Uudestaan raskaana

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Hemppa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ai onko selällään makaaminen vaarallista, jos istukka on takaseinämässä? En oo tullut ajatelleeksi tuollaista.

Harmi Hemppa ettei sun kohdunsuuta tutkittu. Toivotaan siis, että kaikki on normaalisti siellä ja mikseikäs olisi, jos ei kipeitä supistuksia ole tullut :)

Mullakin oli taas neuvola eilen ja kohdunsuulla kaikki ok. En edelleenkään ole innoissani tuosta mieslääkäristä, kun on mun mielestä jotenkin epämiellyttävä persoona, mutta eiköhän hänkin työnsä osaa.

Hb oli tippunut viikon aikana lisää vaikka aloitin raudan syönnin. Nyt pitää tuplata annos (2x 100mg) eli ei varmaan ainakaan helpota tätä ummetusta. Verenpaineet huiteli ihan katossa, koska huonokuntoisena kävelin ensin reilun kilometrin viemään Niklaksen hoitoon ja pyöräilin sieltä huonolla pyörällä 3km neuvolaan.

Nyt ei sitten muuta kun odotellaan fysioterapiaa, joka on 2 viikon päästä.

Kyllä selällään makaamista suositellaan välttämään loppuraskaudessa, oli istukka sitten vaikka etuseinämässä. Olen kuullu tällasen tarinan että äidin selkärangan vieressä kulkee isoja tärkeitä verisuonia ja jos vauva painaa niitä, voi äidille tulla huono olo tms.. Ja siis tuokin jos se makaa napanuoran päällä, vauvan sydänäänet hidastuu. Mutta puoli-istuva asento on jo sallittu.
Sun ei nyt vielä ihan tarvii välttää selällään olemista kun ei vauva vielä niin paljoa paina että saisi vahinkoa aikaan. :D

Ei sillä että olisin nauttinut sisätutkimuksesta, inhoan sitä sorkkimista niin ei sen puolesta ainakaan jääny harmittamaan ku ei tutkittu :D Ja täytyy vaan toivoo että kaikki on hyvin.

Mäkin muuten oon syöny rv 12 asti rautaa 2 x 100mg eikä mun hb oo kun 115. Välillä oon vaihtanu merkkiä jne mut mikään  ei nosta sitä. Ja terkka sanoikin että ei varmaan nousekkaan koko raskauden aikana enää tuosta ylemmäks. Sit ku synnytän niin sen jälkeen se nousee.

Ja ummetuksesta: mä kans kärsin siitä mut mulla auttaa siihen etten syö muuta leipää kun ruisleipää. Heti jos oon syöny vaikka yhtenä päivänä vaaleeta leipää, huomaa sen kyllä vessassa käydessä. :D En oo onneks vielä tarvinnu mitään pehmikkeitä.

Madie, verenpaineet kyl saaattaa nousta hyvinkin herkästi ja uskon tollasen "rääkin" jälkeen et ovat pilvissä.

Hiphei!! Vihdoin mä saan kirjoittaa tähän ketjuun!! Ihanaa ihanaa ja nyt NIIN toivon, että kaikki menis yhtä hyvin kuin Huldaa odottaessa. :)

Voi Mirde!!!! Vähä mahtavaa. Onnittelut! Voi kun sitä joskus kerkeis siellä teilläkin käymään.

Siellä selän puolella kulkee kaksi isoa verisuonta eli vatsa-aortta mikä siis vie verta alaraajoihin ja sille se vastine eli laskimo, joka tuo verta takaisin päin jaloista sydämeen. Ja mun tietääkseni kyse on juuri tuosta vatsan isosta laskimosta, joka tuo verta takaisin sydämeen päin. Voipi ite kuvitella et jos vauva jo painollaan voi painaa kasaan isoa suonta, joka tuo verta sydämelle nii huono olo tulee aikas nopiaa jos sitä verta ei tulekkaan. Tai veren virtaus hidastuu selvästi. Mutta siis kaikkihan on tapauskohtaisia. Jos olo on ihan hyvä niin miksi ei voisi maata selällään. Mä en voi. Mulle tulee huono olo välillä puoli-istuvassakin asennossa.

Hemppa: niin no en sit tiiä mikä masu on kenenkin mielestä iso tai mikä on pieni? Ehän mä olekkaan ku vasta viikolla 28, et ei sen pitäskään olla viel jättiläinen. Olen vaan kertonu mitä kommentteja olen siitä saanu. Ja itestä se aina tuntuu isolta. Mut ehän mäkään näe kuin peilikuvani ja tunnen sen mitä kropassani kannan. Toivon vain et kasvu tasottuu tässä loppua kohden niinku viimeksikin teki eikä musta tule jättiläistä.

Onnea Mirdelle!

Eemi, juu näistä masuista kyl tosiaan kuulee vaikka minkä sortin kommenttia. Ja ihan sama minkälainen se masu on, sisusta se ihan tärkeintä tässä muodossa ja koossa on. :)

Huvittavaa oli just viime viikolla kun neuvolantäti söpösteli ja ihasteli miten pieni, siro maha mulla on. No seuraavana päivänä yks meidän tuttu oli mieheltä kysyny että joko te kohta saatte sen toisen kun mulla on niiiiiin iso maha jo ;D En tiiä onko se erehtyny henkilöstä vai mitä mut ei mun mahasta saa kyl isoo tekemälläkään. JA mullahan on taaksepäin kallistunut kohtu joten varmaan sekin syynä ettei isoo mahaa tulekkaan. Ja tyttö on todella siro, alakäyrillä mennään joten senkään puolesta ei iso voi olla. :)

Mirde: Onnittelut :)

Luin just pelottelua influenssasta. Oletteko uudelleen raskautuneet ja muutkin ottaneet itsellenne tai lapsellenne influenssarokotetta? En ole muistanut edes ajatella koko asiaa! Ei olis tietty influenssan kourissa kiva synnyttää ja en tiedä onko se jotenkin erityisen raju/vaarallinen vauvalle raskausaikana tai jotain. Muuten olen sairastanut (ilmeisesti) sikainfluenssan silloin kun sitä riehui ja joskus lapsena ja teininä influenssan. Ei kivoja tauteja ollenkaan, mutta vähän on epäilyt tuota rokotetta kohtaan ;) 

Isot onnittelut Mirdelle! Toivottavasti kaikki menee hyvin loppuun asti :)

Mulla ei ainakaan vielä ole ongelmia selällä olemisen kanssa eli ehkä mun ei tarvitse sitä vielä välttää. Ajattelin vaan, että jos vauva on siellä ahdingossa ja mä en tunne yhtään mitään. Viimeksi mulla ei tainnut olla ongelmaa selällä olon kanssa koko aikana. Jos tällä kertaa kuitenkin alkaisin loppuraskaudessa välttämään sitä, kun istukka on siellä takana.

Lidia: mä en ainakaan Niklakselle ota sitä rokotetta enkä varmaan itsellenikään. Eihän se kiva tauti ole, mutta ei vaan tee mieli ottaa ylimääräisiä rokotteita. Itelle voin siinä tapauksessa ottaa, että neuvolassa aletaan tyrkyttämällä tyrkyttämään. Mutta en ole moneen vuoteen onneksi tuota tautia sairastanut :)

Tässä on varmaan nyt pari kuukautta aikaa kun oon tänne ehtiny kirjoittaa... Ja ihan oikeesti mäkin voin tänne nyt kirjotella mahan kasvattamisesta eikä tartte vaan lukee muiden tekstejä!!!!!!LA olis heinäkuun lopulla, 25.7...? Eilen plussasin eli ihan alussa ollaan. Ja nyt jo kiristää housut!!! Lievää turvotusta kenties? Nyt taas täytyy lopettaa, yritän joku hetki kirjotella enempi. Olette kyllä mielessä usein!

Onnea Mirde ja Dessa, jopa nyt alko buumi ;)

Pitäisikö ihan nyt selvyyden vuoksi kerätä tähän pieni listaus, että kuka jakaantuu ja koska? Onko Eemi vai Hemppa seuraava?

Dessalle valtavat onnittelut!

Miu82, kyl se lidia seuraava on, sit mä tai Eemi. Mä muuten aiemmin tein listan meistä odottajista, tais tulla huhtikuulle saakka sillon meitä. :) Mut nyt vois tietty päivittää. Mä voisin vaikka muokata tän ketjun tota ekaa viestiä ja laittaa siihen kaikki ketkä on uudestaan raskaana tai jo peräti jakautunu. Kun ainaki wimppu, ginessa ja myrsky on jakautunu. Passaako? Vai haluutko sä tehä listan?

Jee, päivitä vaan Hemppa tohon ekaan, niin on helppo nähdä!

Äkkiseltään

Lidia jo joulukuussako?

Hemppa 11.1

eemi 11.2

Madie 14.3

paukke 20.4
bobo x.4

mamamilano x.5?

miu 9.6
pitu86 15.6
tweety 26.6

Mirde 19.7
Dessa 25.7

..ja sitten kaikki ne kenet mä unohdin...

Tee sä Hemppa kun oot paremmin asioista selvillä kuin mä :D Ois kiva kaivaa sinne myös elokuun LA:t, niin näkis vähän, että kuinka käsi kädessä meni yli/ali + mikä ikäero tuli pikkusille :)
Mä vaan siis oon utelias ja innostunut tilastoista ;)

Takaisin