Uudestaan raskaana

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Hemppa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Aamu, huuto.netistä katsoessa suunnilleen 350 € ja siitä ylöspäin. En katsonut sen enempää, mitä vuosimalleja tai minkä kuntoisia olivat, nopsasti kävin vaan katsomassa hinnan. Kalliitahan nuo ovat, monet muut sisarusrattaat taitaa saada edullisemmin. Esim. täältä saa phil&tedsiä vastaavat Britaxit ihan uutena 400 eurolla (ilman sisarusistuinta).

Meidän leikkikentällä on käynyt pari äitiä tuollaisten P&T-vaunujen kanssa. Toinen on kehunut maasta taivaaseen, toinen taas ei hehkuttanut ihan niin paljoa (sanoi mm. että olivat hankalat saada kasaan). Olisi varmaan pitänyt vielä kysyä, että tykkääkö vanhempi lapsista istua siellä takana lähes maan tasalla, jos kumpikin istuin on istuma-asennossa.. Suositushan on, että painavampi lapsi istuu takana, koska silloin rattaita on kevyempi työntää.

Mä nyt oon semmonen Hannu Hanhi käytettyjen tavaroiden suhteen ;) Ostin omani fb-kirpparilta 200e Limenvihreänä sisaristuimella. Sen jälkeen löysin Norjalaisen kaverin kautta uuden sisaristuimen 25e ( uutena 100e) ja ebaysta briteistä tilasin uuden tavarakorin 39e ( uutena 80e + ). Ja siis vanhoissa ei ollut mitään muuta vikaa, vähän vain tahraiset. Sain myös koko etupyörän akseleineen kaupan päälle mukaan vaunut ostaessani. Seuraavaksi haen Biltemasta uudet renkaat + kumit 9e / kpl, eli 30e koko rattaat.

Suosittelen maksamaan niistä käytettynä kunnon mukaan 300-400e. Saksasta ja Briteistä voi saada halvalla, mutta tää mun 200e löytö Suomesta kotipihan nurkalta oli jotain ihan käsittämätöntä onnea!! ;) Ja puhun nyt sitten vaan Sporteista - Vibet on ainakin kalliimmat.

Alan kuulostaa ihan P&T puhemieheltä ;)

Ja kuten muistelinkin, edessä 20kg , takana 15kg, eli edessä aina painavempi penska!

Mä oon nyt sit tänään vähä tutustunu noihin vaunuihin ja oon päätyny ostamaan käytettynä Emmaljunga Twin City Cerox 360... Huuto.netistä kattelin ja näitä sais 200e ylöspäin kun halutaan kuitenkin ihan tukevat maastoon sopivat vaunut. :)

Nyt mua kummastuttaa vielä enemmän tuo Hempan tilanne, ettei oo vieläkään alakertaa tutkittu. Kävin tänään neuvolassa Kela-paperit hakemassa ja selitin siinä mun älyttömistä liitos- ja selkäkivuista ja sain lähetteen fysioterapiaan. Täti kysy sitten, että onko supistellut ja sanoin, että pari viikkoa on tullut sellaisia vähän napakampia silloin kun on joutunut vähän enemmän nostella poikaa ja ollaan esim. ulkoiltu vähän kauemmin. Ja heti laitto ajan neuvolalääkärille ens viikolle. En kyllä usko, että mitään alakerrassa on tapahtunut, mutta kivahan se on tarkastaa.
Eli toivottavasti säkin pääset pian tutkituttamaan tilanteen :) Tuo mun neuvolatäti on kyllä todella hyvä, koska se ottaa aina kaikki tosissaan eikä vähättele mitään. Olis tarjonnut mulle jo lastenhoitoapuakin, mutta sanoin ettei mun tilanne nyt vielä niin paha ole.

Muuten täällä siis kaikki ok, jos ei noita kipuja lasketa. Eilen en meinannut illalla päästä enää kävelemään, kun ulkoiltiin Niklaksen kanssa pari tuntia. Ihana loppuraskaus edessä :D No jos se fysioterapia auttais.

Ihana helpotus varmasti Hemppa se ultra löydös. Mut kyllä mäkin vähän ihmettelen et sulla ei oo alakertaa kattottu kertaakaan ja olet jo nii pitkällä. Ku eihän siellä ultrassa sitä katota. Ku jos kattoisivat nii mun tietääkseni ne kattois alakautta ku vatsan peitteiden päältä ei oikein saa näkyvyyttä kohdun suulle sen takia ku se on yleensä siellä vähä takana ja vauvan pää on edessä. En siis ole ihan varma asiasta mut niin luulen.

Ei oo sieltä vakuutusyhtiöstä kuulunu mitään. Se ainaki virkailija lupas ottaa yhteyttä heti jos siinäolis jotain ongelmaa. Huomennahan on vika päivä mulle sitä vakuutusta hakea, et luulis sen jo ottaneen yhteyttä jos sen kanssa olis ollu jtoain ongelmaa.

Alannuki täs vime aikoina tuleen jo kommenttia masun koosta. Joku luullu et olisin jo ihan loppuvaihees ja jonkun tutumman mieestä masu kasvaa ihan hirveen nopeeta tai " kylläpä se on jo suuri". Mut onneks kuitenki sit sellastaki en ku toi sun masus on niin nätin mallinen. Et kaikkie ei oo ihan kauhissaan. En oikeen aina tiiä mitä ajattelisin kommenteista. Riippuu aina siitä kuka sanoo ja miten sen sanoo. Jotkut ärsyttää jotkut huvittaa ja joillekkin kommenteille on vaan silleen et jaha, niinkö? ok.

Toivottavasti Madie sulla vielä kivut helpottais. Mulla ainakin tuntuu et ne vaihtelee aikas paljon. Joku päivä on tosi huono ja joku päivä sit taas ihan hyvä eikä tunnu liitoksissa mitään.  Toivottan siis, et sullakin menis samaan, et välillä olis paree.

No arvatkaapa oonko ite ihmetelly tätä touhua ettei kertaakaan ole tutkittu vaikka näin pitkällä ollaan ja toinen raskaus!
Ja olen kyl sanonu neuvolantädille et harkkasuppareita tulee ja menee, kysyi vaan et eihän oo säännöllisiä, sanoin tietty ettei oo mut eipä se kummemmin sitä ihmetelly..
No, ens torstaina on neuvola, sillon levitän haarat vaikkei se täti varmaan edes ihmettele ettei oo tutkittu. Ja täytyy toivoa että se "osaa" tutkia paikat. Kyllä kait se kuuluu niillekin.

Madie, toivotaan et kivut on ohimeneviä, tai että välillä edes helpottaa niinku Eemi sanoikin.

Inhottavia noi kivut varmasti, Madie! Toivottavasti fysioterapia auttais. Tosin itselläkin oli ehkä enemmänkin Hugoa odottaessa välillä noita liitoskipuja, lähinnä lenkillä ollessa. Joskus pystyi kävelemään ihan reippaasti hyvän matkaa, joskus taas meni ihan köpöttelyksi koko homma. 

Nyt kyllä välillä mietityttää, että kuinka sitä oikeasti pärjää esim. öisin näiden kahden vauvan kanssa! Hugolla on nyt nuha ja yskä ja taas kahdelta alkoi yskimään ja niin sitten istuttiin kiikkutuolissa melkein kolmeen. Yskiminen loppui ja Hugo nukahti omaan sänkyyn, mutta jostain syystä heräsi kohta ihan niin kuin olis aamu! Taas riehui aikansa meidän välissä ja sitten laitoin omaan sänkyyn nukkumaan. Jotenkin tuntuu, että rytmi ihan hakusessa pojalla välillä, kun kahden aikaan on valvottu nyt useampana yönä. Kuuden aikaan tullut yskäkohtaus meni onneksi kunnolla heräämättä. Ja sit nukuttiin taas yhdeksään. Eli periaatteessa Hugo nukkuu kellon ympäri, mutta valvoo yöllä yli tunnin... 

Niin, siis lähinnä mietin, että jos pojalla sattuu äitin sylin tarve yöllä kun pitäis imettääkin samaan aikaan niin kyllä meillä varmaan huudetaan! Tosin onneksi ehkä kyse on nyt enemmänkin tästä flunssasta kuin pysyvästä tilanteesta. Miehen pitäis pystyä töissäkin käymään raksan lisäksi niin ei viittis sitä kauheasti valvottaa... 

Itse mietin kyllä Lidia paljonkin samoja asioita kuin sinä. Juuri tuota että haluan että mies saa tarpeeksi unta ja mahdollisimman vähän joutuu arkena heräilemään öisin. Meillä nyt onneksi nuo yöt on parantuneet eikä yöllä enää herätä (poikkeuksia tietty on, esim. hampaat) ja toivottavasti teilläkin tuo liittyy nyt tuohon yskään.
Ja jostain luin että uuden ihmisen asettuminen taloon voi sekoittaa taaperon unia muutenkin, eli vaikka lapsi nukkuisikin yönsä putkeen heräämättä, voi uusi vauva sekoittaa unet ja lapsi voi heräillä yöllä ihan vaan sen takia kun niin iso uusi asia tullut eteen. Mut toikin on tietty väliaikaista ja mä aion ainakin miehelle sanoo että eka kuukausi voi olla aika "karmeeta" pahimmassa tapauksessa jolloin kyl tarviin yöllä apua mut luulen että sen jälkeen rauhottuu monessakin mielessä. Ja meillä mies on ainakin jäämässä isyyslomalle ainakin pariksi viikoksi vauvan syntymän jälkeen joten alku on ainaki turvattu. :)

Mites muuten muilla? Pitääkö miehet isyyslomaa heti vauvan synnyttyä vai miten? Sehän olis ihanne mut eihän kaikki siihen pysty.

Olis kyllä tarkoitus, että mies jäisi heti isyyslomalle ja jääkin, toivottavasti kolmeksi viikoksi. Tosin ei ehkä ihan malta vain kotona olla vaan menee varmaan välillä raksalle :) Mutta tilanteen mukaan. Eihän sitä tiedä et jos vaikka joutuis sektioon tai jotain niin silloinhan miehen olis pakko olla alkuun kotona, jos ei itse pysty nostelemaan Hugoa. 

Hemppa, meillä neuvolatäti sanoi, että vaan lääkäri voi katsoa kohdunsuun tilanteen. Mutta toivottavasti teillä on eri juttu tai saat muuten pian ajan lääkärille :)

Lidia, ei tosiaan kiva tilanne teillä noiden öiden suhteen. Ja toisen lapsen syntymään on vielä niin pieni aika niin yöt ei välttämättä ehdi parantua. Toivottavasti asiat järjestyy kuitenkin :)

Meillä on se hyvä puoli, että mies on opiskelija niin saa tehtyä itselleen millaisen lukujärjestyksen vaan eikä tarvitse siis herätä kovin aikaisin. Olenkin pyytänyt, että jos maaliskuussa ottaisi mahdollisimman vähän aamutunteja. Niklas kitisee aika paljon öisin vieläkin, mutta mun pahoinvoinnin aikana tottui siihen, että isi hoitaa yöllä ja usein huutaakin sängystä isiä. Eli mä pystyn nukkua vauvan kanssa meidän makuuhuoneessa ja mies saa nukkua sitten pahimpina öinä (jos siis vauva huutaa) Niklaksen huoneessa niin kaikkien yöt on varmaan edes siedettäviä.

Meillä ei vaan mies pysty isyyslomalle jäämään, mutta eikös se opsikelijana ole oikeastaan ihan sama, jos kouluun ei kuitenkaan ole pakko kaikille tunneille mennä. Eli jos on huono päivä ja tarvitsen apua lasten kanssa niin mies luultavasti pystyy jättämään luennot väliin ja jää auttamaan.

Onneks meillä mies jää isyyslomalle jo heti tai ainakin parin päivän sisällä synnytyksestä. Ja varmasti pitää sen 3vk. Eikä tällä kertaa sillä aikaa rakenneta!!! :D

Se niin riippuu neuvolantätistä tuo et kattovatko kohdunkaulan tilannetta. Mulla Sinaa odottaessa silloin viikolla 38+3 neuvolan täti, joka oli pitkän linjan kätilö ja osasi tehdä sisätutkimuksen katsoi kohdun kaulan tilanteen ihan vaan sillä tarkotuksella et josko se synnytys siitä lähtis käynnistymään. Ärsytyksestä. Ja senkin takia ku oli ollu aiemmin niitä supisteluja ja lääkärin aika aikaistettiin niiden takia. Katsottiin et tilanne ei ole edennyt niin pitkälle et ties et ei ole ihan hirvee kiire siinä vaihees ku supistuksen todenteolla alkaa. Ja siitähän se synnytys sit käynnistyikin. Tosin seuraavana päivänä mut jäi supistelemaan noin 1 tunnin välein koko loppupäiväksi sen jälkeen.

Mut tässä olis "The Ballo" RV 27 tasan.Olis tietty voinu ottaa ja pestä tuon peilin ennenkö kuvaa ;) Otin kuvan meidän "miesten vessassa", jota en siis ite juurikaan käytä ja sen siivouskin on siis miesten vastuulla.

Niin ihana tuo Eemin maha! :)

Mulla on nyt alkanut muodostua ihan samanlainen maha kun viimeksi eli eiköhän sieltä se poika sitten putkahda. Kasvu on vaan kymmenisen viikkoa edellä ;) vaikka aika pieni se on silti.

Eemi, ihana masu. :) Mulla onneksi on aika siro ja pieni, tai no kyl se tiellä on mut vois kuvitella et isompi ois :D Hyvä näin.

Madie, mä muistelin et ainakin Aleksin raskaudessa neuvolantäti mainitsi loppuvaiheessa et "seuraavalla kerralla voidaan kattoo mikä tilanne siellä on" niin käsitin kyl tuosta että hänkin osaa ainakin suuntaa antaa tilanteesta :D Mut jos ei tosiaan osaa, vaadin lääkärinkäyntiä kyllä. Mut ei varmaan joka paikassa terveydenhoitajat tee sisätutkimuksia, meillä niin pieni neuvola eikä lääkäri ole läheskään aina paikalla joten voi olla vähän pakko neuvolantädinkin osata homma.

Eemillä kaunis vatsa!!!

Moikat multakin pitkästä aikaa!Tuntuu nykyään ettei ole aikaa nettailla ja en kyllä pahemmin kaipaakkaan jostain kumman syystä.

Täällä mennään raskausviikolla 16 ja masu pyöristyy.Näkyy ihan selkeästi vauvavatsa mutta kukaan ei ole uskaltautunut kysymään,onko vauva tulossa;)

Hieman ihmeissäni olen vauvan liikkeiden suhteen,kun niitä en juurikaan tunne kuin satunnaisesti.Ei sikseen että näillä viikoilla kamalasti välttis tuntiskaan,mutta kun nojaudun edellisiin kokemuksiin ja olen ollut todella herkkä aistimaan pieniäkin liikkeitä vatsalla jo aikaisilta viikoilta.
Tästä raskaudesta ekat tuntemukset alkoi jo 12+ viikolla mutta sitten katosivat pitkäksi aikaa.Nyt välillä tuntuu jotain,mistä en ole varma...
Joten se hiukan pohdituttaa,onhan kaikki hyvin!

Muuten voin hyvin(jos ei flunssaa lasketa)olo on kuin ei raskaana oliskaan:)
Rakenne ultraa odottelen,se runsaan kk päästä.

Mitenkäs Ginessalla sujuu pienen prinsessan kanssa??

Eemillä tosiaan ihana masu <3

MamaMilano, nuin pitkällä sinäkin...

Täällä ihan jees,pikkuneiti on ihana ja Unnanenkin mutta vähänkös riiviö,pelkään että sattuu kun pomppii kaikissa paikoissa ja vääntelee kaikkea kun imetän.
Joudun karjumaan välillä ja siitä tulee tooosi huono fiilis :(
Voi itku :(

Miten sä olet pärjännyt pienten kanssa MammaMilano?

Waawwa kasvaa ja syö hyvin,huomenna on neuvola ... saas nähdä mitkä on neidin mitat...
Ei ole vielä mitään ihme rytmiä,tosin puolilta öin sammahtaa kunnolla ja herää vasta kolmen-neljän kieppeillä ja syö ja sitten heräilee seuraavaksi n.3tunnin päästä.
Päivällä nukkuu hyvin ja valvoo joskus jopa tunnin -kaksi ja taaaaas nukkuu hyvin :)
Iltaisin tanktank tankaaataaaan KOKO ajan :)

Nimiäiset meillä on 20.11 eli tulevana sunnuntaina.

Asuntoja ollaan katseltu,saas nähdä saadaanko lainaa ja saadaanko se yksi ihana kämppä mitä käytiin kattomassa :)
Tosin eilen meni hermot(isänpäivän aamuna huonosti nukutun yön jälkeen)
miies tokaisi kun hörpin kahvini nopeasti ja vauva itki hänen mukaansa(natisi vain)

:jollet ala syöttää tätä ,otan pullon ja korviketta-syötän itse.
Suutuin niin että huusin sille että haluutsä olla yksinhuoltaja vai? Ja kyllä mä vauvani itkun ja natinat tunnen -sillä ei ole vielä mikään hätä!Mur.Hyvin alkoi siis se päivä :)

Noh,välillä näinkin.Ei paree mua suututtaa-tyhmä mies :)
Vaikka ihana onkin <3

Mitään en vaihtaisi pois tästä elämästä vaikka raskasta onkin :)

Ihanaa odotusta odottaville <3 Pus !

Ginessa,kuulostaa niin tutulta toi riiviöinti!
Meillä kanssa pienet tehneet kaikki"pahat"kun oon vauvaa imettänyt.Oon sitten yrittänyt ottaa isommat kainaloon tai viereen ja lukenut,kun vauvaa imettänyt.Onhan se välillä raskasta kun ei saa vauvaan vain keskittyä,mutta aikansa kutakin...
Mut muuten aina sujunut kivasti,eikä mustasukkasuus ole koskaan kohdistunut vauvaan,jos,niin äitiin...

Kiva kuulla, että ginessalla menee siellä ihan hyvin :) Mitä Unna tykkää siskostaan? Halaileeko paljon vai käyttääkö ennemmin kovempia otteita?

Mua jo vähän jännittää miten Niklas reagoi vauvaan. On kyllä todella kova paijaamaan nalleja ja koiria niin luultavasti tykkää myös vauvasta :) Eikä ainakaan vielä kiusaa muita lapsia, mutta ehtiihän tuon vielä tässä muutamassa kuukaudessa oppia hyvinkin! Niklas on muutenkin vähän sellainen "neiti" eikä niinkään rämäpää, joten osaan kuvitella pojan olevan ylpeä ja rakastava isoveli. Nuo imetys"tuokiot" voi kyllä ainakin aluksi olla haastavia...

Ajatella miten aika rientää, kun MamaMilanollakin rvt jo 16, kun vastahan plussasit ;)

MamaMilano: olet kyllä aikaisin tuntenut liikkeet :) Eiköhän siellä kaikki hyvin :) Tiedätkö missä kohtaa istukka on? Mietin vain, että jos sen paikka voisi vaikuttaa noihin et oot välillä tuntenut ja välillä et niitä liikkeitä.... en tiedä :) Tunsin tässä raskaudessa liikkeet vasta viikolla 19 ja Hugoa odottaessa viikolla 15, Hugoa odottaessa oli istukka takana ja nyt edessä. Hienoa, että voit hyvin :) 

Varmasti on just imetystuokiot vaikeita meidän pikkuiselle vauvelille... pitää yrittää ottaa kainaloon toinen samalla tai koittaa lukea vaikka tai jotain. Hugo ei ole toisia lapsia käsitellyt kovasti (joskus leluja kyllä vie käsistä ja huitoo leluilla liian innokkaasti toisten lähellä), mutta osaa kyllä ilmaista mielipiteensä. Eilen en antanut isäni luona Hugon avata kaappia niin nopeasti pojalta lähti tutti suusta ja yritti ensin purra minua ja kun ei siinä onnnistunut niin alkoi sylkeä ja pärisytellä :D Joskus niin ärsyttää toi pureminen ja joskus taas on vaikea pitää pokkaa kun toinen on niin vihainen ;) 

Kävin tänään ultrassa ja vauva on onneksi siellä niin kuin pitääkin :) Ja muutenkin näytti istukka ym. olevan kunnossa ja lapsivettä normaali määrä :) Ihania noi ultrat :D 

Joo, mieltä ylentäviä nämä hyvä äiti - fiilikset.. Tai siis ennen lapsia sitä ajatteli miten kärsivällinen sitä olis ja kauhisteli miten jotkut voi tiuskia tai huutaa lapsilleen...no, en enää kauhistele kun oon ite yhtä onnistunut. Joskus tulee tiuskittua jos Hugo koko ajan tekee samaa kiellettyä ja muutaman kerran tullut huudettua "ei"aika napakasti jos poika on tekemässä jotain vaarallista. No, kai sitä tulee huudettua silloin enemmän säikähdyksestä kuin ärtymyksestä, mutta silti harmittaa jälkikäteen. Mies on onneksi tuommoinen lehmänhermoinen, ettei ikään hermostu pojan kolttosiin (ei niitä kyllä kovin paljon näekään...)

Ihanaa kun ginessa kävit kertoo kuulumiset. :) Ja välillä saa kyllä miehellekin hermostua, ne ajattelee niin yksinkertaisesti välillä että ei tiedä itkeäkö vai nauraako! :D Mut nyt ei kerkee enempää, poika on tuhotöissä!

Neuvolassa käyty:

Rv 32+1 (27+1):

Painonmuutos +260/vk (+350/vk)
Turvotus - (-)
RR 110/68 (100/64)
Pissa puhdas (puhdas)
Hb 115 (114)
Sf-mitta 26 (23)
lapsivedenmäärä normaali (normaali)
Rt (rt)
sydämensyke 140-150 (130)
liikkeet ++ (+)

Kohdunsuuta ei tutkittu, eikä tarvitse jos ei ole kivuliaita supistuksia. Ja kun edellinen raskaus meni hyvin, ei siis ennenaikaista kohdunsuun pehmeämistä tai aukeamista, ei tarvitse sitä välttämättä tutkiakkaan. Eli näillä mennään. Luotetaan vaan siihen ettei siellä ole tapahtunut mitään.
Vauvan sydänääniä kuunnellessa makasin ihan makuuasennossa, sykkeet olivat aika matalat, sit terkka nosti mun päätyä niin että olin istuvassa asennossa, sykkeet nousi ihan normaaliin. Ja mulla kun istukka on takaseinämässä niin vauva makasi itse napanuoran päällä ja siksi olivat aluksi matalat. Heti nousi sykkeet kun nousin istuma-asentoon. Oon kyllä itekkin tietosesti vältellyt selällään makaamista.

Mut siis kaikki hyvin. Alakäyrällä mennään sf-mitan puolesta mut niinhän se vauvakin on pienempi viikkoihin nähden.

Takaisin