Ultra- ja neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Femi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla menee sf-mitta nyt melkein yläkäyrällä, rv 35+5 oli 34, mutta eilisellä lääkärikäynnillä saatiin ultrassa pojalle painoarvio, joka menee nätisti keskikäyrällä, joten ei toi pelkkä sf-mitta kerro siitä, että olis iso vauva tulossa. :)

Joo sf mitta ei tosiaan kerro mitään vauvan koosta.. Mulla oli esikoisesta viimesillään 38cm ja tyttö oli 3140g 51cm nyt oli rv34+2 32cm ja nyt alkanu tasaantumaan kasvu jo lähelle yläkäyrää, enkä oikee usko et sf-mitta tästä ees kasvais nyt noin isoksi mitä viimeksi ja pojan painoarvio oli rv34+6 se 3080g

Edelleen kyl toivon et tuo painoarvio heittäis sen puolisen kiloa :D esikoisen aikaan arvioivat melkein koko ajan puolikiloa isommksi tytön. Kyllä jänskättää se 38 viikon synnytystapa arvio et miten on kasvanu vauva, nyt oon koittanu herkut jättää vaikka eivät kyl sanonu ees mitään et pitäis syömistä vahtia (sovittii miehen kaa yhdessä et herkut on pannassa synnytykseen asti) ja hyvin oon onnistunu.. Uusin herkku on vihersmoothie.... Vähintään kerran päivässä semmonen tehtävä <3

Esikoisesta sf-mitta meni koko raskauden nätisti käyrillä vaihdellen vauvan asennon mukaan. Mitään hälyyttävää ei ollut siinä eikä missään muussakaan. Silti pitkän punnerruksen jälkeen sain syliini 4800g painavan vauvan. Käyrät ei siis välttämättä kerro kaikkea. Tässäkin raskaudessa mennyt kivasti käyrillä. Eilen tosin pompsahti yli yläkäyrän, mutta se lääkärin mukaan johtuu siitä, että oli viimein kääntynyt raivotarjontaan. Tällä kertaa pääsen joka tapauksessa kokoarvioon :-)

En tiedä mihin ketjuun tää kuuluis, mutta menköön tänne. Meillä oli eilen tutustuminen sairaalaan ja siitä jäi kyllä tosi hyvä fiilis. Kätilö oli todella lämpimän ja asiallisen oloinen ja kertoi tosi kattavasti kaikesta, mitä etukäteen oltiin miehen kanssa pähkäilty. Päästiin kurkkaamaan synnytyssaliin (niissä on kaikissa amme!) ja ihastelemaan yhtä eilen syntynyttä vauvaa <3 Pienestä sairaalasta kun on kyse (Lohja), niin perhehuoneita kuulemma yleensä riittää kaikille halukkaille ja pysäköinnistä ym. hankaluuksista ei tarvii stressata. Hyvä mieli jäi :) Seuraavan kerran mennäänkin sinne sitten toivottavasti synnyttämään...

Mua harmittaa ihan vietävästi ku Oyssiin ei oo muuta tutustumista ku mitä netissä on :shifty: ihan suolesta :wtf:

Viimonen neuvolakäynti takana ennenku vauva on sit jo maailmassa. Pääsin ku pääsinki appiukon pakuautoon ja pois suosiolla :wacky:

Neuvolassa oli vakitädin lisäks joku harjoittelija niin meni vähän kauemmin ku yleensä. Pissa oli puhdas, verenpaineet 120/81. Hemppaa ei otettu ku on ollu niin hyvät arvot muuteki. Painoa oli tullu 2 viikossa 2,6 kiloa... :eek: Mutta on kyllä merkintä kortissa turvotuksesta tällä kertaa. Tää on meinaa ihan karseeta tää pöhötys nyt .:nailbiting:

Sydänäänet... No sai kyllä ainaki siinä penkissä levätä ku 15 minuuttia ettivät että miten päin herra siellä nyt oikein on. Rt:ssä toki edelleen mutta kylkeä oli kääntäny ku tähän asti selkä on ollu joka kerran mun oikeata kylkeä vasten ja nyt löytyki vasemmalta. Kyllä ne siinä sitte sai ihastella ku Uppis näytti niille sen kuuluisat pyllyboogiet moneen kertaan :grin:Heartblue:bootyshake

Sf-mittaa ei onneks otettu ku se oli viimeks Hurja 38 cm... Totesivat vaan, että se ultra on tarkempi mittari ja kun olen vasta siellä käyny ni ei tarvinnu mittailla...

Ens viikko vielä odottelua ja sitte pääsee tositoimiin (apua) :confused2

Hmm.. Faija on kyl sellane pulkannaru.. Evoluution tulosta vissiin mun lantion leveys sitte tai oon viimein karistanu Karjalaiset Kääpiöt-sukujuuret meidän geeniperimästä :p

:) Mutta sulla on nyt siinä mielessä levollinen mieli, että tiedät sen mahdollisen käynnistyspäivän ja synnytystavan. Ehditte suunnitella eläimille hoitajankin siksi aikaa. Eikö oo ihan kiva?

:) Mutta sulla on nyt siinä mielessä levollinen mieli, että tiedät sen mahdollisen käynnistyspäivän ja synnytystavan. Ehditte suunnitella eläimille hoitajankin siksi aikaa. Eikö oo ihan kiva?
On ainaki henkisesti nyt parempi olo joo ja kun tietää että ens viikon jälkeen tää fyysinenki painolasti kevenee niin hyvillä mielin voi olla.

Mulla on kahdessa edellisessä neuvolassa ollut sf-mitta alle alakäyrän, niin kävin pari viikkoa sitten äitiyspolilla varmistamassa että kaikki on kunnossa. Vauva oli kokoarviossa ihan keskiarvon tuntumassa, eli se sf-mitta ei todellakaan kerro kovin tarkasti sikiön kasvusta mitään.

Joka tapauksessa, ennen äitiyspolia piti toki hieman googlailla aiheeseen liittyen ja kun vertasin neuvolakortin sf-käyriä google scholarista löytämääni kuvaajaan, jossa oli sf ± 2SD (en muistanut laittaa lähdettä talteen), niin ne neuvolakortin käyrät ovat tuota tiukemmat. Mies sitten kuuli myöhemmin lääkärikaveriltaan, että neuvolakortin sf-käyrissä on 95 % populaatio, eli sadasta raskaudesta kaksi menee käyrän alle ja vastaavasti yli ilman että mikään on poikkeavaa :).

Ja muutenkin, jos miettii sitä sf-mittausta ihan mittausteknisesti, niin onhan se aika epäluotettava kun käsin vaan tunnustellaan mahan päältä? Esim. paino ja verenpainehan saadaan mitattua todella luotettavasti, ja siltikään ne mittaustulokset ei kerro ihan hirveästi jos vaikka sattuu turvottamaan tai jännittämään.

Sori oon insinööri :D, mutta yritin siis sanoa että jos neuvolahenkilökunta ei ole huolissaan niin ei itsekään kannata olla :)

Nyt on käyty siellä lääkärillä.. Kohdusuu oli jo yhdelle sormelle auki,paikat pehmentyneet ja kanavaa vähän jäljellä. En muista paljonko oll jäljellä kun ei ollut merkannut korttiin :D se vuoto mitä ihmettelin oli vaan hiivasta johtuvaa :) neidin paino arvio oli n.2500g kuulemma viikon pienempi kuin pitäisi :)

Tänään hieman paremi mieli, TAYSista tuli lääkärinlausunto, vesimäärä hyvä,lapsi virkeä,reaktiivinen, AC-mitta taittunut, virtauksia seurataan.

mittailin verenpainetta ja puristelin itseäni :) eli ei turvotusta,eikä verenpaine koholla,eli ei ainakaan RM oireita.

Olen nyt henkisesti varautunut lapsen syntymään tuolloin 23.1, vielä kun jostain sais leikkuupuimurin, kun tarvis noi karvat ajaa pois... :)
kiitos ihanat tsempeistä,
ilman teitä, olisin aika yksin näiden asioiden kanssa :)

sektioon pitää ajella kaikki karvat, sanoi tuo ohje rippunen.

ja mielummin vetelen vahalla ja rasvalla pois, kun annan ajaa terällä jos tulee kiire ja sitten kiroan kun karvat kasvaa sisäänpäin.

muoks..sitä en vielä tiedä mitä kautta yletyn, mutta eiköhän tuo onnistu..

Nii jos tietysti apua saa.. :) mutta eikö joskus muinoin oo siellä synnärilläki ajeltu paikat? Että onko se ollu joku tapa ku on menty synnyttää?

Takaisin