Uusia Taitoja II

Oishan se myöhemmin helppoa jos poika jo nyt potalle kaikki tekisi. :)  Ja vielä kun  itse osaisi kertoa kun hätä tulee.
Meillä ryömitään vihdoinkin, pieniä matkoja mutta kuitenkin! Myös konttausasennossa keinutaan ja siitä pääsee istumaan itse (tätä harjoittelee kovasti) mut ei pysy siinä kauaa.. Jos me laitetaan poika istumaan, pysyy hän pitkiäkin aikoja istumassa.
Isin tunnistaa, oman nimen myös, muita ei meilläkään tunnisteta.
Pöytää paukutetaan  hulluna kun syöttötuolissa istuu.
 
Meillä on nyt pari viikkoa roikuttu varpaissa kiinni, kyllä ne välillä suuhunki eksyy.
Kovin yritään myös päästä istumaan ja pari kertaa on siinä onnistunutkin.emoticon
Konttausasento ja karhukävely-asento on ollu kivoja juttuja jo jonkin aikaa mutta eteenpäin ei vielä olla menty, kovin kyllä pyöritään ja peruutellaan. Nyt eilen neiti oppi kiljumaan, voi jösses, se alkaa heti aamusta ja jatkuu siihen asti ku yö unille mennään emoticon
 
Neidillä on hirmu kiire ylös ja liikkeelle... Hienosti nousee jo tukea vasten ja liikkuukin epävarmoin askelin sivuttain :) Liukuestesukst on ihsn must! Vielä kun oppisi sen, ettei seistessä voi päästää molempia käsiä irti...
 
Meillä neiti oppi eilen peruuttamaan pitkiäkin matkoja, nousemaan konttausasentoon ja karhukävely asentoon seä istumaan entistä pidempiä aikoja. Ryömimään oppi myös eilen =) Kaikki kerralla. Hih.
 
Toissapäivänä poika nous ekaa kertaa ite konttausasentoon. Tänään poika siirty konttausasennosta vinoon istuma-asentoon sekä aloitti heilumisen konttausasennossa. Hurjasti ton liikkumisen suhteen homma tuntuu nyt etenevän, tosin ryömiminen eteenpäin ei suju vieläkään. No, pyörimällä oman navan ympäri ja peruuttamalla pääsee yllättävän pitkälle...

Tää ikä on mun mielestä jotenkin tosi ihana: toinen kehittyy päivittäin, on aurinkoinen, hymyilee herkästi, nauraa ihanasti, osoittaa hellyyttä... Love!!!emoticon
 
Dessa: meillä meni pari viikkoa tuon konttausasennossa heilumisen aloittamisen jälkeen niin neiti lähti jo ihan konttaamaan :) Ja siis ryömiminen jäi oikeastaan välistä, ehkä teilläkin lähdetään suoraan konttaamalla etenemään :)

Mä olen aina ajatellut, että omalle lapselleni en kyllä osta sellaista pehmustettua "kypärää", musta ne on jotenkin kamalia... mutta nyt kun meillä vähän väliä kopsahtaa pää johonkin, niin kai sellainen on hankittava. Useinmiten neiti taitaa vaan säikähtää, eikä välttämättä tule edes itkua, mutta äitiä sattuu sydämeen joka kerta ;D . Neiti on nyt päättänyt, että enää ei tarvitse pitää mistään kiinni sen jälkeen kun on saanut itsensä kammettua pystyyn ja on täysin mahdotonta olla koko ajan pitämässä siitä kiinni... Vaippa onneksi pehmentää putoamista silloin kun tupsahtaa pyllylleen :)
 
No jopa ovat vauvat kehittyneet vauhdilla täällä. Meillä mennään edelleen ryömien mutta välillä erittäin kovaa silleen. Nyt on hoksannut kun tietää et jonnekkin ei saa mennä ja sille jotein sanoo et mihinkän neiti on matkalla niin lähtee ihan hätäseen etenemään ja kikertelee. Karkuun yrittää pirulainen emoticon  .
Meillä tuulikaappiin ovi yleensä siis kiinni, koska siellä on aina vähän kuraa niin ei olla sinne päästetty. Ja jos ovi vahingossa jäänyt auki niin yrittää sinne livahtaa heti. Olis niin ihania likasia vesilammikoita tarjolla....

Ei nouse vielä seisomaan ylöspäin kyllä kova yritys mutta ei pääse kun joissain paikoin polvilleen etukenoon. Taertte kuitenkin tuo pinnasängyn pohja jo kohta laskea alemmas et ei tule yli.
 
Milla innostui eilen kääntyilemään pariinkin kertaan selältä mahalleen. Kun laitoin hänet sänkyynsä ja otin kaikki peitot ja ylimääräiset pois nii hän alkoi pyörimään napansa ympäri. Siellä sängyssä vaan ei oikein mahdu kun neiti on jo nii pitkä. Kovasti juttelee, kiljuu ja kurluttaa :D Välillä myös muristaan varsinki vaunuissa. Ärr murr.
 

Meillä ruvettiin konttaamaan viime sunnuntaina (6kk3vkoa) ja meno on kova, hyvä että äiti pysyy perässä =) Konttausasennossa hytkyttiin pari-kolme viikkoa ja siitä se vaan yht'äkkiä lähti. Istuminen onnistuu huterasti, mut en uskalla vielä jättää yksin istumaan vaan oon kokoajan valmiina ottamaan kiinni.
Mä pidän kans ovia kiinni. Näin pystyy edes vähän rajaamaan tota aluetta mihin neiti yksinään pääsee. "Vaaranpaikkoja" meil ei juurikaan oo, paitsi iso kultaköynnös. Sitä olis kiva mennä aina mussuttamaan! Onneks just viime kerralla neuvolassa käytiin läpi myrkytysasioita, joten en säikähtäny, ku toinen vähän nuoleskeli tota kasvin lehteä.

Mutta tarkkana saa kyllä olla! Mitään ei voi jättää minnekään, mutta tuleepahan pidettyä koti siistimpänä. Huomaan imuroivani useammin, ku ällöttää jos lattialla on pölyä ja toinen siellä menee. Ja toi kevätaurinko on kyllä painajainen, näkyy pöly vaikka oisit just imuroinu!

 
Jee Sartza :D . Eikö olekin hauskaa, kun ihan selvästi vaan yhtäkkiä tajuaa, että näinhän tämä menee, eikä ole edes huteraa se meno :) . Täälläkin on oikeastaan kokoajan imuri esillä, mutta vielä en ole kulkua rajoittanut. Meillä on niin iso talo ja paljon avointa tilaa, että ihan huomaamatta ei pääse esim kodinhoitohuoneeseen kissanhiekkalaatikkoa ihmettelemään. Mut varmaan jossain vaiheessa täytyy joku viritys siihen oveen tehdä, että kissat pääsee mut neiti ei.

Täällä sujuu jo hetkittäin ilman tukea seisominen <3 . Homma päättyy kylläkin useinmiten takapuolella, onneksi on vaippa pehmentämässä :D
 
Onpa teillä taitavia vauvoja :-)

Meidän neiti osaa nousta konttausasentoon, mutta ei konttaa vielä. Ryömiä kyllä osaa. Eikä nouse karhukävelyasentoon.

Istua hän osaa sylissä ilman tukea (vetää itsensä irti sylittelijän mahasta), mutta lattialla tai sohvalla ei vielä istu ilman tukea. Makoilee kuitenkin paljon kyljellään, joten eiköhän hän siitä ajallaan nouse istumaan :-)

Tyttö ei nouse vielä ylös polvilleen, mutta kiinnostus yläpuolella olevia asioita kohtaan on herännyt. Ylhäällä kun on paljon kivampia juttuja kuin lattialla..
 
Kyllä nämä lapsukaiset kasvaa ja kehittyy todella nopeasti. En muista millon oon viimeks kirjottanut mut tällä hetkellä Aleksi ryömii ja nopeasti. Heiluu paljon konttausasennossa, nousee itse istumaan ja istuu pitkiäkin aikoja itsekseen ja leikkii leluillaan. Se on nyt suosikkijuttu. Ensin ryömii jonnekkin vähän kauemmaks muista leluista, yksi mukana ja sitten istuu sinne ja jää leikkimään sillä lelullaan, ihana. :) Sit huutelee missä muut on.. :) Ylhäällä olevat jutut kiinnostaa mut ei vielä ole ruennut nousemaan. Kaikkea täytyy kuitenkin purra, uusi sohvapöytä on kaikista maukkain. ;) pärisytellään ja kiljutaan, ne on myös tällä hetkellä in. Meillä rajoitetaan pääsy kodinhoitohuoneeseen kun siellä on vielä rojua lattialla niin paljon ettei uskalla päästää. Muuten joka huoneeseen saa mennä. Tuulikaappi on myös toinen, se ovi pidetään kiinni.
 
Kiitos, Viirukhan! :) Viestisi lohdutti, kun just ajattelin että ei meidän tyttö edes yritä ryömiä/kontata mihinkään. Sylissä istuu, syöttötuolissakin, muttei itse yritä nousta istumaan. Pitäis välttää tän ketjun lukemista, kun aina alkaa ihmetellä, miten muut tuntuu kehittyvän niin paljon nopeammin. Meillä on vihdoin alettu "juttelemaan", eli ainoat äännähdykset ei enää ole kitinää.Se lieneekin suurin uusi taito meillä.
 
Meillä Luka ryömii ja konttaus asennossa keinunut jo pitkään. Istumassa pysyy jonkun aikaa mutta ei itse ole yrittänut istua. Kylkiasento on nyt suosikki aina vähän matkaa eteenpäin ja kyljelleen ja katsoo mitä takana tapahtuu sit taas vähä matkaa jnejne... Lelut ei kiinnosta juurikaan enää, kaikki verhot, johdot ja muut mihin ei sais koskea on in!.. Ei sanan ymmärtää ja joskus hyvin harvoin voi totella mutta yleensä ei :D Oman nimen ymmärtää. 
 
Poika istuu jo tosi tukevasti, nousee istumaan itse, konttaa ja pikku hiljaa testailee itsensä punkemista ylös tukee vasten. Ennen konttausta poika ryömi eteenpäin muutaman päivän ajan. Ei kuitenkaan pysyny maha maassa, vaan siirty tosi nopeesti konttaamaan. Eilen alko sit reviirin tutkiskeleminen ja jouduin nostamaan yhtä jos toista ulottumattomiin... meno on aivan älyttömän vauhdikasta ja kuhmuja tulee koko ajan. Vaipan vaihtaminen on yhtä taistelua. Täytyy taas ajatella, että tää vaihe menee varmaan taas nopeest ohi - tää on vaan uutuudenviehätystä ja sen takia niin mahdottoman levotonta aikaa. Sillä ajatuksella jaksaa kiukut ja muut. Tähän samaan syssyyn taitaa tulla hampaita ja syöminen on yhtä huutoo koko ajan. Yöt on menny vielä ok, mut äsken annoin supon varmuudenvuoksi. Saas nähdä mitä huomenna oppii;) Muoks. Niin, tänään opeteltiin nousemaan karhukävelyasentoon. Ja ei-sanaa opetellaan.
 
Nyt se sit alko Luka nousee sohvaa ja kaikkee mahollista vasten seisomaan. ja mä ma asti oksennustaudis:(
 
Meillä on ehkä ainut uusi taito tullu vierastaminen :( Anoppi ja appiukko tuli käymään, nii kovasti piti pappaa vierastaa ihan mahdottomasti. Kohta tulee ensimmäinen hammas vasemmalle ylös.
 
Meillä tyttö on alkanut nousta tukea vasten seisomaan. Ei vielä seiso selkä suorana, mutta esim. sohvan käsinojaa ja vanhempien jalkoja vasten nousee. On siis etukumarassa, jalat suorana.

Tyttö ei osaa vielä istua ilman tukea, hassua siis, että päätti nousta pystyyn..
 
Siina kans pari viikkoa noussu polvilleen tukea vasten. Mua vasten noussu seisomaanki yhtä kauan mut nyt parina päivänä on päässy itekki ylös asti pari kertaa. Siis pitäen jostain tukea. Ei vain ole ollut muka omasta mielestään hyviä paikkoja. JA sit se huutaa mulle et nyt äiti tänne et mä saan nousta seisomaan. emoticon Oikei komentaa.

Ja nyt kolme päivää sitte hokas miten niillä pikkujaloilla astellaanemoticon . Nyt si pitäs olla koko ajan taluttamas.

Tuol toisella sivulla kysyttiin niistä ääntelyistä. Meillä tulee "äiti" tai siis se kuulostaa siltä ja ilman merkitystö teitty. Ja sit itzi (meidän mielestä isi) ja päristellään ja mamamamama tätätätätätä, emmä emmä emmä.
 
Meillä melkein onnistuu konttausasento omineen...Kovasti yrittää nousta asentoon, mutta ihan hieman jää vajaaksi...Heti kun nousee vähänkin sinnepäin alkaa heilumaan eteen- ja taaksepäin kun liikkeelle pitäisi jo päästä...

Juttelua tulee kovasti mutta ei oikein selkeää tavujokeltelua...Muut akuin syödessä kuuluu ämmämmmäämää...
Pinsettiotetta harjoitellaan kovasti...Nököjen harjaus sujuu hienosti, poika oottaa suu auki kun kastelen harjan lasissa...
Ikää nyt 8 kk ja viikko...
 
Takaisin
Top