Ultra- ja neuvolakuulumiset

Yona: Jee, hyvä ettei löytynyt poikkeavuuksia sullakaan! Ja eiku kyllä täälläkin saa valita että mennäänkö koko seulaan vai ei, mutta tarkoitin että toi verikoe josta Sophie82 puhui oli sellainen joka vaan otettiin, eli mut laitettiin suoraan yhdistettyyn verikoe+ultraan eikä tehty pelkkää niskapoimu-ultraa. Täällä noi testit kulkee nimellä KUB (verikoe+ultra) ja NUPP (niskapoimu-ultra).
Mulle ei puhuttu niistä niskaturvotuksista mitään vaan laskettiin vaan se suhdeprosentti, joka ei tietenkään ole mikään tae siihen että raskaus on riskitön, mutta antaa kuitenkin mielenrauhan :)
Mulla oli tällä kertaa testitulos 1:20000 (!) eli todella alhainen riski.
Itse halusin seulaan osin sen takia että siihen liittyy se ultra ja nähtiin jo näin aikaisin että vauvalla on kaikki ok. Ja onhan oikeasti ihan hyvä pohtia kumppaninkin kanssa sitä mennäänkö seulaan vai ei, ja mitäs sitten tehdään jos niitä riskejä löytyykin.
Mistään varhaisultrasta sen sijaan mulla ei ole ollut hajuakaan tässä eikä edellisessä raskaudessa, en tiedä onko täällä tapana niitä tehdä! Oli aika mahtavaa nähdä lapsi jo nyt eikä odotella viikolle 18, siihen tuntuu olevan ikuisuus!
 
Joo se varhaisultra ei täälläkään julkisen puolen raskauden seurantaan kuulu, mutta moni haluaa mennä yksityiselle nähdäkseen mahd. pian että kaikki ok jne. :) Mä en ollut esikosta varhaisultrassa ja nytkään en ollut, ihmettelen vähän itsekin koska oon aika malttamaton näissä usein ! :dance008
Nyt pitäisi sitten kesäkuuhun odotella seuraavaa ultraa...
 
Heheii! tänään oli se toinen neuvola...joka ei sitten menny ihan nappiin...verenpaineet matalalla eli 102/64..painoa lähtenyt ihan hirveesti ja sokerit ku mitattiin,näytti 3.4 vaiks syömisest oli melkein se 2 tuntia..hemppa oli ainut joka oli hyvä eli 135!!! Ihmettelen... mutta muuten meinasikin neuvolatäti että olisko nyt saikku kohillaan ku näytän niin kalpealta ja laihtumisenki näkee päällepäin kasvoista..mustat silmänalusetki kertoo aika paljon siitä kuulemma....

Minähän en saikkua ottanut koska olo ei nyt ole mistää pahimmasta päästä,mutta sanoi että sitten lepäät etkä lähe yksikses lenkille,et et vaan pyörry. ja syödä käskettiin samalla tavalla kuin nyt mutta aavistuksen isompia annoksia...ties mitä seki meinaa ku lautasel aina kasapäitte ruokaa ku minä syön..



Seuraavaks vuoros sokerirasitus 16.5 ja sit neuvola 20.5 ja rakenneultraan aika 5.6 :)
 
Saimme tänään kromosomipoikkeavuustulokset, Down 1:3600 ja Edwards 1:100000. Kaipa nuo ihan hyvät ovat, ainakin meidän luokiteltiin alhaiseen riskiin. Oli niin kiireinen lääkäri taas, ettei sieltä mitään tietoa saanut mistään. Uusi pvm paperiin ja leima päälle, nämä tulokset lätkästiin käteen ja MOI. Näin täällä espanjassa... ja ai että mua otti taas päähän kun alettiin TAAS kinastelemaan eurooppalaisesta sairaanhoitokortista ja ettei sillä muka pääse raskauden ajan pakollisiin tutkimuksiin. Huoh... Aikansa tapeltuamme ja muilta kysyttyämme, niin asia ok. Jos kaikki menee hyvin, niin vain pari käyntiä enää tuolla tympeällä lääkärillä ja sitten toivotaan, että terve papunen tulee maailmaan :) Vähän alkoi jännittämään jos sitten aletaan samasta asiasta taas kinastelemaan kun ollaan menossa synnyttämään :eek:
 
tuli tässä mieleen, ettei mulle oo tehty mitään sisätutkimusta. Muistan lukeneeni täällä että jokin tutkimus sisäkautta tehdään jossain vaiheessa? Vai olenko ihan pihalla..? Ainoa tutkimus julkisella puolella mikä on tehty on toi viime np-ultra ja se oli vatsan päältä.. taas näitä tyhmiä kysymyksiä ensikertalaiselta joka asustelee espanjassa...
 
Sophie82, kyllä meillä Suomessa ainakin useimmissa paikoissa tehdään niin sanotulla lääkärineuvolakäynnillä (jossa mukana siis terveydenhoitaja ja lääkäri) sisätutkimus, jossa yleensä tarkistetaan, että kohdunsuu on kiinteä ja kiinni, ulkosynnyttimet ovat terveen näköiset ja yleensä lääkäri tutkii myös kohdun kokoa ja asentoa alakautta toisella kädellä ja toisella kädellä vatsan päältä. :)
 
Minulle tehtiin eka ultra seka sisalta etta vatsan paalta, se oli "viikolla 12 miinus 1-2 viikkoa" *huokaus* ja siita 10 pv:n paasta toinen ainoastaan vatsan paalta. Tuolla ekalla kerralla laakari ei tietysti kommentoinut mitaan kohdunsuun kiinteydesta, kohdun koosta tai asennosta. Olisi varmaan itse pitanyt hoksata kysya? Vai onko hiljaisuus merkki siita, etta ei ole mitaan negatiivista kommentoitavaa?
Pakkohan tuon sisatutkimuksen on tulla uudelleen vastaan jossain vaiheessa? Odotan kovasti nt-ultran jalkeisten verikokeiden (nt-ultra 19.4. ja verikokeet siihen liittyen 22.4.) tuloksia, joista minulle on luvattu soittaa ja toivattavasti myos minulle annettaisiin se suhdeprosentti, ihan vain mielenrauhan vuoksi... Olen hieman peloissani, etten saa tietooni sita lahiaikoina, koska laakarinhan sen tulee minulle laskea/kertoa kuinka suuri riski on? Ja seuraava laakarikerta on minulle varattuna vasta 12.6 seuraavaan ultraan. Kukakohan minulle soittaa niista verikokeiden tuloksista? Jos se on joku laboratorion hoitsu, niin eihan se mitaan tuloksia tulkitse, se on laakarin tehtava. Pakko kai se on laakarin itse minulle soittaa? Vai joudunkohan odottamaan kesakuuhun? Siis mun mielesta noista asioista tulisi keskustella ihan naamatusten! *miettii ja hopisee itsekseen* o_O
 
Jaa... no m en sitten tiedä miten päin mun kohtu on ja jos se on kiinni vai ei :eek:
Littlered, meillä täällä saatiin nt-ultran ja verikokeiden jälkeen ihan aika lääkärille joka sitten "kertoi" tulokset meille ja antoi lapun käteen. Siis kertominen oli kun kaksi lääkäriä puhui päällekkäin ja kiireellä käytiin taas kaikki asiat läpi niin ettei meille selvinnyt mitään :sad001 On tää espanjan systeemi kummallinen...
 
Nou hättää Sophie82! Kohdun asennolla ei sinänsä ole merkitystä, eli onko se taakse- vai eteenpäin kallistunut, meillä kaikilla se on enemmän tai vähemmän johokin suuntaan, eikä siitä ole mitään vaaraa. Ja kohdunsuun tilanteesta, sitä aika varmasti sinulta vielä tsekataan myöhemmin, kun menet lääkäriin. Sama juttu siinäkin, että suurimmassa osassa raskauksia kohdunsuu on kiinteä ja kiinni viimemetreille saakka, vain harvoin (esimerkiksi normaalia rajumman perätilasynnytyksen jälkeen kohdunsuu voi vaurioitua niin, että se ei kestä seuraavaa raskautta, vaan paineen kasvaessa alkaa kypsyä. Muita riskejä kohdunsuun muutoksiin voivat kaksos/monikkoraskaudet tai tulehdukset emättimessä/kohdunsuulla.) ELi kaiken tämän lääkärisaarnan jälkeen, haluan vain kertoa, että mitä varmimmin sinulla kaikki on ok ja kohdunsuuta tsekkaillaan myöhemmin, kun muutoksetkin ovat todennäköisempiä :)
 
Kiitos Saria1, eiköhän tämä tästä.. eilen tuli vaan tosi paha mieli ja alkoi suorastaan vit.. tää systeemi täällä, kun puhuttiin mieheni siskon kanssa näistä raskausajan jutuista. Ilmeni, että meiltä puuttuu osa verikokeista joita olisi pitänyt ottaa sen 12 viikon ultran yhteydessä. Toiseksi heillä oli tunnin mittainen tapaaminen gynen kanssa jossa kävivät läpi rauhassa kaikki tulokset, ja seuraavat askeleet ja saivat rauhassa kysellä kaikkea. Meillähän oli se 5 min jonka aikana kaksi lääkäriä puhui samaan aikaan kaiken, ja sitten näytettiin jo ovea. Eli meillä ei ole ollut yhtäkään mahdollisuutta kysyä mistään mitään :sad001 Kukaan ei myöskään tarkemmin katsonut noita 12-vkon ultrakuvia ja sitä sydänkäyrää mikä sieltä tuli mukaan. Puhun tänään pomoni kanssa töissä, hänhän on lääkäri ja jo silloin kun kerroin olevani raskaana niin hän sanoi että jos on tarvis niin hänellä on monta gynekologi/synnytyslääkäriystävää jotka voivat auttaa jos me tarvitaan jotain. Joo, voisko joku tulkata meidän tulokset meille ja katsoa että meiltä on otettu kaikki tarvittavat kokeet jne.. Onneksi päästään huomenna suomeen, niin mieli saa levätä viikon :)
 
Mulla ei myöskaan ole ollut minkäänlaista lääkäri/sisätutkimusta, ainakaan vielä.
Muistelen että ekaa odottaessa se tehtiin aika aikaisessa vaiheessa, nyt ei ole ollut moisesta puhettakaan.
Ehkä se riitti kun sinne kerran pari vuotta sitten kurkattiin :)

Mikä käytäntö on suomessa tokaa vauvaa odottavilla?
 
Hildamaija riippunee neuvoloista ja paikkakunnasta.. Täällä osa tarjoaa alku, keski ja loppuraskauden lääkärikäyntiä ja osa taas pelkästään keski ja loppuraskauden käyntiä... Neuvolassa kävin terveydenhoitajan alkutarkastuksen ja seuraavan kerran on vasta tuo h:22 käynti jossa saa sitten raskaustodistuksen että voi hakea tukia yms... Tulis vaan jo kakkos uä ni sais mielenrauhaa että kaikki ok! :)
 
Täällä nyt 13+0 :) Toissapäivänä käytiin ultrassa ja kaikki mitä tuossa vaiheessa voi nähä oli kunnossa, Neuvolatätiki oli ihan innoissaan ja otti kamalasti kuvia koneelleen. Ylisti maasta kattoon kui hyvin sydämen osat sun muut näkyy jo :) Tänään sitte oli neuvola ja lääkäri ja tehtiin kaikki papakokeet sun muut. Paino oli laskenu kaks ja puol kiloa :eek:
 
Mullakin oli eka ultra vähän yli viikko sitten ja kaikki oli tosi hyvin :) Nyt maanantaina sitten neuvola ja lääkäri eli sitä odotellessa.
 
Mulla on neuvola jälleen kerran 6.5 ja rakenne ultra 6.6. sinne asti pitäis odottaa että näkee piskusen ei millää meinaa jaksaa ja jännittääkin että löytääkö meitin neuvola täti tälläkään kertaa sydänääniä kun viime käynnillä ei löytänyt vaikkakin viime ultrassa selvisi miksi ei löytänyt yritti etsiä liian alhaalta meijän pikkunen oli jo niin ylhäällä :p miten muitten ultrat ja neuvolat? :eek: Mulla se paino on laskenu ihan kauheesti... omasta mielestä 8 kiloo vaikkakin en valita. :)
 
melinda_, en tiennytkaan, etta silla on jotain valia onko silla valia onko sikio kohdussa liian ylhaalla tai alhaalla? Oikeasti? Olen kaynyt ultrassa ja sydanaanet kuuli heti, kun lekuri painoi koneesta jotain nappia. Ja ei minulle ole edes kommentoitu mitenkaan, etta missa kohtaa kohtua sikioni olisi!
Oletan, etta ihan jossain normaalissa paikassa, kun asiaa ei ole erikseen kommentoitu. Voi taivas.
 
Sophi2 82: mita verikokeita sulta puuttuu?

Mulla otettiin triple test sillon ekassa ultrassa ja muihin testeihin on maaranny omalaakari ja ilmeisesti maaraa tulevaisuudessa neuvola kunhan sinne asti keritaan. Rakenne ultra mulla on 5.6. en tieda mita siella sitten tapahtuu, onko ihan ultra vaan vai muutakin, ekaa siis odotan.

Taitaa olla paikasta kiinni, ma ainakin oon erittain tyytyvainen saamani kohteluun espanjalaisessa julkisessa terveyden huollossa. Joissain asioissa hoito on jopa parempaa kuin Suomessa, esim. oma laakarille paase jos ei heti tanaan niin viimeistaan huomenna. Ja laakari kaskikin kaymaan aina kun on tarve, melkein suuttu mulle kun podin flunssan ilman laakarin hoitoa, hanen mielestaan pienenkin lammon vuoksi heti vaan laakariin.
 
Littlered; On pikkasen väliä mistä niit sydänääniä ettii kuules... tää meijän tulokas oli noussu jo sen verran ylös! jos et ymmärtänyt niin sanoin että kohtu oli jo niin ylhäällä eikä siellä mis pitäis... et ei kai niit kuulu jos kattoo vääräst paikkaa!
 
Ninnu: Rakenne ultrassa katsotaan että vauvasi on kehittynyt kunnolla ja "oikein" eli sydän ja aivot ja reisiluu katsotaan ja ottavat eri mittoja :) Jonkin verran aikaa sielä menee mutta saatpa ainakin katsella pikkusta :) minulla rakenneultra 6.6 :)
 
Sophie82: Aattelin vastata sulle vaikka en ole täällä kirjoitellutkaan. Mulla on laskettu aika 16.10., toista lasta odotan ja tämäkin tulee syntymään Saksassa. Kuulun Suomen sosiaaliturvaan kuten ymmärtääkseni sinäkin. Ainakaan meidän kotikaupungissa Saksassa ei yksikään yksityinen lääkäri ole huolinut eurooppalaista sairasvakuutuskorttia, vaan pitää joko olla paikallisen sairaskassan kortti (joka laskuttaa sitten Kelaa) tai maksaa itse ja hakea korvausta Kelalta jälkeenpäin. Ainoastaan yliopistosairaala on hyväksynyt kyseisen kortin. Synnytystä varten kannattaa ehdottomasti pyytää Kelalta E112 lomake, jolla sitoutuvat maksamaan synnytyksen kustannukset. Eräs mieheni sukulainen nimittäin sai noin 20 000 € laskun synnytyksestä kun ei ollut paikallista sairasvakuutusta eikä tuota lomaketta.
En olisi huolissaan ettei sisätutkimusta ole tehty, mitä vähemmän ronkitaan sen parempi jos ei mitään oireita/ongelmia ole. Ensimmäisessä raskaudessa mullakaan ei tehty kertaakaan, kyselin sitten tädiltäni joka on neuvolalääkäri ja hän ei nähnyt mitään syytä tehdä kun ei ollut suppareita tms.
Tsemppiä ja toivottavasti raskautesi menee hyvin :)
 
Takaisin
Top