Uusia Taitoja II

Meillä on heiluttu ees taas konttaus asennossa viime sunnuntaista lähtien, kait se sitten kohta lähtee liikkeelle. Toinen "taito" mikä on tullu on että kun tuo istuu lattialla ja pitää käsistä kiinni niin nousee seisomaan itse. Ei kyllä osaa nousta istumaankaan muuten kuin niin että on selällään ja sitten otan käsistä kii ni vetää ittesä istumaan. Mutta sitä konttausta odotellessa... :)
 

Meillä ei niinkään mitään liikunnallisia uusia taitoja paitsi taitaa osata nyt kävellä itse pitäen kiinni huonekaluista, mutta ennemmin kävelytän ja pidän kiinni, kun en halua kuunnella huutoa joka välissä, kun ei kuitenkaan osaa pitää kiinni ja kaatuessa ei edelleenkään osaa maassa tehdä mitään. Vähän on konttausasentoa hakenut muutamana päivänä, mutta saas nähdä.

Pusuja on Niklas antanut suu ammollaan nyt ehkä viikon. Omalle peilikuvalleen on antanut niitä pari päivää. Se on hassua :) On myös alkanut hirveästi irvistelemään ja näyttämään kieltä mulle ja sitten virnuilee päälle. Velmu-ukko siitä on tulossa :)

 
Niin on muuten täälläkin nyt alettu antamaan pusuja suu ammollaan! Minä vaan nauraa räkätän, kun se on niin hauskaa. Tänäänkin mulla oli naama ihan kuolassa!

Tosta konttausasennossa huojumisesta...meidän poika huoju silleen paikallaan toista kuukautta, ennen kuin lähti konttaamaan emoticon
 
Taputellaan pöytään äitiä matkien emoticon
Antakaapa muksulle jokin laatikko tai matala palli, niin lähteekö pukkaamaan sitä. Täällä pukitaan, kontaten jaloilla, kun on tarpeeks matala. Annoin sille semmosen matalan pallin mitä käytän kun kylvetän poikaa. Sitä taputtelee, juttelee ja pukkii menemään.
 
Täällä kehitytään  ihan hurjaa kyytiä että nää vanhemmat on ihan pää pyörällä!
Kaks viikkoo sitte rupes konttaamaan, viikko sitte  kiinnostus suuntautu ylöspäin, matalien korien yms. päälle nosti kädet ja siitä pystyyn (semmoseen karhunkävelyasentoon mut kädet korin päällä), tällä viikolla  noussut seisomaan tukea vasten, loppuviikolla alkoi kävellä tukea pitkin! Huh huh...
Myös kivaa on päästää kädet irti kun on päässyt seisomaan jotakin vasten ja sillonhan ei tietenkään pysytä pystyssä.
Pusuja meillä on annettu jo reilun kuukauden. Koria työntelee meilläkin. 
Josko seuraavaks sitte sitä puhetta enemmän.. Liikkuu kyllä aivan mahottomasti, aina on jossain missä ei sais.. Pari lamppua repässyt jo seinältä alas jne... Välillä sitä  toivois että kun pysyis vielä kiltisti paikallaan ja  löytyis aina siitä mhin sen on jättänyt. :)
 
Täytyy myöntää, että mä oon ollut tosi onnekas, kun mun lapsi on kehittynyt vähän jäljessä. Lauantaina oppi vihdoin ryömimään ja on nyt aivan vallaton. Sunnuntaina lähti hoitopöytä veks, kun yritti ryömiä siinäkin ja kääntyi koko ajan. Pukeminen ja vaipanvaihto on nykyään ihan tuskaa jatkuvan liikkumisen takia, joten toivon, että seuraavatkaan lapset ei ole supernopeita kehittyjiä niin äiti pääsee helpommalla :D
ps. pippeli on myös löytynyt.
 
8kk neuvolassa lääkäri huomautti siitä kun Riia ei vielä juurikaan varaa jaloilleen, kun esim. hyppyyttää häntä. Kaksi viikkoa on noussut konttausasentoon heilumaan. Silti mennään ryömien edelleenkin vaan taaksepäin ja ympäri. Lattialla ollessaan huomaa että on kyllä alkanut kiinnostumaan ylempänä olevista jutuista, vaikka rahkeet ei vielä riitäkkään kiipeämiseen. Se on hyvä että on tavoitteita emoticon Pinsettiotteen ottaa hienosti ja heijasteet oli tullut myös. Sunnuntaina istuttiin sohvalla ja telkkarissa esiintyi Jukka Poika, alkoi innoissaan hytkyttelemään ja taputtamaan emoticon Meidän väliset keskustelut on myös ihan maininnan arvoisia, likka juttelee kun mikäkin. Jotenkin sitä nykyään ymmärtää häntä niin paljon paremmin, esim. pyytäminen on jo ihan selvää! Ja myös hän ite ymmärtää enemmän mitä me meinaillaan, kuten esimerkiksi kieltämisen.  Ja toisinaan voi sitä tahtojen taistoa, likalla on niin luja pää! Me joudutaan pulaan ton tytön kanssa vielä emoticon
 
minnikristiina, niinhän sitä sanotaan, että jalat on kielen tiellä ja toisin päin!
Meillä kehittyy ensin näköjään liikkumaan, mutta meno on ihan päätöntä. Teillä selvästikin toisinpäin! emoticon Eikä ollenkaan huonompi vaihtoehto. emoticon
 
Meillä neiti nyt viikon verran osannut kontata vauhdikkaasti ja nousta tukea vasten seisomaan, alastulo onnistuu joten kuten =P äidillä saakin olla silmät selässä =)
 
Meillä ei kontata vieläkään. Vaikka ryöminyt jo 6kk päivästä alkaen ja nyt siis jo melkein 8 ja puol kuukautta. Eikä nouse istumaankaan lattialla itse. Osaa istua kun laitetaan istumaan ja "joutuu" istumaan välillä kun yrittää seisomaan. Eikä siitä sit tietenkään tykkää. Ihan jatkuvasti nousee polvilleen joka paikkaan ja seisomaankin aina välillä muutamassa hyvässä paikassa. Kävelyttää tosiaan pitäs.

On joo tosiaan kans tempperamenttia suotu tälle neidolle. Ymmärtää kyllä komentamisen päälle ja tykkää sitä ite tehä jatkuvasti. Eikä taho uskoa millään ei :tä. Sit ku nousee ite seisomaan mennäkseen ottamaan pois jostain kielletystä nii sit kääntyy pois ite ja vähä niinku vilkuilee kulmien alta.

isovelin kanssa käyvät mielellään kiljumiskeskustelua. Apua!!! Joo ei musta todellakaan kovin kivaa mut naurattaahan tuo. Tai sit ne murisee vuorotellen. Ja mitä kovempaa isoveikka huutaa sitä kivempaa on Siinalla. Voi hitsi.
 
Täällä ollaan kontattu vain yhtenä päivänä..eli ainakin sen Eetu kyllä osaa, mutta ennemmin ryömii. Konttausasennossa on heilunut jo yli kuukauden. Seisomaan nousee kaikkea vasten, mutta laskeutua ei osaa..eli rumahtaa nurin ja melkein aina itku tulee. Kävellä tykkää, niin ollaankin sitten kävelytetty.
Istumaan ei suostu ilman tukea juurikaan, ja neuvolassa kun siitä eilen sanottiin, lääkäri testasi siellä..ja sällihän istui nätisti selkä suorassa! Ihmeteltiin vähän ukon kans, että mikskähän ei kotona suostu istumaan..ei sit varmaan tykkää istua, koko ajan pitää olla menossa jonnekkin.
 
Hp: ei Siinakaan tosiaan tykkää istua. Ihan käskemällä ja asettamalla saa istumaan ku laittaa. Mut sit jos saa mielenkiintosen lelun käteensä niin saatta istuakkin tovin. Mut pääasiallisesti punkee itteeään vaan suoraksi yrittää laittaa istumaan.
 

Elsa oppi tällä viikolla sekä konttaamaan eteenpäin, että nousemaan polvilleen kaikennäköistä vasten. Ja sitten se päästää irti ja kaatuu kuin keila.

Taaksepäin konttaaminenhan täällä oli jo hallussa pari viikkoa ennemmin, nyt sitten niksahti peruutusvaihde pois päältä emoticon

Sorminäppäryys on myös parantunut paljon, tietysti sitä harjoitellaankin 5 kertaa päivässä ruokapöydässä.. Uusin suosikki on talk  murut ja pakastekuivatut mansikat tai ihan tavis pakastemarjat. Niitä se nyppii syvällä hartaudella suuhunsa sellaisella semi-pinsettiotteella.

Kaikkein hienointa on kuitenkin se, että meillä ei ole ollut ainuttakaan kakkaa vaipassa kohta kuuteen viikkoon. 

Meilläkään typy ei istu itse vielä. Pysyy kyllä jonkin aikaa istuallaan jos laittaa, mutta sitten unohtaa istuvansa - ja kaatuu taas kuin keila.

 
Tweety kirjoitti:
.

Kaikkein hienointa on kuitenkin se, että meillä ei ole ollut ainuttakaan kakkaa vaipassa kohta kuuteen viikkoon. 

Meilläkään typy ei istu itse vielä. Pysyy kyllä jonkin aikaa istuallaan jos laittaa, mutta sitten unohtaa istuvansa - ja kaatuu taas kuin keila.



Siis mitä tämä ei kakkaa vaipassa kohta kuuteen viikkoon - tarkoittaa?? Ei ole kakannut kuuteen viikoon, vai onko tullut pottaan??
emoticon
 
Luulisin että tarkoittaa pottaan kakat :) Meillä tyttö innostui nousemaan konttausasentoon, huojuu siinä hetken ja sitte menee takas mahalleen. Kovaa kyytiä menee jo taaksepäin. Ja osaa kääntyä toiseen suuntaan et pääsee taas johonki suuntaan taakse päin :D Tänään tuli seitsemän kuukautta elämää täyteen. Oletteko muuten huomannu et ku vauvat syö nyt kiinteämpää ruokaa nii kakka on kans aika kiinteää?

Tänään kasasimme syöttötuolin nii siinä on nyt hyvä syöttää pikkuneitiä :)
 
Aamu81 kirjoitti:

Siis mitä tämä ei kakkaa vaipassa kohta kuuteen viikkoon - tarkoittaa?? Ei ole kakannut kuuteen viikoon, vai onko tullut pottaan??

*reps* Juu, ei ole ummettanut vaan Elsa käy potalla.

 
emoticon
Hieno homma Tweety. Kyllä mä niinkö halusinki uskoa, että se on tuo potta, eikä se toinen vaihtoehto.
Mutta ihan vakavissaan jos ollaan, niin mä olen luullut, että pottailu on paljon vanhemmille lapsille, enkä oo suonut ajatustakaan potalle. Oishan se hienoa, jos sinne osais jotain tehdä! emoticon Mutta jotenkin tuntuu vielä niin kaukaiselta tuo potta :)
 

Potalla käynnistä on varmaan yhtä monta mielipidettä kun on vanhempaakin. Me aloitettiin pari kk sitten istuttamaan typy hetkeksi potalle ruokailujen jälkeen (eli kun aloitettiin sormiruokailu) ja aika nopeasti hoksasi jutun juonen. Typy siis osasi istua hyvin tuettuna ja meillä on korkeaselkäinen 'pottatuoli'. Nykyisellään vinkuu kakkahätäänsä kunnes pääsee potalle. Pissat tulee varmaan yhtä usein vaippaa ja pottaan.

Elsasta vessassa on kivaa, siellä lauletaan emoticon

 
Tuohan on siis tosi mahtavaa! :D Pitäisköhän itekin kokeilla. Pitäs vaan ekka ostaa potta. Vaan en mä kyllä tiiä mitä pitäis tehdä. Kakka tulee kerran päivässä, yleensä lounaan tai päivällisen jälkeen (aikaan), mutta ei tule joka päivä. Sinne vaan kykkimään sitte.

Täällä on muutenkin tosi ärsyttävää putsata kakkavaippa, kun ei voi putsata hanan alla. Ensinnäkin on niin pieni hana (siis meillä on hana, ei monilla oo), ja toisekseen tulee vaaan kylmää vettä :( Aina oon putsannu niillä kosteuspyyhkeillä vai mitä ne on...

Tänä iltana tosin käytiin ekaa kertaa suihkussa, siis siinä kylmässä vedessä! Kiljui vaan innosta :D Tähän mennessä olen aina keittänyt vettä, jota saa miksailla sen kylmän hanaveden kans ammeeseen sopivaks. Tosi vaikeeta. Eletään täällä keskiajalla...
 

No nii, nyt mä muistin, mitä unohdin kaupasta ostaa. Potan :D

Tosi hieno taito Elsalla, Tweety! Mäkin oon päättänyt, että kun 2 viikon päästä palataan reissusta niin meillä alkaa pottaharkat. En nyt ihan niin tosissani, että vaipoista vielä luopuisin, mutta olishan se hienoa, jos samallalailla sais kakat sinne aina tekemään :) Katsotaan miten lähtee sujumaan, mutta kokeillaan nyt ainakin.

 
Takaisin
Top