Vaipat: kestot, kertikset, ekologiset jne.

Tekah mä katoin kans tota tarjousta, hyvä tarjous kun kummiskin se yks paketti maksaa normisti jotain 13 e..
 
Löysin Terveyskirjastosta tällaisen koko-oppaan:


Suuntaa-antavia sääntöjä vauvaiän painon kehitykselle
  • Paino laskee ensimmäisinä päivinä 5–10 prosenttia syntymäpainosta.
  • Syntymäpaino pitäisi saavuttaa uudelleen 7–10 päivän kuluessa syntymästä.
  • Ensimmäisen kolmen–neljän kuukauden aikana paino nousee noin 20–30 g /päivä.
  • Seuraavien kuukausien ja yksivuotissyntymäpäivän välillä paino nousee 15–20 g /päivä.
  • Paino kaksinkertaistuu syntymäpainosta 4–5 kuukaudessa.
  • Paino kolminkertaistuu syntymäpainosta 12 kuukaudessa.
  • Paino nelinkertaistuu syntymäpainosta 2 vuodessa.
 
Hauska painonkehityslista. Mun nelivuotias ei tosin ole vielä saavuttanut painonsa nelinkertaistumista, vaikka listan mukaan se tulisi jo kaksivuotiaana.

Minä kestoilin ekan vauvan kanssa ja samat vaipat tulee tän uudenkin kanssa käyttöön, jos ei mitään kauheaa tapahdu. Öisin pidettiin kertistä, kotona oltiin paljon ilman vaippaa ja kodin ulkopuolella keston kanssa.

Mulla ei ole mitään negatiivista sanottavaa kestoilusta. Tyttö aloitti päiväkodin 1.5 vuotiaana ja päiväkodista sanottiin että kestot sopii heille yhtä hyvin kuin kertiksetkin, kunhan ne on aina valmiiksi kasattuja ja helppo pukea. Oikein kannustivat siihen, kun aluksi yritin tarjota tarhalle kertiksiä. Meidän tarhassa ottivat mielellään kestot, koska niiden kanssa pääsee nopeammin kuivaksi. Tarhasta ilmoitettiin iässä 1v 9kk ettei vaippaa enää tarvita. Ei siihen kertiksillä pääse.

Minä keräilin kirppiksiltä tosi ison vaippavuoren, eikä tullut kalliiksi. Kylmällä kaudella niitä säilytetään parvekkeella ja pestään vasta kun kone saadaan täyteen. Joskus siihen meni viikkokin. Jos on kylmä talvi, vaipat jäätyy partsilla. Kakat vauva teki roikottamalla pottaan tai pönttöön, joten kakkapyykkiä ei alun jälkeen paljon tullut. Minä suosin ei-kuivilta tuntuvia vaippamalleja, jotta vauva oppii itse huomaamaan koska pissa tulee. Laitoin siis imun suoraan ihoa vasten, ei taskuun. Johtui se laiskuudestakin.
 
Mä olen kuullut myös ton, että kestojen kanssa oppii nopeammin kuivaksi, joten ne otetaan kyllä käyttöön jossain vaiheessa. Nyt vastasyntyneelle noi mun hankkimat kestot on vaan ihan liian isoja eli käytetään vastasyntyneen kertiksiä nyt aluksi.
 
Minäkin oon ihan noviisi näissä mutta kiinnostusta on kovin. Lueskellut paljon netistä kokemuksia ja facebookin sivustoille liittynyt. :) Ollaan aimoläjä hankittu tarvikkeita (tosiaan kirppishinnoilla ja ne kun on käytettyi ja pestyi jo valmiiksi niin ne on ikäänku parempiakin alottelijoille kuin uudet joita joutuu peseen monta kertaa ennenkuin ne toimii kunnolla) ja toivotaan että tää lähtisi käyntiin.
Ajatus olis justiin että ainakin päivisin kotona harjotellaan tätä käyttöö, yöksi varmaan kertsit ja kun käydään jossain niin kertsit. Katsotaan miten tää alkaa sujumaan. Kovasti on kehuttu ja harvempi on sitten lopettanut kun huomannut miten helppoo kestotus onkaan.
Pyykkiä tulee jokatapauksessa ja nää tosiaan pestään siinä samalla, ei vaadi eri koneellista niin siin mielessä pyykkitouhutkaan ei vaikeennu. :D

Muistakaa että ne uudet imut ei sitten pidä heti, ei saa luovuttaa sen tähren aluksi kun ne falskaa!
Imuja pitää kuulemma pestä ainakin väh. 5-6 kertaa ennenkuin ne alkaa imee parhaiten. Ensin (eli ihan uutena) ne ei ime niin hyvin. :)

Paljon on netissä juu aiheesta.

Kiva kun täälläkin ketju tästä, seuraan miten muille lähtee käyntiin!
Meille odotellaan vielä tätä vauvaa niin ei olla ihan vielä aloteltu kestoiluprojektii :D Ja saas nyt nähä kuinka pian ylipäätään aloitellaan. :)
 
Help! Mikä neuvoksi kun kaikki vaipat falskaa. Pissaa tulee vaipan lahkeen tai vyötärön kautta ulos ja eilenkin vaihdettiin vauvalle 4 kertaa vaatteet tän takia. Nyt ei lasketa häntä enää mihinkään ilman muovitettua froteeta.

Vaipoista on kokeiltu Naty, Pampers ja Lidlin newborn (2-5kg) vaipat mut kaikki on vyötäröltä ja lahkeista löysiä vaik vauva on melkein 4kg. Vaippojen teipit laitetaan aina kireimmälle mahdolliselle mut silti sieltä falskaa.

Kestoja en ole vielä edes uskaltanut kokeilla kun ne on niin hullun isoja tuolle vielä, ettei päällä pysy.

Tää on vissiin enemmän poikavauvojen ongelma kun se pippeli tietty sohottaa pissaa myös ylös ja sivuille jos se sinne suuntaan sattuu olemaan.

Mutta neuvoja / vinkkejä?
 
Tää on varmaan itsestäänselvä tieto sulle Sakura mutta mä en olisi esikoisen kanssa tiennyt, että ne "lahkeiden" rypytysjutut kannattaa tarkistaa että ovat ulospäin, niin ei pitäisi sieltä falskata. Ilmeisesti ei ole satavarmaa sekään.. Ehkä tuo tosiaan on poikien ongelma enemmän! Meillä onneksi vaipat ovat pitäneet isotkin pissat vaikka olivat alkuun tosi isoja, mutta meillä onkin tyttö.
 
Sakura, meillä on käytössä Liberon vaipat ja ne on pitäneet ihan hyvin. Ensin kokeiltiin Pampersia ja oli sama ongelma, vaatteita sai vaihtaa useamman kerran päivässä. Synnärillä myös neuvottiin katsomaan että pippeli olisi alaspäin kun laittaa vaippaa päälle. Se on tosin helpommin sanottu kuin tehty...

Meillä tosiaan on nyt kertisvaipat käytössä, mutta olen ajatellut ainakin testata äitiyspakkauksen vaipan kanssa kestoilua. Vielä taitaa vaan olla liian iso (ja mieluummin opetellaan ensin arki kertisten kanssa kunnolla ja sitten vasta ruvetaan ihmettelemään kestoja). Sitten jos kestoilu ei tunnu liian vaikealta varmaan hankitaan niitä lisää. :>
 
meillä on kans liberot ja hyvin tuntuu pitävän. Pari kertaa tuli pissat läpi kun oli ne ykköskokoiset tolla neljäkiloisella pojalla käytössä. Sit kun kakkosiin vaihdettiin niin on pitäny :)
 
Ok, ostetaan Liberoita seuraavaks, jos ne toimis paremmin. Lahkeiden röyhelöt on myös ulospäin joten vika ei ole siinä. Pippeli koitetaan laittaa alaspäin mut kyllähän se siellä vaipassa siirtyilee mihin vaan.

Enimmäkseen siis vyötärön sivusta falskaa, vaipan mallista/muotoilusta luultavasti kiinni tämä. Olis hyvä jos vyötäröllä olis jotkut joustavat palat mut sellasia vaippoja ei taida olla näin pienille vielä? Vai onko just niissä Liberoissa?
 
Sakura, meillä on ollut just noita Liberon newborn-vaippoja ja ne kyllä falskaa meillä vaikka miten tarkistais ne lahkeet. Ehkä se kakka on sit niin luirua ja sitä todellakin riittää joka vaippaan. Hirveesti tulee pyykkiä ja melkein joka aamu menee pyjama pyykkikoriin. Pitää varmaan meidän testata vielä Pampers.
 
noh, nyt sit oli yöllä tullu pissat liberosta, et se siitä hyvästä vinkistä :D
 
Meillä falskaa aina kakkosvaipat mut ykköset pitäny hyvin
 
Ääääh eli ei ole mitään takuuvarmaa vaippaa sittenkään. No nyt ollaan vaan laitettu vauvan alle joka paikkaan muovitettua froteeta, harsoa ja pyyhettä niin ei omat sohvat ja sängyt tärvelly pissasta täysin.
 
No nyt täälläkin oli tullut kylkeen asti kakkaa ykkösvaipasta. :/
 
Onks kellekään vielä tullut sitä kuuluisaa niskakakkaa? Eli kakkaa tulee niin paljon, että menee vauvan selkää pitkin ja tulee niskasta ulos.

Meillä kakataan aika maltillisesti, ei välttis aina edes joka päivä mutta pissaa tulee 8-9 täyttä vaipallista joka päivä. Kuulemma toi pissaus- ja kakkausrytmikin on aika yksilöllistä.

Joku sanoi, et vauva voi kakata 10 kertaa päivässä tai kerran 10ssä päivässä ja kaikki tältä väliltä on normaalia.
 
meillä oli aiemmin kakkaa aina joka vaipassa, mutta nyt on alkanut tulla harvemmin ja kerralla enemmän. tuleekin sitten niin voimalla, että eilenkin kestovaippa tulvi molemmista lahkeista...
meinaa unohtua tuo pissivaippojen vaihtaminen, kun aiemmin tiesi aina äänestä, koska pitää vaihtaa.
 
Meilläkin harventunut huomattavasti kakkailut ja välillä havahtuu ettei tosiaan ole muistanut vaippaa vaihtaa pitkään aikaan kun ei ole sitä kakkaähinää eikä hajua! Huono omatunto tulee siitä. :sad001 Onneksi sentään nuo vaipat on aika imukykyisiä ettei ihan heti varmaan ala tuntua kurjalta.
 
Jotkut vauvat saattaa olla yllättävän tyytyväisiä kun siellä vaipassa on lämmin torttu. Muistelen, että esikoinen ei kauheesti protestoinut jos oli vaipassa kakka.
 
Esikoista ei koskaan häirinnyt vaikka vaipassa ois ollut minkä näköstä tavaraa vaan.

Meidän vauva tekee välillä klassiset niskakakat. Tää kun yleensä kakkaa kerran päivässä ja isosti :D Aina ei tila vaipassa riitä jos on jo pissaa ehtiny kertyyn :) .
 
Takaisin
Top