Vaivat

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Helkku
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kunto Plus -lehdessä oli tällaiset vinkin lantionpohjanlihasten testaamiseen:

5 tapaa tarkistaa lantionpohjan lihasten supistuminen

1. Tunne supistus
Aseta sormi välilihalle. Lihasten supistumisen ja rentoutumisen pitäisi tuntua välilihan jännittymisenä ja rentoutumisena.

2. Katso peilistä
Levitä jalkasi ja katso alapäätäsi peilistä, kun supistat lantionpohjan lihaksia. Emättimen ja peräaukon supistuminen näkyy, kun supistus tehdään oikein.

3. Tunnustele emättimen kautta
Aseta sormi emättimeen ja tunnustele supistaessasi painuuko peräaukko sormea vasten ja kohoaako emättimen takaseinämä.

4. Katkaise virtsasuihku
Vanha tapa, jossa virtsasuihku katkaistaan supistamalla lantionpohjaa, on edelleen käyttökelpoinen puristustekniikan tarkistamisessa, mutta sitä EI pidä käyttää harjoituksena, sillä se lisää tulehdusriskiä.

5. Tunnustele häntäluuta
Supistuksen voi tarkistaa seisten painamalla häntäluuta supistuksen aikana. Häntäluun tulisi liikahtaa alaspäin ja sitä ympäröivien kudosten jännittyä.

(http://kuntoplus.fi/treeni/lihaskunto/5-tapaa-tarkistaa-lantionpohjan-lihasten-supistuminen)
 
Täällä yks syyskuun odottaja, joka jo pitkään oon lukenu juttuja mut oon laiskempi kommentoimaan.. Mä suosittelen ihan ehottomasti treenaamaan lantionpohjan lihaksia!!! (Tylsää ehkä, mut vie loppuseltaan aika pienen ajan päivästä) Meille on tulossa kolmas vaavi. Jo ekassa raskaudessa mulla oli suonikohjuja alapäässä ja en todellakaan jaksanu treenata lantionpohjan lihaksia, vaikka kuulinkin että se auttaa paineentunteeseen alapäässä sekä kipuihin. Noo tässä raskaudessa oon treenannu pari kertaa päivässä ja tadaa, koko lantionseutu on tuntunu normaalilta :). Ei oo tarvinu sietää sitä paineen ja turvotuksen tunnetta ja seksikin maistunu kun ei oo tunto menny alapäästä. Eli kannattaa nähdä se pieni vaiva ja treenata, koska sillä on hurjasti positiivisia vaikutuksia :). Heh, mäkin uskoin vasta kun viitsin kokeilla.
 
Joku tuolla aiemmin kirjoitti ettei kannata enää lantiopohjalihaksia treenailla että paikat ehtii löystyä synnytykseen? Että synnytyksen jälkeen sitten vasta?

Mäkin oon piileskelly sisällä suurimman osan ajasta, eli auringosta huimaus ei varmaan johu :D Yks mikä voiskin olla niin lihasjumi tai verenpaineet huitelee katossa..
 
Mulla ainakin on enemmänkin matalan puolella verenpaineet välillä ja se kyllä tuntuu! Ja täytyisi tietty muistaa syödä tiheään tahtiin vaikka kuumalla ei oikein tahdo maistua. :sad001
 
Ei varmaan matalalla ainankaan, kun mulla on loppunu yli kuukaus sitten ne pyörrytykset mitkä johtu nopeista nousuista. Ja nyt oli vähän kohonnu verenpainekkin omasta arvosta neuvolassa :/ ääh.. apua
 
Kurjaa catti :( Toivottavasti pystyt lepäilemään kun siltä tuntuu.

Täällä alkoi alaselkä temppuilla kun kävelin päivän päätteeksi pari kilometriä asfaltilla lättänäkengissä. Ehkä tämän saa siitä, että on koko päivän jaloillaan, nostelee (tosin pieniä ja suht kevyitä) muuttolaatikoita, kyykistelee, istuu välillä lattialla ja välillä kurkottelee kattoon... Jumppapallolla istuskelu ja selän venyttely telkkaria katsoessa on tähän asti auttanut, mutta saa nähdä, auttaako tänään vai olenko huomenaamuna rampa kun pitäisi lähteä hakemaan muuttopakua...
 
Jumppapallolla istuskelu ja venyttely auttoi: aamulla ei ollut mistään kivuista tietoakaan. Olettaisin että olivat liitoskipuja, kun olivat vähän erilaisia ja alempana kuin yleensä pelkästä rasituksesta tulevat selkäkivut. Suosittelen kyllä lämpimästi tuota palleroa, tuntuu että parantaa minimaalisella vaivalla lantion seudun liikkuvuutta silloinkin kun ei ole erityisemmin kipuja. Ja suosittelevathan sitä kai jotkut alan auktoriteetitkin myös synnytykseen valmistautumiseen.
 
Olisiko vinkkejä turvotuksen ehkäisyyn? Olemme lähdössä viikonlopuksi reissuun (500 km/suunta) ja lauantaina pitäisi juhlia miehen serkun häitä. Aamulla ei tarvitse olla kuin 15 min jaloilla ja turvotus nilkoissa on valmis. Vettä ei edes pysty juomaan niin paljoa, että auttaisi tähän vaivaan... Onneksi on maksimekko, mutta turvonneilla jaloilla on todella inhottava olla.
 
Mansikoita illalla paljon! Auttaa kuulemma raskausajan turvotuksen. En tiedä tehosta mutta ite tykkään muutenkin syödä! Söin illalla puoli litraa ja yön juoksinkin vessassa pissalla ja tuntui aamulla ettei sormet ollu ihan nii turvoksissa kuin yleensä :D

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Näin helteillä ei ehkä hirveästi houkuttele juoda mitään kuumaa, mutta mä luulen että itsellä on auttanut sen vedenjuonnin lisäksi pari isoa kupillista vihreää teetä päivässä. Ja mitä näitä nyt on, kesäherkuista kai mansikoiden lisäksi esim. ananaksen ja vesimelonin pitäisi myös laittaa nesteet liikkeelle?
 
No niin, rajat on kokeiltu ja todettu että ovat viikolla 31+0 lähempänä kuin ennen raskausaikaa. Koko päivä tähän asti muuttopuuhastelua rauhalliseen tahtiin: jaloillaanoloa, pakkaamista, nostelua ja kiipeilyä, ja nyt meni alaselkä jumiin. Jos vaikka istuisi loppupäivän sen jumppapallon päällä ja toivoisi että huomiseksi eli muuttopäiväksi helpottaa...
 
Tukisukat matkustamiseen! Laita jalkaan heti kun heräät aamulla niin toimii parhaiten ja nosta jalat ylös aina kun mahdollista.

Syyskuinen, nyt vain lepoa! Kuuma/kylmäpakkaus on ainakin mulla auttanut selkäkipuihin. Ja jaksamista muuttopuuhiin! :)
 
Kiitos Tekah kylmä/kuumapakkausvinkistä! Pitäisi kyllä malttaa ottaa iisisti, kun varta vasten varasin useamman päivän muuttamista ja siivoamista varten, mutta minkäs teet kun mieli palaa laittamaan uutta asuntoa valmiiksi...
 
Jos löytyy sellanen tasapainotyyny liikuntavälineiden joukosta, ni se on erittäin hyvä istuinalustana esim. ruokapöydässä, tai ylipäätään kovilla tuoleilla ja penkeillä. Ei vaivaa selkäkipu!

Sent from my GT-S7560 using Vau Foorumi mobile app
 
Mites aina kirjoittelenkin nimenomaan tänne Vaivat-ketjuun. :wink Aina jotain paikkaa kolottaa... Uusimpana on tulleet hengitysvaikeudet eli tuntuu ettei happea saa otettua tarpeeksi ja hengitys on miehenkin mielestä nopeampaa ja pinnallisempaa kuin ennen. Vauva on alkanut painamaan siis keuhkoja. Eipä oo kivaa tämäkään ja alkaa tosiaan tuntuun siltä, että alkaa jo riittään tää raskaus. Pari kuukautta pitäis muka vielä jaksaa ja mitähän kaikkea vaivaa sekin tuo lisää. :rolleyes:
 
KissaMamma mä niin tiedän ton tunteen ja en voi muuta ku symppaa ja tsemppaa! Mulla ahdisti hengittää ja tuntu että sai oikein haukkoa happea levossakin. Nyt on kyllä se vaiva helpottanut, kun tuntuu että vauva on alempana kuin ennen. En tiedä onko virallisesti laskeutunut, mutta ei ahdista keuhkoja enää.

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Mäkin dibbi kumarran syvään ja kiitollisena tukisukkien puoleen ja suosittelen! Oon käyttäny tuolta keväästä asti mun laskimovaivojeni takia joka päivä ja vaikka nyt on kuuma niin on niin ihanaa kun jalkoja ei särje että heitän ne sukat hyllylle vasta hyvän tovin synnytyksen jälkeen. Tästä samaisesta syystä me ei olla autoiltu pitkiä matkoja mut kahdenkin tunnin matkalla on pidetty jaloittelutauko ja oon vaihtanut istumapaikkaa välillä takapenkille niin saa jalkoja oikoiltua ja jumppailtua.
Tsemppiä syyskuinen huomiseen; kun sen kestät niin sitten voit nauttia uudesta kodista täysin rinnoin!! Varo revähdyksiä tai muuta ikävää..
 
Mulla lähtee kohta järki! Nenää kutittaa jatkuvasti, pitää niistää ja aivastella koko ajan, levottomat jalat oireilee, hengitys on vaikeeta, kuuma on, alavatsassa on kipua (suppareita?), jalat ja kädet on ihan turvoksissa (koko päivän pidetyistä tukisukista huolimatta), mikään asento edes levossa ei tunnu hyvältä, ihoon tulleet luomet ärsyttää ja niitä tekis mieli raapia koko ajan, ihoa kutittaa sieltä täältä... :mad:o_O:eek:

Nyt ei oo kyllä yhtään hyvä.
 
Takaisin
Top