Uudestaan raskaana

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Hemppa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Huomenna tasan 38 viikkoa, hurjaa! Mutta kunhan ei synny ennen huomista ja mielellään 11.12. :)

Tänään kävin taas neuvolassa, nyt niitä on viikon välein. Ei ollut sf-mitta kasvanut ollenkaan ja viimeksikin putosi käyriltä, joten sain lähetteen TAYSiin. Tai sieltä soittavat jos tarvitsee tulla. En toisaalta ihan kauheen huolissaan osaa olla kun vielä ainakin 2vk sitten kaikki oli ultrassa hyvin ja viimeksi mittasi lääkäri ja nyt sijainen, eli ei "oma" terveydenhoitaja. Kyllähän tätä mahan pienuutta kaikki kummastelee, mutta Hugonkin kanssa meni alakäyrällä, nyt tosin ei enää millään käyrällä tää masu. Mutta ärsyttävää kuitenkin tämä pieni huolenpoikanen! Vähän oli outo olo mahassa neuvolareissun jälkeen, ja pelkäsin, että tää lähtee jo syntymään, mies tulee huomenna kotiin joten ei vielä tänä yönä kiitos!  

Lidialla kohta lähtö lähellä. Onko painoarvio minkälainen sulla? Täälläkin mennään siis ihan alakäyrällä, en tiedä, nyt varmaan jo alle alimman rajan. No mutta onhan vauva pienempikin mitä näillä viikoilla pitäisi olla joten mulla syy on kyllä selvä. Kohtahan se teidän pieni pääsee mahan ulkopuolelle kasvamaan. :)
Ja onko sulla ollu minkälaisia sf-mittoja nyt loppuraskaudessa? Ihan vaan sillä että vertaisin vähän omiin. Jos vaikka jostain 32 viikolta lähtien.

Eemi + muut: Juu en mä tavallaan oo huolissaan vielä siitä istukasta, kyllä se vielä ainakin pelaa normaalisti kun reilussa kahdessa viikossa painoa tullut 400grammaa! Että kasvaa erinomaisesti. Mut kun toimis nyt sinne laskettuun aikaan asti normaalisti ettei tarvii liian aikasin synnyttää pientä vauvaa ja sit se tietää vaan pidempää sairaala-aikaa jne.. Se mua hirvittää. Haluan saada pienokaisen kotiin yhtä aikaa kun itse lähden. :) Se tässä mua eniten huolettaa jos joudunkin hänet jättämään 100km päähän. :/

Lidialla kohta lähtö lähellä. Onko painoarvio minkälainen sulla? Täälläkin mennään siis ihan alakäyrällä, en tiedä, nyt varmaan jo alle alimman rajan. No mutta onhan vauva pienempikin mitä näillä viikoilla pitäisi olla joten mulla syy on kyllä selvä. Kohtahan se teidän pieni pääsee mahan ulkopuolelle kasvamaan. :)
Ja onko sulla ollu minkälaisia sf-mittoja nyt loppuraskaudessa? Ihan vaan sillä että vertaisin vähän omiin. Jos vaikka jostain 32 viikolta lähtien.

Eemi + muut: Juu en mä tavallaan oo huolissaan vielä siitä istukasta, kyllä se vielä ainakin pelaa normaalisti kun reilussa kahdessa viikossa painoa tullut 400grammaa! Että kasvaa erinomaisesti. Mut kun toimis nyt sinne laskettuun aikaan asti normaalisti ettei tarvii liian aikasin synnyttää pientä vauvaa ja sit se tietää vaan pidempää sairaala-aikaa jne.. Se mua hirvittää. Haluan saada pienokaisen kotiin yhtä aikaa kun itse lähden. :) Se tässä mua eniten huolettaa jos joudunkin hänet jättämään 100km päähän. :/

Hui mua alkaa kyllä jo vähän jännittää Lidian puolesta. Et kyllä synnytä ennen sitä 11. päivää! :D ei olla nähty teitä niin pitkiin aikoihin!

Hemppa, ei kyllä todellakaan olisi kivaa jättää vauvaa noin pitkän matkan päähän :/ No toivottavasti sitä ei tarvitse edes miettiä! Meillä on onneksi vaan 10 km sairaalaan, jos jotain kävisi, mutta toivottavasti mitään ei kuitenkaan käy.

Tänään on se päivämäärä, jolloin synnytin pojan mun unessa joku kuukausi sitten. Vielä ei ainakaan ole synnytykseen viittaavia merkkejä eli ehkä kyseessä ei ollut enneuni. Onneksi :)

Onko kellään muulla raskauden aikana tullut matkapahoinvointia? Mä joudun lähtemään töihin yhtä bussia aiemmin tällä hetkellä kun joudun välillä jäämään pois kesken matkan hiukan puheltelemaan..

Myös henkilöautossa tulee paha olo, varsinkin jos on vähänkään lämmin, meillä mennään nyt sitten autolla aika jäätävissä tunnelmissa kun mä räpellän koko ajan ilmastointia kylmemmälle.

Katselin tänään vanhoja mahakuvia - Elsasta oli rv18 suurinpiirtein samankokoinen maha kun nyt jo on vaikka painoakin on 10kg vähemmän tällä kertaa. Mitenköhän suuri siitä tällä kertaa tulee .. emoticon

Tweety, mä kärsin matkapahoinvoinnista muutenkin ja nyt se tietysti on jo aivan älytöntä. Viileissä tunnelmissa meilläki matkustetaan, siks pyrinkin välttämään reissaamista ainakin tässä alkuvaiheessa. Tiedän et ei oo kivaa!

Mun serkku jutteli mulle, että raskaus saattaa muuttaa välikorvan nesteen määrää ja aiheuttaa siksi matkapahoinvointia. No hieno homma on se, että mä sain pysyvän matkapahoinvoinnin edellisen raskauden jälkeen. Mun pitää autossa nähdä tie kokoajan ja keskittyä siihen kyydissä olemiseen. Ainoastaan ajaessa ei tuu paha olo. Mun ukko haluis kanssa autossa polttaa sisäilman sen 28+ asteisella ilmastoinnilla ja mä käsken laittaa 21+ koska en saa happea! Se ilma menee semmoseks "käytetyks" kun se auto kärventää sen.. ja sit se nuija valittaa, että hän ei halua palella. VOIN ISTUA MYÖS IKKUNA AUKI ????

Mä mielenosoituksellisesti matkustin eilen ikkuna auki kun ukko natisee että pakko laittaa puhaltamaan lämintä ettei ikkunat huurru. No - tuskinpa ne huurtuu ainakaan vähemmän jos mä roikutan päätä ikkunasta.

Mullakin oli alussa vähän matkapahoinvointia. Silloin ei ollut auton lämmitys ongelmana vaan heinäelokuun helteetemoticon  Meillä ei siis ole ilmastoitua autoa.

Kävin fysioterapiassa ja lantio oli vinossa. Kuulemma saattaa esiintyä paljon enemmän ongelmia selän ja lantion kanssa, jos on tullut lähes heti imetyksen loputtua raskaaksi. Silloin "kudokset on jatkuvasti pehmeässä tilassa", jolloin antavat liikaa periksi. Selitti kyllä hienoja asioita ja puolet ehkä tajusin. Uusi aika vajaan 2 viikon kuluttua, kun tuo lantio menee luultavasti uudelleen vinoon piakkoin.

Sain ajan TAYSiin ensi viikon perjantaille!?! Siis mitä ihmettä ne siinä vaiheessa enää tekee kun laskettuun aikaan on alle viikko.. nyt pitää googlettaa että mistä toi sf-mitan taittuminen nyt voi johtua. Siis eiks se ole niin, ettei vauva kasva vai miten? Plääh. Luulin, että mut kutsuttais sinne aika lailla heti. Niin ja tietysti käskettiin varata 2h aikaa ja sit menee meidän tapaamisen kans päällekkäin jos siellä oikeasti kestää. Kun pitää poikaa kuskata hoitoon ja hakea taas sieltä. Ärsyttää! 

Ei kyllä kuulosta kivalta noi matkapahoinvoinnit! Tsemppiä! Onneksi ulkoilma on aika raikasta jo nykyään ;) Madiella ollu vähä tuskaisammat oltavat. 

Piti tietysti googlettaa tuota sf-mitan taittumista ja törmäsin kauheisiin vauvani kuoli kohtuun - juttuihin. 

Mutta Hemppa mun sf-mittoja: 

rv 32+5   26,5
34+6       28,0
36+6       28,5
37+6       28,0 

Mut Lidia: eiks sen sf mitan pidä kuitenkin laskea siin vaihees ku lapsi laskeutuu lantioon. Mulla ainakin aina tullut se 1,5cm alaspäin tossa vaiheessa ennekö taas alkaa sit kasvamaan. Vai meinaako ne et se lasku ei mitenkään liity siihen et se vauva olis laskeutunu. Ja ei kait vauva mihinkään ole kuollu jos se potkii. Jos se on laskeutnut jotenkin tasaisen hitaasti se koko kohtu ja vauva on kuitenkin kasvanut ihan normisti? Siis ehän mä mikään asiantuntija ole mut kuitenkin. Kaippa sillä laskeutumisella on jotain tekemistä asian kanssa just tossa vaiheessa? Ei mulla ny ole neuvolakorttia mukana töissä mut väittäisin et se laskeutuminen on ollu just tuossa 36 vk:n jälkeen viikolla 37 tai jotain.

Lidia10 ymmärrän täysin sun huolen vauvan voinnista mut jos tosiaan liikkuu normaalisti, ei sulla syytä huoleen ole. Aika jännä että vielä ensi viikolle antoivat ajan mutta hyvähän se on tietää, minkäkokoinen sieltä on tulossa jos sinne asti pääset. :) Mut eihän Hugokaan ole iso ollut syntyessään, sä saatat tehdä vaan pieniä vauvoja niinkuin minäkin. :)

Mun sf-mitta oli 32+1 26cm että suurinpiirtein samoissa sun lukeman kanssa. Ens viikolla on neuvola, sillon viikkoja 35+1, katotaan sit mitä näyttää. Mut vauva on tosiaan noin kaks viikkoo lasketusta ajasta pienempi kooltaan. Se selittää siis mun pienen sf-mitan. Aleksista samalla viikolla oli 28cm joten on ollut isompi selvästi vauvakin sillon. Mut ei Aleksikaan ollu ku 3360g 40+5 viikolla.

Liikkuu kyllä pikkuinen ja potkii terhakasti kylkiluiden väliin :) Aina sitä vaan törmää noihin pelottelujuttuihin, vaikka itse ajattelin niin kuin Eemikin, että on laskeutunu vaan ja siksi ei ole noussut tuo sf-mittakaan. Hugo laskeutu vasta ihan viimeisinä päivinä ja silloin mulla kasvoi koko ajan tasaisesti tuo mitta. Tämä oli jo marraskuun puolivälissä "tosi alhaalla" ultraavan lääkärin mukaan. 

En kyllä ihan satasella luota noihin painoarvioihin, kun viimeksi mun huonekaverin vauva oli ultrattu vähän ennen synnytystä ja sanottu, ettei millään ole yli 3kg... vauva painoi syntyessään 3,9kg :) Mutta katsotaan mennäänkö edes tuonne perjantaille asti :) 

Musta tuo painoarvio on siitä hyvä että ainakin pienikokoinen vauva on "helpompi" ennustaa. Tai siis että varmaan isoja vauvoja on vaikeampi tietty mitata ja siks ne varmaan heittelee niin paljon mut jos on tulossa paljon paljon normaalia pienempi niin se kai on helpompi arvioida.
Mullekin lääkäri sanoi nyt viime ultrassa et vauva on laskeutunut, en kyllä tiiä onko se koskaan noussutkaan hirmu ylös, ei ainakaan oo tuntunu siltä. Pää on aivan synnytyskanavassa, liikkuu kuitenkin vielä.

Lidia: Sattuipa ikävästi, että tuo aika osuu just tapaamisen kanssa päällekäin. Mutta tärkeämpäähän se vauvan voinnin seuraaminen on :)

On kyllä aika pikkuisia sf-mittoja teillä, kun mulla oli jo 2 viikkoa sitten 21.. Taitaa olla jumbovauva tulossa tänne osoitteeseen.

Pitää laittaa uusi masukuva, kun vihdoin sain kuvattua. Huomattavasti laiskemmin tulee tällä kertaa kuvattua. Tässä siis 25+2.

Hei muistatteko vielä alkuraskauden juttuja kukaan?

Onko muilla vihlonut alavatsaa välillä? Tuolta "munasarjojen kohdalta"? Ja juimii muutenkin alamahaa välillä. Kohdun kasvujuttujako? En muista enää..

Etova olo, väsy ja HIRMUINEN himo suolaiseen ja rasvaiseen? En muista tätä viimeksi.. Hmm.. poikako nyt? Voi kun kaikki menis kaikilla hyvin. *peukuttaa*

Tuoreessa muistissa ;) Mulla vihloi just noilla rv 6-8 munasarjojen kohdalta, välillä hyvinkin ilkeästi. Ekassa raskaudessa himoitsin kaikkea terveellistä ym. tuloksena poika, nyt himottaa kaikki epäterveellinen, tuleeko nyt sitten tyttö? :D Mulla on kyllä vahva poikaolo.. Kummankin alkuraskauden olen ollu TOSI vähäoireinen,  ihan muutaman kerran tullu vähä ällöolo, mutta menny nopeasti ohi. Väsymys ja nälkä olleet tässä raskaudessa niitä suurimpia oireita, nekin loppu jo ennen rv 10. Nyt en välillä ees muista olevani raskaana, saati että muistan millä raskausviikolla olen, joutuu joskus ihan miettimään 

Oi kun Madiella on suloinen masu!

Mirde, kuulostaa ihan normaalilta, kuten Pitukin sanoi

Takaisin