Uusia Taitoja II

On kyllä tosi nopeasti kehittyviä lapsia! Tuntuu ihan uskomattomalta, että jotkut voi osata kävellä jo tässä iässä. Meillä ei oo lähelläkään kävelemään lähtö.

Tänä päivänä kyllä tuntuu, että lapsen pitäis kehittyä ihan hirveän nopeaan. Meillä Niklas kehittyy keskivauhtia/hieman keskivertoa hitaammin, mutta oon onneks vielä osannut olla ottamatta paineita vaikka hieman ärsyttää joskus, kun kysellään mitä lapsi osaa ja sitten ihmetellään tyyliin, että eikö se vieläkään kävele. Ryömii lujaa ja tykkää vihdoin leikkiä istuen. Osaa vetää itsensä seisomaan, mutta ei onneksi tee sitä muuta kun pinnasängyssä ja äitiä tai isää vasten. Osaa työntää taaperokärryä, mutta se ei hirveästi kiinnosta. Ennemmin istuu siinä :D

Tuli mieleen, että itse olen oppinut 7 kuukauden iässä kävelemään tukea pitäen ja kuulemma kävelin lähes puoli vuotta "puita pitkin"! Eli ei ole itsestäänselvyys, että lapsi oppii pian kävelemään, vaikka kävelisi huonekaluista pitäen.Kävelemään opin 1v ja 2 viikon iässä ja taitaa se Niklaksellakin mennä sinne 1 vuoden puolelle. Jos ei nyt kauheita harppauksia ota, mutta ei tässä oo kiireitä :)

Oon kyllä kateellinen teille, joilla tulee 2 tai useampi kielisiä lapsia. Kielien osaaminen on kyllä sellainen rikkaus, että ei yhtään haittaa vaikka puheen oppiminen kestäiskin.

 
Vitsi, kun mä en tiedä milloin olen itse alkanut kävelemään. Täytyy kysyä äipältä, kun seuraavan kerran soittaa :)
Mun poika alkoi konttaan ja seisoon 7kk ikäisenä. Nyt 9,5 kk konttaa vaan nopeampaa ja seisoo paremmin tasapainossa ja osaa tulla nätisti alas. Sohvaa pitkin kävelee hyvin, mutta käsistä kävelyttäminen ei oo kovin hyvin hanskassa, jalat on ihan spagettia siinä touhussa, mielummin konttaa täysiä tai itte seisoo jotain vasten ja kävelee siten.
 
Meillä poika on noussu seisomaan 7,5kk iästä asti ja nykyisin ei muuta teekään kuin nousee seisomaan kaikkialle. Portaita meni yks päivä ylöspäin. Mut kävely ei tunnu kiinnostavan pätkääkään, vaikka sivuaskeleita tukea vasten ottaakin. Tuntuu tuo taitotaso riittävän pojalle oikein hyvin. Onneks osaa laskeutua pyllylleen aina tosi hienosti, en oo oikeestaan ollenkaan joutunu olemaan vieressä ottamassa koppia kun haluaa lattialle. Muksahduksia tietysti tulee päivittäin, mutta pieniä kuhmuja lukuunottamatta e mitäänisompaa oo vielä sattunu. Tavuhöpötystä tulee koko ajan, pojasta tulikinnyks kaks meidän perheen hölöttäjä:) iteki oon alkanu puhimaan pojalle nyt enemmän, tuntuu et päivä päivältä ymmärtää enemmän puhetta. Siis ainaki ei, tänne, oman nimensä, koiran nimen...
 
Meillä ei edelleenkään kontata. Seisomaan on noustu jo pitkään ja kävellään "puita pitkin". Mut istumaan oppi nousemaan itse paljaalla lattialla vasta parisen viikkoa sitten. Eilen otti ja seisoi ilman tukea hetken ja myös eilen aamulla oppi taputtamaan käsillään yhteen.

Ei vielä varsinaisia sanoja tule mutta osaa ilmaista itsensä hyvin selkeästi XD.

Tosiaan tuntuu et on joo tosi nopsia vauveleita monella. Eemikin nousi seisomaan ja käveli puita pitkin jo hyvissä ajoin, mutta lähti kävelemään kunnolla vasta 1vuoden 1kk:n iässä. Yhtään ei osaa sanoa kui nopeesti Siina oppii kävelemään. Aika näyttää.
 
Niin en mä tolla omalla kommentilla Madie tarkottanu että tiedän tasan tarkkaan millon poika lähtee käveleen. Kirjotin että luulen.. Tiedän että voi mennä hyvinkin yli vuoden ikään ennenkuin kävelee. Mutta nyt jo näyttää merkkejä että koska vaan lähtee kävelemään ilman tukea, tietenkään siinä heti onnistumatta.
Nyt kun esikoinen on kehittyny näin vauhdilla  niin jotenkin toivon että jos tää pikkukakkonen olis vähän hitaampi liikkeissään. :)
Jännä Eemi että teillä ei vielä kontata vaikka  jo tosi pitkään ryöminy ja jos nyt jo nousee seisomaan ja kävelee puita pitkin. Mut nyt kun istuu niin saattaa olla  että kohta lähtee siitä konttaamaan suoraan eikä "laskeudu enää alemmas" ryömimään.
 
En mä Heini sitä tarkoittanutkaan :) Halusin vaan kertoa oman kokemuksen, kun mua itteänikin ihmetytti, että siihen voi mennä niinkin kauan. Luulin, että tuosta kehitysvaiheesta mentäis automaattisesti hyvin pian kävelyyn. Ehkä olin jotenkin arka lapsi enkä vaan uskaltanut päästää irti niistä huonekaluista ;) Enkä siis todellakaan tarkoittanut sitäkään, että teidän poika ei vois lähteä kävelemään hyvinkin pian!
Oonkin tässä miettinyt, että voikohan persoonallisuus vaikuttaa kehitykseen? Että sellaiset reippaat ja sosiaaliset lapset kehittyis nopeammin, kun uskaltavat kokeilla eri juttuja aiemmin ja ujommat ja aremmat hieman hitaammin. No voi tietty olla ihan sattumaa tällaiset asiat...
 
Madie kirjoitti:
Oonkin tässä miettinyt, että voikohan persoonallisuus vaikuttaa kehitykseen? Että sellaiset reippaat ja sosiaaliset lapset kehittyis nopeammin, kun uskaltavat kokeilla eri juttuja aiemmin ja ujommat ja aremmat hieman hitaammin. No voi tietty olla ihan sattumaa tällaiset asiat...


Kyllä varmaan persoonakin, mutta myös turvallisuudentunne. Kun on paljon lapsen tukena, edesauttaa turvallisuudentunnetta ja näin lapsi uskaltaa myös lähtä tutkimaan ja seikkailemaan. Joka siis varmaan myös edistää liikkeellelähtöä.
 
Meidän tyttö osaa kanssa nousta pystyyn, kävellä tukea vasten ja puhua jonkin verran (lähinnä väyväyväy, vavva, mämämämmä). Istumaan ei nouse (ellei polvi-istuntaa oteta lukuun), taitaa liikkuminen olla sen verran kivampaa, ettei malta istua paikallaan. Hän osaa nykyään myös laskeutua melko hyvin, laittaa ensin toisen käden lattiaan, ja sitten toisen. Käsistä tukien ei vielä kävele kovin kummoisesti, jalat on hieman spagettia. Ottaa muutamia askelia, mutta melko nopeasti haluaa lattialle konttausasentoon voidakseen nousta uudelleen pystyyn tukea vasten.

Välillä tyttö "tanssii", eli pitää tuesta kiinni ja hetkuttaa pyllyään edestakas :-D Osaa myös soittaa pianoa, hakkaa koskettimia ihan innoissaan, kun välillä pääsee syliin. Tai siis, melkein aina hän haluaa soittamaan pianoa, kun kuulee äitinsä soittavan..

Emilia osaa myös leikkiä taputusleikkiä. Ensin Emilia taputtaa (1 - 3 kertaa) pöytää, jonka jälkeen toistan perässä saman määrän taputuksia. Välillä roolit menevät toisinpäin, minä taputan ensin ja tyttö taputtaa perässä.

 
Meillä Milla nousi eilen itse istumaan ilman tukea, aluksi oli vähän haparoivaa et saattoi kaatua aika helposti, mut nyt pysyy jo kauan (1-2min) itse istuallaan :) Pitää olla tarkkana ettei vaan kaadu ja lyö päätään lattiaan tai mihinkään reunaan. Nyt ei voi jättää hetkeksikään silmistä ellei sitte laita matkasänkyyn tai sitteriin jossa ei pääse satuttaan itseään. Puhetta kuuluu vauvau, väyväy, baba (papa) Kehittynyt ihan mahdottomasti parin viikon sisällä.
 
En oo täällä käynyt kirjoittelemassa enää kaikkia uusia taitoja, kun niitä tässä iässä näyttää tulevan hurjaa vauhtia, mutta nyt täytyi tulla kertomaan :]
Mun mies opetti pojalle thaimaalaisen wai-tervehdyksen (kämmenet yhteen, sormenpäät kohti taivasta). Olin ihan äimänä, ensinnäkin siitä, että mies oli saanu opetettua jotain, koska ne viettää valitettavasti niin vähän aikaa keskenään, ja sitten toiseksi, kun oli niin "erikoinen" juttu :D Mä vaan nauroin vedet silmissä, kun se oli niin suloista.
Tosin kämmenet ei oo pojalla yhdessä, vaan lähinnä nyrkit yhdessä, mutta nostaa ne tuohon kasvojen korkeudelle, kun sanoo tietyn thai-sanan :)

Niin ja kuulin tänään ekaa kertaa "äiti", mutta poika vaan matki mua. Mutta oli se silti aivan ihanan kuuloista!
 
Tyttö oppi vähän aikaa sitten kävelemään käsistä tuettuna. Ja tänään hän oppi taputtamaan käsiään yhteen emoticon
 
Konttaa eteenpäin, kiljuu, höpöttää, ei nuku öisin kuin ehkä kaks kolme tuntia, päivälläkään en tahdo saada nukkuun kovin paljoa.. Nousee pinnasängyssä pystyyn ja lattiallaki ollessa koko ajan tukea vasten. Ei kävele vielä, juttelut on jotain ihme omaa mongerrusta, ei tavujokellusta oo kuulunu taas pitkään aikaan... Ens perjantaina 10kk neuvola. Mitähän ne sielläki sannoo.. Menkkoja ei oo kuulunu toukokuun jälkeen ollenkaan. En oo nyt tehny vielä raskaustestiä, mut jos ne ei maanantaina viimeistään ala nii pitää käydä ostaan.
 
Must tuntuu et Siina ei ole oppinut pitkään aikaa mitään uutta radikaalia. Pitkään on kävellyt jo yhdestä kädestä taluttaen. Mutta ei ilma tuke eikä myöskään seiso ilman tukea. Ei ole tullut sanoja.

Kova kyllä komentamaan ja tempperamenttinsa on todellakin tuonut esille mutta ei uutta taitoa.

Juu niinkuin Aamu tuolla jurputusosiossa sanoi on tosiaan hiljaista.
 
Juu ei meilläkään Eemi ole opittu mitään uutta radikaalia :D
4 kk on kontattu, istuttu ja seisty, siinäpä se. Vaikkakin pari kertaa olen nähnyt pojan seisovan ilman tukea vahingossa, kun oli kädet täynnä töitä kännykkää räplätessä. Sitten kun huomasi, ettei pidä kiinni, peppu äkkiä maahan! Tosi arka seisomaan ilman tukea, vaikka näkee, että pystyy, ei vaan uskalla.

Sitten tuota ensimmäistä sanaa, mikä siis on suomea (jee) ja vielä äiti (jeejee) poika hokee aika paljon. Välillä mun kanikin on äiti. Mutta yleensä huudetaan ihan oikeasti äitiä, kun on hätä. Tänään poika laittoi makkarin oven kiinni ja jäi itte sinne pimeeseen huoneeseen ja alkoi kohta huutaan äitiiii äiitiiiiiiii yhyyyyyy!
 
No ny meillä seistään ihan itte ja ihan selevästi! emoticon

Ihan parissa päivässä... tänään jo joras Maija Mehiläisen tahtiin eikä pitänyt mistään kiinni, mutta käsissä oli pieni kajari :D
Tuo on tuo tanssiminenkin muuttunut polvien notkutuksista lantion heilumiseen, niiiin hauskan näköistä.

Saapa nähä käveleekö ennen yks vee synttäreitä!

emoticon
 
Meillä myös poika nousee nyt seisomaan ilman tukee, on tehny sitä nyt kaks viikkoo. Ja 11 kk päivän kunniaksi tajus kävelemisen idean, siis ihan vaan siten, että kävelyttää poikaa. Aiemmin ei halunnu liikkua eteenpäin pystyssä ollenkaan, nyt sitä treenataan hymyissä suin muutaman kerran päivässä. Jalat vaan on ihan spagettia, lienee tanssi muutamassa promillessa olis paras tapa kuvata kävelyä tuen kanssa parhaiten. Kiva lausehirviö tuo edellinen:) Muoks. Sanoista äiti, auto, anna, vettä ja ei on alkanu meidän pojan verbaalinen ilmaiseminen. Ja ihan selvästi tarkoituksella sanoja käyttää, great!
 
Nää taidot on vissii nykyisin ennemminkin kirjoiteltu tonne muidena sioiden joukkoon. Mut nyt kyllä on varsinkin eilen tänään täällä alettu taapertamaan oikein todenteolla. tähän asti on saanu houkutella kävelemään sen pinen välin niin et ite on vastassa hyvin lähellä. On niin hassua seurata kuin Siina kävelee niin hitaasti ja tarkasti jalat harallaan ja polvet vähän koukussa emoticon

Sanoja ei tule vieläkään mut on alannu ihan hirveen paljon enemmän pitämään sellasta ihmeellistä omaa pulputusta.

Ja soffalle kiivetään ihan tost noin vaan ja ku sieltä osataan kyllä tulla alas mut siellä ei osata olla. Varomatta sitä reunaa. Ja ku Siina on hokannu et soffalla on tosi kiva päästää ittensä lysähtämään seisomasta istumaan, mut yhtään ei katota mis se reuna on. Voi yhren kerran ku sitä saa olla pala kurkus koko ajan. Pitäs varmaan siirtää soffapöytä kauemmas tai pois soffan edestä et ei siinä tippuessaan löis päätään siihen.
 
Poika on nyt oppinu taputtamaan. Sekin oli ihan selkee oma oivallus, ei nimittäin taputtamista oo mitenkään erikseen harjoteltu, vaan yks päivä alotti itsekseen taputtamaan. Kait sitä ite on joissain tilanteissa tullu tehtyä, mut ei paljoo.

Nyt on konttaus unohtunu jo ihan kokonaan ja kävely on tullu tilalle. Ja vauhtia kävelyyn tulee koko ajan lisää, kohta varmaan muuttuu jo juoksuksi. Pihalla kun ei oo niin tasasta, poika vielä konttaa aika herkästi, mut eiköhän sekin asia muutu pikku hiljaa.

Odotan innolla et poika menee hoitoon ja oppii siellä muilta lapsilta lisää taitoja. Tietysti myös lyömiset ja muut , mut eniten ootan syömisen ja pottailun opettelua. Kotona kun pojan laittaa potalle, tulee vaan huutoo eikä suostu istumaan.
 
Moikka pitkästä aikaa :)

Olenkin tonne fb puolelle jotain kirjoitellut, nyt päätin aloittaa taas täällä kirjoittelun vaihtelevalla menestyksellä ;)

Meillä likka siis kävellyt jo alle 9kk iästä asti, ja nyt "juoksee" ja peruuttelee, mutkittelee, pyörii, kiipeää.. aivan mielettömän vaivatonta on liikkuminen.
Uusia taitoja meillä on tullut taputtaminen, sitten hää osaa stepata kun sanoo "tepastelee", niin alkaa hirveä show. Silinterihattu ja keppi puuttuu ;)
Sitten kun vielä oppisi puhumaan. Sanavarastona äiti ja mam = maito/ruoka.
Suloista on, että tytölle kehittyi oikea huumorintaju viikonloppuna, sillä nyt tuo tavaroita meille ja on antamaisillaan, kunnes kaartaa ilkikurisesti karkuun.

Päiväkodista opittuna näin 4vko aikana huomaan, että nyt osaa ajella autoilla pitkin pöytiä ja leikkiminen on mennyt astetta monimutkaisemmaksi aikaisemman paukuttelun ja räpläämisen sijaan. Hauska nähdä mitä seuraavaksi.. :)
 
Osaako jo teidän kaikkian lapset kävellä?
Onpas ollu nopeeta porukkaa.. Meidän poika joka syntyi siis vasta 4.9. ei ole vielä kovinkaan kiinostunut kävelystä.. Vasta on oppinut nousemaan.. Alas tulo ei ole vielä ihan täysin hallinnassa..
kuulostaa jotenkin että ihan niinku poika olis jälessä muita kun muut oppii kaiken niin nopeesti.. =/
Neuvolassa tosin sanottiin että on normaalia kunhan kävelee ennen kun on 1,5 vuotias...
 
Takaisin
Top