Vaivat

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Helkku
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Huh kun tuli huono olo jo pelkästä ajatuksesta kun luin Tekah sun bussimatkaa! Onneksi selvisit perille! Kuumat bussit on kamalia ihan ei raskaanakin.. Kurjia CMT nuo sukkapuikkoraapaisut :sad001 toivottavasti helpottavat! Ja Aamu saat jo fiilistellä kotona olon kunnollista alkamista :) Täälläkin välillä aina harkkasupistelee, kiristelee, eilen etenkin kun istuin autossa pidempään. Ihana kyllä sitten päästä oikaisemaan sohvalle istumisten päälle..
 
Uskoo ken tahtoo, mutta kun on tarpeeksi kauan oireeton, alkaa olla jo iloinen siitä että tulee jotain (harmittomia) normaaleja kipuja. Viime yönä herätessä selvisi vihdoin, mitä ne liitoskivut oikein ovat. Tänään istuin viisi tuntia (onneksi hyvin ilmastoidussa) bussissa ja kävelin kilometrikaupalla, ja pahin oire oli puutunut sääri (joka sai mut tietenkin googlettelemaan laskimotukoksen oireita -- joskus olisi kyllä kiva, jos älypuhelimia ei olisi ikinä keksitty...). Välillä mietin tän oireettomuuden takia, toimiiko mun hormonit edes niin kuin niiden kuuluisi. Kyllä ainakin tämä ensimmäisen maailman ihminen saa ongelman tehtyä vaikka mistä! :sad001
 
Vähän aasinsiltana edelliseen tieto ja älypuhelimet todellakin lisää tuskaa joskus! Tällaiset asialliset keskustelupalstat on tosi hieno juttu mutta se kaikki muu itse löydetyn tiedon määrä netissä ei ehkä aina ole niin hyvä... On se varmaan ollut selkeämpää tehdä valintoja joskus kun ainoat ohjeet on olleet neuvolan täti ja joku yksi raskauskirja, ja ehkä oma äiti. Nyt on vähän liian helppo löytää huolestumisen aiheita!
 
Täällä oli puhetta siitä Hesarin jutusta jossa kerrottiin vauva-ajankohdan suunnittelusta. Tänään joku tohtori Hesarin mielipidepalstalla kirjoittaa, että syyskuu on paras aika synnyttää joten hyvä me! Perusteena oli se että siihen mennessä on ehtinyt saada auringosta mahdollisimman paljon D -vitamiinia, pitäisiköhän tuonne ulos kohta uskaltautua... :grin
 
puhh, nämäkö niitä liitoskipuja nyt on.. pariin kertaan tullut sellainen tunne, että joku puhaltaa väkisin ilmapalloa tuolla mistä vauvan pitäisi tulla ulos :P ja tietenkin kumpikin kerta juuri miehen kanssa ostoksilla, ei kuulemma lähde kanssani enää ulos kun aina väsyn ja valitan :D
 
Mää luulen, että tuo ilmapallo-tunne tulee siitä että vauva painaa itseään alas. Mulla on samanlaista tunnetta välillä ja vauvan pää on alaspäin niin ajattelin, että tulis siitä. Mulla liitoskivut tuntuu vain nivusten kohdalla kohdun ja lonkkalihasten rajalla, mutta voihan ne toki tuntua muuallakin. Tuo paineentunne on kyllä ikävä, eikä yhtään auta, että silloin pitää juosta vessassa kokoajan :confused:
 
Olen säästynyt melko vähin vaivoin mutta nyt tuli se pahin ja inhottavin, allergia. Ennen selvisin kesät juuri ja juuri sillä että alotin allergialääkkeiden käytön jo aikaisin keväällä mutta nyt kun ei ole voinut syödä lääkkeitä niin alkaa olla aika tukalaa tällä hetkellä olo. Eilen aamuna herätessä toinen silmä oli turvonnut kiinni ja kummatkin lisäksi ihan tulipunaiset, silmätipat auttaa hetkeksi mutta kutina alkaa vähän ajan päästä heti uudestaan. Olisihan tämä vielä ok jos tämä tulisi vaan kun on ulkona heinien lähellä mutta tämä on koko aikasta kaikkialla, olen alkanut reagoida niin pahasti toiseen meidän koiraankin että samassa huoneessa olo on vaikeaa. Nenä on koko ajan tukossa ja niistä joutuu 5min välein ja tämän seurauksena nenän limakalvot kovilla ja verta tulee päivittäin nenästä.. Alkaa olo käydä pikkuhiljaa melko tukalaksi :/

Sent from my C6903 using Vau Foorumi mobile app
 
Voi ei kaikki sympatia sulle Iness!! :sad001 Eikö tosiaan mitään lääkettä ole josta saisi edes osaan oireista helpotusta? Mulla on ollut vähän sama olotila tän flunssan kanssa, kovasti muistutti allergiaa mutta tää sentään menee suht nopeasti ohi. :sad001
 
Voi ei, allergiaoireet ja flunssa ovat helteiden kanssa kurja yhdistelmä :( Toivottavasti löytyy helpotus!

Itu1, tuohon tieto lisää tuskaa -asiaan: kun olen jutellut tässä raskausaikana joskus 30-40 vuotta sitten lapsensa saaneiden naisten kanssa, olen vasta tosiaan tajunnut, miten monta asiaa he eivät ole tajunneet edes pelätä, kun ei ole ollut nettiä josta tarkistaa jokainen mahdollinen oire... Ja ultratkaan, jotka ovat monelle (itsellekin) tosi tärkeä tapa saada tietää, onko vauvalla kaikki hyvin, eivät ole olleet itsestäänselvyys kovin pitkään. Tai kromosomiseulat... tai se, ettei synnyttämään lähdetä suoraan heinätöistä ja palata sinne saman tien kun muksu on pukattu ulos. Ihanaa että meidän raskauksia seurataan ja ongelmiin tartutaan hanakasti ja on kuukausia aikaa nauttia sekä raskaudesta että äitiydestä, mutta välillä tulee kyllä mieleen, että osaisiko sitä edes pelätä juuri mitään, ellei riskeistä olisi näiden seulojen kautta jatkuvasti tietoinen.

Esimerkki: Diagnosoin tässä juuri itselläni alkavan pre-eklampsian, kun päätä särki ja verenpaine oli korkeammalla kuin viime aikoina yleensä, mutta sitten söin lounasta ja rauhoituin hetkeksi sohvalle. Jännä että "pre-eklampsia" parani saman tien... Oliko se muuten jotenkin niin, että verenpaine on keskiraskaudessa alimmillaan ja nousee viimeisellä kolmanneksella lähemmäs normaalia? Tästä puhuttiin varmaan ensimmäisessä neuvolassa, josta en muista juuri mitään...
 
Juu, kyllä verenpaineet nousee loppua kohden jonkinverran ja se on ihan normaalia. Keskiraskaudessa ne käsittäkseni laskee kun kokonaisverivolyymi kasvaa, joka siis johtuu istukasta. Olis kllä kiva tietää, millaiset paineet liittyy raskausmyrkytykseen, käsittäkseni ne on aika kovat..? Mää oon kanssa diagnosoinut jo monta kertaa raskausmyrkytyksen itselleni, erityisesti ennen Saksan työmatkaa, kun olin vähän hermostunut reissusta, olin joka päivä varma, että nyt on myrkytys päällä. Sitten kun, juurikin syö ja lepäilee, alkaa miettiä asiaa järjellä, niin olo (ja "oireet") helpottaa! :)
 
mulla on koko raskauden ajan olleet verenpaineet hieman korkealla, ja joka neuvola/lääkärikäynnillä niitä mittaillaan monesti ja saan käskyn kiinnittää huomiota ruokavalioon ja käydä kävelyillä.. käyn melko pienessä yksityisessä sairaalassa, ja jos paineet lähtevät nousuun ja virtsassa alkaa näkyä valkuaista jne, joudun kuulemma vaihtamaan sairaalaa, jota en todellakaan haluaisi.
raskausmyrkytyksessähän matalakin verenpaine saattaa nousta yhtäkkiä kovin korkealle. 140/90 on ainakin joku raja, mutta pitäisi kai olla muitakin oireita, että puhuttaisiin raskausmyrkytyksestä?
 
Mun verenpaineet on pysyny ihan ok-tasolla helteistä huolimatta. Mulla on kotona mittari joten pystyn seurailemaan sitä tarvittaessa. Eipä sen kanssa ollut ongelmia viime raskaudessakaan vaikka sillonkin kesällä odotin. Turvotusta on kyllä aika lailla, varsinkin jalat on iltaisin ku tukit. Sormukset saa ottaa varmaan kohta pois.
 
Joo, 140/90 on lievän raskausmyrkytyksen raja, vakavammassa arvot on 160/110. Oman pelon realistisuutta kuvaa se, että mittasin verenpaineen eilen puuhasteltuani koko aamupäivän kaikenlaista, lepäämättä ollenkaan ennen mittausta, ja arvot oli hetken n. 130/85, kun ne on raskausaikana muuten olleet luokkaa 115/70. Pienen levon jälkeen laskivat sitten 125/80:een ja tänään oltiin taas noissa aiemmissa lukemissa. Mulla on niin harvoin ollut edes päänsärkyä, että kun sitä eilen vähän podin, olin heti varma että jotain on pielessä... Pre-eklampsian oireisiinhan kuuluu päänsäryn lisäksi kai myös voimakas turvotus, ja siitä mulla ei ole ollut tietoakaan. Ei ihminen näköjään mene aina ihan järki edellä näissä asioissa...

Mäkin hankin raskauden alussa mittarin kotiin, kun suvussa on myös korkeaa verenpainetta ja neuvolassa mitattaessa paineet olivat jotain 145/90. Neuvolantäti kauhistui, mutta onneksi nuo korkeat arvot olivat sitten silkkaa valkotakkipelkoa. Hyvä että nykyään tiedetään ko. kammon olemassaolosta, muuten olisin varmaan päässyt lääkitykselle alusta asti :confused:
 
Mullakin sama sun kanssa, syyskuinen, mulla ollut aina neuvolassa paineet yli 140/90, viimeksi neuvolantäti kyselikin jo että onko päänsärkyä, turvottaako? :D Olis paljon helpompaa kun olis oma mittari kotona niin tietäis ne todelliset arvot..

Sent from my ZTE BLADE III using Vau Foorumi mobile app
 
mulla sitten on niin päin että äitiyspolilla viimeksi oli yläpaine alle 100... onneksi ei ole pahemmin huimannut mutta viimeksi synnytyksessä kyllä joutuivat vauhdilla nesteyttää kun ei paineet silloinkaan tahtoneet nousta.. Et oon kyllä vähän sitä salmiakkiakin ja lakua syönyt tässä matkan myötä :wink
 
Millä saan nää päänsäryt pois!?:( en tiiä johtuuko siitä et hemppa on alhanen vai verenpaineesta ku seki matala..varsinkin ku pitäs nukkumaan käydä ni en saa pääkivun takii unta..:( pikkasen alkaa jo ärsyttää..

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app
 
Voisko CMT:n pääsärky johtua jumittuneista hartioista? Mä oon huomannut, että muuttunut painopiste kehossa aiheuttaa myös uudenlaisia jumituksia.
 
Ja ei välttämättä vain jumittuneista hartioista, mulla ainakin on koko selkä ihan jumissa ja sen takian kipua, myös päänsärkyä, ties missä. Hierojalla käynti auttaa!
 
Joo siis jommalla kummalla puolella alaselkä kipee jos on jalkojen päällä paljon..:( mut mies hieroo kyllä mutta ei se tuolta alaselästä uskalla:(

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app
 
Mäkin ehdin jo kerran raskausmyrkytyspelot aloittaa kun ajattelin että nyt täytyy verenpaineen olla korkea, oli voimaton olo ja pumppu hakkasi tosi kovaa eikä pystynyt nukkumaan, kun kuuli oman sykkeen niin kovana. Mittaus äidin mittarilla paljasti että verenpaine olikin aika alhainen mutta syke silti korkea. Googlediagnoosien perusteella sellaista joillain iskee kun ei veri kierrä ihan normaalisti.

Hartiajumit tosiaan aiheuttaa päänsärkyä. :( Ja painostava ukkoskuumuus, täytyis muistaa se veden juonti!
 
Takaisin
Top