Ultra-ja neuvolakuulumiset

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ninspe
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täältäkin neuvolakuulumisia rv 36+1. Ei mitään ihmeitä, pissat yms kaikki kunnossa. Painoa oli tullut vähän reippaammin, mutta sen tiesinkin, kun liikun nyt vähemmän kun työt loppui. Terkka oli painoon tyytyväinen ja mä toisaalta en jaksa kovasti enää välittää, kun kolme viikkoa enää jäljellä. Saa tulla vaikka kilo viikossa.

Yksi neuvolakäynti sovittiin vielä ennen sektiota, kun Naikkarilla saan käydä kuitenkin vielä kolme kertaa. Ja vakiterkka on jo silloin seuraavalla käynnillä lomalla, joten me nähdään sitten kun vauva on jo syntynyt :).
 
Niin se tilanne vaan muuttui, että olinkin sitten neuvolassa jo tänään, kun neuvolatädille tuli huomiseksi esteitä.
No kaikki kuta kuinkin samalla mallillaan kuin ennenkin, eli hyvin :)
Sf-mitta ja poitsun pontevuus jaksaa edelleen ihmetyttää neuvolatätiä ja toki itseänikin (tänään siis 34+0 ja sf-mitta oli 36!!) Painoa kuitenkin tullut mulle vain 350g/vkoa kohden..Yläkäyrien yläpuolellahan tässä ollaan koko ajan menty, mutta mietityttää vaan että mihin tämä tästä vielä paisuu 6 vkossa :D Lääkäri on puolentoista viikon päästä, että sillon sitten kaiketi päätetään, että pitäisiköhän tuota pikkuista katsella vielä ultralla varmuudeksi, että onko tosiaan niin iso kuin mistä antaa viitteitä ja mahtuuko tulemaan alakautta. Haluaisin ehdottomasti synnyttää alateitse ja mahdollisimman "luonnollisesti" ilman lääkkeitä, joten mikäli ei bebe sitten alakautta mahdukaan tm. niin haluaisin tietää sen mahdollisimman hyvissä ajoin, niin ehdin vielä henkisesti tottua siihen ajatukseen, etten saakaan häntä itse puhkia ja puhista.
Hemoglobiini on sitten se meikäläisen toinen mysteeri.. viime kerralla about 3 vkoa sitten oli Hb 109, ja nyt 106, vaikka olen ottanut obsidania tuplana.. No olo on ollut hyvä, että sinällään ei huolta, mutta kunhan vaan ei aiheuta synnytyksessä sitten mitään komplikaatioita. Huonothan nuo ovat olleet oikeestaan alusta asti, mut jännä on kyllä, ettei millään nouse..
Pikkuinen oli ihan visusti raivotarjonnassa, ja kuulemma selkeästi laskeutunut, muttei vielä kiinnittynyt, hyvä niin :)

Vielä ennen lääkäriä olisi synnytyssairaalaan tutustuminen, sekö tästä kaikesta sitten viimein tekee "todellista", alkaako siitä se kauan odotettu jännitys? :)
 
Eilen (35+2) oli äippäpoli, jossa seuraillaan että Sintti kasvaa. Koko arvio oli 2200 g, eli alakäyrällä edelleen ja hoikka on, mutta kasvaa. Lääkäri katsoi kysyttäessä jostain taskussaan olevasta listasta syntymäpainoarviota ja sanoi, että olisi semmoinen vajaa 3500 g. Jotenkin tuntuu, että aika huimaa tahtia saisi siihen kyllä kasvaa, mutta kaikkihan on vaan arviota. Anyway, pitkä ja hoikka kaveri olisi tulossa ja lantiossa tilaa reilusti synnytystä ajatellen.Enää yksi käynti olisi tuolla polilla rv 39-40, jos mahan sisällä on enää mitä mittailla.

Toukokuun supistelut kypsytti kohdunsuun pehmeäksi, mutta nyt kesäkuussa supistelut on rauhottuneet ja näyttää, että pieni viihtyisi mahassa ihan rauhassa. Saisikin kasvaa siellä ihan rauhassa, kun semmoinen Sintti on.

Itellä olo hyvä, välillä jalkovälissä tuntuu pistelyä ja supistelee ajoittain rasituksessa, mutta ei häiritse elämää,kun ei tartte enää varoa ennenaikaista synnytyksen alkamista. Kaikkea jaksaa ja pystyy tekemään, ihan tässä on hyvä ollessa.
 
35 plus 6 plakkarissa. Painoa oli tullut 520g/vko, siitä tuli noottia (herkuton viikko edessä siis)
Proteiinit plussalla, joten huomenna siis näytettä labraan.
Sf mitta oli nyt 30.
Sitte tämä jalka vielä paskana, niin nyt kyllä asteen verta vituttaa.
Taidan mennä nukkumaan. Ehkä huomenna on parempi päivä

Pahoittelen kielenkäyttöä.

:angry1
 
Mariannu selkis!
Suhwi neuvolantätikö sulle tosiaan teki sulle sisätutkimuksen? Eikös se oo kuiteski lääkärin hommia...?! :scratch Mulla on kyllä ihana tätsy siinä mielessä, ettei oo koskaan sanonu mitään mun painosta. Kysyy ja merkkaa sen, muttei minkäänlaista kommenttia asiasta toisin kuin tessalla. Saas nähdä miten huomenna sitten, kun mun oma on lomalla tän viikon ja sijaiselle pitäis mennä. Ärsyttää jotenkin jos toinen ei oo perillä tai alkaa kyselee jotain tyhmiä, mut huomennahan se sit selviää...
 
mohomaha Mulla ei oo enää neuvolalääkäriä ku oon siellä äippäpolilla käyny tän RD:n takia, se neuvolatäti vaan tarkisti kohdunsuun tilanteen, et onko mitään edistystä tapahtunu. Ja on vanhempi rouvashenkilö, kymmeniä vuosia ollu kätilönä/terveydenhoitajana joten luotan kyl hänen ammattitaitoon. :) Äippäpolilla teki lääkäri sen "virallisen" sisätutkimuksen missä arvioi lantion koon yms.. :)
 
Raskausmyrkytyksen oireitahan noi protskut ja painonnousu on, että syystä toki syynäävät. Mutta kun " tää on aika rajoilla", ei ihan avaudu mulle, eli pitääkö seurata jtn oireita? Pitääkö vähentää syömistä? vai mitä kerpelettä?
 
Verenpaineita pitäis siinä vaiheessa seurailla. Ei se raskausmyrkytys siitä mihinkään katoo jos lopetat syömisen, joten älähän nyt sitä tee ainakaan! Ja päänsärky ja näköhäiriöt kertoo myös raskausmyrkytyksestä, noiden ^^ ja verenpaineiden lisäksi.
 
Oispa mullaki kiva terkkari. Tai on Se Ihan mukava mut Se on vaa ihan pihalla. Ihan ku kaikki olis sille ihan uutta. Vanha on sekin jo eli ei voi olla kokemattomuutta. Ja hauska huomata et teille on tehty oikeesti noita lantion mittauksia ja muita. Mulle ei tehty sinällään minkäänlaista synnytystapa arviota vaan todettii vaan et tulossa on. Kaipa vauvan pää on sit jo niin alhaalla et ei oo epäselvää mahtuuko ulos
 
Kii, aika ison syntymäpainoarvion lääkäri todellakin tehnyt, jos teilläkin alakäyrällä kasvetaan. Mulla on arvioitu että syntymäpaino (jos kasvu jatkuu tasaisesti tuossa alakäyrällä) olisi rv 39 kun leikataan noin 2800g. Arvioitahan ne toki on. Nyt mietin itse, että ei varmaan ole edes noin paljon, koska rv 33+6 painoarvio oli 1980g ja 35+6 2100g, eli kahdessa viikossa oli kasvanut vain reilut 100g. Eli mä varaudun kyllä sellaiseen 2,5-kiloiseen sinttiin.
 
Tänään 35+2 lääkärikäynti takana.
Oli vanhempi täti, 15min myöhässä ja meinasin jo panikoida ja kävinkin luukulla jo kyselemässä että onkohan ko henkilö edes paikalla vai onko tullut joku sekaannus... :D Varovasti kokeili sidältä, mutta silti sattui, ja kirvistelee virläkin.. Kyllä huomaa ettei sielä ole kukaan käynyt muutamaan kuukauteen.. Kasvaa varmaan kohta kiinni...

Kohdunsuulla kaikki oli vissiin ihan hyvin. paikat pehmenneet ja kiinni(?). Pituus 2cm.
Pieni on kasvanut hyvin ja sydänäänet olivat "erittäin hyvät". SF 31
Itselle tullut painoa lisää 544g/vk. Nyt yhteensä 11kg...

Tasan viikon päästä on sitten sta. Saas nähä mitä siellä sanovat, ja toivottavasti varmistaisivat tytöksi! Muuten tulee tänne sitten myyntiin kasa vaalenapunaisia ihanuuksia.. :D

Tuossa jonkun aikaa sitten kirjoittelin että miten inhottavaa on kun ei enää mahdu samalla tavalla ruokaa kupuun kuin aikaisemmin. Mutta nyt tuntuu että valoa alkaa näkyä tunnelin päässä, kun pieni on laskeutunut niin paljon alemmas. Enää ei okseta ruoan jälkeen ja sitä mahtuukin jo melkein normaalisti tuonne sisuksiin, JEEE!
 
Mun terkkari on ihan mukava ja ammattitaitoinen, mutta ulosannissa on välillä ollut sellasta tulkinnanvaraa, enkä mäkään ole sitten osannut jäädä kysymään, että mitä joku asia tarkoitti tms. Kääpiön painoarvio oli vaan 2 viikkoa sitten 1600-1800g, joten mie olin hirveen riemuissani nyt kun painoa oli tullut (kun jossain vaiheessa se tippui, tai sitten tuli tosi hintsusti), joten nyt sitten kun oma olo oli jotenkin että kyllä se siellä kasvaa, niin sitten ehkä sitten kai jotenkin kieroutuneesti (nainen!!) jäin siihen ajatusmaailmaan, että ei tän nyt näinkään kuulu mennä. Noh, pitää yrittää taiteilla sen 500g/vko rajojen sisällä. RR oli ok, turvotusta mainitsin että joinakin päivinä on ollut esim. sormissa, kun vihkisormus ei ole ollut niin löysä kuin normisti, joten sain myös sinne osioon plussan. Ja toki joo tossa vammajalassa on turvotusta kun siitä ne nivelsiteet eilen meni kun rymistelin turvalleni..
 
Mä luulen että näillä keleillä tollanen pieni turvotus, ettei sormukset mahdu, on ihan normaalia. Täällä ainakin on sellaista ollut ja neuvolassa sanoi olevan ihan normaalia, kun on lämmin. Jos muistaa juoda paljon ja huilata, ei turvotusta tule, mutta pitempi seisominen ja istuskelu saa kyllä turvotuksen nousemaan jalkoihin ja käsiin. :)

Jännä miten tuon synnytystapa-arvion käytännöt eroaa kunnittain. Täällä tehdään aina ensisynnyttäjille ja ilmeisesti muualla ei sitten tehdä ollenkaan? Onhan noissa painoarvioissa aikamoiset virhemarginaalitkin, meillekin tuli +-400g virhemarginaalia, koska pää niin syvällä lantiossa, että ympärysmittaa oli vaikeampi saada.
 
Neuvolalääkärissä käyty. :) Viikkoja 35+1. Pissa puhdas, painonmuutos 350g/vko, RR 117/78, kohdunpohjan korkeus 31,5 (kasvaa tismalleen keskikäyrällä), vauva pää alaspäin ja pää on kiinnittynyt. Vauvan syke 145. Kohdunsuu kiinni, vähän pehmennyt. Lääkäri arvioi, ettei varmaan synny paljon ennen laskettua aikaa. Minkäänlaista kokoarviota en saanut, se ultrasi vaan pään, että on varmasti pää alaspäin. :( Minkäänlaista synnytystapa-arviointia ei myöskään täällä ole. :/ Nooh, pitää toivoa, että poitsu sieltä mahtuu hyvin! Voisko siitä päätellä mitään, kun pää oli laskeutunut kovin alas, että mahtuisi hyvin sieltä ulos...?
 
Kuulumisia täältäkin. Kotiuduin juuri Äippäpolilta, jonne itse vaadin päästä synnytystapa-arvioon. Normisti se ei olisi kuulunut kunnan palveluihin, mutta kun yläkäyrillä on menty sf-mitassa niin sain tahtoni läpi. Painoarvio nyt vähän reilu 3,3kg eli aikamoinen pötkylä tulossa (nyt rv37+0)! Syntymäpainoksi veikkasivat kuitenkin 3,9 kiloa, mulla tosin fiilis että yli 4-kilonen iltä tulee. Taidan laittaa nuo 50 centtiset vaatteet suosiolla heti kiertoon ;)

Tuonne oireilu-ketjuun valittelinkin, ettei mitään tunnu missään, mutta ilmeisesti nuo täysin kivuttomat harjoitussupparit ovat jotain tehneet kun kaulaa oli enää 1,5cm, täysin pehmeä ja sormelle auki. Pää oli lantiossa, muttei vielä kiinnittynyt. Kaikki muu oli just kuten pitää, joten nyt vaan SSS-tekniikat käyntiin ja bebe maaimaan!
 
Nennahh mun käsittääkseni pään laskeutumisesta ei voi päätellä, että mahtuuko vai eikö mahdu. Riippuu häntäluun asennosta ja istuinluista. Lääkäri sanoi, että useinmiten pitkillä naisilla lantio oon tilavampi ja harvoin on ongelmia sen kanssa, ettei vauva mahtuisi syntymään, mutta toki perinnöllisetkin tekijät vaikuttaa.

Mun yhdelle työkaverille oli heti synnytystapa-arviossa sanottu, että ei luultavasti mahdu. Silti ei varattu sektioaikaa, vaan synnytys käynnistyi normaalisti ja päätyi arvatenkin sektioksi. Toisella tuttavalla tehtiin jopa magneettikuvaus ja sanottiin, että mahtuu mahtuu, mutta lopulta ei mahtunutkaan, kun häntäluu oli taipunut sisäänpäin. Että eikai se synnytystapa-arviokaan ole mikään autuaaksi tekevä. :)
 
Mariannu: Mulla kokoarviot olleet alakäyrällä siitä saakka,kun lähti omaan tahtiseensa kasvuun. Aikasemmissa mittauksissa oli pituuksien mukaan aina vähä eellä (eli pitkäluinen on). Mut alakäyrälle tulleet mittaukset on ollu 30+1 1390g, 32+4 1780g ja nyt siis tää 35+2 2200g, joten kyl siis omalla käyrällään tasasesti kasvaa, mut outo oikeesti toi syntymäpainoarvio. Kasvunhan pitäs kiihtyä ihan nyt heti aika paljonkin... Mie ite kuvittelisin, että reilu 3000g voisi olla noista piirrettynä käyränä aika lähelle. Tokihan minä en ole millään tavalla alan asiantuntija. :D Minä en ole yhtään huolissani etteikö kaikki olisi kunnossa. Istukan virtaukset on olleet koko ajan hyvät, vauva liikkuu aktiivisesti ja kasvua on tullut koko ajan.

Minä olen pitkä ja vahva ihminen ja neuvolalääkäri ilmoitti mulle jo vkolla 20, että näin pitkät synnyttää yleensä 4,5 kg vauvoja ja että meillä on luonnostaan synnyttäjän lantiot, että hyvin mahtuu isot tulemaan. Ei mene asiat aina niin kuin oletetaan. En pane toki pahakseni jos tunnen hitusen vähemmän tuskia synnytyksessä siron vauvani myötä, vaikka synnytys ei olekaan herättänyt mielessäni vielä minkäänlaista levottomuutta. Eiköhän hän sieltä joka tapauksessa jollakin konstilla ja jollakin hetkellä ulos tule olipa pieni tai iso.
 
Nennahh, niin se on vaan ajateltava itekin joka. Eihän sitä koskaan tiedä, jos jostain syystä päätyisikin arvioinneista huolimatta sektioon. Mutta pääasia on, ettei sinne kukaan oo jääny! :D kaikki ne on pois tullut, tavalla tai toisella. :)
 
Takaisin
Top