Ultra-ja neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ninspe
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Joo, eiköhän ne vauvat ole kaikilta jollain konstilla mahasta ulos saatu :).

Täällä aamu alkoi käyrillä Naistenklinikalla. Hyvältä näytti, joten ensi viikolla sitten ultraan vielä ja juhannuksen jälkeen kerran käyrille.

täällä tänään siis viimeinen neuvolalääkäri takana (rv35+5) ja niin siinä kävi kuten jo aiemmin täällä tahi toisessa ketjussa manasin ettei mun supparit ja kivut ole vielä tehneet mitään "jälkiä" tuonne alas ,ei edes pää kiinnittynyt...joten siis mulla on aikaa vaikka pestä ne ikkunat ;) kun ei tunnu olevan pikkuisella mitään kiirettä tänne kylmään <3 tykkää yksiöstään ilmeisen kovaa??!!

No joo siis tuolta käynniltä vähän lukuja vielä...

eli siis rv 35+5
hb:a ei mitattu tällä erää lainkaan
pissa jatkaa puhtaalla linjalla
paineet ihan ok 133/80
painoa nyt tullut kaikkineen 9,1kg ja viikkonousu nyt oli +856
turvotuksesta tuli +/- kun sanoin että sukista jää nilkkoihin jäljet mut muuten en koe olevani kovin tönkkönä
sf-mitta oli nyt 30 kun se viimeksi oli 31...lääkäri totesi että varmasti vaikuttaa kun pikkuinen on niin tuolla toisella puolella ja kun mitta kuitenkin otetaan tosta suoraa edestä..
liikkeet ja sykkeet plussalla ja syke huiteli jossain 150 tietämissä
tyyppi on edelleen rt2

Painoarviona heitti että n.3,5kg kuten esikoinenkin...täällä kun ei mitään ultrata ni käsikopelolla arvioitu mitta tällainen.
että siis sellainen käynti meillä tällä kertaa...seuraava neuvolakäynti taas jo ens viikolla...

Rv 37+3
Painon muutos/vko 382g yhteensä 12,7kg (edellisessä 21kg tähän mennessä)
Turvotus +
RR 117/73
U-Prot. -
U-Gluk. -
B-Hb 106
Sf 34
Tarjonta RT
Sydämen syke 165
Liikkeet ++

Hemoglobiini laskenu taas, mutta ei voi lisätä raudan määrääkään... Th sano, että pää olis jo lähtökuopissa kiinnittyneenä, mut enpä tie luottaako siihen. En ite ainakaaan sanois niin :D Eipä sillä tosin mitään väliä oo, ei se mitään todista vaikka oliskin. Keskiviikkona sit ä-polille mahd.käynnistykseen, jossei tää täältä ala jo tulla. Siskonsa tuli huomis-viikoilla... Olishan siinä isännälle synttärilahjaa monta kiloo jos näin kävis ;) Ainaski imuroin äsken ja pitänee ne loput ässät käyttää tossa illalla sitten :D SSS Eilisen kyllä jomotti alaselkää, mahaa ja reisiä ainaku meni makuulle, mutta otin yöks särkylääkkeen niin se helpotti että sai nukuttua. Kivuliata supistuksia ei vieläkään ja nyt en oo ees kerenny makuulle kun oon touhunnu. Tule, tule, tule :smiley-angelic001

Mä muuten kysyin tuosta RT2 asiasta kätilöltä edellisellä äitiyspoli käynnillä, koska meilläkin vauva on viihtynyt lähes koko viimeisen puolikkaan oikealla puolella ja sillä ei kuulemma ole mitään merkitystä. Ainut millä on merkitystä on pään asento raivotarjonnassa. Meillä kun ei kukaan missään vaiheessa ole edes merkannut tota kakkosta, vaan aina on ollut pelkkä RT. Minkähän takia tuo sitten merkitään joillakin? Onko se vaan joku käytäntö?

Siirsin tän keskusteluni tänne, ku on enemmän aihepiirissä: No niin, kääntöyritys jäi tänään (36+3) sit aivan suunnittelun tasolle. Ensin oltiin puolisen tuntia käyrillä ja sen jälkeen ultrattiin. Lapsivettä oli niin vähän, ettei olisi edes sen puolesta voinut yrittää kääntää. Lisäksi lääkäri sanoi, kun on ollut niin kauan jo paikoillaan (ainakin 6vkoa) niin ei tod.näk. käänny, että vauvan olisi itse pitänyt nyt menneinä viikkoina keinutella tuolla masussa edestakaisin. Lisäksi mulla on siis tuo RD, joten sanoi myös ettei sen vuoksi ole mahdollista synnyttää lasta alakautta, vaan sektioon mennään. Maanantaina tarkastetaan vielä tuo lapsiveden määrä ja joko ensi viikon tai sitten seuraavan viikon lopussa saadaan sektioaika, riippuu siis tuosta lapsiveden määrästä. Olen jo pidempään varautunut tähän sektio-ajatukseen ja pitänyt sitä ihan "helpponakin", mutta kyllä silti on vähän pettynyt olo :/ Saattaa olla että tuon nihkeän lääkärin käytös myös vaikuttaa omaan fiilikseen. Oli aika syyllistävä tapaus, tuon lapsiveden ja myös RD:n osalta. Ymmärrän toki, että ne vakavia juttuja on, mutta jäi sellainen fiilis, että olen itse aihauttanut molemmat tietoisilla valinnoillani...

Mies ehkä hieman säikähti lääkärin kommenttia, että mahdollisesti jo ensi viikolla. Täytyy toivoa, että tosta rauhottuu. Meillä on toki aika remontti kesken yläkerrassa, mutta hyvin me täällä alhaallakin pärjätään. Ehkä nyt ekan kerran hänellekkin valkeni että meille on todella tulossa lapsi:) <3 Vauvan liikkeitä olisi nyt siis seurattava hieman paremmin, mahtaakohan sitä uskaltautua juhannuksen viettoon?

mukavaa sadepäivää itse kullekkin

...mutta ihanaa, että sait sektiopäätöksen, mä ainakin olisin helpottunu ja tosiaan kun kokemukset siitä viime kerralla jäi miellyttäviks...

Täällä kanssa taas neuvolakäynti takana. Kaikki arvot ok ja pikkuisella sydän sykki 120-130. Sf-mitta 33, masu jo hieman laskeutunut. Painoa tullut itelle n.12 kiloa alkuun nähden joista osa selvää turvotusta. Saga näyte eli se streptokokkijuttu oli onneksi negatiivinen. Viikon päästä taas uusiksi ellei olla jo synnyttämässä sitä ennen.

Kontrollissa käyty. Lepo on auttanut ja tilanne kohdunsuulla pysynyt samana. Jihuu! Kotilepoa vielä viikko ja sittenkin rauhallista elämää. :) prolutonia kankkuun ja ens tiistaille ampulli mukaan. Tuikkaavat sen äitiysneuvolassa sitten. :)

Tytöksi varmistui, tähän asti kaksi lupaillut tyttöä mutta synnärilääkäri näki vauvalla pippelin :) oli toki sillon pt joten uudestaan ei näkymää saanut vaikka kuinka yritti. No nyt ollut kkn päivät rt ja tämä lääkäri heti kysyi haluatko nähdä ja tiedättekö jo. Selvä tyttö! :) Päästiin siitäkin jännäämisestä että poitsu olisi ollut pinkeissä kuteissa.. :D

Painoarvio 2300g. Hyvät virtaukset ja hyvinpä tuntuu voivan. Piti mua hereillä 03:30 asti viime yönä. :D Vähän taisi kontrollikin vaivata kun olin ihan pirteä! :D

No viikko lepoa ja odotellaan... :D Alkaa jo synnytys kyllä jännittää.. ;) :)
Mä huokaisen kuitenkim vasta ens vkolla kun 35 täynnä ja saa lääkkeet lopettaa..

Uutta viikkoa mammat!!

Tippa, voi harmi, että teillä on ollu vähän kurja lääkärikäynti. Ymmärrän kyllä pettymyksen siitä, että joutuu sektioon, kun on ajatellut synnyttävänsä vauvan alatietä, mutta eihän se tarkoita sitä että se mahdollisen seuraavan lapsen kohdalla niin menisi. Pääasia, että vauva on terve ja tulee ulos sillä tavalla, miten se on äidille ja vauvalle parasta. :)

Niinpä tosiaan, parempi että kaikki menee kuitenkin hyvin, molempien osalta:) Luulen, että tuo on vaan luonnollinen reaktio, koska on se synnytys kuitenkin synnytys. Molemmilla varmaankin puolensa, eipä tarvii kärvistellä supistusten kanssa ties kuinkaa montaa ,toden näköisesti. Ja päivämäärä lyödään lukkoon, ni ei tarvii pelätä sitäkään, että menis sen kaks viikkoa yli. Tosiaan, molemmissa varmaan hyvät ja huonot juttunsa, iso leikkaus, mutta aika yleinen nykyään. Pitäsi hoituu mutkitta:) Toivottavasti joskus pääsee kokemaan tuon synnyttämisenkin? Ehkä paha mieleni tosiaan johtui niin "mukavasta" lääkäristä :( Ensi viikolla voi olla jo nyytti sylissä <3 jännää ja ihanaa:D

Eilen rv 36+1 käyty viimeisen kerran neuvolalääkärissä. Jotenkin jäi eilisestä kamala potutus kun ei ollut oma terveydenhoitaja vaan joku vastavalmistunut joka ei oikein tutunut tietävän mistään mitään. Hoki vaan että kun oot vähän aikaa sitten käynyt niin ei oteta hemppariakaan (vaikka sen nostamisessa on ollut vaikeuksia) mutta katotaan silti nämä muut normaalit jutut (verenpaine ja paino). Meinasin jo sanoa että eikös loppuraskaudessa yleensä käydä ensin kahden viikon välein ja aivan lopuksi viikon välein ja silti pitää katsoa muutkin. Pissojakaan se ei meinannut älytä katsoa sano vaan että voit käydä jos itsestäsi siltä tuntuu. Sanoin sitten että siellähän ne purkissa on kun joka kerta ennen terveydenhoitajalle menoa käydään antamassa näyte.Turvonneesta olosta sanoin ja erityisesti siitä miten jalat turpoo. Tämäpä keksi alkaa sitten luennoimaan raskausmyrkytyksen oireista. Huh.

Lääkäri oli varmasti ihan osaava mutta eipä hirveesti sanonut yhtään mitään ja itse piti kysyä jos jokin asia kiinnosti. Ainoastaan hyvä mieli jäi vauvan painoarviosta joka katsottiin ultralla. Muuten lääkäri ei koskenut/tunnustellut mahaa. Ei oo mitään hajua onko vauvan pää kiinnittynyt vai ei koska en muistanut sitä kysyä. Luultavasti ei.

Painoa oli humpsahtanut vajaassa parissa viikossa tulla vähän liikaa... :confused2 Mutta tänään katsoin kotona painoa niin ei näyttänyt niin paljoa. Oisko ollut eilen ollut turvotusta. Verenpaineet oli 116/72. Vauvan painoarvio oli 2750g ja lääkäri sanoi että viikkoihin nähden ok ja syntyessä pitäs olla alle 4 kilonen. Tämä tieto helpotti minua :smiley-bounce012
Niin ja paikat oli kiinni ja kiinteät sekä kohdunsuutta jäljellä 2-3 cm. Tuli olo että tuskinpa syntyy ennen laskettua ja varmaan joutuu käynnistykseenkin. Toivottavasti ei kuitenkaan ihan näin mene :)

KUUMOTTAVA käynti kättärillä eilen!!
Meillä oli siis synnytytapaarviointi siellä koska tyty on edelleen perätilassa ja synnytyspelkokäyntejäkin on pari takana.

Noh, pääsin sinne ja ennen lääkäriä oli Ekg käyrä. Ehdin olla siinä 10min kun kätilö tuli sisälle ja sanoi että vaikuttaa hieman "uniselta" tuo vauvan sydänkäyrä. Sitten kätilö yritti vähän tökkiä ja herätellä vauvaa siinä jonkin aikaa mutta ei, ei liikkunut vauva mihinkään. Sitten hetken päästä hän pyysi lääkärin sisälle ja lääkäri sanoi että pitää ultrata heti. Sitten mentiin lääkärin huoneeseen ja ultrattiin ja laskettiin vauvan kokoa (36+2 ja 2600g). no vauva ei liikkunut ultrassakaan yhtään ja lapsivettäkin on vähän niukasti. Sitten kätilö alko siinä soittaa ja hösöttää synnärille et mun pitää päästä sinne heti ja ainaki tunnin ekg käyrille. Ja sit se katos jonnekki ja tuli takasin sokeritipan kanssa! Ei hitto, tippa suoneen! ei ei ei! :/
no ei ollu vaihtoehtoja, ja ei se niin paha ollutkaan.
Käitlö ja lääkäri molemmat sanoivat että jos ei vauva tuosta virkoa niin sitten leikataan jo tänään!!!
No en osannu ajatella muuta kun "en oo valmis vielä" ja pieni paniikkihan siinä tuli ja itkukin!
Sitten päsin synnärille ja siellä kun makailin nii sokeritippa alkoi ilmeisesti tehoamaan ja vauva siitä liikkumaan. mutta liikeleskentaa piti tehdä koko ajan.. 10/tunti.
Olin yhteensä 3h10min käyrillä.. huhhhu. Onneks vauva liikkui sitten iha ok ja sydänkäyrä alkoi näyttää siltä miltä pitikin. Lääkäri kävi vielä tarkistamassa kohdunsuun ja siellä kaikki myös ok joten päästivät kotiin.

Nyt vaan liikeseurantaa joka päivä vähintään kerran ja jos ei liiku hyvin nii heti takaisin kättärille ja jos ei vauva siellä taas virkoa niin sitten leikataan heti. Eli vauva voi tulla milloin vaan. hurjaaa!!!
Todella huolestuttavaa tää kyllä on kun pitää niin takkaan seurailla liikkeitä nyt :/ saa olla sydän syrjällään kyllä!

Uusi kontrolliaika ens pe äitipolilla ja silloin saan sektioajankin käteen mutta voi varmuudella sanoa että minusta tulee äiti viim 3 viikon päästä :) <3

janjan No onpas tosiaan ollu hurja reissu! :eek: Onneks kuitenki sit beibellä kaikki hyvin pienestä uneliaisuudesta huolimatta.. :) Kyl täällä itekkin välillä meinaa saaha rytmihäiriöitä ku huomaa, ettei tyty oo hetkeen myllänny mahassa.. :)

Täällä viimenen neuvolalääkäri takana, rv35+4. Pissat ok, hB:tä ei tällä kertaa mitattu, mulla paineet 112/81, vauvan liikkeet + +m vauvan syke +160...mun mielestä aika huima kun yleensä ollut +140 tao +150....mut sano vaan et "ihan hyvältä kuulostaa"...sf-mitta oli pysyny samana 32cm, sanoi että varmaan vauvan laskeutuminen ja se että on niin voimakkaasti oikealla puolella vatsaa voi vaikuttaa siihen. Raivotarjonnassa kuitenkin oli,.muttei maininnut mitään onko kiinnittynyt vielä vai ei...
Ja kaikesta kivusta huolimatta mikä mua tässä on vaivannut, niin kohdunsuusta sanoi vaan että "no semmonen puolipehmeä ja ulkosuu sormelle auki..mut ei ne muutokset oikeen mitään meinaa". Joo'o...vähän oli semmonen diipadaapa-käynti että jotenki tuntuu et.jos kivut jatkuu niin haluun käydä kyl ihan äippärillä tutkituttamassa paikat..

Meillä kanssa aamulla neuvola, kaikki arvot taas ok sekä mulla että vaavilla. Pari päivää tosiaan jomotellu selkää ja masua ihan urakalla ja viime yönä en lonkkakivun takii saanu nukuttuu ku pari tuntii. Neuvolatätsy kokeiliki tosta päältä vaavaa ja neiti on kuulemma ihan siellä alhaalla jo, mutt ei ilmeisesti kuitenkaa kiinnittyny. Asento oli muutenki "lähtövalmis". Tuumas, ettei nyt varmaan ihan juhannuspikkusta oo tiedossa mutt sano sit vaan (ku kahen viikon päästä olis vika neuvolalääkäri) jotta jos neiti päättää tullaki jo ennen sitä maailmaan "ni ilmottele ku kotiudut synnäriltä". :D Eli nyt on kyllä oikeesti laitettava kaikki varuilta valmiiks! Varsinki ku mun kuvailujen perusteella terkkari oli sitä mieltä, ett irtoilis jo limatulppaaki.

Tänää kävin tutustuu synnärillä ja ihmettelen vaan, ett miten ne muut mammat pääsee etenee niin hitsin nopeesti? :P Mua sattuu tai supistaa lähes joka askeleella ja vaapun todellaki ku ankka! Tänää on säteilly kipu hieman tonne reisiinki, pari kertaa tosi kipeesti - iha ku puukolla ois viilletty. :S Ett vaikka täs ei nyt todellakaan oo mitää kiirusta jakautua ni toivottavast ei tarvi viittä viikkoo kuitenkaa tällee kärsii...

Takaisin