Vaipat: kestot, kertikset, ekologiset jne.

Me ollaan testattu lidl, muumi, pampers ja libero. Paras näistä meille oli libero, ei oo vielä kertaakaan falskannu mut noi muut on, etenkin lidlin vaipat. Parasta se, että meiän tytöllä ei oo herkkä iho, niin ei oo vaippaihottumia ja voi käyttää hajustettuja pesuaineita. :)
 
Kertiksistä meil toimi Liberot parhaiten ja Lidlin vaippa huonoiten. Kestoista Muksut vaippa, se mikä oli äippäpakkaukses, toimii parhaiten, hyvä muoto ja materiaali, ei falskaa. Muut kestovaipat esim. Fuzzy Bunzit huonompia. Kestoista tykkään niistä mis on tarrakiinnitys, en neppareista.

Yllättävän helpot noi kestot on kuitenkin, tarralliset melkein helpompi pukea kuin kertisvaipat (ei tarvi räplätä niitä lahkeiden röyhelöitä ulospäin niinku kertiksissa) istuu napakammin vyötäröltä ja all-in-one mallit on käteviä. Kakkapäivinä en sit tiedä miten toimii (meillä siis ei kakata joka päivä vaan tietyt päivät viikosta tulee hirveät lastit) mut pissaa imee ainakin toi Muksut kestovaippa hyvin.
 
Tästä olikin jo juttua mut en jaksa puhelimella selata eli miten olikaan,vaihdatteko kakkavaipat kuitenkin yölläkin?Meillä on niin harvoin kakkaava vauva että yökakka on tapahtunut vasta kaksi kertaa. :D Nukahtaminen uudelleen kestää kyllä paljon kauemmin kun vauva virkistyy valosta ja pesusta.
 
Jos ihan kunnon lasti tulee kakkaa yöllä (yleensä sen kuulee) niin oon vaihtanut. Onneks sitä tapahtuu harvoin.
Meillä on nyt alkanut kakkaamaan harvemmin, vaan kerran tai kaksi päivässä, kun aiemmin tuli monta satsia päivässä.
 
Mä vaihdan myös kakkavaipat yöllä, kun vauva on silloin tuotteliaimmillaan. Ihan tyytyväisenä se kyllä nykyään nukkuu kakkavaipassakin, mutta joskus tavaraa on niin paljon, että voisi olla ylivuodon vaara, jos odottaisi aamuun asti. Kun valot pitää himmeinä, ihan hyvin ainakin tämä tapaus nukahtaa vaihdon jälkeenkin, jos unta muuten riittää.
 
Meillä ei kakita enään yöllä, mut sillon kun kakittiin niin en vaihtanu muistaakseni.
 
Meillä on ehkä kerran kakattu yöllä, oli pakko vaihtaa kun tää vauva on tosiaan semmonen tapaus joka kakkaa harvemmin mut ison satsin kerralla.
 
meillä ei ennen tarvinnut miettiä vaippoja öisin, mutta nykyään poika on ruennut kakkimaan yösyötön jälkeen, kun olisi muuten melkein unessa.. vaipanvaihdosta sitten tuleekin itku ja mieskin herää ihmettelemään mikä hätänä.
 
Mä vaihdan yöllä kakkavaipat jos vaan huomaan että kakka on tullut, joskus huomaan vasta aamulla. Tytöllä on alapää punoittanut jo pidemmän aikaa niin happamat kakat ei kyllä tee iholle hyvää.
 
Ei vaihdeta vaippaa yöllä. Meillä neiti kakkaa yleensä aamuyöstä, jos kakkaa, vaihdetaan vaippa aamupesujen yhteydessä. Yleensä kakka tulee ekan aamusyötön jälkeen vasta. Meillä iho pysynyt hyvänä, joten ei ole ollut tarvetta alkaa vaihtamaan yöllä, mikä on kyllä ollut helpotus omien unien kannalta :)

Olipa muuten kiva lukea, kun olette kokeileet eri vaippamerkkejä! Meillä liberot käytössä ja aina välillä tulee mieleen, pitäisikö kokeilla muita, mutta näiden tietojen perusteella taidetaan jatkaa näillä, kun toimineet meillä ihan hyvin :)
 
Osaisiko joku antaa pikaperehdytyksen mitä aloittelijan pitäisi hankkia jos haluaisi kokeilla kestovaippoja mutta ei ehkä vielä investoida täyteen vaippavarastoon... Olen alkanut harkita kestojen kokeilua päiväsaikaan uudelleen nyt meidän tyttö kakkailee niin harvoin. Tosin tilannehan voi muuttua kiinteiden aloituksen myötä... :grin Nyt löytyy vain se äitiyspakkauksen kestovaippa, ja harsoja toki on jonkun verran.
 
Nettikirppiksillä on usein edullisia aloituspaketteja (esim. tori.fi). Mä sanoisin, että 10-20 vaippaa olisi ainakin hyvä olla. Jos lasket, että vaihdat vaipan parin kolmen tunnin välein etkä halua koko ajan olla pyykkäämässä. Kannattaa kokeilla erilaisia, koska kaikki ei miellytä kaikkia. Mä oon tykännyt sellaisista yksiosaisista, joissa imuosa on vaippakuoressa kiinni.
 
Jotka olette käyttäneet äitiyspakkauksen kestovaippaa,ootteko laittaneet sinne harson tms lisäimuksi?Mulla tuli harson kanssa siitä niin iso paketti että vauva ei oikein päässyt liikkumaan. :D
 
Mä kokeilisin ensin ilman lisäimua, koska sideharsolla tulee tosiaan ihan valtava paketti. Jos vuotaa, niin sitten voi pohtia lisäimuja. Meillä se on kyllä riittänyt ihan sellaisenaan. Tosin vaihdan kestovaippoja tosi tiuhaan.
 
Meillä se riittää juuri ja juuri mut kuorikin kastuu,lisäimun kanssa ei varmaan tarvitsisi aina pestä sitä.
 
Meillä taidetaan pysyä kertiksissä. Kokeiltiin joulukuussa äitiyspakkauksen vaippaa ja siitä tuli ihottumaa. :sad001 Voihan olla että jostain muusta kestovaipasta ei tulisi, mutta ei innosta kokeilla kun homma toimii Liberoilla. Ei me niistä vararikkoon mennä ja polttojätteeseenhän ne menee niin ei kuormita kaatopaikkojakaan.

Jossain vaiheessa oli puhetta siitä, vaihdetaanko vaippa yöllä. Me vaihdetaan jos pysyn hereillä. Poika tuntuu kakkaavan nykyisin melkein pelkästään yöllä ja välillä menee lakanat pyykkiin jos ei ole vaihdettu välillä vaippaa. Tavaraa kun tulee välillä yön aikana niin paljon että tulee jostain yli vaikka on isompi vaippa kuin painokilojen perusteella pitäisi. Lisäksi meidän yöt on niin pitkiä että tulisi pitkä vaihtoväli jos ei vaihtaisi. Tosin ei ole tullut mitään ihottumaa vaikkei olisikaan vaihdettu.
 
Me ollaan toistaiseksi selvitty ilman yövaihtoa,vain kerran on hieman pissaa falskannut lahkeesta.Yöt aionkin jatkaa kertseillä niin ei tarvitse vauvan herätä vaipparallin takia.Ne tuntuu pitävän hyvin kuivan tuntuisena eikä ihottumaakaan ole tullut.
 
Meilläkin on selvitty öisin ilman vaihtoja, tyttö ei yleensä kakkaa ollenkaan öisin. Itse tykkään noista Pamperseista eniten. Ne istuu parhaiten meidän neidille jolla on vähän pömppämasua. :) Esikoisellekin vaihdoin Pampersit, ovat kuin pikkuhousut päällä. Toivottavasti hän muutenkin kohta luopuisi vaipoista. Potalla käymistä harjoitellaan kovasti.
 
Takaisin
Top