Ultra- ja neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Femi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla on ensi viikolla lääkärikäynti, jossa ilmeisesti selvitellään vauvan asentoa ja tehdään synnytystapa-arvio. Ultrissa en ole ollut sitten rakenneultran, jonka takia varsinkin ajan yksityiselle viikolle 36 (nyt vko 34). Haluan vielä varmistuksen missä asennossa ja kuinka iso lapsi on. Jotenkin on yllättänyt noi vähäiset tarkistusajat tässä loppuvaiheessa.. Edellinen terkka-aika oli ennen joulua ja seuraava on tosiaan vasta helmikuun alussa! Ehkä kun on olo ollut hyvä enkä oo valittanut mistään niin on karsittu aikoja..?

Tää pitäis melkeen kirjottaa eri kategoriaan mutta mulla on niin vitun kusipää ärsyttävä paska neuola lääkäri kun olla ja voi! aina saarnaa tosta röökin poltosta vaikka oonki vähentäny tosi tosi paljon ja oon ihan tyyttväinen omaan suoritukseen kakesta huolimatta vaikka oli se äitin kuolema ja kaikkee... ja jotenki kun se teki sit sen sisätutkimusen nii kauheen kovakätinen ja ilkee suustaan ja eti jos joku ei mee käyrien mukaan nii vika on mussa ja mun tupakan poltossa.. arvatkaa vaan tekeekö mieli poltaa sitä röökii kaks kertaa enemmän tollasen saarnaamisen jälkeen!

Mut joo kaikki oli ihan hyvin (35+1) reilu kilo/viikko tullu lisää painoa kun nyt on ollu vähän enemmän turvotusta kun oon niin tosi huono juomaan vettä, paineet 121/78 vähän korkeemat kun viimeks (varmasti johtuen siinä kusipää naisesta kun ties minne taas joutuu) hemoglobiini 118 vähän parempi kun viimeks, sif mitta 30 sama kun viimeks neuolassa 2 viikoo sitten. (sekin kuulemma johtuu mun tupakan poltosta) Vauvan syke 155 ja vilkas vielä liikumaan.
Kohdunsuu kiinni mutta pehmeä ja pituutta enään 2cm..

Onneks on parin viikon päästä meijän ihana neuola taas joka on sentään vähän ymmärtäväisempi ja paljon mukavempi.. Jäi vaan niin paskan maku suuhun tosta neuola lääkäristä että se pilas mun ihan koko päivän..

Ultra takana. Viikkoja 37+4 ja vauvan painoarvio 3,6kg. Maanantaina 26.1. seuraava käynti, jolloin katsotaan onko konudnkaula yhtään lyhentynyt (tällä hetkellä pehmeähkö ja 1,5cm). Mikäli ei (mitä itsekin arvelen, koska muut raskaudet menneet reilusti yli), niin laitetaan kohdunkaulaa lyhentävää geeliä ja sitten jäänkin samoin tein sairaalaan, koska insuliini käytössä, niin eivät enää kotia päästä.

Mikäli taas kohdunkaulan ja suun tilanne sellainen, että kalvot voi puhkaista, niin viimeistään tiistaina 27.1. synnytys käynnistetään. Tohtoris-täti sanoi, jotta nykyään vauvoja ei päästetä yli nelikiloisiksi, mutta kun oot kerta vaikeuksitta punnertanut 4,5 kilosen, niin ei se sun kohdalla oo niin justiinsa. Sen verran kovakourainen neiti oli lääkärinä, että nyt tiputtelee ruskeaa vuotoa harvakseen ja on supstellut mukavasti koko päivän. Ihan outoa kun tietää, milloin vauva viimestään tulee maailmaan.

Ultra takana. Viikkoja 37+4 ja vauvan painoarvio 3,6kg. Maanantaina 26.1. seuraava käynti, jolloin katsotaan onko konudnkaula yhtään lyhentynyt (tällä hetkellä pehmeähkö ja 1,5cm). Mikäli ei (mitä itsekin arvelen, koska muut raskaudet menneet reilusti yli), niin laitetaan kohdunkaulaa lyhentävää geeliä ja sitten jäänkin samoin tein sairaalaan, koska insuliini käytössä, niin eivät enää kotia päästä.

Mikäli taas kohdunkaulan ja suun tilanne sellainen, että kalvot voi puhkaista, niin viimeistään tiistaina 27.1. synnytys käynnistetään. Tohtoris-täti sanoi, jotta nykyään vauvoja ei päästetä yli nelikiloisiksi, mutta kun oot kerta vaikeuksitta punnertanut 4,5 kilosen, niin ei se sun kohdalla oo niin justiinsa. Sen verran kovakourainen neiti oli lääkärinä, että nyt tiputtelee ruskeaa vuotoa harvakseen ja on supstellut mukavasti koko päivän. Ihan outoa kun tietää, milloin vauva viimestään tulee maailmaan.

Oho, toi mun viesti tuli kahdesti. Sori, netti jumissa tai tumpelo sitä käyttämässä. En kysynyt, miksei ainakaan mein sairaalassa päästetä yli nelikiloisiksi, mutta epäilen sillä olevan jotain tekemistä vauvan sokerien kanssa. Mitä isompi vauva, sitä huonommin sokerit pysyy tarpeeksi korkealla. Ja ehkä nelikiloinen on jo niin iso, että sen ulos punnertaminen ei oo ihan helppo juttu. Yritetään välttää turhia repeämiä ja hätäsektiota. Ehkä??

MinniV: onpas jo komean kokoinen muksu :) On kyllä jännä tietää ns.takaraja :) Voi mies siis suunnitella jo varpajaiset kuntoon :D

Ehkä mä saan tällä kertaa sen kassinkin pakattuna mukaan sairaalaan. Olis eka kerta... Vauvalla on tosiaan kokoa ja kuulemma keskivartalolihavuutta, kun on hurjan iso masun ympärys. Mutsiinsa tulee :happy: Ja mitä oma terkkari ja kätilö ovat vauvaa tunnustelleet, ovat sanoneet sitä siroksi (??). Jokaisella toki oma käsitys siroudesta. Tosin arviohan toi 3,6 kiloa on, mutta kuulemma nykyään on ultra-mittaukset tosi tarkkoja.

Nii kyl ne on tarkkoja jos saavat hyvät kuvakulmat. Perustuuhan sen kolmeen mittaan kuitenki. Meillä toinen on isopäinen (tai jokainen lääkäri joka on päätä ultrannut niin on sanonut et onpa tää iso) ja siitä kiitän kyllä lapsen isän geenejä. Innolla odotan kuinka kivaa sitä onkin sit punkea ulos :D

Ja Hienoo, MinniV :)

Tosta yli nelikiloisen synnyttämisestä: onhan se rankkaa sille muksullekin tulla läpi. Eikös ne nykyän epäile, että osa koliikista voi johtua ihan vaan siitä, että niillä vauvoilla särkee päätä, kun se on tungettu niin kapeesta reiästä läpi.

Awii :happy: Mä sain eilen kuulla ihania uutisia illalla.. Mun miehen isoveljen vaimo oli saani tytön eilen :Heartpink
Viikkoja 33+3 ja vauva tais olla 48cm ja 3300kg :Heartred 2 viikoo mun jälkeen sillä oli vasta laskettu aika mut halus ulos jo aikasemmin.. synytys meni hyvin ja lapsella kaikki hyvin myös.. tarkkailussa koti joutuu pari viikkoo olemaan..

Neuvolassa käyty. Pissi puhas, hemppa 114 (ekalla mittauksella 107) viimeks 122. Mikähän sitä ny laskee?? Painoo tullu "kilotolokulla". Paineet katossa! Joten täällä sitä labrassa ootellaan.. Onneks ei muita oireita ole. Sykkeet hyvät. Sf 31, sama ku kaks viikkoo sitte. Tänää 37+1. Blääh... Viikon päästä äippäpolille kontrolli ultraan, kahen viikon päästä neuvola..

Mulla oli tänään lääkäri äityispoliklinikalla. Vauva kasvaa hyvin keskikäyrällä, vaikka mun maha onkin pieni. Kaikki muutenkin kunnossa. Vielä ei ollut muutoksia tapahtunut kohdunsuulla, mutta sekin on normaalia ensisynnyttäjälle. Vauvan pää oli kuitenkin jo hyvin kiinnittynyt mallikkaassa raivotarjonnassa, joten ei onneksi tarvitse sitä enää jännittää. Oli kyllä vähän tyhmä olo, kun ei mulla ollu sille lääkärille oikein ees mitään kysymyksiä, kun mulla on kaikki edennyt niin normaalisti ja helpon oloisesti.

MUTTA! Nyt tätä palstaa lukiessa tuli mieleen, että oisko musta pitänyt jo ottaa joku strepto-B-näyte? Viikkoja on nyt 36+2. Ei se mitään ottanut enkä tietenkään hoksannut kysyä.

Neuvolalääkäri merkitsi sf-mitan 31cm silmämääräisesti rv.36 aikaan vaikka edellisillä kerroilla mittanauhaa käytetty ja todettu olevan keskikäyrän yläpuolella, puoli viikkoa myöhemmin sf-mitta otettiin uudelleen mittausvälinettä käyttäen jolloin sf-mitta olikin 40, tuntuu uskomattomalta että eri mittaajinen välillä noin suurta heittoa :p

Takaisin