisköhän googlella jotain tietoa? :)
 
Tohtori-googlen mukaan Suomessa kaksosraskauden todennäköisyys on n. 1-1,5 prosentin luokkaa, kun taas se kasvaa jos äidin puolen suvussa on ollut kaksosraskauksia n. 5 prosentin luokkaan. Siis aika pienistä todennäköisyyksistä on kyse. :)

Selvisi myös, että identtisten kaksosten saamisen todennäköisyys ei ole perinnöllistä, kun taas ei-identtisten eli kahdesta eri munasolusta hedelmöittyneiden on.

Minulle riittäisi paremmin kuin hyvin yksi terve lapsi. Sen verran jännittää tämä ensimmäinen raskauteni. :)
 
Takaisin
Top