Uusia Taitoja II

Ihan OT,

mutta oot sä Aamu aika sissi!emoticon

Mä en suostunut asumaan edes Englannissa kun siellä on niin ärsyttävän takapajuista. 

 
Meidän tyttö konttasi tänään ensimmäisen kerran :-)

Pystyyn on osannut nousta jo jonkin aikaa, ja lattialle kun laittaa, etsii hän heti jonkin paikan, josta pääsisi nousemaan pystyyn. Harvemmin kaatuu, yleensä ilmoittaa sitä ennen, että on pinteessä. Ja sittenhän minä tai mies juostaan pelastamaan prinsessa. Omaa myös käsivoimia, on pariin kertaan jäänyt lahjakkaasti roikkumaan tuolinjalkoihin, kun jalat on luiskahtaneet alta..

Me ei olla vielä pottailtu, enkä ole ajatellut vielä aloittaakaan. Kyllä sitä ehtii vähän myöhemminkin, päälle vuoden ikäisenä. Mutta pottailu on samanlainen asia kuin imetys tai nukkumisjärjestelyt. Jokainen tekee niin kuin itse parhaaksi näkee :-)
 
Minä opetin pojan eilen vilkuttamaan! Nyt se vilkuttelee millon sattuu. emoticon Vastaa kyllä vilkutukseen, mutta vilkuttelee myös omiaan emoticon
 

No nyt se sitten istuukin pitkiä aikoja yksinään. 

Konttaaminen on hassunnäköistä, kun Elsa suurin piirtein joka toisella askeleella nousee karhukävely-asentoon ja sitten 'hyppää' eteenpäin emoticon

 
Tweety meilläkin kontataan välillä niin että toinen jalka on suunnilleen kävelyasennossa. Luulen että meillä tää johtuu siitä kun koko ajan ollaan pystyssä jossain ja sit kun lähtee konttaamaan niin se kävely heijastuu sinne. :) Mut hassun näköistä!
 
Meillä on kontattu jo vaikka kuinka kauan. Nyt noustaan seisomaan ja välillä vaan vähän nojaa sohvaan ku seisoo. Lääkäri sano, et taitaa lähtee kohta tyttö käveleen.
EI! EI! EI! Ei vielä, toivon minä emoticon
 
Meillä kans poika treenaa koko ajan pystyyn nousemista. Ja kun yrittää hänet laittaa lattialle istumaan, jalat vaan pysyy suorana eikä millään haluais istua, vaan seisoa.

Parin päivän aikana pojan höpöttely on kuulostanu jo ihan puheelta. Yks päivä piti ihan jäädä kuuntelemaan että mitä se oikeesti höpisee... Ei tietysti mitään sanoja, mutta rytmi ja höpötyksen muodostus alkaa oleen jo tosi lähellä puhetta. Huh huh!

Ja äiti on edelleen maaaaailman ihanin juttu, tämäkin vaihe menee onneksi ohi. Niitä "mä inhoon sua"-kommenttejako tässä sitten odotellaan??
 

Elsa veti sitten itsensä sohvaa vasten seisaalleen, Fendin hännän perässä oli taas =)

Eilen kysyttiin neuvolassa joko seisoo, olisi pitänyt vastata että vasta huomenna emoticon

 
Tuosta pottailusta: Tosi upeeta Tweety et teillä on jo noin hyvin asia hallussa.

Mäkään en ole pottaa ostanu vielä. Eemi istutettiin potalle jo varmaan 6 kuisena. Teki ekat pissat  pottaan yli vuoden ikäsenä. emoticon  Mut istui kyllä potalla mielellään.
 
Me ostettiin potta mut pojalla on niin hirvee meno päällä KOKO AJAN että pottailu on voitu unohtaa  vielä.

Mut sen sijaan meillä kävellään tukea vaste, tykkää työntää vaippalaatikkoa ja kävellä. Sohvapöytää vasten kävelee myös palljon.
Toinen hauska uusi taito on yskimisen matkiminen.. Jos joku yskii niin poika alkaa myös yskiä/köhiä ja sekös on hauskaa! Me köhitään aina toisillemme. :)
 
Me ostettiin potta mut pojalla on niin hirvee meno päällä KOKO AJAN että pottailu on voitu unohtaa  vielä.

Mut sen sijaan meillä kävellään tukea vaste, tykkää työntää vaippalaatikkoa ja kävellä. Sohvapöytää vasten kävelee myös palljon.
Toinen hauska uusi taito on yskimisen matkiminen.. Jos joku yskii niin poika alkaa myös yskiä/köhiä ja sekös on hauskaa! Me köhitään aina toisillemme. :)
 
Täällä ryömitään horjuen eteenpäin...Hieman hakusessa vielä mutta menee jo...Kovastu yrittää nousta jo ylöspäinkin muttei ihan vielä onnistu...ikää nyt siis reilu 9 kk...Istu ei edelleenkään ilman tukea...

äänimaailma on kasvanut nyt väv väv väy ääniin ja mammammaa + muut tavuttomat äänet...Kiljumiset hihkumisset yms...

Öisin nukkuu pääsääntöisesti klo 20-06, mutta nyt on joinain öinä herännyt ilmeisesti märkään vaippaan ja sit on tarvinut maitoa jotta nukahtaa aamuun...Päiväunet onkin se ongelma...Poika nukkuu  mieluiten maha täynnä joten syömisen jälkeen menee unille...No eihän hän malta nukkua selällään tai kyljellään joka on tähän asti ollut uniasento...Pitää päästä mahalleen...sitten tuleekin ruoka ylös...joten nyt tarvii pitää sitterissä niin kauan kunnes tosi väsy tai syömisestä tunti niin sit sänkyyn ja unta kaaliin...Useasti ei kuitenkaan halua nukkua vaan vasta seuraava ruoka jotta nukahtaa...Eli monesti on ollut hereillä klo 7-12 ja nukkumaan...Sitä ennen onkin kiva kuunnella yliväsynyttä mekastajaa...

Vaunuihin kun laittaa ja lähdetään kävelylle nukahtaa 5 minuutissa ja nukkuu sen 30 minsaa minkä useinmiten onkin normaali päikkäriaika meillä...Vaunut jos paiakallaan ei nuku...
 
Meillä Emilia on opetellut tällä viikolla puhumaan. Nyt osaa sanoa tavut ma, mä, va, vä ja välillä tulee pa tai pä. Nykyään kuulemme siis paljon mm. sanoja mamma, ämmä, vavva ja sitten ihan ämmämmämäätä ja vavvavvaata :-)

Neiti osaa nousta tukea vasten seisomaan, ja ottaa sivuttaisaskelia. Hän ei kuitenkaan kävele esim. käsistä tukiessa. Konttaamalla menee kauheaa vauhtia, kissat ei enää pääse niin helpolla pakoon kuin ennen. Vielä ei nouse itse istumaan, mutta istuu kyllä ilman tukea, jos hänet laittaa itse istumaan.
 
Meilläkin on nyt potta :). Neiti oli istuskellut siinä olkkarissa muutaman kerran kokeeksi, eikä mitään ongelmia, mutta sitten erehdyin hänet potalle laittamaan nakuna kylvyn jälkeen ja tuli hirveä huuto :(. Tais olla liian kylmä neidin herkälle pepulle... Onneksi tässä on aikaa totutella:)

Ensimmäiset askeleet otettiin kuluneella viikolla emoticon
 
No hei älä muuta sano! Ei montaa päivää tarvinnut kaatuilla jokaisen askeleen jälkeen, niin mentiin jo pidempiäkin matkoja... Hassun näköistä kuin toinen on niin kovin pieni ja kävelee! Onneksi osaa laskeutua niin nätisti pepulleen, että ei ole itseään kolhinut.

Potta ei edelleenkään kiinnosta istumismielessä...
 
Meillä kävellään / työnnetään taaperokärryä innoissaan ja yritetään hetkittäin seistä ilman tukea =)

Louvre: Sun lapsihan oikein edistyksellinen =) minkä ikänen hän nyt on?
Ootteko te vanhemmat lähteny aikasin kävelemään? Vaikka eihän tuo kävelyn aikasin oppiminen perrinnöllistä ole!
 
Embbu: me ollaan molemmat lähdetty kävelemään noin vuoden ikäisinä, vähän ennen, eli ihan normaaliin aikaan. En tiedä mihin tuolla tytöllä on kiire??! Voi olla, että puhe tulee reilusti myöhässä motorisen kehityksen nopeuden ja sitten vielä kaksikielisyydenkin takia... No, kun han ennen kouluikää oppii puhumaan edes toista kieltä ;)

Madde syntyi muutaman päivän etuajassa, eli heinäkuun 28, on nyt siis reilu 9,5 kk. Kamalaa! Mihin tää aika on mennyt?? Pari viikkoa ja 10 kk täynnä->lehmänmaitotuotteita :D
 
louvre mä kysyin lääkäriltä tota puhumisen ja liikkumisen yhteyttä. Ne eivät ole mitenkään yheydessä toisiinsa. Siis jos tyttösi nyt jo kävelee ja alkaa puhumaan vasta kaksi vuotiaana, sillä kävelyllä ei ole ollut merkitystä tälle puheen viivästymiselle vaan tytöllesi se 2 vuotta on vasta aika puhua. Ymmärsitköhän? :D En osaa kunnolla selittää.

Meilläkin siis todella vauhdikas poika. Varmaan kohta kävelee. Seiniä pitkin kävelee jo hirveää  kyytiä, välillä myös seisoo ilman käsiä. Tasapaino alkaa siis olla hallussa. Luulen että meilläkin kävellään teidän ikäisenä vaikken sitä varmaksi voi sanoa :D
Siksi kysyinkin lääkäriltä tätä asiaa kun poika on todella vauhdilla kehittynyt motorisesti muttei juurikaan tavaa tavuja, vasta semmosta vauvojen jokeltelua tulee.. Näillä ei siis ole yhteyttä toisiinsa eikä toinen taito viivästytä toista.
 
Meillä myös kehitytään motorisesti vauhdilla, muttei juuri "puhuta". Jotain tällästä on ba-ba tai mam-mam tai tä-tä...
Meilläkin kaksi kieltä. Tai oikeastaan kolme. Mä puhun pojalle suomea, isi thaita ja me puhutaan keskenään englantia....  Oonkin jo valmiiksi asennoitunut siihen, että voi alkaa puhumaan tosi myöhään, niin ei sitten pety jos ei vielä 2-vuotiaanakaan sano muuta ku äiti ja kakka :DDD

Munki poika on siis syntynyt oikeesti heinäkuussa, vaikka LA olikin 11.8. :-)
 
Takaisin
Top