Ultra- ja neuvolakuulumiset

Np-ultra onnellisesti takana, huh! Kaikki näytti olevan kohdillaan ja turvotustakaan ei ollut, kuin 0,5mm :) Kohti parempivointisempaa keskiraskautta, toivottavasti ;)
 
Hello!!

Olin ihan tohkeissani kaikesta ja ihan unohtanut kirjoitella tänne!! :D
Eli 26.3 oli np ultra ja siellä kaikki näytti olevan hyvin :) Lääkäri ensimmäiseksi sanoiki että yhtä liikkuvainen kaveri on ku edellinenki lapsosemme ja että nenäluu löytyi,joten downia ei ainakaa näillä perusteilla pitäisi olla. Niskapoimu oli alle millin joten sekin kuulemma aivan täydellinen.
Koomisin oli kun kuunteli ne sydänäänet ja otti ne käyrät siihe seulontalähetettä varten... Totesi vaan että MEKSIKON PIKAJUNA MENEE!! :DDD Oli helpottavaa kuulla että ihan kaikki on hyvin <3 viikot vastas täysin :)
 
Vk 11+2, olen jo käyny ekan neuvolan 19.3 ja siellä otettiin verikokeet ja muut testit sekä samat paperit mitä edellisellä kerralla. 
Tän viikon pe 5.4 olis ultra, olisiko siellä masussa oikeesti joku???!!!                
 
Mulla on ensimäinen raskaus ja viikkoja kertynyt 9+6. Eilen oli eka neuvola. Mies oli mukana. Puhelimessa kyseistä aikaa varatessani minulle sanottiin että sydänäänet kuunnellaan ekalla kerralla, mutta eipä sitten suostuttukkaan kuuntelemaan, kuulema niitä on mahdoton saada kuulumaan näin aikasessa vaiheessa? Vähän ristiriitasta tietoa eri suista samasta paikasta. Ultran sain kolmen viikon päähän. Tänään varattiin yksityiselle ultrausaika ylihuomiseksi niin pääsee jo kurkkaamaan mitä masuun kuuluu :)
 
Eka neuvola oli 27.3, silloin viikkoja 10+. Helpotti kuulla, että kaikki ok. Niskapoimu 0,6 ja sydänäänet ok. Saimme muistoksi läjän ultrakuvia lääkärin sanoin perhealbumiin. Kätilö/neuvolatätä antoi taas valtavan pinon esitteitä luettavaksi ja muistutti pysymään etenkin pois netistä ja keskustelupalstoilta. Täällä nyt ollaan :)
 
Mulla oli hb myös 116 ja hoitaja soitti tänään asiasta ja suositteli hakemaan heti rautavalmisteita. Sanoi, että alle hb 120 suositellaan tätä ehdottomasti, sillä arvo tulee vain laskemaan raskeuden edetessä. Väsymystä tai voimattomauutta ei ole kyllä itse havainnut, mutta ei noista valmisteista haittaakaan ole..
 


niukku kirjoitti:
Mulla on ensimäinen raskaus ja viikkoja kertynyt 9+6. Eilen oli eka neuvola. Mies oli mukana. Puhelimessa kyseistä aikaa varatessani minulle sanottiin että sydänäänet kuunnellaan ekalla kerralla, mutta eipä sitten suostuttukkaan kuuntelemaan, kuulema niitä on mahdoton saada kuulumaan näin aikasessa vaiheessa? Vähän ristiriitasta tietoa eri suista samasta paikasta. Ultran sain kolmen viikon päähän. Tänään varattiin yksityiselle ultrausaika ylihuomiseksi niin pääsee jo kurkkaamaan mitä masuun kuuluu :)


Kyllä meillä kuunneltiin sydänääniä 9 viikon lopulla, sanoi kyllä hoitsu että ei kannata säikähtää vaikkei mitään kuulukaan, mutta siellä se sitten tikitti. :)

Eilen käytiin ensimmäisessä ultrassa ja voi mahdoton miten hienoa oli nähdä tuo pikku sintti riehumassa kuin heikkopäinen. :D
Rv oli ultraan mennessä 13+2, mutta ultrassa tarkentui 12+6, eli muutaman päivän heitto.
Laskettua aikaa ei tuolla erolla kuitenkaan vielä lähdetty muuttamaan. Niskaturvotus 1,0mm.

Kaikki on kuulemma hyvin ja nyt vaan odottelemaan rakenneultraa. :)
 
Mekin käytiin ensimmäisessä ultrassa eilen. Matkalla naisten klinikalle huomasin, että olin keskittänyt kaikki energiani sen ajattelemiseen, onhan kaikki hyvin jne. En hirveesti pystynyt mihinkään keskittymään.

NKL:llä kätilö oli tosi mukava ja asiantunteva ja hänen käytäntönsä oli ottaa vatsapeitteiden päältä aluksi; me tosin jouduttiin myös ottamaan alakautta että sai niskapoimun (joka oli 1 mm) mitattua kunnolla. Oli kuulemma juuri iltapäiväunilla pienokainen kun mentiin häntä herättelemään :) Sittenhän se ralli alkoikin, jalat ja sormet vispasivat aivan kuin vanhemmillaan. Syke oli 120-130 ja sitäkin päästiin kuulemaan.

Nyt sitten postia odotellaan, ja tietenkin ensi kuussa olevaa neuvolaa ja rakenneultraa.

Niin ja se LA tarkentui yhden päivän aiemmaksi, näköjään jotkut sen noinkin pienen heiton tarkentavat ja jotkut eivät ole niin päivän päälle, sehän on kuitenkin vain suuntaa antava.

 
Terveisiä nt-ultrasta: kuviin saatiin terhakka vauva! Kaikki tulokset erinomaisia, laskettu aika sama kuin neuvolassa arvioitiin, eli 19.10. Huomenna tulee siis 12 viikkoa täyteen. Toivottavasti pahoinvointi alkaa vähitellen hellittää... Ainakin se unohtui hetkeksi kokonaan siinä tutkimuksen aikana, kun tuli niin onnellinen olo pienokaisen näkemisestä. <3>
 
Tänään oli ensimäinen ultraus 10+1 (yksityisellä) Oli aivan mahtava tunne saada tietää, että kaikki on hyvin. Siellä se pikkuinen nukku, mutta heräsi, kun käskettiin yskästä. Sitten alkokin jalat ja kädet vuoron perään heilua hirveetä kyytiä. <3 Saatiin paljon kuvia ja muutama video muistitikulle. :)
 
Mulla oli tänään nt-ultra.. Viikkoja 11+2 sikiö vastasi viikkoja 11+6
Nt 1,3 mm ja muutenkin kaikki vaikutti olevan ok.

Yks asia mikä aluksi pelästytti oli polyyppi, joka löytyi :o

En ollu ikinä kuullutkaan moisesta ja kuullosti pahalta.. Lääkäri sanoi kuitenkin että ovat mitä todennököisemmin harmittomia ja tulevat ulos synnytyksen yhteydessä..
Onko kenelläkään samanlaista kokemusta?
 
Mä sain neuvolasta kuulla tänään, et mulla oli verikokeissa punasoluvasta-aineet kohollaan. Sitä pitää nyt seurata kuukausittain. En ollut moisesta aiemmin kuullutkaan, niin en osannut oikein mitään kysyäkään puhelimessa koko asiasta. Onkohan kellään mitään tietoa tai kokemusta tuollaisesta? Netistä löytyy jotain mutta aika vähän... Seuraava neuvola (ja lääkäri) on vasta yli kk päästä, seuraavien verikokeiden jälkeen, joten pitkään pitää odottaa ennen kuin pääsee kuulemaan lisää.

Bambu, mulla ei oo itsellä polyypeistä kokemusta, mut parilla tutulla on ollut ja ne on ainakin olleet "harmittomia", hyvänlaatuisia, joista ei oo ollut muuta haittaa kuin jonkin verran kai verenvuotoa. Molemmilta poistettiin ne (eivät olleet kumpikaan raskaana silloin), kuulostaa hassulta et ne tulis ulos synnytyksen yhteydessä mut kai ne sit niin ruukaa tehdä jos lääkäri niin sanoo... Sullahan on varmaan lääkärineuvola kohtapuoliin, kannattaa varmaan siellä kysyä.
 
Nyt aamulla oli toinen neuvolakerta, paljon läksyjä mukaan ja ne perinteiset, hg, verenpaine ja paino. Sydänääniähän koitettin kuunnella jo ekalla kerralla, silloin ei kuulunut, mutta nyt oikein selvästi. :') Näitä tunnelmia hehkutellessa. :Heartred
 
No niin, minäkin pääsen tänne mukaan jutskailemaan kun tänään oli NT-ultra ja LA selvisi lopultakin!

Tänään siis 12+1, niskapoimu 1mm ja kaikki näytti hyvältä. :) Tiesin että la menee loka-marraskuulle, mutta nyt tarkentui 28.10 sitten. Viikko sitten oli eka neuvola, sydänääniä kokeiltiin kuulla mutta ei kuulunut ja sitä tiesin vähän odottaakin...silti ihana nyt saada varmistus että kaikki hyvin toistaiseksi. Rakenneultra kesäkuussa.
 
Ketjut palautuneet, jee!! Meillä oli 12 vkon ultra viime perjantaina. Koko vastasi viikkoja. Ultraaja painoi ja tärisytti mahaa aika rajusti (ainakin meidän mielestä se tuntui/näytti siltä) ja johan alkoi vipinä. Saatiin myös kuulla ensimmäistä kertaa sydämmen syke, siinä tuli sitten tippa linssiin. Varsinkin miehelleni sydämen kuuleminen oli tosi tärkeää, itse olen ollut tyytyväinen kuviin :) Niskapoimu 1,3mm ja otettiin vielä verikoe josta sitten lasketaan eri tietojen avulla kromosomipoikkeavuuksien riski. Otetaanko suomessa tätä varten myös verikoe? Asumme siis Espanjassa :)

Onpa ihanaa, olemme kaikki tainneet saavuttaa 12 viikon rajan!!! Itselläni aika tasan perjantaina kun tuli 12 vkoa täyteen myös olo parani huomattavasti, olo on kun normaalilla henkilöllä (kuhan muistaa syödä, juoda ja levätä :) ) Jospa nyt olisi aika alkaa nauttimaan tästä raskaudesta :)
 
Eilen käytiin NT ultrassa, turvotusta ei ollut kuulemma yhtään (1,1).. Uskomatonta kun pieni toukka ilmesty ruutuun heti kun ultrausverme kosketti vatsaa!!!!! 63mm pitkä toukka oli ja siten siis 2päivää isompi kuin neuvolan laskema LA mutta ei sitä muuttamaan ruettu. Itse voi siis vain ajatella olevansa 2päivää pitemmällä :) Tänään siis 12+6. Eikä vieläkään ole pömppö tullut!!!!

:happy093
 
Sophie82, juu mä halusin myös seulonnan eli verikokeet otettiin viime viikon ma ja eilen sitten np-ultra, tietokone laskee iän, veriseerumin ja niskapoimun mukaan tulokset. :) On siis vapaaehtoinen, kaikki eivät tuohon halua. Ja mulla myös mahaa "tärisytettiin" aika kovasti, kun pikkanen sintti nukkui eikä meinannut niskaansa eka näyttää ollenkaan. :P Nyt vain tuloksia odotellessa!
 
Helou!
Meilläkin oli ensimmäinen ultra viime torstaina. Siellä pikkanen vilkutteli ja polskutteli minkä kerkesi. Kätilö sano vaan että on vaikea mitata niskaturvotusta kun vauva haluaa ottaa niin ylpeän asennon kokoajan :D
Nyt tosin pieni huoli, sillä itse tämän jälkeen ollut hyvin kipeänä, joutunut syömään antibiootteja ja särkylääkkeitä melkosesti sekä ottamaan myös röntgen kuvia.. onneksi nuo pikkuset taitaa olla hyvässä suojassa, mutta silti nyt jännityksellä odottelee sitä seuraavaa ultraa!
 
Sophie82 & Yona: Mulla otettiin myös yhdistetty ultra+verikoe vkolla 12/13 eli pääsiäispyhien jälkeen. Kukaan ei kysellyt haluanko verikokeisiin vaan ne otettiin ja varattiin samalla aika ultraan. Ultrassa otettiin vauvan mittoja ja laskettiin todennäköisyysriski kromosomipoikkeavuuksille ja samalla varmistui LA. Riskilukemat on mulla olleet molemmilla kerroilla olleet todella alhaiset. Sama testi tehtiin myös ekassa raskaudessa kun me se haluttiin, näin siis Tukholmassa.

Kaikki näytti olevan hyvällä mallilla mahassa (mahtavaa nähdä tyyppi!), ja vauhtia ja huitomista riitti! ihanaa!
Nyt onkin sitten hiljaiseloa, seuraava neuvola ja ultra ovat vasta toukokuun loppupuolella ja vaikka sen vauvan on nähnyt ja mahakin näkyy jo, niin silti tuntuu epätodelliselta että siellä on oikeasti vauva joka kasvaa.
Pienen kevyen liikahduksen olin aavistavani jo eilen, huijui... :)
 
Hildamaija, okei! Siellä sit tehdään näköjään suoriltaan se, eihän se paha homma tietenkään ole. Mulla tosiaan on muutama tuttava jotka eivät ole halunneet seulontoihin, ovat halunneet tietää tilanteen vasta lapsen synnyttyä.
Mulle muuten tuli tänään jo se vastauskirje, ei todettu poikkeavuuksia - jeeee!! :) Vaikkei tuokaan tietty mikään 100% tae ole mistään, niin silti parempi mieli...
 
Takaisin
Top