Vaivat

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Helkku
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Juu, kyllä se laskeutui tässä raskauksien välissä taas uomiinsa :wink sama juttu että esikoista kovasti kiinnostaa äidin napa ja vertailee omaansa tiiviiseen tahtiin, hih..
 
Täällä kanssa napa pullahtanut ulos. Itsellä vauvana napa jäi ulos ja vasta yläasteella alkoi painua kuoppaansa ja nyt sain taas takaisin "törönavan " josta minua kiusattiin aina pienenä..:D

Sent from my C6903 using Vau Foorumi mobile app
 
Mä löysin odottamattoman avun ummetukseen, kun hemoglobiini oli alhaalla. Aloin syödä retafer-nimistä rautavalmistetta, joka normaalisti aiheuttaa mulle ripulia, mutta nyt tasapainottaa ummetusta. :confused:
 
Onko teitä ketään vielä supistellut? Mä oon päässy tähän asti ilman sen kummempia tuntemuksia mutta nyt on muutamana päivänä ollu menkkamaista jomotusta ja keljuakin oloa alamahalla.. Ei mitään hetkellistä mahan kovettumista vaan tosiaan semmoista jomottelua että itellä raskas olla. Helpottaa kyllä jnkv makuulla ja tuntuu lakkaavan sitten itsellään viimein. Kai sekin sitten menee supistelujen piikkiin?
 
Mulla oli suppareita yhessä vaiheessa, nyt tulee ihan satunnaisia joskus. Enemmän mua vaivaa nyt liitoskivut. Mulla se supistelu oli ihan sitä että maha meni ihan kovaksi, ei menkkamaista.
 
Piti ihan tarkistaa oman navan tilanne. Ei oo vielä ainakaan pullahtanu sieltä. :grin Mutta viime aikoina on näkynyt tosi himmeästi linea negraa eli sitä tummaa viivaa mahassa.

Liitoskivut on ilmoitelleet itsestään vajaan viikon ajan, mutta ei vielä kovin pahoina. Ainakin luulisin, että ne on liitoskipuja. Supistuksia ei kai ole ollut vieläkään, en ole ainakaan huomannut sellaisia. :confused:
 
Mää oon kanssa odotellut, milloin napa kääntyy ympäri. Ei voi olla enää kuin viikosta kiinni. Musta on ollut hauska seurata napaa, kun muuten en enää huomaa, että maha kasvaa. Ja toinen asia, mitä seuraan, on, meneekö työtakki kiinni. Sekin menee varmaan ens viikon jälkeen vaihtoon isompaan kokoon :)
 
Täällä on supistellut kivuliaasti ja ilman kipuja jo jonkin aikaa. Eilen olin äitipolin päivystyksessä ja kaikki kuitenkin hyvin. Ilmeisesti mulla on vain supisteluun taipuvainen kohtu... o_O
 
Hih, mun napa se ei pullahda millään! Ei pullahtanu esikoisestakaan eikä taida nytkään. Mulla on tällainen erikoissyvä-malli.:grin
 
Mullakin on napa normaalisti tosi syvällä ja edelleen se on tuola kuopassaan. Tosin hirmuisesti se on noussut kohti päivänvaloa jo. Saattaapi se sieltä vielä pullahtaakkin kunnolla...:grin

Mulla ei myöskään ole vielä ollut supistuksia, tai en ainakaan oo huomannu. Oon jo miettinytkin kun niin monella tuntuu niitä olleen enemmän tai vähemmän että onko mussa jotain vikaa... No ehkä niitä vielä ehtii tulla. :D
 
Meillä kuului äitiyspalveluihin yksi ryhmäfysioterapiakäynti ja siellä annettiin hyviä vinkkejä nukkumiseen. Mulla on esimerkiksi toiminut tosi hyvin tyyny jalkojen välissä, se auttaa lantion oikeampaan (ja rennompaan) asentoon. Sitten neuvottiin myös, että jos hartiaseutu alkaa jumittaa, kannattaa ottaa toinen tyyny käsien väliin, jolloin hartiaseutu pysyy avoimena ja rentona. Lisätukea voi laittaa myös mahan alle esim. pyyherullan tms., jos maha tuntuu liian raskaalta sivulla. Ja sitten lopuksi (jos talon kaikki tyynyt eivät ole vielä käytössä :)), voi laittaa tyynyjä selän taakse, ettei vahingossa käänny yöllä selälleen nukkumaan.

Toivottavasti noista vinkistä on apua uniongelmiin!
 
Mulla on tapana nukkua niin että käärin peitosta sellasen rullan ja sitten "halailen" sitä. Se estää myös kääntymästä mahalleen kun muuten menisin niin helposti siihen asentoon. Hyvin nukun selälläänkin. Mutta kyllä olen tietoinen jokaisesta asennonvaihdosta, sen verran työlästä alkaa olla.
 
Juu Adalia,ei hätää, kyllä ehtii supistuksia tosissaan vielä tulla- nautihan kun vielä saat ilman niitä oleskella :) ei ollut esikoisesta mullakaan käytännössä yhtään supisteluja ennen tositoimia- sairaalaankin lähdettiin lapsiveden menosta ja vielä alkuun oli sielläkin sellainen olo etten todella ees tiedä mitä on supistus.. no, sitten käynnistelyjen alkaessa vaikuttaa ei ollut enää epäselvää itsellekään :cool:
 
Mää oon aina ollut kylkinukkuja, mutta nyt selällään nukkuminen tuntuu ainoastaan mukavalta. Erityisesti, jos yrittää kääntyä vasemmalle kyljelle niin mahassa alkaa kamala raivokohtaus ja pakko vaihtaa asentoa. Hartiat on jumissa huonoissa asennoissa nukkumisesta, eikä sen vuoksi oikein huvita mennä illallla sänkyyn, vaikka väsyttäisikin. Onneksi hieroja ens viikolla, jos taas saisi vähän helpotusta. Pelottavinta on, että tässä on kuitenkin vielä aikaa syyskuuhun, joten saa nähdä, miten sitä kuukauden päästä nukutaan...
 
Kertokaas..Oliko siinä joku juttu miks ei selällään sais nukkua? :)

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Eikös selällään nukkuessa kohtu jotenkin paina alaonttolaskimoa ja sitten veri ei pääse kunnolla kiertämään jaloista takas sydämeen.. ? Ainakin mulla puutuu jalat tosi helposti jos makoilen selällään.
 
"
Raskaana olevia neuvotaan totuttelemaan kyljellään nukkumiseen. Kylkiasennossa kohtu ei pääse painamaan alaonttolaskimoa (vena cava), jota pitkin veri virtaa alaraajoista takaisin sydämeen.

Liikaa nukkumisasennosta ei kuitenkaan kannata huolestua, jotta ei vain käy niin, että alkaa pelätä selälleen kellahtamista niin paljon, että ei huoleltaan saa unta ollenkaan. Jos vaikka selinmakuulleen unissaan sattuukin pyörähtämään, sitä mahdollisesti seuraava epämukava olo herättää kyllä. "

http://www.vau.fi/raskaus/Terveys/Vaivat-ja-komplikaatiot/Nukkua-Kenties-uneksia/

noin ainakin täälä sanotaan.. :)
 
No niin eli olihan sille järkeväkin selitys! :) esikoisen kohdalla tosta luin jostain mutta enhän mä enää muistanut että miksi se ei ollut hyvästä :)
Jotenkin mystisesti herään keskellä yötä selältäni, vaikken oo ikinä tykänny nukkua selällään :D eli nyt kun ei sais niin nukkuisin tietysti juuri selälläni..

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Mä nukun hyvin selällään eikä tuu huono olo. Ja senkin takia oon uskaltanu nukkua niin kun istukka on etuseinässä. Viime raskaudessa nukuin loppuun asti myös selällään eikä se koskaan tehny pahaa oloa. Ja kyllähän niitä asentoja tulee aika usein vaihdettua kun paikat puutuu niin helposti. :)
 
Musta tuntuu etten aamulla tiedä missä asennoissa oon nukkunut kun yöt on niin rikkonaisia - esikoinen valvoo ja valvottaa vaatien vierelleen- viime yönäkin klo 2-4 ja taas kuudelta huuteli.. liekö mahavaivoja kun siirryttiin tavalliseen maitoon vai mitä mutta joka tapauksessa on ollut kyllä niin takkuinen päivä tänään ettei tosikaan :sleep002 oon itekin ollut vuorotyötä tekevänä hyvä valvomaan mutta nyt kyllä uni maistuisi öisin...
 
Takaisin
Top