Vaivat

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Helkku
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tukala olo! Valitin jo tonne toiseen ketjuun kunnon helleoksennuspurkauksen. Tänään mun tuli päivällä oikeasti huono ja heikottava olo. Olin syönyt hyvän aamupalan mutta ilmeisesti kyse oli kuitenkin nestevajeesta koska syöminen ja runsas vedenjuonti korjas tilanteen pikkuhiljaa. Turvotusta on reippaanlaisesti iltaisin. Kyllä tää kuumuus tekee tästä olemisesta monin kerroin haastavampaa. Mulle on maistunut mansikat todella hyvin joten ilmeisesti toimivat nesteenpoistossa hyvin.
 
En tiiä kuuluuko tää vaivoihin mt viime yö oli ihan hirvee..heräsin ekaa kertaa raskaudessa että supisti tuntuvasti..ei mitää harjotus supistuksia..ekaks heräsin siihen että kauhee pissahätä..sit tajusin heti et muahan supistaa samal..ei kauheen kovasti mut sillee kiristi inhottavasti..niitä tuliki sit pitkin yötä..nyt on sit silmät ihan ristis..:(

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app
 
Napa on alkanut kutisemaan ! Se on inhottavaa kun hikoilee ja sitten sitä kutittaa vaan lisää ja jos laittaa rasvaa niin tuntuu että kaikki vaatteet on ihan rasvassa kun on niin kuuma ja kutittaa vaan entistä enemmän.

Ja nyt on tullut myös ihmeellisiä kiputuntemuksia. Alaselkä kipeytyy välillä ihan yhtäkkiä, eikä se ole mitenkään rasituskivun tapaista, eikä suorastaan menkkamaistakaan. Ja alavatsalla molemmat sivut kipuilee välillä, sekään ei suorastaan ole menkkamaista.
Onko kenelläkään kokemusta siitä, että on ollut keskenmeno ja sitten niillä lääkkeillä on otettu se alkio ulos ? Mietin vain että onkohan ne synnytyssupistuskivut mitenkään verrattavissa tuohon liittyvään kipuun ?
 
Ja kuinka paljon synnytyssupistukset muistuttaa menkkakipuja...? Mulla oli joskus nuorempana tosi rajuja sellaisia aaltomaisia kipuja, oon miettinyt onko se sit samanlaista mut vaan potenssiin tuhat. Kyllähän ne varmasti tunnistaa sitten tosipaikan tullen mut mietityttää vain. :)
 
Kiitoksia vinkeistä! Puin suihkun jälkeen heti tukisukat jalkaan ja huomisiin juhliin hankin tukisukkahousut. Kohtavtien päälle :grin
 
Ja dibbi vinkkinä viel tähän kuumuuteen- jos mahollista niin osta stay up-tukisukat, ei oo niin kuumat kuin sukkahousut. Jaksamista matkalle!
 
Epätietoinen taas kyselee, tällä kertaa raskausmyrkytyksestä. En epäile, että mulla olis (vielä), mutta jotenkin noi oireet ja kuinka vakavia ne on ihmetyttää... Eli päänsärky, onko se tavallista/kovaa/jokapäiväistä? Mulla kun on särkenyt päätä aamuisin, vähän, ajattelen että johtuu huonosta nukkumisasennosta. Millaiseen pääkipuun pitää reagoida? Sitten kutina. Nyt on alkanut jalkapohjia kutista vähän. Neuvolassa sanottiin, että tällainen kutina ei lähde raapimalla pois, mulla onneksi lähtee. Kädet ei kutise ollenkaan. Ja turvotus. Viimeksi, kun neuvolassa kysyivät turvotuksesta, sanoin, että on. Täti katsoi mun jalkoja ka sanoi, että turvotus on sellaista, että neste oikein tuntuu jaloissa ja kun painaa sormella niin iho ei palaudu heti ylös. Laittoi neuvolakorttiin kuitenkin turvotuksen kohdalle +/-. Nyt on tuntunut muutamana päivänä (jo aamusta asti), että jalkapohjat olis vähän pyöreät eli tuntuu kuin pallojen päällä kävelis. Mutta tällaista neuvolatädin mainitsemaa turvotusta ei ole. Verenpainemittaria ei kotoa löyty, jolla paineet voisi tarkistaa.

Eli miten se suhtaudutte/olette suhtautuneet näihin oireisiin? Pitääkö raskausmyrkytyksessa olla useampia oireita vai riittääkö vain yksi? Ja jos myrkytys nyt tulisi niin eikait se heti mitenkään pahaksi muutu..? Onko vauvalle muuta haittaa kuin korkea verenpaine..?
 
Ainakin turvotuksesta mulle sanottiin että sen kyllä selkeästi raskausmyrkytyksessä huomaa, tulee myös esimerkiksi kasvoihin ja painossakin voi näkyä tosi nopeana nousuna. Mitäs muuten nuo neuvolan merkintätavat tarkoittaa? Mulla oli joskus turvotuksesta + ja nyt oli tuo +/- ja mä tulkitsin että tuo jälkimmäinen on sellainen semi-turvotus. :rolleyes:

Päänsäryistä ja muista en kyllä yhtään tiedä, tosi vaikea tulkita kun tässä kuumuudessa ja huonoilla yöunilla tulee muutenkin kaikenlaista vaivaa. :sad001 Yksi oire raskausmyrkytykseen oli myös vannemainen kipu ylävatsalla!

Ja sitten toi siihen maksahommaan liittyvä kutina taisi olla eniten kämmenissä ja vatsalla, tosin vatsa nyt vähän kutisee muutenkin kun iho venyy. Mut siitäkin käsitin et se kutina on oikeesti sen verran raivostuttavaa että senkin kyllä tunnistaa.
 
Tässä kuumuudessa ei oo ihme jos pää tulee kipeeksi. Pitäs juoda koko ajan, mulla oli eilisen päivän non-stop jano ja ihan vähän väliä kävin juomassa vuoroin vettä vuoroin kivennäisvettä. Hiki valuu ihan solkenaan. Tosi tärkeetä olis syödä sitä suolasta vaikka ei maistukaan. Suolakurkkukin on hyvä näillä helteillä ja sitä kivennäisvettä kyllä suosittelen. Kun heräsin tänä aamuna niin mulla oli outo näköhäiriö toisessa silmässä, ihme särinää, näkökyky kuitenkin oli ok. Katoin verenpaineen ja se oli ok. Kesti ehkä noin 15min ja meni sit ohi. Mulla on välillä illalla tuntunu kutinaa jaloissa ja käsissä mutta oon liittäny sen turvotukseen kun se menee aina itestään pois eikä kovene. Kyllä noita raskausmyrkytysoireita kannattaa näillä viikoilla seurata ja tää kuumuus on varmastikin kova rasitus elimistölle.
 
Niin ja se piti vielä sanoa että synnärille voi ja kannattaa soitella jos vähänkin huolestuttaa.
 
Tuolta elokuun puolelta kurkkasin: mulla epäiltiin jo raskausmyrkytystä juurikin päänsäryn takia. Jos muita oireita ei ole, niin päänsäryn pitää olla paha. Kivun siis pitää olla kovaa ja jatkuvaa, jos se on raskausmyrkytys. Annostuksen mukainen panadol ei auta. Tai näin ainakin minulla.

Yhteensä päivän aikana mulla meni 5*500mg panadol (soitin jo synnäriltä ohjeita lääkitykseen, kun arvelutti ottaa) Tuon viidennen jälkeen kävin päivystyksessä tarkistuksella. Aamuinen jomotus joka menee päivän mittaan ohi, ei ole vielä raskausmyrkytys. Tietenkin jos ei muuten kärsi päänsärystä, niin aikaisemmin vain yhteys synnärille. Mielummin ne sinne ottaa puheluita kun hätäsektion myrkytyksen takia.
 
Jos mä oon epäilly ittelläni raskausmyrkytystä nii oon käyny neuvolassa pissimässä tikkuun ja ottamassa verenpaineet. Meillä ne voi tehdä ite siellä aulassa. Oisko sulla Tekah sellasta mahdollisuutta?

Mullakin oli 5 päivää iltasin tuleva päänsärky, panadol auttoi tunniksi-pariksi. Ei ollu kuitenkaan raskausmyrkytys kun pissitesti oli vaalea ja verenpaineet ok.
 
Meidän ei oo neuvolassa verenpainemittaria, jota vois itse käyttää :confused: Kait sinne tosin vois marssia sisään ja pyytää mittauttamaan... Maanantaina on kuitenkin neuvola-aika niin pääsee tarkastuttamaan tilanteen. Nää mun "oireet" on ollut kuitenkin niin vähäisiä, että en usko että mitään on. Oon menossa alkuviikosta vanhempien luokse niin voisin sieltä ottaa mittarin lainaan loppuajaksi, silloin voi aina tarkistaa, kun alkaa epäilyttää. Kaitpa tämä on sellaista loppuajan panikointia taas, kun kaikki on mennyt niin hyvin, ja ehkä nuo huonosti nukutut yöt on osasyyllisenä. Kiitos taas kaikille kommenteista, helpottaa kuulla muiden kokemuksia ja, mitä teille on asiasta sanottu :)
 
En oo varma mut multa tais limatulppa tulla..? Ällävarotus: sellanen pitkä kellertävä lima jojo roikku alakerrasta kun kävin vessassa:confused: iltasin on ollu aika napakoita supistuksia jo..

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app
 
Hui! Niin se vaan vauvojen tulo lähestyy kaikilla! :) Tuolla facen puolella oli puhetta, että voi mennä parikin viikkoa limatulpan irtoamisesta ennenkuin synnytys käynnistyy, mutta eihän sitä koskaan tiedä! Nyt vain lepäile, CMT, ja kerro sitten heti, jos sairaalaan lähtö tulee! :)
 
Tulipa kertaheitolla todellisemmaksi synnytyksen lähestyminen. Tsemppiä (lievästi sanottuna) jänniin aikoihin, CMT, perässä tullaan :eek:
 
Juu kerron toki:) yritän ottaa nii rauhallisesti kun nuo tytöt antaa:D huomenna mies palailee töihin niin oon sit koko päivä lasten kanssa:)

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app
 
Huiiii!! CMT nyt vaan rauhaksiin! Varmasti Helpommin sanottu kuin tehty kahden lapsen kanssa :) Juuri eilen mietin että ensimmäisillä meistäkin saattaa olla jo synnytystä enteileviä oireita, tai jopa synnytys ihan lähellä! Mitäpä jos CMT saa kunnian olla meistä ensimmäinen ;)

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Vautsi CMT, oikein meni kylmät väreet :) tuntuu niin konkreettiselta jo.. tsemppiä uuteen viikkoon!
 
Takaisin
Top