Vaipat: kestot, kertikset, ekologiset jne.

Sakura

Näppärä viestien naputtelija
Tälle myös oma ketjunsa vaikka on sivuttu aihetta jo muissakin ketjuissa. Eli mitäs olette pohtineet tästä asiasta?

Me ollaan nyt hankittu muutamat erilaiset kestovaipat, ajateltiin testata niitä kotona ja lähinnä päiväkäytössä. Tosin nuo pienimmätkin koot näyttävät omaa silmään aika isoilta vastasyntyneelle, eli ihan heti en tiedä päästääkö niitä edes käyttämään.

Kertiksiä ostettiin Lidlin vaippoja, joita moni on kehunut ja sen lisäksi Naty ekologisia vaippoja joissa ei ole klooria, hajusteita tms.

Sitten on hankittu kylppäriin kertisvaipoille vaipparoskis johon tulee semmoset omat pussit jonka pitäis pitää kakkavaippojen hajut tiiviisti siellä roskiksessa. Itse roskiksen hankin käytettynä ja pussit ostin lastentarvikeliikkeestä. Pussit ovat vähän hintavia mutta jos sillä eliminoi hajuhaittaa niin ehkä se kannattaa.
 
Mä en oo toistaiseksi uskaltanut ostaa kestovaippoja, kun en oo yhtään varma jaksanko sitä pyykkäämistä. Ajattelin kokeilla sitä äp:n mukana tullutta ja miettiä sitten jos investoisi muutamaan kestoimuun ja kuoreen. Voi kyllä olla, että sellaiset tarttuu mukaan huomenna kirppikseltä (niitä tuntuu olevan kirppikset pullollaan). Tai ainakin kuoria on kirppiksillä paljon.
Valmiiksi ollaan ostettu kertisvaippoja 1-kokoa yks pieni paketti ja vaippakakussa sain 2- ja 3-kokoa.
 
Mä oon ajatellu samaa kun syysmorsian, etten kestovaippoja oo uskaltanu ostella, kokeillaan eka noita äp kestiksiä. Sit paria kertakäyttövaippoja ostettava ja kokeiltava mikä on paras. Nyt on aluksi pampers muistaakseni, sitten käyn vielä lidlissä ostaa vaippoja ja niitä muumivaippoja vois kans kokeilla kun oon kehuja kuullut niistäkin.
 
Mä ostin kestoja käytettynä, niitä all-in-one kestoja (samantyyppisiä kuin äitiyspakkauksessa) saa 2-3 eurolla/kpl käytettynä, kun uutena ne maksaa melkein 20e/kpl.

Mulla oli kans sama, ettei uskalla investoida uusiin kestoihin kun ei tiedä tuleeko hommasta yhtään mitään, mut käytettynä raaskin ostaa muutamat.
 
Meillä mennään ihan kertiksillä. Ihailen kyllä kaikkia, jotka jaksaa alkaa kestoiluun, itse en jaksaisi sitä pyykkäämistä. Nytkin tukee pyykkiä pestäväksi aika paljon ja sitten siihen kaikki kotityöt jne. päälle. Tosin, oon kuullut, ettei kestoilu ole niin rankkaa kuin miltä kuulostaa, mutta tässä kohtaa ei lähdetä edes yrittämään.

Oletteko muuten vertailleet kertakäyttövaippojen hintoja? Lidlissä on kuulemma halpoja (tarjouksessa olivat 17snt/kpl), mutta en ole vielä vertaillut muihin merkkeihin. Meillä käytettään tällä hetkellä Liberon 1 koon vaippoja.
 
Mä oon saanut tosi paljon erilaisia kestovaippoja kavereilta ja kaverin kavereilta, joten ajateltiin kokeilla niitä. Yöksi on suosiolla ostettu kertiksiä, koska kestoja on mun kuuleman mukaan hyvä vaihtaa kahden tunnin välein. Saa nähdä, miten kestoinnostus säilyy. Jätemäärä vaan kauhistuttaa niin, että haluan ainakin kokeilla toisenlaista vaihtoehtoa ihan tosissani.
 
Mua ei myöskään houkuttele kestojen pyykkäys yhtään.

Mutta tosiaan sit kun ajattelee sitä jätemäärää niin onhan se kertisvaippojen käyttö oikeastaan yhtä älytöntä kuin söisi kokoajan kertakäyttöastioista ihan vaan sen takia, että tavallisten astioiden konetiskaaminen on niin työlästä.

Tolla ajatuksella yritän tsempata itseäni kestojen käyttöön, koska olen todella mukavuudenhaluinen ihminen ja tekisin ihan kaiken sillä helpoimmalla tavalla mikä vaan on keksitty. Varmaan just söisin ruuatkin kertiksiltä jos sitä ei pidettäis ihan hulluna puuhana.

No okei, tää menee jo nolot tunnustukset osastoon mut me siis oikeasti syötiin kertiksiltä joku melkein pari viikkoa kesällä, kun tiskikone oli rikki, eikä saatu heti uutta. Käsin tiskaaminen vaan tuntui ihan ylivoimaiselta niillä helteillä.

Että tästä lähtökohdasta kun lähden niitä kestoja kokeilemaan, en ihan suunnatonta menestystä itselleni siinä puuhassa povaa. Mut olen jo luvannut itselleni, että yritän edes.
 
Mulla on ehkä liian positiivinen kuva kesteoilusta. Jos ajattelee vahtavansa vaipan kahden tunnin välein ja käyttävänsä niitä vaan päiväaikaan, niin se tarkoittaisi noin 6-8 vaippaa päivässä. Niitä voi mun käsittääkseni hyvin pestä vain joka toinen päivä, joten pyykkimäärä ei musta tunnu kamalan ylivoimaiselta. Niitä voi pestä muun pyykin mukana, joten ei tule ylimääräisiä koneellisia. Pyykiä varmaan riittää joka toisena päivänä pestäväksi ihan muutenkin. :)
Katsotaan kuinka pitkään mun positiivinen illuusio säilyy. Sehän voi olla, että oon jo viikon jälkeen täysin valmis pelkkiin kertseihin.
 
Sitten tsemppaan itseäni kestoiluun myös sillä, että onhan siinäkin vaivansa kun niitä kertiksiä pitää raahata kaupasta kotiin harva se päivä ja viedä haisevaa vaipparoskista ulos koko ajan.

Ja raha on myös yksi motiivi. Koska ostin kestot käytettynä n. 2e/kpl niin niitä ei tarvi käyttää kuin muutaman kerran, jonka jälkeen alkavat maksaa itseään takaisin. Rahansäästö on pitkällä aikavälillä aika iso kun ajattelee, että kertiksiin menee keskimäärin 2e/päivä eli 60e/kk.
 
Olen myös sitä mieltä että kertisvaipoista kertyvä jätemäärä on niin älytön että ei sitä pysty edes ajattelemaan häpeämättä. Mutta... Olin muutaman vuoden töissä päiväkodissa, ja joka kerta kun vastaan tuli taapero, jonka vanhemmat halusivat lapsella käytettävän kestovaippoja, todella ihmettelin, miten he sitä ruljanssia jaksoivat, kun sitä pyykkiä tuli jo päiväkodissakin riittämiin. Mutta saattoi tietysti olla, että useimmat käyttivät kotona öisin kertiksiä ja kestoja vain päivisin, jolloin iso osa kestoilusta oli meidän tarhantätien harteilla. Ehkä sitä voi sitten isompana siirtyä niihin kestoihin, mutta alkukuukausina annan kyllä itselleni luvan kertakäyttövaippoihin.
 
Syyskuinen, kuinka paljon niitä vaippoja sitten päivässä tuli? Onko mun laskelmat ihan metsässä?
 
Jos oikein muistan, ei niitä tullut normaalipäivinä kai kuin pari-kolme päivässä, mutta pienimmät joiden vaippoja vaihtelin olivatkin jo potalle treenaavia. Enkä mene vannomaan että muistan määrän oikein, mutta siitä tunteesta jäi kyllä pysyvä muisto, kun jossain ryhmässä oli kolme kestovaippataaperoa ja sattui päiviä, jona koko ryhmälle piti ulkoillessa vetää vielä kuravaatteetkin niskaan -- eivät oikein meinanneet aikuisten kädet riittää. Jos lapsia on vain yksi, olisin tosiaan ehkä, jopa todennäköisesti, itsekin valmis kokeilemaan omalle lapselle, mutta vasta kun vaihtotiheys on vähän laantunut.
 
Eiks kestovaipan imu täydy vaihtaa joka pissasta kun se ei pidä ihoa ns. kuivana toisin ku kertikset? Jos niin on niin mä en edes yritä kestoilla näin alussa. Tää vauva pissaa ja kakkaa vähän väliä!! Oi sitä pyykin määrää! :eek:

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Kiitos Syyskuinen! Voin hyvin kuvitella tuon tilanteen päiväkodissa. Monet päiväkodithan ei edes suostu kestoilemaan.

Mä luin kestovaippa yhdistyksen sivuilta, että vaihtoväli on suunnilleen sama. Riippuu varmasti lapsesta ja myös vaipasta. Kestovaippojakin on niin miljoona erilaista, joista toiset on varmasti imukykyisempiä kuin toiset. Tuon kahden tunnin välein sain vinkkinä kestoilevalta kaverilta.
 
Hyviä vinkkejä! Itse olen ihan ummikko kestojen kanssa joten vinkkejä tarvitaan, koska muuten todennäköisemmin luovutan heti.
 
Synnärillä sanottiin, että: "vauva syötetään 8 kertaa päivässä, vaihettavaksi tulee 5 pissavaippaa ja 1 kakkavaippa". Oon naureskellut tälle ohjeelle, kun jokaisessa meidän neidin vaipassa on kakkaa! :grin Tämä on varmaan poikkeustapaus, mutta tällä kakkamäärällä ei kestoilu kyllä kiinnosta! Mutta ehkä vahempana sitten!

Stemppaukseksi kestoilijoille: kaveri, joka sai vauvan noin vuosi sitten oli päättänyt kestoilla ja ei ostanut kertiksiä kotiin ollenkaan. Silloin ei tullut kiusausta laittaa kertakäyttövaippaa, kun niitä ei ollut saatavilla. Haastattelin häntä kestoilusta ja ei pitänyt sitä mitenkään raskaana. Tottumuskysymys varmasti tämäkin!
 
Oho kyllä täälläkin jaskavaippoja paljon useammin tuotetaan. :D Mä pidän tota äitiyspakkauksen kestovaippaa varavaippana jota voi testata tai jos vaikka kävisi niin että olisi vaipat loppu mutta kyllä tässä hommassa on esikoisen kanssa niin paljon opittavaa ja ihmeteltävää ja sotkettavaa että kertiksillä mennään alkuun ainakin ihan hyvällä omallatunnolla.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
meillä tulee kanssa kakkavaippoja vähän väliä :P eilen innostuin kokeilemaan kestovaippoja, ja yhtä kätevästi nuo toimivat kuin kertiksetkin. ensimmäinen pesu tosin edessä vasta tänään. kertiksen kanssa tuntuu tuhlaukselta jos kuuluu turahdus 2 minuuttia vaipanvaihdon jälkeen, mutta keston voi hyvillä mielin heittää muiden joukkoon odottamaan pesua :D
 
Mammuttimarkkinoilla Liberon 2 koon vaipat tarjouksessa 3 pakettia 25€ eli tekee 9,5snt/vaippa. Me käytiin hakemassa erä ja sitten aloin miettiä, että olisko pitänyt ostaa toinenkin... Noissa koko on 3-6kg. Milloin vauva keskimäärin painaa 6kg?
 
Takaisin
Top