Vaivat

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Helkku
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
catti, verenpainemittari voi oikeasti olla ihan hyvä hankinta. Omani oli jossain Cittarin -50% tarjouksessa muutaman kympin sijoitus ja on kyllä maksanut itsensä mielenrauhassa takaisin. Neuvolasta (Jkl:ssä siis) olisi saanut mittarin vain viikonlopun yli lainaan, mutta voisikohan se parikin päivää riittää siihen, että ehtisit selvittää missä ne sun paineet menevät?
 
Verenpainemittarit ei oo kalliita. Ite sain lainaksi äidiltäni mittarin. Tää kuumuus vaikuttaa myös verenpaineisiin et sekin saattaa olla syynä miks on vähän korkeammat arvot kun normaalisti. Mä mittasin tänään äitipolilla ite 144/88 mikä on mulle korkea mutta kärsin kans tosta valkotakkipaineesta. Kotimittaukset on ollu koko ajan hyvät. Se on kyllä hyvä että voi kotona mitata omassa rauhassa ja pystyy katsomaan eri aikaan päivästä. Eikä ne siellä äitipolilla kyllä mitään noista paineista sanonu.
 
Joo kyllähän se riittäisi. Oonkin muutaman kerran täältä neuvolasta lainannu verenpainemittarin ja ihanteellisia arvoja saanut, mut se oli alkuraskautta. Neuvolastakin ihmeteltiin kun mullakin on toi syke tosi korkea, huiteli siellä satasen tienoilla. Mutta sitten jo kehuskeli että hyvät paineet on kun saatiin monen mittauksen jälkeen 140/86?? :D Musta se on aika korkea.
Oho, just katoin neuvolakortista ekaa verenpainemittaus tulosta rv 8+5, oli 148/100 :D Huii


Voisi netistä kattella jos löytyisi halvalla joku mittari, sais mielenrauhaa ja tietäs oikeat lukematkin :)
 
Mulla nousee verenpaine heti jos on vähänkin jotain jännittävää tai pitää mitata jossain muualla kun kotona. Kotona lukemat on aina hyvät.
 
Mulla on ollu koko ajan aika hyvät: 111/74 oli viimeksi ja noissa lukemissa pyörinyt koko raskauden. Mut välillä huimaa ja hoitaja veikkas että saattaa välillä käydä tosi alhaalla.

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Voisiko joku selvittää mulle vielä tätä lapsivesi asiaa. Kysyin neuvolassa, mistä tietää, vuotaako lapsivettä. Sanoi, että laittaa side housuihin ja jos kastuu jatkuvasti niin silloin se on lapsivettä. Eli vuotaako se "kerralla pois" vai voiko tiputella useampien päivien ajan? Mulla kun on välilä vetisempää vuotoa niin en ole varma onko se valkovuotoa vai jotain muuta..? Ja oliko niin, että tähän oli joku testiliuska olemassa?
 
En tiiä valaseeko tää yhtään asiaa mutta esikoista kun odotin ni illalla menin sänkyyn ja en muista mitä nousin tekemään ni lorahti vähän ja kiiruhdin vessaa jolloin lorahti pönttöön kunnolla ja sitä tulikin sit tasaseen tahtiin:)

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app
 
Joo jostain lapsiveden testiliuskasta oon kuullu,mut en tiiä mistä niitä saa. Neuvolasta?

Sent from my ZTE BLADE III using Vau Foorumi mobile app
 
Lapsivettä voi myös tiputella iiiiiiiihan pikkuhiljaakin jos on pienenpieni reikä kalvoissa. Varmaan sairaalasta löytyy niitä liuskoja,tuskin kyllä mukaan antavat vaan tarkastavat samalla... Sipasevat sillä vähä kohdunkaulasta ja sen näkee heti.
Nimim. 15 viikkoa lapsivettä valutellu
 
Tuota testiä ei ainakaan meilläpäin ole neuvoloissa, äitiyspolilla on ja siellä lääkäri /hoitaja ottaa sen. Vähän kuin streptokokkinäyte ikään eli tikkunäyte. Murehdin kanssa esikoista odottaessa että tihkuuko lapsivettä, kävin näytillä muutamankin kerran ja aina oli vain onneksi vetistä valkovuotoa. Periaatteessahan voi tihkuakin pikkuhiljaa jos sikiökalvoihin tulee reikä jostain syystä, mutta itselläkin kyllä holahti sitten niin suuri määrä kerralla lattialle kun vedet oikeasti menivät ettei erehtymään päässyt. Ja useinhan tuo valkovuoto on tosi vetistä raskauden aikana.
 
Ihan kuin olisin jostain lukenut että pitää laittaa WC -paperia pikkareihin ja jos menee siitä läpi, on lapsivettä... tai jotain sellaista, tietääkö joku kokeneempi menikö se testi näin? :grin En nyt äkkiseltään löydä sitä linkkiä uudelleen, mielestäni oli ihan jonkun sairaalan ohjeistuksissa.
 
Juu, mää muistan kans tuon vessapaperijutun. Mutta ongelma on se, että "lirahtaa" housuihin, ennenkuin ehtii vessaan eli kannattaisi varmaan laittaa paperia valmiiksi. Enkä tää on taas mun stressaamista, kun viikonloppuna pitäisi lähteä reissuun ja aina ryhdyn miettimään, onko kaikki nyt hyvin, voinko nyt varmasti lähteä jne. Tänäänkin lähdin töistä aikaisemmin kun oli päänsärkyä ja turvotusta, olin heti varma, että nyt on raskausmyrkytys. Lepäämällä kuitenkin meni ohi. Mutta lapsivedestä vielä sen verran, että vaikka sitä vähän vuotaisikin, niin ei varmaan ole pelkoa, että pääsee yhtäkkiä liian vähäksi? Mullakin kun tuota nestemäisempää vuotoa on ehkä muutaman kertan viikossa tai ei ainkaan päivittäistä ole.
 
Juu ei se helpolla rajusti vähene. Se kuitenki uusiutuu suunnilleen joka 3h. Että lisää tulee aina!

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app
 
Tekah, lapsivesi on uusiutuva luonnonvara. :) Eikä se yleensä tule kerralla ulos koko määrä vaan sitä saattaa valua koko synnytyksen ajan. Tai sitten tihkua pikkuhiljaa. Lapsivesi tosiaan imeytyy paperiin ihan täysin ja haisee makeahkolle. Jos vähänkin jää kiinteää pinnalle niin sit on valkkaria. Valkkari voi olla tosi nestemäistä. Mulla se tulee välillä päällyshousuistakin läpi mutta koostumus on silti tahmea. Niitä tikkutestejä ei yleensä neuvoloissa oo vaan synnäreillä.
 
En oo tiennytkään, että lapsivesi uusiutuu. Mutta kun järjellä miettii niin pakkohan sen on niin olla, mikseihän ole tullut aikaisemmin mieleen. Kiitos vastauksista, helpotti taas huolestuneen mieltä! :)
 
Eilen oli tosi paljon harjoitussupistuksia täällä vaivana! En tiedä voisiko ne olla yhteydessä väsymykseen jotenkin... Aiemminkin oli jakso jolloin noita oli tosi paljon mutta eivät olleet tehneet tuhojaan kun neuvolalääkäri asian tarkisti, joten en nyt huolissani ole mutta kyllähän nuo menoa hidastaa.
 
Mulla on olleet nivuskivut tällä viikolla vaivana. En sit tiedä olisivatko liitoskipuja...? Oon vaan jotenkin luullut et ne liitoskivut on sellasta vihlovaa särkyä, nää mun juilimiset on ennemminkin sellasta lihassäryn oloista.
 
Jalat ja sormet on turvonneet, närästystä on, jaloissa ja selässä kipua, allerginen nuha vaivaa päivittäin, hengitys on hankalaa, hengästyy helposti, kauppareissusta on vaikea selvitä ilman vessakäyntiä... Mut ehdottomasti pahin vaiva mulla on levottomat jalat. EI pysty keskittymään mihinkään, kun jalat vaivaa. Automatkat on tosi tuskallisia, kun pitäs istua paikoillaa ja jalkoja on pakko liikutella...

Jalkojen turvotusta vähentämään tarkoitettu jalkojen ylösnostaminen tarkoittaa ainakin mulla selällään makuuta ja se sitten taas vaikeuttaa hengittämistä, eli kauaa ei voi niin olla. Huh huh. :P
 
Joo toi levottomat jalat, voi prkl ku se iskee joka ilta :D mieskin kyselee että mitä sä hytkyt :D
 
Takaisin
Top