Ultra-ja neuvolakuulumiset

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ninspe
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Käytiin 4d-ultrassa tossa iltapäivällä ja aika suurella varmuudella meille on tyttö tulossa! emoticon Ja äitiyspakkauksenki sain hypisteltäväks samalta reissulta.. :) Nyt on suu nii messingillä, että mitenkähän saa ens yönä nukuttua.. :D Hyvin oli tyty kasvanu rakenneultrasta, paino lähentelee jo kiloa! hui! :) Ei saatu kunnon kasvokuvaa neitokaisesta ku kovin oli kainolla tuulella, piti käsiä naaman eessä koko ajan.. :)

Pitäsköhän tuo työnimi muuttaa..hmm.. :)
 
Hihii..sokerirasitus onnellisesti takana..Tänään tai huomenna pitäs tietää tulokset. Oliki toiminnallinen aamu ku verikokeiden välissä oli neuvola ja lääkäri. :) Maha on kasvanu huimasti, sf-mitta oli jo 27cm,eli käyrien yläpuolella. 5 cm tullu lisää edelliseen kertaan, eli 4.3. sf-mitta oli 22cm.. :)Verenpainekki oli asettunu, viimeks oli koholla molemmissa mittauksissa mut nyt iha normi arvot 137/74. :) Painoo ei oo tullu koko raskausaikana ku n.4kg lisää mikä on iha ihmeellistä omasta mielestä! Tuntuu, että oon jo ihan kunnon tankki enkä oo kotona juur puntarissa viihtyny..Ruokahaluki on kuitenki iha kohallaan.. ;)
 
Meilläkin viimein "Kela"-neuvola takana, ja nyt sitten mustaavalkoisella "raskaana" :) Tyyppi on vatsassa kasvanut ihan hulluna, ja vatsa sen mukana! Painokin oli nyt noussut reilu 4 viikossa about 3kg, eli kaikki hidas alku otetaan näköjään kiinni :D Sf-mitta saatiin mitattua nyt ekan kerran kunnolla, ja siinä sitten jo kauhisteltiin, että millainen mukelo sieltä oikein tuleekaan! Viikkoja nyt 22+5 ja hoitajan kireällä mitalla, Sf- 25cm, eli kasvupyrähdys on tosiaan alla! Hb mitattiin taasen, kun sen kanssa oli niitä ongelmia, ja vaikka olo on nyt ollut ihan pirteä, niin se olis taas raudasta huolimatta laskenut sieltä 120:sta 101, auts! Lisää rautaa siis!
Pissa oli jälleen puhdas, joten sokerirasitustestittömyys pysyy voimassa.. Poitsu liikkui kiivaasti, kuten aina, ja syke hyvä tasainen 140+.
Nyt sitten vaan papereita täyttelemään!:)
 

Tänään tosiaan käytiin neuvolassa ja neuvolalääkärillä. Jäi käynnistä vähän paha mieli. Neuvolatädin kanssa jutustelu meni kivasti ja hän kuunteli ja perehtyi asiaamme tosi mukavasti. Puhuin hänelle väsymyksestäni ja keskustelimme stressistä ja sen vaikutuksesta uneeni. Pohdittiin myös sairasloman mahdollisuutta jossakin kohtaa, vaikkakin olin sitä mieltä, että se lisäisi osittain stressiäni ja siksi en sitä vielä ainakaan halua.

Jäimme sitten odottelemaan käytävälle lääkäriin kutsumista kun neuvolatäti tuli kertomaan, että lääkäri on hieman myöhässä aikataulusta. Ei siinä mitään. Odoteltiin aikamme kun sisään marssi nainen ulkotamineissa ja ostoskassin kanssa. Sama nainenpa oli meidän lääkäri, joka kutsui meidät ehkä n.10min päästä tästä sisään. Valitti heti alkuun pieniä tiloja ja huonoja laitteita. Totesi myös, että täytyy nyt mahtua kun on kaksi lääkäriäkin paikalla (okei?!). Istuttiin miehen kanssa alas ja hän kysyi muutamat kysymykset edeltävästä raskaudesta, sitten jo neuvottiin riisumaan housut. Hän tutki ensin ja neuvoi sitten kolleegaansa paikalle todeten kolleegan tutkiessa, että täytyy hänenkin oppia. Just just. Ei pyydetty lupaa opiskelijan läsnäoloon tai opiskelijan tutkimukseen! Hän ei hommaa taitanut ja taisi olla molemmille meistä aika epämiellyttävä kokemus. Kaikki oli kunnossa mittojen, sykkeiden ja muiden suhteen. Kysyi sitten onko meillä jotakin, kerroin korva- ja kurkkusäryistäni, johon hän totesi, että kannattaa varmaankin varata aika korvalääkärille. Ei tutkinut korvia tai kurkkua. Totesi siinä sitten, että jos ei ole mitään raskauteen liittyvää niin tämä oli sitten tässä. Aha, kiitti ja moi. Tehokkaasti sai lääkäri kirittyä aikataulunsa kiinni, kun meidän puolen tunnin lääkäriajasta hänen kanssaan käytettiin alle kymmenen minuuttia.

 
Raskausviikko 27+2

Painon muutos/vko +681 yhteensä +6kg (edellisessä +9kg tähän mennessä!)
Turvotus -
RR 121/71
U-Prot. -
U-Gluk. -
B-Hb 99
Sf mitattiin, mutta unohtunut merkata korttiin
Tarjonta RT
Sydämen syke 160
Liikkeet ++
Kohdunsuu kiinteä, kiinni, pituus 3cm

Kaikki muuten hyvin, paitsi rauta-arvot alhaalla. Obsidania nassuun ja tukisukat jalkaan!
 
Me käytiin tänään siellä 4D ultrassa, ehkä odotin siitä vielä enemmän, mutta ihan tyytyväinen olen käyntiin. Voi sitä rahansa huonomminkin käyttää ;)
Kaikki oli siis edelleenkin hyvin ja kyllä mun nyt on uskottava, että tyttö siellä on ja opeteltava kaupoissa katsomaan myös sitä tyttöpuolta, vaikeetahan se on.. :) Koko arvio oli tällä hetkellä 967g viikot on 25+3 eli vähän on suurempi mitä pitäis, mutta normaalirajoissa kuitenkin. Sanoi, että jos tuota vauhtia kasvaa niin syntyessään olis 3800-3900g. En mä mitään pientä  odotakaan, kun itse olen ollut 4380g.. Ja meidän esikoinenn syntyi 36+1 ja oli 3370g :)
Kohdunsuukin oli ihan kiinni ja kaulaa 4,6cm, eli ei ole supistelut ainakaan vielä mitään saanut aikaiseksi, onneks..
 
Taas yksi neuvolakäynti takana, tänään oli myös toinen neuvolalääkärikäynti. 
Kaikki kunnossa niin äipällä kuin minilläkin :). Nyt on siis menossa 26+5, painoa on kertynyt alkupainoon 7,5kg lisää - mielestäni ihan ok eli sen suhteen ei huolta. Itse huomaan eron lähinnä siinä että masu on jo tosi iso! Verenpaineet oli 111/72, pissa ok ja hemoglobiinia ei nyt mitattu kun oli viimeksi 138. Lähtöhemoglobiini oli mulla hurjat 162 eli varaa laskeakin on :D.

Neuvolalääkärinkin mukaan kaikki kunnossa. Kohdunsuu oli kiinni ja kaikki muutenkin ok. Minin sydänäänet kuuluivat hyvin ja liikkui aktiivisesti. Oli kääntynyt nyt pää alaspäin kun ultrassa oli vielä perätilassa. Kohdunpohjankorkeus oli 25. Keskikäyrän yläpuolella koko ajan tasaisesti mennään... Sokerirasitus olisi sitten edessä ensi viikon tiistaina (täällä meillä tehdään kaikille). 
 
Mulla kans neuvolalääkäri takana. (25+3) Kohdunsuu kiinteä ja kiinni, pituus 3cm.
Kohdunpohjankorkeus 24cm, pienen sydämen syke 135 ja liikkeistä ++.

Jännitti niin pirusti tuo käynti että unohdin käydä ennen tutkimusta mittaamassa verenpaineen, painon ja tarkastamassa pissan... Noh, onneksi sen pystyi tekemään myös jälkeenpäin.
Ihmetykseksi painoa oli tullut viime neuvolakäynnistä vain 600g lisää? Mutta syöminen ja jatkuva mussuttaminen on kyllä vähentynyt viime viikkojen aikana... :D

Pelkopolin aikakin tuli tuossa pari viikkoa sitten ja tänään sitten huomasin että samassa kirjeessä tuli kutsu kättärille tuohon kuukauden päähän (viikolla 31). Käynnin kestoarvio 1-2 tuntia, onkohan kyseessä ultraa vai mitä? Onneksi huomasin, enkä heittänyt nivaskaa jo menemään.. :D
 
Täällä neuvolasta kotiuduttu rv 25+4: 

pissa puhdas
RR 114/66
Paino 60,6kg (painonmuutos +625/vk), yhteensä tullu 11kg. 
Hb oli viime viikolla 118 vaikka syön rautaa maksimiannoksen, täytyy vaihtaa merkkiä. 
Sf-mitta 23cm
veden määrä normaali
Rt
syke 140++
liikkeet ++ vaikka aamulla meinasi säikäyttää kun en saanu vauvaa mitenkään liikkumaan, olin jo ihan paniikissa kunnes sit neuvolaan lähtiessä alkoi tuntua pientä hipsutusta.

Seuraava käynti 26.4 neuvolalääkärille. Kätilö puhui että pääsen äitiyspolille ultraan jos vain haluan, taidan ottaa sen käynnin jonnekin 32 viikolle. :) Kiva tietää vähän painoarvioo.  
 
Neuvola ja lääkäri takana.

RR 110/64 
Pissa Puhdas 
Hb 118
Paino +700 (n.3 kg viime käynnistä tullut lisää ja yhteensä 8 kg)
Sf 25 (pikkusen oli sekin kasvanut viime kerran 19 cm)
Rt
Lääkärin tutkimukssissa kaikki ok.

Terveydenhoitaja huomautti painon noususta ja en tiiä miten se on tuolleen ryöpsähtänyt vaikka syönyt olen niin kuin ennenkin ja liikkunnut olen jopa enemmän. Toivottavasti nyt paino nousis vähän maltillisimmen niin ei tulis ens kerralla sanomista.

Seuraava käynti neuvolassa toukokuussa.

 
Anteeksi hölmöys mutta kun joku sanou obsidania naamaan ja tukisukat jalkaan niin onko näillä joku yhteys? Muukin tukisukka info tervetullutta.:) onko semmosia sukkatyylisiä, ettei masua kurista? Pitääs ilmeisesti itsekkin. :)
 
Meidän 3. eli "kela"neuvolakäynnillä oli kolmas eri neuvolantäti. Nyt pitäisi olla toinen niistä omista tädeistä. Kokenut nainen, joka Pikku-Mursun sykkeistä totesi, ettei merkkaile sykkeitä neuvolakorttiin; "nuoret terveydenhoitajat niitä laittelee". Pisti pelkästään plussan kun ei mitään poikkeavaa ollut (140 kuulemma), selitti kantaansa, että kohtuvauvankin syke kuitenkin vaihtelee paljon kuinka paljon liikkuu ja mikä yleismeininki on. 
Liikkeistä sai kaksi plussaa ja sf oli 18cm. 
Painoa oli tullu 288g/vko edellisestä kerrasta, ja yhteensä tullut 6,7 kg.

Oliko muilla tämä "laaja terveystarkastus" samassa? Eli puolison kanssa täyteltiin kysymyslomake voinnista, vanhemmuudesta ja parisuhteesta. Mitä mieltä siitä?
 
Mä löysin myös eilen paikallisen neuvolan toimintasuunnitelman ja siellä oli juuri nuo laajat terveystarkastukset ym. Kyllä se on pakko myöntää, että kunnallisella puolella resurssit on leikattu aivan minimiin...vain aivan välttämättömimmät asiat ehditään käynnillä hoitaa, mun th: lla ei ollut yksi kerta edes HUONETTA, vaan mun käyntiaika supistui 45 minuuttiin kun hänen huonettaan lainannut th oli myöhässä. Täytyy vaan olla tyytyväinen ja onnellinen, että masukilla ja itsellä kaikki hyvin ja osaan ja pystyn ensisynnyttäjänä hakemaan itse tietoa. Minkäänlaista turvallisuudentunnetta tai luottamussuhdetta ei mun ja neuvolan välille ole syntynyt....päinvastoin :(
 
Täälläkin taas yksi neuvolakäynti takana rv 27+4 ja kaikki hyvin. 

Syke 140+
Rt 
Hb 125
RR 121/81
Sf-mitta 27,5cm (yläkäyrällä)
Painon nousu 450g/vko 
Pissanäyte puhdas
Ja sokerirasituksen tulokset olivat tulleet, ei raskausdiabetesta :)

Painoa tullut tasaisesti nyt toisella raskauskolmanneksella pyöreesti 500g/viikko ja lähtöpainosta 60kg painoa kertynyt 10,2kg. Tuntuu paljolta, vaikka neuvolassa on sanottu että on hyvä painon nousu. :) 
 
Onpa kyllä tosi tylsää, jos neuvolan terkka vaihtuu koko ajan. Olisi kuitenkin kiva että terkka on sellainen ihminen, johon on jonkinnäköinen "suhde", että uskaltaa ja viitsii soittaa ja kysyä jos jotain on, joko nyt raskausaikana tai sitten vauvan kanssa.

Musta taas tuntuu että olen ravannut neuvolassa tosi usein. Käyntejä pitäisi olla näin uudelleensynnyttäjällä tosi harvoin, mutta mun terkka aina tuumii että otetaanpas tuohon väliinkin nyt vielä yksi käynti, kun muuten tulee niin pitkä väli. Ja sitten tietysti kun äitipoli- yms käyntejä on ollut nyt tosi tiuhaan, niin tuntuu että joka viikko on joku raskauteen liittyvä juttu. Meillä on seuraava neuvolakäynti tuo laaja terveystarkastus, jonne mieskin tulee mukaan. Piti olla jo viimeksi, mutta ei silloin sitä haluttu kun koko raskaus oli silloin suuri kysymysmerkki. Epäilen, että on vähän turhan tuntuinen käynti, nuo perheen ruoka- ja liikuntatottumukset on kuitenkin puitu jo jokaisessa poikien neuvolassa ja parisuhteesta ja perheen jaksamisesta ollaan juteltu nyt näiden raskausajan vaikeuksien jälkeen, mutta toisaalta ajatuksena tuo on musta kiva. Että edes yhdellä käynnillä puhutaan koko perheen asioista ja terkkakin saa jonkinlaisen kuvan koko perheestä. Mutta sitten tuntuu hassulta että meillä on taas heti kesän jälkeen sama juttu edessä kakkosen kanssa, kun 4v-neuvolakäyntiin kuuluu sama laaja terveystarkastus...

 
Meillä on ollut jokaisella käyntikerralla oma terveydenhoitaja ja lääkäri, mikä on ainakin omasta mielestäni todella ihanteellista. :)

Tänään oli neuvola, viikkoja kasassa 25+6.

RR 119/78
Pissa puhdas
Hb ei katsottu :O
Paino +207 gr/vko (ekasta käynnistä paino noussut vajaa 4 kiloa)
Sf 24 (keskikäyrällä)
Syke reilu 150
Kohdunkaula kiinni ja kiinteä

Kaikki siis hyvin. ♥
 
Eilen oli neuvolalääkäri. :)

26+0

Paino 67,3 (noussut 725g/viikko omg.......:D)
RR 104/72
Pissa puhdas
Kohdunpohjan korkeus 24
Vauvan syke 148
Liikkeet ++
Hemoglobiinia ei otettu. :(
Kohdunsuu kiinni ja kiinteä.

Saiskohan ton hemoglobiinin mitattua avoneuvolassa? Mua on just nyt väsyttänyt tosi paljon, harmi kun lääkäri ei ottanut sitä ollenkaan. :( Neuvolassa on aina joka kerta otettu.
 
Moikkelis vaan! Kirjottelenpa nyt pitkästä aikaa neuvolakuulumisia.. :) Eli siis tänä aamuna oli neuvolakäynti ja kuten arvasinkin, sokerista tuli sanomista. Näillä näkymin tablettilääkitys alotetaan jossain vaiheessa, ens viikolla (kai?) ois äippäpolilla käynti missä kahtoovat tytön kasvua (painoarvio jo nyt?) ja samalla reissulla on myös ravitsemustertapeutin sessio..

rv 28+6
paino: 102,5kg (+300g/vko) Ihan hyvä kuulema :) 4,7kg on tullu lisää raskauden alusta. :)
RR 130/78
Pissa puhdas
sf-mitta 29cm (vähä käyrän yläpuolella mut tasaantumaan päin kuulema. Ja tyttö kölli ylhäällä nii sekin saatto kuulema vaikuttaa)
Tarjonta: rt
vauvan syke/liikkeet +/++

Että semmosta.. :) Mut hyvillä fiiliksillä mennään ku ei mittää muuta "remppaa" oo ilmaantunu.. :)
 
Tänään aamusta oli neuvolalääkärillä käynti ja se meni ihan kivasti :)

Eli nyt eletään rv 26+5
pissa oli puhdas
hb oli hyvä edelleen, 130
paineetkin kohdillan 122/74
painosta sanoi, että on vähänlaista,kun +196/vko (tähän mennessä tullut alkuun lisää 2,5kg) tosin terkka totes, että vielä on matkaa jäljellä ja sitä myöden aikaa kasvattaa myös sitä painoo ;)
sf mitta oli 24,5, että se menee siinä yläkäyrän just alla
Syke 140 ja liikkeet ++

Seuraava käynti menikin sit vapun jälkeiselle viikolle,jonka jälkeen kuulemma hieman tarkastusten tahti kiihtyy <3
 
Torstaina kävin lääkärineuvolassa, jossa kerroin jonkinverran kivuttomia supistuksia olleen, mutta ajattelin että eivät ne mitään ole saaneet aikaan. Tutkimuksessa kuitenkin tuli ilmi että kohdunsuu väljästi 2cm auki, lyhentynyt 2cm:iin ja kanavaa jäljellä 2cm.... Toista lasta odotan, mutta lääkärin mielestä melko huolestuttava tilanne ja laittoikin mulle lähetteen äitipolille, josta varmaan huomenna soittavat ja pyytävät tulla näytille. Toivotaan että kaikki menee hyvin.. Täytyy yrittää ottaa iisisti, sairaalaan en haluaisi lepäämään. Nyt raskausviikkoja 25+6
 
Takaisin
Top