Vaipat: kestot, kertikset, ekologiset jne.

Lidlin 2 koon vaipat on meille ainankin ylisuuria, oisin 1 kokoa ostanut mutta ei ollut?

Kuinka monen tunnin vaihdatte yleensä vaipat?
 
Täällä mennään vielä 1-koon vaipoilla, alle kolmekiloisia kun ollaan. Vaihdoin Natyt kesken paketin Liberoihin, kun eivät tuntuneet imevän yhtä hyvin kuin nuo sairaalassa kokeillut Liberot. Pyykkiä on kuitenkin tullut nyt entistä enemmän, kun tuntuvat falskaavan lahkeesta... Neuvolantäti neuvoi tsekkaamaan vaippaa kiinnittäessä, mihin suuntaan pippeli osoittaa -- toivottavasti riittää että otan tuon huomioon, eikä tarvitse alkaa haeskella taas uutta merkkiä! Jemmassa on jo iso paketti kakkoskoon Liberoita, jospa pääsisivät lähiviikkoina käyttöönkin.

Meillä kans Natyt ja Pampersit falskas ja vaatteet koko ajan märkänä, nyt Liberot näyttäis toimivan paremmin, niissä on takana vyötärössä joustopala mikä tekee vyötäröosasta tiiviimmän, meillä kun usein just vyötäröltä noi muut mallit falskas.
 
Meillä vaihdetaan vaippoja päivällä 2-4 tunnin välein. Yleensä niin, että kun poika herää, vaihdan vaipan. Meillä on varsinainen kakkamoottori, ollaan vaihdettu ehkä kolme pelkkää pissavaippaa koko kahden viikon aikana. Vaipanvaihdon jälkeen seurustellaan tai syödään, pojan mielialasta riippuen. Ja seuraavien unien jälkeen taas uudestaan. Yöllä en ole vielä kertaakaan vaihtanut vaippaa, eli silloin se on noin 8 tuntia päällä. Iho on toistaiseksi kestänyt sen hyvin, joten en ole kokenut tarpeelliseksi repiä pientä sängystä pesulle kesken yötä.
 
Mä vaihdan yöllä yleensä kerran vaipan, oon miettinytkin olisiko tarpeen tiuhempaan vaihtaa jos ei vauva kuitenkin on tyytyväinen! Ilmeisesti siis ei. :) Muutoin yleensä ennen syöttöä vaihdan eli noin 3h välein.
 
Meilläkään ei vaihdeta vaippaa yöllä, turhaan tyttö herää ja sitten menee nukahtamiseen "turhaa" (=äidin nukkumiseen sovaltuvaa) aikaa. Muuten vaihdellaan satunnaisesti 3-4 tunnin välein, riippuu myös siitä millaisia pörinöitä pyllystä kuuluu :wink En ole osannut vielä päättää kannattaako vaippa vaihtaa ennen vai jälkeen syönnin. Monesti syönnin aikana kakkaa, joten sitten pitäisi vaihtaa vaippa uudelleen, mutta ikävä kakkahousulle tarjota ruokaa...
 
Mulla varmaan jäi synnäriltä päälle tuokin tapa että vaihdan ennen syöttöä,neuvoivat sen siksi ettei tarvitse vauvaa sitten täydellä mahalla pyöritellä.Mutta tuo on kyllä vähän hankala dilemma jos vauva kakkaa syömisen aikana lisää. :D
 
Me vaihdetaan yöllä aina kun tyttö herää syömään (2-3 kertaa) jos jotain on tullut. Ensin vaihdetaan ja sitten syödään niin silloin tyttö nukahtaa hyvin taas!
 
Mä kans vilkaisen vaippaan aina kun poika herää syömään ja vaihdan tarvittaessa. Vaipanvaihto voi olla vauvalle palelevaa ja tylsää puuhaa, kivempi kun sen jälkeen voi vaikka nukahtaa tissin ääreen lämpimään ilman että pitää herätä uudestaan kylmiin vaippapuuhiin.
 
Muokattu viimeksi:
Meillä vauva nukkuu yleensä vuorokauden pisimmän pätkänsä klo.00-05 sit vaihdan vaipan ja syödään ja nukutaan taas 06-09 ja joskus jopa kymppiin. Joten aamuyöstä pakko vaihtaa vaippa, koska muuten olis sama märkä vaippa 9-10h päällä.
 
Sakura, noi teidän yöunet kuulostaa ihanilta! nukuttaispa täälläki noin pitkiä pätkiä. Mitenköhä sitä osaa ikinä enää nukkua kokonaisia öitä, sitten kun se joskus on taas mahdollista :D
 
Sakuralle samat sanat täältä, ihanaa että yöt ovat rauhoittuneet kun muistelen lukeneeni että teillä oli alkuun aikamoista imetysmaratonia. :)
 
Joo, eka viikko laitokselta kotiutumisen jälkeen oli rankka kun maitoa tilattiin monta tuntia yössä, nyt tuo yösyönti on lyhentynyt tuntiin tai pariin ja unijaksot pidemmiksi.

Mutta ei nuolaista ennenkuin tipahtaa, niitä tiheän imun kausia ja yömaratoneja varmasti tulee vielä.
 
Meillä on toistaiseksi ollut käytössä vain Liberoja. Ovat pitäneet hyvin, vain pari kertaa ollut kakkaa selässä asti. Tyttö tykkää pissata usein juuri kun ei ole vaippaa: pari kertaa jo neuvolan punnitusalustalle... Tänään sinne tuli myös kakkaa.
 
Mä olen toistaiseksi välttynyt kuuluisalta silmään kusemiselta, mutta muuten poika on kyllä päästellyt ilman vaippaa ihan kiitettävästi. Onneksi useimmiten kylpyhuoneessa, joten siivous on ollut helppoa. :)
 
Meilläkin tyttö pissaa tai kakkaa jostain syystä aina juuri neuvolassa. :D Huh pari kertaa on saanut potea huono äiti -piikkejä kun ei vaan oo muistanut vaihtaa vaippaa moneen tuntiin!Usein nälkäitku on niin kova että se unohtuu ja sitten vauva jo nukkuukin.
 
Mulla on Itu ollut samanlaisia huono äiti -tunteita! Oon yrittänyt lohduttautua sillä, että iho on edelleen hyvässä kunnossa ja kun nälkäitku on tyynnytetty ja vauva nukkuu tyytyväisenä, vaipan unohtaminen ei ole niin vakavaa.
 
Tänään ollaan käytetty kestovaippoja ja ykskään ei ole falskannut. Kertiksissä käytettiin pamperisia, liberoita, lidlin toujours vaippoja ja Naty vaippoja: kaikki falskas vyötäröltä, aina jompi kumpi kylki oli märkänä ja vaatekerran sai vaihtaa monta kertaa päivässä. Nyt Muksut kestovaipat tuntuis toimivan.

Mutta kyssäri: kuinka monta tuntia kestoja saa pitää? Vauva nukkuu yöllä pisimmän pätkän 6h niin se taitaa olla liian pitkä aika kestovaipalle? Päikkäreillä oli 3,5 kestovaippa ja hyvin piti kun oli 2 imua sisällä.
 
Mä tiedän ihmisiä, jotka pitävät kestoja koko yön. Ne ovat vaan rakentaneet valtavat toppaukset vaippaan, että lapsi pysyy kuivana.
 
Muokattu viimeksi:
Me vaihdettiin nyt Liberot Pamperseihin kun neidin alapää oli ihan tulipunainen ja näpyillä. Vaippamerkin vaihto näyttäis helpottaneen tilannetta. Ja tietty sinkkivoide ja ilnakylvyt.
 
Takaisin
Top