Ultra- ja neuvolakuulumiset

Rakenneultrassa eilen käyty, rv tasan 21. Painoa oli 422g, pituutta ei älynny kysyä, enkä muista kertoiko. Tyttö :love017 olisi tulossa, melko varmasti, ei ainankaan mitää ulokkeita näkynyt. Kaikki kohdallaan ja pää alaspäin siellä jo oleili. Istukka on liian lähellä kohdun suuta, joten sain vielä tarkistus-ultra ajan elokuun alkupuolelle. Epäili, että voi sieltä kyllä nousta ylemmäs kohdun kasvaessa. Varotteli kyllä verenvuodon mahdollisuudesta, että voi reuna lakaa vuotaa. Kyselinkin ohjeita, että kun työ on raskas ja fyysinen, niin pitääkö olla erityisen varovainen. Eipä tuo oikein mitään ohjetta sen enempää osannut antaa, kuin vointia kuunneltava.
 
Meillä on täällä Espanjassa rakenneultra parin viikon päästä. Kysyisin nyt teiltä jotka olette suomessa käyneet rakenneultrassa, että mitä kaikkea siinä katsotaan ja tehdään. Jos saisin raapustettua meille listan näistä asioista jotta tietää sitten mitä vastauksia/tuloksia vaatia... kun tähän mennessä lääkäri ei ole ollut mitenkään erikoisen puhelias tai halukas selittämään mitään.
 
Vielä kolme viikkoa ja yks päivä pitäs jaksaa oottaa rakenneultraan. Ähh kun tuntuu niin pitkältä ajalta! :P
 
Täällä saikutetaan jussiin asti. Istukan reuna vuotaa.. Onneksi ei täydellistä liikunta kieltoo vaan tuntemusten mukaan..
 
Hui Takuttaja, ainakin ensiodottajan näkökulmasta vuotava istukan reuna kuulostaa pelottavalta! Miten tuollainen kävi ilmi?

Kovasti toipumisia ja tsemppiä!
 
Alkoi vaan tulla limaista veristä vuotoa, vauvalle siitä tihkuttamisesta ei onneksi vaaraa ole. Johtuu eteisistukasta. Nyt odotellaan että siirtyis ylemmäs niin vuotamisen uhkakin väistyis. Ja sain isännänkin kans taas saman peiton alle siirtyä :)
 
Meillä on täällä Espanjassa rakenneultra parin viikon päästä. Kysyisin nyt teiltä jotka olette suomessa käyneet rakenneultrassa, että mitä kaikkea siinä katsotaan ja tehdään. Jos saisin raapustettua meille listan näistä asioista jotta tietää sitten mitä vastauksia/tuloksia vaatia... kun tähän mennessä lääkäri ei ole ollut mitenkään erikoisen puhelias tai halukas selittämään mitään.

Meillä kysyttiin kuinka on mennyt, sit selälleen ultrattavaks pitkän aikaa siä tarkasteli babya ja saneli kaikki hoitsulle, siis että sisäelimet on kunnossa jne. Oli itelle välillä semmosta hepreaa, että hirveenä en saanut irti mitään. Sydäntä se tarkkaili tosi kauan, et kaikki 4 kammioo ok, aortta näkyisi ja syke normaali. Itse asiassa se katteli sitä niin kauan, että miehen kans oltiin jo varmoja, että jotain on vialla, mut kaikki olikin ihan normaalisti. :) painoarvion sanoi ja alussa kun ilmotettiin, et haluttais tietää sukupuoli, niin katsoi senkin. Äitiyskorttiin laittoi päivitykset ja siinä se. Ehkä vaihtelee vähän, mut pääasiassa sai keskittyä ihastelemaan masuasukkia. Jos on jotain huolia tai kysymyksiä, niin kannattaa heti aluksi sanoa, että osaa katsoa sillä silmällä. Mä esim kaaduin lahjakkaasti suoraan mahalleni pari pv ennen sitä ja huoli istukasta oli vähän, vaikka kaikki tuntui olevan ok. Se sit samalla tarkisti, että istukka kunnossa ja kiinni. :) tsemppiä kaikille, se on ihan hieno kokemus se ultra!
 
Mulla oli eilen neuvola (nyt vko 20+4) ja oma neuvolantäti oli kipeä joten sain käydä yhdellä toisella tädillä.
Olikin sitten pikakäynti - ei verikoetta, ei pissanäytettä, ei mitään muuta kun 2min sydänääniä (jee!) ja moikka.
Ei osannut vastata mun kysymykseen streptokokista+antibiootista synnytyksessä: mulla todettiin viime raskaudessa streptokokki B ja sain antibioottitipan synnytyksessä ettei tarttuisi vauvaan...nyt oon miettinyt saanko saman automaattisesti koska olen GBS-kantaja vai pitääkö sitä erikseen vaatia jos ei tässä raskaudessa ole oireita. Tietääkö joku? Anyone?

Tehokas käynti siis mutta ehkä vähän turha, onneksi seuraava neuvola on jo 3 vkon kuluttua oman tädin kanssa :)
Ainiin ja sain valita synnytyssairaalaan. Tämä täti tiesi rauhoitella että koska kyseessä on kakkonen, siis toinen lapsi, ei synnärillä anneta odottaa liikoja (niinkuin ekassa synnytyksessä, kun soitin laitokselle sanottiin vaan että odota kotona, täällä on täyttä!) vaan jos synnärillä on täyttä, ne etsii mulle uuden paikan.
Täällä tukholmassa on ikävä kyllä kriisi sekä kätilöillä että synnytyslaitoksilla: liian vähän työntekijöitä, liian vähän synnytyspaikkoja, huonot työolot = täysi kaaos. Onneksi en synnytä sesonkiaikaan kesällä!!!!
 
Sophie82,

Kyselit, että mitä rakenneultrassa katsellaan. Eli vauvan rakenteet tarkistetaan, aivot, sydän ja reisiluun ja olkaluunpituus ovat ne tärkeimmät. Mitataan, että kasvu on ok ja vastaa suurin piirtein raskausviikkoja. Istukan sijainti myös katsotaan ja napanuoran suonet. Kätilö ultrasi minut ja oli tosi mukava ja selitti koko ajan, mitä katsotaan ja kunnossa on jne... Meillä ultra on vanhan aikainen, enkä tosiaan nähnyt mitään yksityiskohtia, kuten sydämenläppiä. Ei se oikeastaan haitannut, kun luotin, että kertoo, jos jokin vialla. Tuijotin vaan haltioituneena tytteliä ja sen liikahtelua :Heartred Tärkeintähän on vaan tietää, että kaikki on kunnossa. Painoarvion voi kysyä, vaikkei se tässä vaiheessa syntymäpainosta juuri mitään kerro. Olikohan tässä nyt kaikki...lisätkää joku jos jotain oleellista puuttuu..
 
Hei vaan tännekin kaikille!
Rakenneultrassa todettiin että kaikki hyvin ja tyttövauva olisi tulossa :) Oli tosi miellyttävä kokemus, kätilö oli mukava ja jutteli kivasti ja leppoisasti. Vauva näytti kauniilta ja hän oli oikein hyvin kasvanut. Uskomatonta, joko tässä uskaltaa lähteä mekkokaupoille?!
Olen tosiaan vasta uskaltautunut tänne keskusteluihin mukaan, mukava jakaa kokemuksia. Tsemppiä jännittäjille, itsellä ei viime yönä juuri uni silmään tullut.
 
Heippa! Rakenneultra oli eilen ja siellä todettiin kaiken olevan hyvin ja että meidän esikoisemme on aika varma tyttö. Kätilö ei edes puhunut veikkauksesta, vaan sanoi että "tämä on pieni tyttö" ja näytti kuvasta jalkoväliä ja selitti mitä siinä näkyy. Luotamme siis tähän ja prinsessaa odotellaan!

Sophie82, nuo mitä CoolMama sanoi ovat aikalailla siinä, tietenkin myös pään ympärysmitta ja halkaisija ovat tärkeitä mittoja kasvun kannalta. Sitten sisäelimiä tarkastellaan myös, munuaisia ja sydäntä ja taisi vatsastakin olla puhetta.
Meillä kätilö tosiaan niitä näkymiä ja mittoja sieltä sanelikin: "reisiluu on kolmesenttinen eli normaali -- pikkuaivot näyttävät olevan tuossa ja ovat sitä ja tätä ja tuota."
 
:love7 Tänään oli rakenneultra. Kaikki hyvin. Se oli tärkein uutinen. Mitat oli niinkuin pitääkin. :) Ja tosiaan se mun vahva intuitio on osunut vallan oikeaan, eli tyttölupaushan sieltä meille tuli :love017.

Seuraavan kerran ultraillaan vielä omalla kustannuksella sitten viikolla 23. 4D nääs.
 
Oltiin tänään kans rakenneultrassa. Kaikki hyvin, aivoista löytyi pieni "kysta", joka todennäköisesti on nestekertymä ja poistuu vielä raskauden aikana. Ei vaadi minkäänlaisia toimenpiteitä tai seurantaa ja on kuulemma todella yleistä, eli jos muillakin teistä tulee vastaan, älkää pelästykö. Netissä oli myös hyvin infoa asiasta ja sielläkin selvästi tuodaan esiin, ettei vaaraa ole.

Ja mitä väripolitiikkaan tulee. 20 viikon jatkuva ja hirveä pahoinvointi, lihaällötys ja täysin repsahtanut ulkonäkö kai yleisesti yhdistetään tyttöön, mutta kappas vain, ultrassa kuultiin "ettei tälle pienelle kyllä kannata ostaa ponia vaan ihan kunnon mopo", eli meille on todennäköisimmin tulossa pieni poika. Ihanaahan sekin on, mutta täällä tosiaan oltiin niin varmoja tytöstä alusta asti, että mihinköhän joudan noitten kaikkien ihanien tyttöbodyjen ja mekkojen kanssa :D Täytyy varmaan alkaa täällä kohta kaupata kaikki meidän iki-ihanat vaaleanpunaiset Tommy Hilfigerit ja Gantit ja ostaa samoilla rahoilla vaaleansinisiä ;D
 
Meillä oli rakenneultra maanantaina ja kaikki onneksi hyvin oli. Kätilö sanoi ultran lopuksi, että seuraavan kerran tuletkin sitten tänne synnyttämään. Jotenkin mennyt niin vauhdilla tämä raskauden puolikas, että näinhän se on. Ultrassa selkeä tyttö näkyvissä. Ei ollut yllätys, koska alusta saakka olen ollut varma, että pikkusisko meille tulee :love017
 
Santra86: kätilö sanoi meille aivan samat sanat ultran päätteeksi :) Se tuntui niin hurjalta, olisin halunnut sanoa että enkö saisi tulla vielä käymään, onko kaikki nyt varmasti kunnossa, jos tulisin vaikka ihan vaan oman mielenrauhan takia :D
 
Nyt on rakenneultra suoritettu myös näin espanjalaisittain :)

Saatiin 3 eri mittaa:
-Pään ympärysmitta 46 = 20+0
-Reisiluu 33 = 20+3
-Vatsan ympärysmitta 146 = 20+0

Millaisia mittoja te olette saaneet? Onko jotain muita mittoja mitä saitte kun nämä kolme? Harmikseni vauvan koosta ja painosta ei sanottu mitään.. Paperissa lukee, että kaikki elimet ja ruumiinosat ovat normaaleja, eli kaikki näyttää hyvältä :love7

Sanottiin ettei haluta tietää sukupuolta, ja eihän se lääkäri sitä sanonut. Mutta papereissa sitten lukee "los genitales externos son aparentemene normales".. maalaisjärjellä jos miettii niin eiköhän tuo nyt tarkoita pojan sukupuolielimiä, ei kai tyttöjen elimistä voi vielä sanoa miltä ne näyttää..? Pomoni (lääkäri) myös sanoi että kyllä hän alkaisi ostamaan jo sinistä vaatetta... eli eli.. menikö tarkoin varjeltu salaisuus nyt tässä...?

Mitä muuta... istukka on takana ja tyyppiä 2. Oletan, että ensi viikon lääkärikäynnillä he selittävät mitä se tarkoittaa.

Kuvat jotka otettiin on eri elimistä, eikä mitään kuvaa koko vauvasta saatu.. Ultra tehtiin 10 minuutissa, todella nopealla tahdilla eikä lääkäri puhunut mitään. Me sitten kyseltiin kaikkea, mutta suurimmaksi osaksi saatiin vain hymy vastaukseksi. Jälkikäteen hoitaja tuli sitten kiukkusena kysymään, että mitä me oikein kysellään kun kaikki mitä meidän tarvitsee tietää on tässä paperissa. Ja ensi viikon lääkärikäynnillä me voidaan sitten kysellä.. Jäi todella ankea olo, olisi se lääkäri voinut kertoa, että tässä on pää, jalka, käsi jne jne.. Kyllähän noi nyt itsekkin näki ja minä sitten selitin miehelleni että mitä mä luulen että tossa näkyy... Tunsin miten vauva liikkuu ja olisi ollut kiva nähdä livenä, mutta kaikki meni niin nopeasti, elimestä toiseen ettei me mitään liikettä ehditty nähdä :sad001 Vähän jäi taas tylsä mieli tosta käynnistä, mutta pääasia on että vauvalla on kaikki hyvin :love017
 
Rakenneultrassa oli kasassa 21+4.

BPD 52mm
HC 194mm
AC167mm
FL 35mm
Painoarvio 426g
 
Ultrassa käyty vihdoin tiistaina ja siellä kaikki hyvin, ihanaa!! :) Kätilö oli vähän ujo sanomaan kumpi tulee, sano sillee oman selustansa suojaten, että "ei tämä ainakaan mistään kulmasta näytä pojalta ja silloinhan sitä yleensä epäillään että tyttö on tulossa" :D. Mut oli kyl nii epävarma, että ihan pakko oli tilata miehen kanssa sellanen sukupuolen näyttävä testi netistä! Sitä ootellessa! Lasten kirpparilta hain tosin jo pari ihanaa tytön vaatetta, en vaa malttanu olla ostamatta!! :Heartred
 
Takaisin
Top