Ultra- ja neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja PePa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä ensimmäinen neuvolakäynti vasta maaliskuun lopussa, jolloin on menossa 9+ viikko ! jotenki hurjaa ko lukenu täältä että kaikki muut on käyny jo ultrat yms .. no, täälä suomen persereijässä on vähä eri sitten, ei sillai tuu yllätyksenä.. Mutta positiivista on se, että neuvolatäti kuulosti todella mukavalta puhelimessa :)

Tänään katseltiin kohtuun toisen kerran, viikkoja 8+3. Siellä pötkötti 2cm pitkä Möykky, josta erotti jo pään ja raajojen alut, hän myös siellä jo itseään vähän liikuttelikin. emoticon
Onpa helpottunut olo, jaksaa odottaa np-ultraan 22.3 asti taas. Koko ajan tekee mieli vaan tuijotella noita ultrakuvia emoticon

Tänään gynellä käynnin yhteydessä varhaisraskauden ultrassa näin ensi kertaa tulevan lapseni sydämen lyönnit.. uskomattomaltahan se tuntui. :) Raskausviikot myös varmistuivat >>  6+4 :) Ensimmäinen neuvolakäynti sitten 12.3. 

Tänään varhaisraskauden ultraääni. Syke selvänä näkyi, yksi sikiö. Viikkoja tasan 8. Huikea olo :)

Eka aika varattu, ensi viikon keskiviikkona!! Päädyttiin yksityiselle kun täällä ei pääse edes puhelimella läpi neuvolaan (asutaan siis Espanjassa)... Tossa meitä vastapäätä on yksityinen sairaala joka on erikoistunut synnytyksiin ja siihen liittyviin asioihin, joten päädyttiin sitten sinne vaikka maksaakin 150e!! Todella kallista... mutta jos olemme tyytyväisiä niin sitten voimme kesäkuusta lähtien käyttää heidän palveluja ilmaiseksi koska sitten kun olemme mieheni kanssa asuneet yhdessä vuoden niin sitten hänen vakuutus kattaa myös minut ja kaiken mitä tämä raskaus tuo tullessaan emoticon Jännittää ihan kauheasti että onko kaikki on hyvin ja jos oikeassa paikassa jne. 

Nyt on sitten varhaisultrassa pyörähdetty ja yksi sikö kera sydämen sykkeen bongattu ja vieläpä oikeasta paikasta :) Jee!

Juuri kotiuduin varhaisultraäänestä. Kaikki kunnossa, sikiö on siellä missä pitääkin. Puolet ajasta taisimme gynekologin kanssa keskustella kohtuni muodosta, joka kuulemma on herttamainen. Niin paljon tuli siitä aiheesta asiaa, että taisi suurin osa tiedosta mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Vinkeä fiilis. Ihan turhaan äksyilin miehelle eilen ja tänään, kun olin ihan varma, ettei masussa ole kuitenkaan mitään eloa. 

Tänään oltiin ensimmäisessä neuvolassa miehen kanssa, todella mukava tätönen! Hyvä fiilis jäi. Otti hg, verenpaineen ja painon ja pisti lähetteen verikokeisiin. Koskaan ei oo ollu niin hyviä arvoja kuin nyt!! Paineli masua ja sanoi, että 'kyllä siellä jotain on', sitten koitti kuunnella sydänääniä, mutta toukka ei vielä ollut kuuloetäisyydellä. Ei tarvitse huolestua. Oishan tietty ollu hauska kuulla jo.. Vielä jännitetään 3 vkoa ultraan. Nyt on nippu opiskeltavaa kotona. Tästä se lähtee!

Hei! Eka neuvola on nyt takana!! Paino,pituus,hemppa,ja kaikki muukin mahdollinen tutkittiin... Mitään hätää ei ole :) ja hemppaki 116,eli kuulemma ihan hyvä :) Eli seuraava neuvola on 14.3 klo 8 ja silloon koitettais kuunnella sydänääniä :) Ja sitten seulonta-ultra on 26.3 :) sitä odotamme molemmat mieheni kans kuin kuuta nousevaa :)

Ihanaa,nyt tämä alkaa menemään vasta kunnolla tajuntaan että meille tulee pikku-kakkonen :)

Viime yön kipujen ja vaivojen jälkeen käytiin terkkarissa kun oli niin huolestunut mieli. Siellä lääkäri sitten espanjaksi kyseli kaikkea vaivoja ja oloja, ihanasti sitten hymyili ja sanoi että kyllä te raskaana olette ja nuo kaikki vaivat ovat ihan tavallisia. Paineli sitten mahaa ja koska en tuntenut kipuja niin sanoi että kaikki vaikuttaa hyvältä. Maanantaina neuvolaan ja torstaina gynekologille. En oikein tiedä miten tämä homma täällä espanjassa toimii, mutta lääkärin lämmin hymy lämmitti paljon ja nyt on vähän levollisempi olo :)
Meillä on aika myös yksityiselle ultraan keskiviikkona, joten saa nähdä mennäänkö sekä sinne ja että julkisen puolen gynelle.. varmaan käydään myös yksityisellä kun lupasivat siellä kuvia mukaan! Ei kai siitä ole haittaa käydä molemmissa, eurooppalaisella sairaanhoitokortilla kun saa julkiset hoidot ilmaiseksi :)
Toivottavasti siellä on ihan oikea hyvinvoiva papu oikeassa paikassa mukana! Tänään asia konkretisoitui tosissaan myös miehelle kun hän katseli kun lääkäri paineli mun mahaa ja sitten jutteli asiasta lääkärin kanssa (itse olin vaan maalitauluna siinä koska en osannut oikein vastata mitään ku espanjantaitoni on vielä vähän heikko :)

Hei, osaisiko joku nyt selventää tietämättömälle...
Monet puhuvat käyneensä varhaisraskaudessa ultrassa, niin onko nyt siis kyseessä yksityinen ja ns. ylimääräinen ultra jonne olette itse päättäneet mennä varmistuksen saamiseksi?
Minulla on ensimmäinen neuvola nyt perjantaina 8.3. ja odotan sitä jännittäen. Ensimmäinen lapsi tulossa ja olen siis ihan ulapalla kaikesta.
Neuvolaa varatessani minulla ei siis ollut kuin kaksi positiivista raskaustestiä. Mukavan kuuloinen täti kenen kanssa puhelimessa puhuin, sanoi että "Varataan sinulle neuvola mahdollisimman pian, niin pääset ensimmäiseen ultraankin sitten nopeasti". En sitten informaatiotulvan vuoksi tajunnut kysyä, että mitähän sekin tarkoitti... :D
Onkohan tämä jotenkin kuntakohtainen asia, onko ultraan itse pitänyt pyytää pääsyä?
Olen siis helsinkiläinen, että jos jollain on tietoa niin arvostaisin suunnattomasti sen jakamista!

Tuntuu kammottavalta ajatukselta, että neuvolakäynninkin jälkeen joutuisi vielä monta viikkoa odottamaan ihan kunnon varmistusta, että vauvalla on kaikki hyvin ja voi alkaa kunnolla keskittyä odottamiseen ilman pelkoa.

PS. Ihanaa lukea, että teillä kaikilla on mennyt hyvin. Kaikkea hyvää ja onnea odotukseen, ollaan toistemme tukena :)

Itse olen myös ensikertalainen ja aika pihalla kaikesta :D
Mä tein vain yhden positiivien testin, koska oireet tulivat niin aikaisessa vaiheessa niin voimalla, ettei ollut mitään epäselvää :) Mutta kaikki me ollaan erillaisia. On tosiaan tosi vaikeaa odottaa tietoa siitä, että onko kaikki hyvin. Onneksi meillä on eka ultra yksityisellä huomenna, niin sitten tiedetään jos vaivat ovat olleet turhia vai ei. Mitä olen täällä lukenut niin toi varhaisultra on yksityisellä, julkisella se olisi paljon myöhemmin. Itse en pystyisi odottaa enää päivääkään kauemmin, sen verran jännittävää nähdä jos syke löytyy oikeasta paikasta!!

Moikka Aaari ja onnea sinullekin vauvauutisista.

Varhaisraskauden ultraan on täällä kait useimmat menneet yksityiselle omalla kustannuksella ja oman mielenrauhansa vuoksi :)

Jos ei ole mitään ongelmia tai erikoisseurantaa esim. keskenmenojen tms. takia niin kunta ei tarjoa yleensä varhaisraskauden ultraa, vaan neuvolasta riippuen ensimmäinen ultra on ensimmäisellä neuvolalääkärikäynnillä joskus vkoilla 18-20.

Jos haluat osallistua sikiöseulontaan, niin voit varata ajan ns. Niskapoimu-ultraan, jolloin se tehdään raskausviikoilla 10-12. Tämä sekä samaan seulontaan kuuluva rakenneultra ovat kunnan kaikille odottajille tarjoamia ultria.

Sitten voi joskus olla esim. raskauden keston arvioiva ultra jos on epäselvyyttä hedelmöitysajasta, mutta monesti vielä np-ultrassakin korjaavat laskettua aikaa jos se on eka ultra ;)

Eli valitettavasti jos sinulla ei ole mitään ongelmia (vuotoa, kipuja tms.) niin harvemmin ekalla neuvolakäynnillä ultrataan :/

Selvä, kiitos paljon vastauksesta :) Taidampa siis odotella perjantain neuvolaa ja sen jälkeen varata yksityiselle ajan kun jännittää niin kovasti kuitenkin. Tällä hetkellä olisin siis neuvolatädin laskujen mukaan viikolla 8+2 eli ei olisi liian aikaistakaan.

Meillä oli eka neuvola eilen, eikä pettymyksekseni ultraa ollut. Pitää odotella kutsua np-ultraan, oka on joskus viikoilla 10-13. Eihän siihen mahdottoman pitkää aikaa ole, kun viikkoja on nyt kasassa 7+4 - mutta odottavan aika on niin pitkä! Muuten käynti sujui hyvin. Terveydenhoitaja oli ihanan rauhallinen ja mukava, juuri minun mieleeni. Saimme mukaamme vinon pinon esitteitä, joita yritämme lueskella salaa isommilta lapsilta. :) Emme vielä halua paljastaa vauvauutista, kun odotus on niin alussa.

Yksi pieni sydän lyö oikeassa paikassa, mittaa 7.12mm ja "ikää" 6vko ja 5 päivää. Käsittämätön tunne, pitää vähän sulatella emoticon

Yhden "sipulitoukan" ( :DD ) syke siis päivystyksessä näkyi ja CRL oli 18.2mm joten vastaa viikkojakin täysin. Toisesta sipulitoukasta vaan tyhjä ruskuaispussi... mutta On edes yks ja oikeessa paikassa.

Heloou!
Tiistaina käyty varhaisultrassa ja siellä meidän pikkupavun sydän sykki vauhdikkaasti! HUH! Neuvolassa käyty to. Siellä täti tokas, että "tästä se taas sitten lähtee". :) Nyt kun on lupa intoillakkin niin olen jo mielessäni sisustellut kämppää ja lastenhuonetta sekä oikeesti tehnyt tilaa uuden asukkaan tavaroille... onkohan vähän liian aikaista tälle tilanraivausprojektille :D
Ihanaa viikonloppua kaikille ja voikaa hyvin!

Noniin, tänään oli sitten ensimmäinen neuvolakäynti. Viikkoja nyt 8+5.

Jotenkin niin hölmö olo, kun vielä joutuu muutaman viikon odottelemaan ensimmäiseen ultraan aikaa.

Olen muutenkin ollut nyt huolissani, kun ilmiselvimmät raskausoireet kuten pahoinvointi, joka minulla oli aiemmin paljon voimakkaampaa, on nyt lieventynyt todella paljon. Satunnaisesti aamuisin saattaa tulla odottamattomia yökkimisrefleksejä mutta jotenkin pidän sen option, että ovat jopa psykosomaattisia. Toisaalta olen kyllä joidenkin suolaisten mielihalujen uhri ja paljon normaalia väsyneempi, eli en ihan täysin raskausoireetonkaan ole.

Neuvolassa täti yritti kyllä rauhoitella ja sanoi, ettei olisi syytä huolestua jos pahoinvointi loppuu ja lievittyy varhaisessa vaiheessa kun muita viitteitä keskeytymiseen ei ole. Että ehkä olen vain onnekas enkä joudu kärsimään siitä sen enempää...
Hän sanoi myös, että koska olen pienikokoinen ja suhteellisen nuori (pian 23-vuotias), niin sekin voi vaikuttaa. Kuulemma usein on törmännyt ilmiöön, jossa toista lasta odottava - jo hieman varttuneempi äiti kokee paljon voimakkaampia raksuasoireita ihmetellen, että miten ihmeessä sen ensimmäinen silloin nuorempana oli niin paljon helpompi.

Ja toisaalta, syytä koko raskauspahoinvoinnillehan ei ole tiedosssa niin eihän sen loppumisesta tai puuttumisestakaan voi sanoa sitten mitään. Mene ja tiedä...

En haluaisi olla näin kyyninen, toivon parasta sormet ristissä... On vain sattunut osumaan kohdalle myös niitä kirjoituksia huonoista uutisista :(

Joka tapauksessa, ihana taas lukea teidän muiden hyviä uutisianne. Hyvää viikonloppua kaikille :)

Takaisin