Vaivat

Hassua on se että en juuri ole tehny mitää sellasta mistä ous voinu tulla toi kipu sormeen:sad001 läppärii en käytä ku puhelimessa netti:) pitää seurailla ja soitella jos alkaa pahenee.

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app
 
Ite jouduin keskussairaalaan eilen yöllä kun tuli niin pahoja rytmihäiriöitä joissa oli hengenahdistusta. Stressas mua noi pari päivää kun piti mun äitille, anopille ja tuleville papoille + tädille, sedille ja enoille kertoa vauvauutiset. Syöttivät pameja mulle ja sanoivat ettei pieni määrä haittaa sikiötä...
 
Mulla on ollut vatsakipuja jonkin verran, enemmän ihan alussa ja nyt silloin tällöin. Itse olen ainakin ajatellut niiden johtuvan kohdun kasvusta. Pahoinvointia hieman, muutaman kerran olen yökkäillyt, mutta enimmäkseen se on sellaista kuvotusta ollut. Pahimmillaan aamulla. Nykyään onkin pakko heti aamusta syödä ja sen jälkeen makoilla hetki ja odottaa, että paha olo lähtee. Pahinta on ollut väsymys. Tuntuu ettei ole juurikaan mitään ylimääräistä jaksanut tehdä ja liikuntakin vähentynyt huomattavasti. Jospa sitä nyt alkais itteensä saamaan edes kävelylle ja muutenkin liikkumaan. Saattaisi tuo liikunta hieman piristääkin :)
 
Mulla on ollu aikas voimakasta pahoinvointia, jo vkolla 5 alkoi. Nyt alkoi vko13 eikä loppua näy, tosin oksentelu on ehkä vähän vähentynyt. Autossa matkaa ämpäri apukuskin paikalla ja ainakin kolme krt se on käyttöönkin joutunut.Nyt viikon ajan ollut aikasmoista päänsärkyä lisäksi välillä. Väsymys lisäksi, tosin se alkaa nyt vähän helpottaa. Yöllä pitää ravata veskissä ja oikein mikään ruoka ei meinaa maistua, eteenkään lämpimät. Monet hajut etoo aivan tuhottomasti, erityisesti monet mitä tuo isäntä syö ja jääkaapin oven avaaminen on tuskaa eikä sinne voi katsoa pitämättä neneästä kii tai sitten pitää käsikopelolla yrittää. Tosi moni tuttu on kärsiny vaan vähäisestä pahoinvoinnista, ainoastaan mun äiti mua odottaessaan ja yks serkku on olleet kuten mä (siis tästä ihan lähipiiristä). Mä niin toivon, ettei tää pahoinvointi kestä koko raskautta, mutta oon asennoitunut jo siihen, että viimestään sitten loppuun, kun vauva saapuu maailmaan - auttaa vähän kestämään tätä. Hormonit on muutenkin vallalla, kun tunteet heittelee tosi paljon. Vaivahan se ei varsinaisesti ole, mutta keskenmenon pelko aiheuttaa välillä sitä, että oireet tuntuu voimistuvan...huomenna on vihdoin se np-ultra, ja toivon että siitä sais vähän helpotusta, ja että siellä ois kaikki hyvin.
 
Heippa kaikki! Mulla oli pahoinvointi päivittäistä viikolle 10 asti, nyt ei enää ole pahoinvointia. Joskus huimaa niin että päässä pyörii ja humahtelee, mulla on verenpaine vaihdellut runsaasti ja luulen että huimaaminen johtuu siitä. Mutta nyt kaikkein inhottavin vaiva on tullut sen pahoinvoinnin tilalle, ilmavaivat! Etenkin iltaisin.. Ummetusta on ollut ihan alusta alkaen ja sen vielä kestän jotenkin, mutta noi ilmavaivat on jotain niin kuvottavaa :sick009 hajuaisti on ihan superherkkä, herään yöllä jos kissa haukottelee vieressä. Sen hengitys haisee vaan niin hirveältä! Samoin ihmisten hengitykset aiheuttaa pieniä pulmia, olen yrittänyt olla yökkimättä jos joku tulee puhumaan liian lähelle. Etenkin ruokailun jälkeen. Se on niin noloa.. Miten sanoa toisille, että voisitteko vaikka pestä hampaat kun mua nyt vähän oksettaa teidän hönkäilynne? :sad001
 
Mä en kehtaa koskaan sanoa jos jonkun henki haisee... Välillä tekee tosi pahaa jutella joidenkin ihmisten kanssa :P joskus jollekkin tutulle ohimennen tarjonnut purkkaa :D
 
Santtu88, mä heräsin edellisessä raskaudessa monta kertaa yössä siihen, kun katti pesi itseään lattialla sängyn vieressä. Vähänkö rasittavaa :D Loppujen lopuksi otin suihkepullon yöpöydälle, että sain hätistettyä katin kauemmaksi lussuttamaan..
 
Mulla ailahtelee pahoinvointi, mutta olen toiveikas että se lähtisi pois. Uskon että magnesiumöljy auttaa pahoinvointiin ja magnesiumoksidi ummetukseen. Se ei ehkä ole totta, mutta toimii lumelääkkeenä. Edellisessä raskaudessa pahoinvointi loppui vasta synnytykseen.

Olen hemmotellut itseäni käymällä kolme kertaa hierojalla. Olen käynyt samalla hierojalla aikaisemmassa raskaudessanikin ja myös siinä välissä. Ajattelen sen ehkäisevän päänsärkyjä ja selkäkipuja. Edellisessä raskaudessa hän ilmoitti että on neljän lapsen isä ja tietää miten raskaana olevaa kannattaa hieroa. Selvästi on vaimo antanut tarkkaa palautetta :)
 
Mä ostin myös purkkaa ja Läkerol dents -pastilleja, joita sitten ahkerasti tarjoilen muille kun en voi olla yökkimättä :p ja kissa on välillä pakko työntää pois sängystä.. Ehkä täytyy kokeilla sitä suihkepulloa! Miten niin pienen ja söpön kisun suu voikin haista niin hirvittävälle? :eek:
 
Hubaa. Mulla lähti tekohammas irti. Mikään ei voisi kuvottaa raskausaikana enemmän. Mulla on siis lohjennut hammas joskus niin pahasti että siitä on pelkkä juuri jäljellä johon on kiinnitetty tekohammas. Nyt suussa on yhden hampaan tilalla pelkkä juurentynkä. Ällöttävää.

Huomenna menen hammaslääkäriin jossa ne saa toivottavasti vedettyä sen tyngänkin irti.
 
Mulle suoritettiin eilen hampaanpoisto helvetistä.
40 minuuttia täyttä vääntöä, porausta ja tärytystä. Sieltä se irtosi, eikä leukaluukaan murtunut. Hammaslääkäri sanoi moneen kertaan "Ei luovuteta, se lähtee kyllä irti ilman että luuta vahingoitetaan." Se olisi voitu vaan repiä sen pois, mutta sitten olisi tullut luuhun reikä eikä myöhemmin olisi voinut saada implanttia.

Nyt on päivä pakollista saikkua ja ehdotonta vuodelepoa tämän päivän. Määrättiin kovat kipulääkkeet, mutta yhtään ei ole tarvinnut vetää. Ei satu yhtään, mikä on aivan uskomatonta. Olen silti totaalisen toipilas, enkä oikein jaksa olla edes istualtani. Totesin illalla ettei kipuja tule ja tuli ajatus lähteä tänään töhin. Mies näki mun naamasta mitä mietin ja vaati mua lupaamaan että pysyn sängyssä tämän päivän. Hammaslääkärikin tuntee mut ja piti kunnon puhuttelun siitä miten mun on oltava täysin levossa vuorokausi. Sekin arvasi että lähden touhuilemaan jos saan itse päättää. Lääkäri oli kodin vieressä, mutta mua ei meinattu päästää sieltä yksin pois ilman taksia, koska oli kuulemma ollut niin rankka operaatio.

Nyt on tosi hyvä mieli että kaikki meni hyvin ja sain hoidettua asian. Tulehdusvaara on kuulemma suuri, mutta uskon että paranen tosi hyvin. Jee!
:smiley-bounce012
 
Haha, hauska lukea tätä ku tuntuu et ihmiset puhuu mun elämästä :D Ihmisten hengitysten haju ja samoin myös ton kissan ni :sick006 mut pahinta mul on kyl täl hetkel tää jatkuva närästys, ihan sama mitä syö, vaikka vain hedelmiäki, ni puol tuntii ni alkaa närästää :smiley-angry019
 
Mulla kans kaikki hajut tulee tosi vahvasti nenään. Ei se ala ällöttää mitenkään hirveesti, mutta maailma on täynnä vahvoja hajuja! Pomo esitteli mulle jotain uutta henkilökunnan vessaa työpaikalla, ja siellä oli just maalattu lattia, ja olin siinä ovi aukolla, että joo kiva juttu voisiko tuon oven laittaa jo kiinni. Sitten bussissa haisee tupakoijat, hajuvedet, suitsukkeet sun muut hajut niin vahvalle. Jouduin myös piteleen punaviinilasia kädessäni yhdissä avajaisissa muodon vuoksi ja sekin haju oli niin vahva. Samoissa juhlissa mentiin myös jatkoille ja koko kulttuuriväki paikalla ja monet samat tyypit, joille oon jo syöttänyt pari kuukautta kaikki mahdolliset valheet, miksi en juo niin nyt oli ihan pakko tilata alkoholiton olut. Yök sekin niin pahaa, etten saanu siitä alas desiäkään ja alko vaan mahas kuplia. Mut ainakin näytti, että juon..sit mun poikakaveri vetäs senkin kaljan ja pari muuta kaveria myös autto mua sen juomisessa kun en tykännyt kaljan mausta.. :D hitto mitä säätöä..no onneks pian saa kertoa.
 
Mulle kans on hajut tulleet entistä tutummiksi. Voisin väittää että hajuaistini oli jo ennestään ehkä hieman keskimääräistä parempi mutta... Nyt tupakanhaju tulee entistä pahemmin ja kauempaa nenääni. Joskus saa ihan etsiä että missä sen lähde on. :D Toisinaan tiskipöydän lähellä oleminen on tuskaa ja saa pidättää hengitystä sillä eiliset tiskit haisee, aivan taatusti haisee ja ihan kamalalle! Muovipussiin/purkkiin pakatut suolakurkut on jotain aivan hirveää ja jotkin yrtit haluaa saada mahdollisimman nopeasti mahdollisimman kauas jne. Enkä edes sano tämän enempää siitä kuinka jotkut asiakkaat haisee. (Olen siis kaupan alalla töissä.) Onneksi maailmassa on kivojakin hajuja ja välillä tämä on ihan hauskaakin. Esimerkiksi silloin kun tiedän että mieheni on tuonut pähkinöitä pöydälleen, koska haistan ne. Ja onneksi hajut harvemmin aiheuttaa pahoinvointia (paitsi tiskipöytä) jos en joudu olemaan niiden lähellä kamalan kauaa.

Hieman kiusallista on kun nykyisin tuntuu röyhyttävän herkästi. Ei se muuten olisi niin ikävää, mutta asiakaspalvelussa... Jännää tässä on se, että se ei ole vain kun vatsa on täynnä vaan toisinaan myös kun vatsa on turhan tyhjä. Kai se jotenkin liittyy nälkäpahoinvointiin. Onneksi se pahoinvointi on nykyisin lievempää ja tulee harvemmin eikä ihan heti jos on vähänkin nälkä.
 
Mä oksensin eilen aamulla ekan kerran. Tuli vielä oikein kunnolla. Söin lauantaista jälkkäriä aamupalaksi eli raparperikiisseliä. Se ei sit kauaa pysynyt sisällä. Outoa. Sen jälkeen ihan normaaliolo ja pystyin heti juomaan ja syömään lisää. Mulla on kyllä tosi outo vaiva myös. Johtunee kai myös raskaudesta? Selkää kutittaa ihan hemputisti, niin että tulos oli tänään että sai raavittua ihan kivan kokoisen haavan selkääni. En oo oikein edes tiedostanut tätä ennen kuin tuli oikein haava. :O
 
Ekasta kolmanneksesta selvisin niin vähällä, että ihan hämmennyin. Jossain vaiheessa oli viiltäviä kipuja alavatsassa ja olin ihan unipöhnässä, mut muuten ei mitään perusoireita ollut kiusana.

Toinen kolmannes iskikin sitten lujaa. :grin Nyt jaksan jo valvoa yhdeksää pidemmälle mutta vastapainoksi kuristavat päänsäryt, huimaus ja julkinen oksentelu ovat astuneet kuvioihin. Ehkä tää tästä, nyt tuntuu että joka toinen päivä menee mukavasti ja joka toinen tärisevänä raatona. Päivittäiset koiralenkit on kyllä auttaneet moneen, just esim. selkäkipuihin, väsymykseen ja turvotukseen. Suosittelen kyllä kävelyjä, etenkin nyt ihanassa kevätsäässä jos ei oo siitepölyallergiaa! Enkä valita oireista, päinvastoin ihanaa kun ovat, ensimmäinen ja keskeytynyt raskaus ei ehtinyt näin pitkälle että oisi tuntunut tältä. Nyt odottelen vain että alkaisi näkyä... :) Hiukset oon värjännyt kerran, yritän käyttää väriä joka ei heti tarvitse vahvistusta.
 
Mulla on palannut suonikohjut...ja vieläpä alapäähän:sad001 viime raskaudessa alko ja on kivuliasta..ku nousee esim sohvalta niin se paine kerääntyy niihin suonikohjuihin:/ sattuu aikalailla..hetken joutuu seisaaltee nojaa eteenpäin et helpottaa ennen ku voi kävellä :eek:

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app
 
Tosi tutunkuulosia vaivoja näköjään muillaki, onneks ei tarvi yksin kärsiä! Hajuherkkyys, väsymys, ummetus ja ilmavaivat on seurana täälläki... :)

Lisäks mulla on jo pitkään jatkunu, ilmeisesti selän ja pakaranalueen lihaksista johtuva hermokipu vasemmalla, ja sitä en vaan ole saanu taltutettua. :sad001 Lääkärit ei siihen osaa juutajaata sanoa, mutta olen nyt vähän saanu apua osteopaatista, jonka näen taas huomenna. Eihän tuosta muuta haittaa ole, kuin että levätessä se hermo kipeytyy, ja erityisesti nukkuminen on välillä tosi hankalaa. Parhaiten nukun selälläni tai vatsallani, mutta mulla pelottaakin, että miten sitte ku vauva alkaa olla jo niin iso, ettei enää pysty nukkuun kuin kyljellään? En varmaan sitte nuku enää ko sen muutaman tunnin kerrallaan, joka onnistuu kyljittäin. :confused:
 
Onko kenelläkään muulla ollut ongelmia jalkojen kanssa? Mulla on nyt uutena oikeena alkanut särkeä jalkapohjia ja erityisesti pohkeita. Vähän vastaavanlaista kipua kuin suonenvedossa.
 
Onko kenelläkään ollut huimauskohtauksia? Minulla aina välillä on. En pysty seisomaan kauan koska muuten varmaan pyörtyisin... Ainakin sellainen olo on. Jotkut päivät menee sitten ihan vaan sohvalla tai sängyssä olemalla...
 
Takaisin
Top