Ultra-ja neuvolakuulumiset

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ninspe
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Janjan, hyvä että vauvalla oli kuitenkin kaikki kunnossa! Mäkin olen saanut hörppiä mehua äitipolilla käyrillä, kun vauva jumppaa aina matkan sinne ja nukahtaa sitten sopivasti kun pitäisi saada virkeää sydänkäyrää... Mutta on aina herännyt kun olen saanut pillimehun litkittäväksi.

Mohomahalle peukut pystyssä täällä! Toivottavasti palaat kotiin vasta vauva kainalossa!
 
Huomenta. Täällä käyty neuvolassa. Arvot ok, mut sain terkan leuan Kyl hivenen loksahtamaan ku ensin luki mun äippäpolin palautteen reilun viikon takaa jossa sanotaan pään olevan todella syvällä synnytyskanavassa, kohdunkaulan hävinneen ja kohdunsuun olevan sentin auki. Ja sen jälkeen kerroin et eilen supisteli ja poltteli aamulla 6 tuntia ja illalla reilun tunnin :D sain kyllä aika tiukkaan neuvot et jos alkaa vähänkin olee supistukset säännöllisiä vain ei ois kipeitäkään ni lähette synnärille :D ku on se tunnin ajomatka....
 
36+4 nla takana.
Arvot ok
Paino -700g
SF mitta noussut 30-> 34, Terkkari oli tyytyväinen kun muuten oltaisiin lähdetty ultraan.
Pojan sykkeet matalat ; 125, neuvona tarkkailla liikkeitä.
Pää ei todellakaan ole vielä kiinnittynyt.
Eilen oli tunnin ajan säänn. supistuksia , mutta loppui ja nukuin kuin tukki koko yön. Että näin. Ei juhannusvauvaa tulossa :D
Kysytelköön rauhassa (muttei ihan noin rauhassa, että sykkeetkin rauhoittuu!!)
 
Mohomahalle tsemppiä, täällä jännitetään että josko saataisiin yksi lisää heinäkuisia vauvoja! :) .
 
Neuvolakäynti rv 35+2
Painonmuutos -450/vko (painoa tullut yhteensä melkein 5 kiloa :) aiemmissa raskauksissa semmoset 9kiloo)
paineet 117/71
b-Hb 124
sf 29
lapsivettä normaalisti
rt
syke 140+
Vauva laskeutunut, mutta ei vielä kiinnittynyt, sai kuulema sormet vielä väliin (ja sekös sattui :confused3 )
Seuraava kerta kahden viikon päästä ja pitääki mennä vähä kauemmas ku tää oma kätilö jää kuukauden lomalle. Mutta eipä mitään..
Huomenna tasan kuukausi laskettuun aikaan ! Vähän alkaa jänskättää, vaikka luulen ettei pikkunen ennen LA:ta synny. Mutta voishan tuon sairaalakassin yrittää silti jo pakata...
 
Rv 38+1
RR 127/71
U-Prot. -
U-Gluk. -
Paino-arvio 3700g
Tarjonta RT
Liikkeet ++

Hoitaja otti taas ensin verenpaineet ja kyseli vointia. Sitten kävin ktg-käyrällä ja yks supistus tuli sen 25min aikana. Lääkäri ja ilmeisesti joku alaa opiskeleva siellä ultras ja kaikki vaikutti vauvalla olevan hyvin. Kasvukäyrälle piirrettynä mahan ympärys ois yhä reilusti yli yläkäyrien edelleen ja samoin myös pää, mutta kuulemma hyvä että kulkevat samassa suhteessa. Painoarvio oli nyt ton 3,7kg ja laskettuna aikana n. 4,2kg. Kohdunsuu niin epäkypsä, ettei voi kuulemma alkaa käynnistää kun on jo kertaalleen leikattukkin, liian kova rasite...?! Joten uus aika maanantaille jos vaikka kohdunsuulla olis tapahtunu jotain muutosta siihen mennessä, että vois alkaa käynnistelee tai sitten mietitään taas sektioo. Huoh, loppuis tää rumba jo. Siellä taas varmaan ottaa vastaan joku, joka on sitä mieltä ettei sinä päivänä tehdä mitään vaan sitten sillon ja sillon. Oon niin väsyny tähän pompottamiseen :mumum "ymmärrän kyllä, että tulitte tänne hakemaan jo vauvaa ( :taunt010 ) , mutta kun tämä nyt on liian iso riski, ei kohtu jaksa jos sitä liikaa väsytetään"

Kävin siellä labrassa antamassa vielä verinäytteen (omasta pyynnöstä) hemoglobiinin vuoksi ja se täti siellä imas koko suonen niin ettei veri menny putkeen ja pisti vielä toiseenkin kertaa. Ei siis menny putkeen sekään. "katellaan sitten juhannuksen jälkeen, jos vaikka kohdunsuulla olis tapahtunut jotain, pää täällä kyllä tuntuu mutta täyspitkä on vielä, sähän sanoit että oot tuntenu supistuksia nyt niin kyllä se muutama päiväkin voi riittää kypsyttelyyn" VIT** KU OON SANONU HUHTIKUUSTA LÄHTIEN SIELLÄ ETTÄ ON TUNTUNU SUPISTUKSIA, MUTTA AINA KIVUTTOMIA!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Että hyvää juhannusta vaan!:thefinger
 
No hoh! Kovin on mohomahan vauveli junttaantunu tiukasti asemiin! :disgust Ihmetyttää jo muakin, että miten ne ei voi päättää käynnistääkö vai leikatakko vai mitä tehä..En ihmettele yhtään, että alkaa tommonen ees taas huopaaminen ärsyttää.. :think005 Pietään nyt peukkuja, että sitte Jussin jälkeen saisivat jotain toimintasuunnitelmaa jo aikaseks.. :thumright
 
Mullakaan ei muuten kaverilla suostuttu käynnistään toisen lapsen synnytystä just samasta syystä. Mä ymmärsin, että eivät lääkkeellisesti täällä ainakaan käynnistä, jos on sektio takana. Käynnistävät ainoastaan puhkasemalla kalvot, jos kohdunsuun tilanne tosiaan sen mahdollistaa. En tiiä onkohan tässäki paikkakuntakohtaisia eroja? Ilmeisesti lääkkeellinen käynnistys on kohdulle (ja leikkausarvelle) kovempi rasitus kuin spontaanisti käynnistynyt synnytys. Toivottavasti mohomahan lapsi nyt alkais juhannuksen aikana kyllästymään yksiöönsä! :)
 
Voi minttu voi minttu voi minttu:scared007
Miten pippinen sun kaverille sit loppupeleis kävi?
Joku kyselikin tosta balonki-menetelmästä ja mullekkin siitä tänään tosiaan mainittiin ja nyt kun oon rauhottunu koko asian/reissun suhteen ja googlettelin niin se tosiaan on yleistä, että sektion jälkeistä synnytystä ei lähetä hevillä käynnistelee. Oishan se lääkäri sit viime kerran jälkeen voinu jo selittää ettei sitä käynnistellä ellei oo mitään tapahtunu kohdunsuulla!

Tässä suora kopio hus.fi sivuilta
Synnytys käynnistetään nykyisin hyvin usein kohdunkaulaa laajentamalla ns. balonkimenetelmällä,



jossa katetri viedään sisätutkimuksessa kohdunkaulan sisäpuolelle lapsivesikalvojen

ja kohdun seinämän väliin. Katetrin kärjessä oleva balonki täytetään nesteellä, jolloin balonki

asettautuu sikiön tarjoutuvan osan ja kohdunkaulan sisäsuun väliin. Tämä pehmeä nestepallo

kypsyttää ja laajentaa kohdunkaulaa paikallisesti lääkkeettömästi. Balongin irrottua kohdunkaula

on yleensä avautunut, jolloin synnytystä voidaan vauhdittaa puhkaisemalla sikiökalvot. Balonki

voi aiheuttaa pientä alavatsajomottelua ja kuukautistyyppistä kipuilua. Menetelmän aiheuttamat

haitat ovat harvinaisia ja potilas voi käynnistyksen syystä riippuen olla ensimmäisen vuorokauden

myös kotona. Balonkikäynnistys on ensisijainen menetelmä varsinkin silloin jos potilaalla

on taustalla kohtulihakseen kohdistunut leikkaus (esim. keisarileikkaus). Harkinnan mukaan balonkimenetelmää

voidaan joskus käyttää myös silloin, kun lapsivesi on mennyt ja kohdunkaula on

epäkypsä.

muttamutta, ton laittamisen jälkeen saatetaan lähettää kotiin vielä odotteleen supistuksia. Ideana siis on, että vesipallo aiheuttais samanlaista painetta kuin sikiön pää, jolloin naisen omien prostaglandiinien eritys sais kohdunkaulan avautumaan ja synnytyksen käyntiin. Tämän jälkeen vois vielä avittaa puhkasemalla kalvot. Mutta jos nää keinot ei saa supistuksia aikaan, niin sit ilmeisesti sektio on ainoo vaihtoehto enää jos lääkkeellistä käynnistämistä ei tehdä. Kai tääkin on lääkärikohtasta antaako luvan tippaan tai tablettiin vai mennäänkö sit suoraan leikkaussaliin. Mut ois siitä tosiaan voinu sit mainita jo sillon kun puhuttiin tosta mahdollisesta käynnistämisestä, mua on kyl niin palloteltu ton synnytystavan suhteen kun eka puhutaan sektiosta, magneettikuvien jälkeen alatiesynnytys on täysin sopiva mulle vaikka ois kuinka iso tulossa, ja nyt sitte ollaan taas lähtöpisteessä. Löisivät vaan tajun kankaalle ja herättelis sitten kun vauva on maailmassa! Suhwi se hyvin sano, että päättäisivät jo pikkuhiljaa mikä nyt on se ratkasu asiaan :gen045 Tosiasia on, että vauva kasvaa joka päivä ja mää saan kohta jonku slaagin ja ressin ja masennuksen ennenku se vauva sieltä ees putkahtaa. Luojan kiitos mies on nyt pitkään kotona, niin sais ehkä vähän levähtää kaikesta tapahtuneesta kun tietää että poitsu on hyvissä, turvallisissa käsissä. Kylläpäs tuli purkauduttua, ja jatkaisinkin vielä mutta vessa kutsuu :salut
 
Mohomaha, oottelivat viikolle 42 asti ja kun kohdunkaula oli edelleen kiinteä ja visusti kiinni, niin meni sektioksi. Tästä tosin on aikaa nyt pian 5(?) vuotta, joten en tiedä onko tuota ballonki-menetelmää silloin edes ollut täällä käytössä. Odottelivat vain kohdunsuun aukeamista, jotta kalvot voitaisiin puhkaista, koska lääkkeellisesti eivät käynnistystä suostuneet tekemään. Luulisin että sulla asiat on kuitenkin hyvällä mallilla etenemässä, jos kohdunkaulalla kuitenkin oli jo kypsymistä tapahtunut ja supistuksiakin on ollut. :) Pidetään peukkuja maanantaille, että ei tartte enää ilman vauvaa kotiin tulla! Rasittavaa kyllä lääkäreiden puolelta tollanen jahkailu!
 
Kiitos tuosta ballonki selostuksesta! Sitä ei ollut tosiaan neljä vuotta sitten, kun miulla käynnistettiin cytotecilla. Täytyy vähän googlettaa ennen synnytystapa-arviota ballonkia, jotta ymmärtää mistä puhutaan, jos tuo tulee puheeksi. Kun ei ole sektiota takana, niin sopisi varmaan uudelleen tuo cytotec-käynnistyskin. Taitaa siis olla että tämä meidän vauva käynnistetään jollain keinolla etukäteen, jos vaan nyt kaikki planeetat on oikeassa asennossa :) Sektioon en haluaisi, jos ei ihan pakko, mutta toisaalta ei ole vielä minkäänlaista arviota vauvan painosta, joka on kyllä sinällään ihan turha, kun käynnistyksen syynä on aiempi hartiadystokia, eikä se paino siihen hartioiden leveyteen vaikuta (tämä on siis jo pari kertaa koettu :) ).

Inhottavaa tuo pallottelu eri synnytystapojen välillä! Toisaalta parhaansa ne varmaan tekee ja niinhän se on ettei voi käynnistää (tai siitä ei ala käynnistyksestä huolimatta tapahtumaan) jos ei muuten ole otollinen aika. Edellisellä kerralla käynnistettiin viikolla 39 ja meni hyvin eikä kestänyt päiviä.
Ballonki-käynnistyksestä sen verran, että kyllä cytotecilläkin voi joutua välillä kotiin odottelemaan jos mitään ei näytä tapahtuvan.

Miulla ei ole kumpikaan aiempi lapsi kiinnittynyt tai laskeutunut ennen synnytystä, vasta itse synnytyksessä.
 
Neuvola 38+5 takana (vaikka koitin vauvaa tsempata ettei tarviis enää mennä :) ) Paino pudonnu n.kilon viime viikkoisesta nyt 103,2kg, sf-mitta tismalleen sama eli 35, pissa puhas ja paineetkin ol kohillaan. :) Ja ja ja ja..Tyty on viimeinkin saanu päänsä juntattua tonne alakertaan nalkkiin! Jei! :happy093 Jotakin edistystä siis ON tapahtunu vaikkei niitä kipeitä supistuksia oo näkyny mailla ei halmeilla.. :dance011Ja bongasinpas supistuksenkin neuvolasta pois lähtiessä. Pyysin vielä neuvolantätiä kokeilemaan mahaa, että "onko tää nyt supistus vai änkeekö tuo tyty vaan takapuoltaan mahasta läpi." :) Kuulema ol supistus mut ei se kyl kipeetä tehny yhtään, vähä vaan puristi... :cool:

Toivottavasti nyt alkas sit loppukiri, la:han 9 pvä jälellä enkä tosiaankaan haluis käynnistykseen. :angry7 Mulla siis RD nii sen takkii eivät montaa päivää päästä yli ja 1.7. on jo varattu äippäpolille aika missä vissiin sit päätetään virallisesti mahollisesta käynnistyksestä.. :confused3
 
Tänään 36 + 2
Käynti kättärillä, synnytyspelkoon liittyen ja oli nimikkeellä synnytystapa-arvio.

Paikalla oli 2 kätilöä, joista toinen hoiti tutkimisen ja toinen kirjasi asioita ylös. Naisia molemmat.

Aluksi piti riisuutua kun kätilö halusi tutkia kohdunsuun tilanteen. Noh, minä riisuin ja settauduin tuoliin. Ensin kokeili varovasti sormella johon sanoin että "AI". "Sulla on näköjään vähän kipeät nämä limakalvot.." No kokeili uudestaan vähän rosnkimmin ja karjasin "AI VI**U!" ja pistin jalat ristiin. Siinä vaiheessa tuli tippakin linssiin ja kätilö totesin vaan: "Ai emmä tajunnu että sulla on näin kipeät paikat.." Ja enää ei sinne yrittänytkään päästä kokeilemaan.

Siinä sitten kyyneliä pyyhkien makasin tuolilla kun kätilö ultrasi. Varmisti tytöksi!! Ei tarvitse alkaa myymään vaalenapunaisia hepeneitä... JEE!! Painoarvio oli 2633g. Ja kaikki hyvin.

Tutkimuksien jälkeen alkoi kyseleminen.
"Oletko nyt ihan varma että haluat sektion? Sehän voidaan vaikka käynnistää jonain tiettynä päivänä niin ei tarvitse sitä sitten odotella. Ja jos vaikka yrittäisit kumminkin synnyttää ensin ja jos salissa tuntuu siltä että haluat sektion, niin sehän voidaan sitten tehdä, jos siltä tuntuu. Emmä kyllä nyt oikein tykkää tästä. Olet kuitenkin fyysisesti hyvässä kunnossa ja ideaali-iässä synnyttämään. Että sehän voi olla vaikka vaan se 12h synytys, eikä 1-2vrk. Ja seuraavissa raskauksissa voi olla ongelmia. Onko lapsen isä kuvioissa? Luotatko synnytykseen mukaan tulevaan mieheesi? Onko tämä raskaus toivottu?"

Noh, sain kuitenkin sektioajan. Mutta joudun joka tapauksessa vielä kerran menemään tuonne keskustelemaan että olenko nyt IHAN varma.

Kätilöt varmaan hieman säikähtivät reaktiotani siihen alapään kipuun, ja istuivat loppuajan aika hiljaa kirjaten aikoja ja tietoja. Ja tämä tutkinyt sitten kysyin että "Onkos sinulla joskus ollut jotain ongelmia seksin suhteen tai ollut jotain epämiellyttäviä kokemuksia? Raiskauksia tai muita? Meillähän on täällä sellainenkin yksikkö minne voi mennä juttelemaan jos on jäänyt jotain traumoja."

Haempa nyt suklaajäätelön pakkasesta ja rupean mutustamaan sitä..... Huoh, onneksi nyt on juhannusvkloppu ja miehen synttärit. Saan hyvän syyn vääntää mansikkakermakakun ja muutakin hyvää.

Aurinkoista Juhannusta muille odottaville ja jo poksahtaneille! :)
 
mulla kans käynti neuvolassa tältä päivää takana :) on mulla vaan ihana neuvolatäti täytyy sanoo!!
kiva kun tuo esikoinen on mukana noilla käynneillä ni toi näytteen antaminen on niin hienoa siellä sen kanssa että :D hahahahaha...no joo..tässä lukuja tuolta käynniltä..

eli rv 36+4
hb oli 116
pissanäyte puhas
verenpaine mitattiinkin kans kertaa ku tuli aamusta kiire pojan kanssa paikalle niin eka näytti 136/88 ja toinen olikin sit 133/82
painoa oli +500/vko (tähän mennessä kaikkinensa tullu siis 9,6kg)
turvotus oli taas +/-
sf mitaksi täti sai 32,5 :) kun se tosiaan viimeksi oli lääkärin mittaamana 30...tosin lääkäri totesi vauvan olevan ihan toisessa kyljessä <3
pikkuisen syke huiteli 158/160 tietämissä,liikkeet ++
rt1

täti totesi vaan taas mun ollessa pöydällä että ompas tää taas piukeena,mä siihen että joo se on sitä aika usein :D onneksi tyyppi sit hieman relas ja tätsy pääsi tunnusteleen ni sano että olis niinku laskeutunut hieman alemmas mutta totes että älä nyt vielä synnytä kun hän jää lomalle ;) <3
se strepto näytteen vastauskin oli tullut ja se oli "jonkin verran" eli kai mä sitten positiivisena sinne papereihin jään....
eipä kai muuta :)

Ihanaa ja toivottavasti aurinkoista juhannusta kaikille palstalla viihtyville <3 :hug007
 
Täällä oli aamulla pikkuneidin vika ultra Naistenklinikalla, olikin muuten 14.ultra tässä raskaudessa, että muutaman kerran on tullut siellä ravattua! Kaikki oli hyvin, alakäyrän alatuntumassa kasvaa, mutta kasvaa kuitenkin. Painoarvio oli (nyt 37+2) 2284g. Samaa tahtia jos kasvaa nämä viimeiset vajaat kaksi viikkoa, niin syntymäpaino lienee siellä jossain 2,5kg:n tuntumassa. Istukka alkoi jo näyttämään vähän "vanhalta", mutta virtaukset oli kuitenkin hyvät. Eli saapi kasvaa sinne jo sovittuun sektiopäivään, ensi viikolla vielä maanantaina neuvola ja keskiviikkona Naikkarille käyrille ja sitten seuraavan kerran vauvaa hakemaan :).

Sairaalakassin pakkasin eilen varmuudeksi valmiiksi, mutta nakkasin tänään takaisin vaatehuoneeseen.

Mohomaha, jaksuja sinne! Saisivat kyllä pikkuhiljaa päättää että miten ja milloin synnytät :). Ja muille kärvistelijöille myöskin jaksamista! Voisi alkaa jo taas vähän lisää vauvoja putkahtelemaan.
 
Höpönlöpö, meidän pojat on onneksi sen verran isoja, että voin jättää siksi aikaa kahdestaan neuvolan leikkihuoneeseen kun itse pissin purkkiin. Ei tarvitse pissiä kahden silmäparin tuijottaessa :). Muuten nuo käynnit on kyllä vähän sellaisia, että mä toivon että terkka ei kovasti jaksa mistään löpistä. Pojat pörrää ympärillä ja kakkonen pelkää dopplerin ääntä, joten sydänäänten kuuntelun ajan mä keskityn puhumaan hänelle ja pyydän aina että terkka laittaa äänet lähes pois. Joten nopsaan pakolliset jutut, se toimii meillä parhaiten :)
 
Mariannu,meillä se vessareissu sujuu kun vielä kiinnostaa kovasti ne pissapurkit :D ja sit noi äänet on meillä kans aika kamalia hänen mielestään (1v4kk) <3 ja tänään oli ihan ymmyrkäisenä verenpainemittarista ;) äitiä satutetaan <3 mutta meitin tädeillä on sit vauhdikkaita vieraita tasaisin väliajoin ;) hah!!
 
ancy mulla oli myös tosi kipeet paikat ekassa raskaudessa. Vikisin jo siitä kun th otti streptonäytettä ja se nyt kuitenkin on vaan pumpulitikku :D Mutta miehet ne vasta epämiellyttävästi ronkkiikin!!!!! tuntu et tayssissa ei muita ollukkaa ku miehiä :help
Eilen oli kans eka kerta tässä raskaudessa kun tuntu tosi epämiellyttävältä kun lääkäri ja se toinen teki sisätutkimuksen, mut ei varsinaisesti sattunu... Siellä k-hks en oo törmänny onneks miehiin. Harmillista, että saa tollasen vastaanoton, mutta sentään välittävät! Millos sulla se sektioaika on varattuna?

Kiva suhwi että oot noin ilonen tuntemuksistas ja että niitä sullekkin alko siunaantuun :happy119 täällä alko vähän aika sitte tuntua menkkajomoo, mutta kai sekin on taas merkityksetöntä, niinku aiemmatkin. Nyt en ainakaan tee sitä virhettä, että menisin saunaan tai harrastaisin seksiä, koska siihen ne tuntemukset aina loppuu vaikka tarkotus ois toisin päin :confused3

Mariannu mullakin istukka näytti jo tosi aikansa eläneeltä sillon pari viikkoo sitten, nyt en nähny sitä ollenkaa eikä lääkärikään siitä mitään puhunu. Edelliskerran lääkäri sano, että alkaahan sillä olla jo parasta ennen päivä pian ohi. Höpönlöpö mulla kans kerran ollu esikoinen mukana neuvolan vessassa, mutta onneks se katteli johonki muualle sillon vaikka miks miks kysely on pahimmillaa, välillä joutuu miettii miten asian selittäis ja kun laulaminen muille erinäisistä asioista tulee aina niin puun takaa :whacky059
 
Takaisin
Top