Ultra-ja neuvolakuulumiset

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ninspe
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä om synnäril käyty eilen illalla. Tällä kertaa ei supistuksia mutta selkää särki ja poltteli sekä menkkajomotusta joten soiteltiin taas sinne päin ja näytille tietty.

Pissa ok muutkin näytteen ja pikatestit ok. Verenpaine ok. Lapsivettä normaalisti. Kohdunsuu edesta auki, takaa kiinni, kanavaa vähän päälle 3cm mutta pehmennyttä. Ei pitänyt hälyttävänä mutta lepoon rv35 asti. Tosin saan maata kotona. :) verenpainelääkkeenä käytettyä lääkettä supistusten estoon ja antibiootti varmuuden vuoksi kun vähän happamaa tulosta antoi ph testi. Ihan varmuuden vuoksi. :) lisäksi selkäkipuihin koitettiin puoliska annos estolääkettä jota sain 5vkoa sitten osastollakin ja helpotti kyllä hyvin nopeasti. Niin ja sainpa vielä hormobi piikin prolutan debottia. Ensi viikon ma äippäpoli kontrolli eli 33+6 ja uusitaan prolutan piikki ja sitten ei kontrollia enää vkon päästä koska saa lääkkeet lopettaa rv35. Hyvin tuo verenpainelääke adalat pitää mut makuulla nimittäin huimaa sen verta ikäväsi ja pääkivun lyö myös päälle heti. Mutta näillä mennään. Onneksi mies lomalla ja ehditäänpä vipa viikko lomailla sitten vielä kun saa lääkkeet lopettaa. :) ei uskaltaos muuten yksin jättääkään kun aaamullakin sai mennä pitkin keittiön tasoa tukea ottaen.
Painoarvio oli 2,2kg. Rv35 jälkeen ei estellä, lääkitä eikä anneta kortisoniakaan enää. Nyt pitää herkästi lähteä jos muutoksia että ehditää antaa keuhkoja kypsyttämään sitä ei vielä eilen katsonut tarpeelliseksi.
No nyt sitä maataan ja levätään. :)

Voimia kaikille eri tilanteisiin! Ja hermojs myöskin.. :) :)
 
Heips!
Mulla oli eilen synnytystapa-arvioultra. Odotukset oli korkealla kun jotenkin kuvittelin että näkee pikkuisen kasvot yms., mutta olikin sellainen "vanhanaikainen" ultra josta ei nähnyt kunnolla toisin kuin rakenneultrassa. Nooo.... ei ehkä oleellisinta tuossa :). En myöskään osannut kysyä juuri mitään, kaikki kysymykset tuli mieleen vasta jälkikäteen, joten sain aika vähän tietoa. Mutta toki kaikkein oleellisimman - eli pikkuisellamme vaikutti kaikki olevan oikein hyvin :) :), tyttö on edelleen tulossa ja painoa oli tällä hetkellä hivenen yli 2700g. Vähän oli kooltaan keskiarvoa pikkuisempi ja veikkasi ettei sieltä mikään kovin suuri ole tulossakaan vaikka toki voi kasvaa 3700 grammaiseksi jos kasvaisi sen 200g viikossa. Mahdun kuulemma tuon kokoisen synnyttämään hyvin alateitse. Mulla oli vielä kohdunkaulan suu täysin kiinni eikä yhtään laskeutunut, joten täällä suunnalla tuskin synnytys käynnistyy ainakaan kovin paljon etuajassa.

Olo on muuten ihan ok, jalat ja sormet turvonneet vaikka vähän on auttanut kun kovimmat helteet lähti pois. Totesin kuitenkin juuri että reiskatkin puristaa... Ja näemmä en saa nukuttua kun äippälomallakin hereillä näin kukonlaulun aikaan. :)
 
Huomenta! Täällä on herätty virkeänä, kun pojat alkavat vihdoin päästä kesälomaunirytmiin, eli unta riittää melkein klo 20-08 :). Ilmeisesti touhuavat niin paljon päivisin ja kakkonen kun ei nuku päiväunia (päiväkodissa vielä nukkuu). Jää iltaisin aikaa olla kahdestaan miehen kanssa ja silti saa aamulla nukkua riittävän pitkään, yöllä kun saa juosta vessassa.

Naskamaska taitaa kanssa saada vauvelin kainaloon reilusti ennen laskettua aikaa. Kun nyt vielä muutaman viikon kasvaisi masussa!
 
Mariannu: On hyvä,että pitävät vauvaa silmällä ja varau vaan,että sairaala saattaa muutua.Mulle kävi niintässä uudessa odotuksessa,et Naistenklinikalle neuvolatäti laittoi paperit ja siellä ne hyväksytiin ja kun kutsu tuli olikin Kättärille aika eliolivat laittaneet Naistenklinikalta Kättärille neuvolatäti tarkisti jaasia todellakin oli niin.

Tänään on Mehiläisessä aika ja jännittää ihan sikana onko elämää kun luonto teki meille tälläisen iloisen tempun.
 
Emmuliini, mä olen ollut erityisseurannassa Naistenklinikalla vauvan ongelmien takia, joten pääsen sinne, jos ei vaan juuri sinä päivänä ole ihan tukossa. Kätilö sanoi, että pitää olla huonoa tuuria mukana, jos sairaalaa joudutaan viime hetkellä ennen leikkausta muuttamaan, mutta teoriassa on mahdollista. Päivä sen sijaan voi muuttua helpomminkin.
 
Mariannu: tällä hetkellä mun tila on riskiraskauden seuranta kun eskari syntyi sektiolla pahan raskausmyrkytyksen takia ja siitä on vasta 5kk aikaa,et nyt tänään selviää onko elämää vai ei.Mulla eiollut aavistustakaan että loppiaisen ottivat sisälle,mutta hyvä niin kun kaikki meni sitten huononpaan suuntaan tosi nopsaan ja oli hyvä sitten olla jo sisällä.
Mutta sulle peukkuja pystyyn,ettei vaan tule mitään. :)
 
Tänään tuli käytyä neuvolalääkärissä. Kohdunsuu on pehmennyt ja auki sentin. Kohdunkaula lyhentynyt 2 senttiin. Harkkasuppareita on ollut, mutta kivuliaita vain muutama. Lääkäri kuitenkin totesi, ettei niitä suppareita välttämättä ole juurikaan ennen synnytystä, jos synnytys alkaa vesien menolla... Eli periaatteessa lähtö voi tulla milloin vain tai sitten voi ihan yhtä hyvin venyä yli lasketun ajan.
 
^ Hyvä pointti tosiaan, eipä ole tullut mieleet että voihan ne vedet holahtaa tosiaan ekana =)
 
Minulla kävi viimeks just niin ettei ollut raskausaikana mitään kivuliaita supistuksia ainoastaan mahan kovetttumista. Sitten yllätäen yks aamuyö hulahtikin vedet sänkyyn. Eipähän tarvinnut arvailla tarviiko lähteä vai ei :)
 
Minulla nyt rv35, enkä ole tuntenut vielä yhtään kipeää supistusta. Haluaisin tietää miltä se tuntuu? Toisaalta... eiköhän niistä sitten synnärillä viimeistään saa "nauttia" ihan kylläkseen! :D
 
mulla tosiaan kävi viime raskaudessa niin, ettei mitään muuta tullu ennakoivasti kun limatulppaa ja sitten vaan yks yö vedet meni. Ei ees supistuksia missää vaiheessa sen jälkeenkään. Sektio silloin.
Iinella supistus tuntuu mahan kiristykseltä/kovettumiselta ja varmaan aika yksilöllistä miten jokainen tuntee sen kipeenä, mutta kyllä se sit tuntuu kipeeltä :D Mulla nyt ainakin nää lievät on ollut sellasta kunnon menkkajomotusta, joka säteilee reisiin asti ja kipu yltyy aina kun supistus tulee. En mäkää oo vielä koskaan tuntenu mitä se kunnon kipee supistus sit on, mutta varmaan sekin mulle selviää...
 
Niin oon täällä pohtinu, että miks mariannu sulla on aina sektio? En muista ootko kirjottanu, voi olla menny vaan ohikin. EIkös sulla oo nyt siis kolmas sektio edessä?

Mulle tehtiin viimeks sektio sen takia, kun tiedettiin että vauvan pitää päästä ruokatorven leikkaukseen tyyliin suoraan synnyttyään ja vesien menosta oli jo yli vuorokausi (tulehdusriski) ja sillon sattu olee perjantai niin sekin oli joku syy olevinaan että viikonloppu on tulossa nii ois hyvä saada se sieltä päiväsaikaan vielä pois jotta saadaan tyttö operoitua. Vuorokausi siis odoteltiin omia supistuksia ja sit annettiin jo käynnistyslääkettä, mutta yhtäkkiä ne lääkärit oli päättäny että eiku nyt leikataankin eikä enää odotella. Vaikka kaikki olikin aika nopeetoimista ja sekalaista touhua, nii on mulla silti hyvät kokemukset jääny takaraivoon. Sillon siis Tayssissa olin
 
Mahan kovettumista tunnen kyllä melkein päivittäin, mutta kipeää ei tee. Pientä menkkamaista jomotusta oli myös tänään ensimmäistä kertaa... Mutta sen aikana maha ei kovettunut. Kipeän supistuksen yllättäessä kyllä varmasti aikanaan sitten tietää mistä on kyse :D
 
mohomaha, nyt sektio tosiaan ihan sen takia että on jo kaksi takana. Esikoinen meni sektioon kun sydänäänet heikkeni synnytyksen aikana. Silloin olin just päässyt synnytyssaliin ja kun lääkäri puhkaisi kalvot että saataisiin hommaan vauhtia, ei lapsivettä ollut enää ollenkaan ja sitten rupesikin happiarvot ja sydänäänet heittelemään, joten kiireellinen sektio. Kakkonen taas oli sitkeästi perätilassa, enkä halunnut ruveta alakautta yrittämään. Ja nyt kahden sektion jälkeen lääkärit eivät enää antaneet lupaa alatiesynnytykselle, etenkään kun vauva on pieni.
 
Kummasti nämä päivät makuullakin vilistää. :) vaavi jo kolme päivää enemmän masussa kasvanut.! Hienoa. ♥
Mies makoili aamulla ja vähä jotain tein niin kyllä jo jomotti vatsaa. Äkkiä makuulle ja täällä pysyn. :) Lääkkeet ei onneksi enää niin pyörrytä. Tänään sen verran pitää olla pystyssä että asuntokaupat käydään tekemässä. Saa nähdä onko meillä vauva jo ennen muuttoa. :)

Synnytyksen alkamisista kun oli puhe niin esikoisesta ei ollut mitään ennakoivia myöskään, lähdettiin vesien menolla 38+3. Eipä ne supparit alkaneet heti siitäkään. Lopulta niitä tuli rajuina muttei edistynyt yhtään. Sain lihasrelaksanttia että voisin vähän levätä ja nukahtaa. Heräsinkin tunnin päästä ponnistaen. Tyttö syntyi nopsasti vajaan 30min päästä ilman muuta lääkitystä.

Poika olikin yhtä vauhdikas. Kirjasin 40+0 suppareita jo toista tuntia muttei ne tuntuneet miltään vaikka 5min välein tulivat. Ilmeisesti vähän tirahti lapsivettä ja lähdettiin sillä synnärille. Ottivat sisälle kun vauhdissa on ja vielä ammeessakin odotin että laittavat kotiin. :D pari tuntia ammeessa, saliin, kalvot puhkaistiin ja soiteltiin epiduraalia. Siinä selkää putsatessa jo ponnistin sitten. Epiduraali peruttiin ja poika syntyi 5min ponnistuksen jälkeem.

Kovasti jännään kuinka nyt käy. Ja jos vielä tosiaan nyt ennenaikaisesti syntyy. :/ Vesien menoa nyt ei pysty ennustamaan mutta toivotaan että lepo pitää vaavin pari viikkoa sisällä. Ainakin lääkkeet on pitäneet supistukset hyvin poissa! Joitain yksittäisiä on tuntunut iltasella..

Jänniä hetkiä monilla!
 
Kummasti nämä päivät makuullakin vilistää. :) vaavi jo kolme päivää enemmän masussa kasvanut.! Hienoa. ♥
Mies makoili aamulla ja vähä jotain tein niin kyllä jo jomotti vatsaa. Äkkiä makuulle ja täällä pysyn. :) Lääkkeet ei onneksi enää niin pyörrytä. Tänään sen verran pitää olla pystyssä että asuntokaupat käydään tekemässä. Saa nähdä onko meillä vauva jo ennen muuttoa. :)

Synnytyksen alkamisista kun oli puhe niin esikoisesta ei ollut mitään ennakoivia myöskään, lähdettiin vesien menolla 38+3. Eipä ne supparit alkaneet heti siitäkään. Lopulta niitä tuli rajuina muttei edistynyt yhtään. Sain lihasrelaksanttia että voisin vähän levätä ja nukahtaa. Heräsinkin tunnin päästä ponnistaen. Tyttö syntyi nopsasti vajaan 30min päästä ilman muuta lääkitystä.

Poika olikin yhtä vauhdikas. Kirjasin 40+0 suppareita jo toista tuntia muttei ne tuntuneet miltään vaikka 5min välein tulivat. Ilmeisesti vähän tirahti lapsivettä ja lähdettiin sillä synnärille. Ottivat sisälle kun vauhdissa on ja vielä ammeessakin odotin että laittavat kotiin. :D pari tuntia ammeessa, saliin, kalvot puhkaistiin ja soiteltiin epiduraalia. Siinä selkää putsatessa jo ponnistin sitten. Epiduraali peruttiin ja poika syntyi 5min ponnistuksen jälkeem.

Kovasti jännään kuinka nyt käy. Ja jos vielä tosiaan nyt ennenaikaisesti syntyy. :/ Vesien menoa nyt ei pysty ennustamaan mutta toivotaan että lepo pitää vaavin pari viikkoa sisällä. Ainakin lääkkeet on pitäneet supistukset hyvin poissa! Joitain yksittäisiä on tuntunut iltasella..

Jänniä hetkiä monilla!
 
Synnytystapa-arviossa käyty ja samassa yhteydessä normi neuvolakäynti äitipolilla. Kaikki hienosti kunnossa, pissakin ollut jo kaksi viikkoa puhdas, eli taisi olla juuri tuoremehusta ne yhden kerran sokerit pissassa. Kohdunkaulan pituus 2cm ja auki 1cm sekä selvästi kypsynyt ja pehmeä. Ihanaa, niin se synnytys lähenee! Lantiossa hyvin tilaa ja vauvan kokoarvio 3065g. Viikkoja ultra antoi 37+ ja sain nyt luvan touhuta normaalisti, sillä vauva saa nyt syntyä milloin vain! :)
 
Täälläkin neuvolakäynti taas takana 37+4. Tyty jatkaa laskeutumistaan, viimeks pää heilu just luitten yläpuolella nyt jo sisäpuolella mut ei oo kiinnittyny vielä. :) Neuvolatäti teki sisätutkimuksen nii sano, että pystyy sormella jo tuntemaan vauvan pään! :) Ääk! Kohdunkaula on nyt siis koko matkalta auki sormelle ja pehmee.. :) Olo on helpottunu kummasti ku ei vauvan ahteri enää paina palleaa ja ihan selvään tuntee et on alempana, vähä navan yläpuolella semmonen kovempi patti. :) Toivottavasti ei enää kauaa menis nii pääsis nokakkain juttelemaan ton neidin kans :) Kaverilla oli vastaavassa tilanteessa kahen päivän päästä poika sylissä, joten jännitystä hieman havaittavissa.. :)

Käytiin läpi synnytysasentoja (mistä kyl oon jo täältä netistä aika paljon lukenu) ja sit tuleva isi sai vinkkejä ja ohjeistusta miten voi olla sairaalassa apuna ennen ja jälkeen synnytyksen.. :) Ei hirveesti kuulema uutta juttua tullu isillekkään ku mie oon sille pitäny "koulutusta" tässä pitkin raskautta.. :signs004
 
Takaisin
Top