Ultra-ja neuvolakuulumiset

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ninspe
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meitsi pääsi taas tämänpäiväisen ultran jälkeen sairaalan lakanoihin, kun napanuorassa näkyi taas blokki. Multa otettiin juuri lapsivesipunktio sikiön voinnin tutkimiseksi tarkemmin. Trisomiat tutkitaan samalla. Poika kyllä edelleen liikkuu aktiivisesti ja vaikuttaa sikäli hyvinvoivalta. Saapa nähdä, kuinka kauan täällä ollaan tällä kertaa.
 
No voi jestas, Klementiini! Kylläpäs teillä meni nyt hankalaksi tämä loppuraskaus. Onneksi aletaan jo olemaan hyvillä viikoilla ja vauvalla ei suurta hätää jos nyt syntyykin. Mä pidän peukut pystyssä, että saisit vielä pari viikkoa edes kasvatella vauvaa masussa, vaikka sitten sairaalan osastolla!
 
Mulla takana lääkärineuvola.. ja hohhoijjaa... Oli sitten TUNNIN myöhässä.. Ja kaiken kukkuraksi tämä terveydenhoitaja jolla normaalisti käydään ennen lääkäriä mittauttamassa paino, verenpaine, katsoo pissan jne, ei ollut paikalla ollenkaan! Eipä ollut kukaan viitsinyt ilmoittaa minulle...edelliselle kyllä oli soitettu...

Eli jokseenkin turha käynti oli. Lääkäri tuuppas vaan sormet sisään ja sano, että kiinni on ja kuunteli ehkä 10sek sydänääniä.. Niin ja mittasi hän sf-mitan, joka oli mulla nyt 30cm.

Että eipä ne lääkärikäynnin niin helmiä ole täällä pääkaupunkiseudun ulkopuolellakaan! ;)

Jos olisin tiennyt, että edes toi terkkari ei ole paikalla, olisin sanonut, että jätän suosiolla väliin koko käynnin. Mulla kun on 1,5vkon päästä aika äitipolilla ja siellä tekevät myös sisätutkimuksen.. Lisäksi luotto äippäpolin lääkäreihin on ehkä hippasen parempi, kuin arvauskeskuksen :D
 
Huomenta! On tää vaan hassua.... :) Viimeks ku kävin neuvolassa, sain vähän kommenttia koska paino oli noussu melkein 900g/viikko. No, tänään kävin neuvolassa, ja painoa oli tullu 300g/viikko. Nyt sitte oltiin ihmeissään et mites sitä nyt on tullu noin vähän... :D Tosin oli kyllä eri terkkari ku viime käynnillä, mut kuitenki. Samaten SF-mitta oli nytviikoihin nähden pienempi ku viimeks, mut terkkari kyl sanoki et vauva on varmaa ollu toisessa asennossa niinku oliki, viineks oli pystyssä ja nyt poikittain, ja eri mittaajakin. Mut on tä kyllä melkosta tarkkailua... :D Tän viikon ois vielä saikkua, sit pitäs mennä taasen töihin kokeilemaan. Eihän mulla montaa viikkoa enää ois äippälomailun alkuun, kokonaiset 4, mut saapa nähdä mitä selkä sanoo kun töihin yrittää. Plus että kun tuntuu et tuo vauveli painaa koko ajan ihan kauhiasti tuonne alas kun on pystyssä... :D Mut kaikista vaivoista ja tarkkailuista huolimatta tää on kyllä silti niin hienoa aikaa että. <3
 
SussuRiina Mulla ainakin rauta laitto mahan toimimaan, eipä oo ongelmia pinnistellä ja ponnistella.. Obsidania syön.
 
Täällä kesäloman ensimmäistä viikkoa vietellään ja tänään käytiin neuvoloimassa.
Viikkoja kasassa 28+2. Tyttönen kääntynyt pääalaspäin, minkä itseasiassa huomasin itsekkin tuossa muutama päivä sitten.
Painon nousu hidastunut taas, tullut peräti 70g/vk! Ja sf-mitta 25. Eli pienempi kuin pitäisi olla.
Mutta täti totesi että "Ehkä sinulla on vain siro vatsa!"
Lisärautaa saa vielä obsidanin lisäksikin alkaa popsimaan, hemoglobiini oli noussut siitä sadasta 113:sta, ja 115+ olisi kuulemma hyvä. No ei muuta ko lisää nappia nessuun...

Seuraavaksi sitten pelkopoli II. Jossa ihmetellään ja tutkitaan?
Esimmäisellä kerralla hyvinkin ahdistava täti kertoi synnytyksen ja sektion kulun, ja se oli siinä. Välissä piti todella pitkiä taukoja, joiden aikana tuijotti minua erittäin häiritsevästi suoraan silmiin, kuin odottaen että minun olisi pitänyt kommentoida asiaa jotenkin...? :D Toivottavasti seuraava käynti on sitten mielyttävämpi.
 
Heips, mulla oli neuvola keskiviikkona. Minin sydänäänet olivat hyvät ja vahvat. Sf-mitta oli nyt 26 ja kun olen koko ajan ollut keskikäyrän yläpuolella, romahti nyt vähän alaspäin käyrältä. Voi kuulemma johtua ihan vain siitä että vauva on eri asennossa. Toivotaan että ensi kerralla päästään takaisin käyrille... Muuten kaikki oli kunnossa. Hemoglobiini 142 ja verenpaineet tosi hyvät, kuten ovat olleet koko ajan. Parin viikon päästä taas neuvolaan, tihenee näemmä käynnit loppua kohden :gen014.
Meillä alkaa synnytys-/perhevalmennus 22.5. Neljänä peräkkäisenä viikkona, kerrallaan puolisentoista tuntia. Lisäksi sitten tutustumiskäynti synnytyssairaalaan.
 
Mulla oli neuvola viime perjantaina jolloin viikkoja siis 27+1. Pissa puhdas, sykkeet ja liikkeet hyvät, sf-mitta 26.
Painoa tullut hupsista vaan 1000g/vk eli nyt yhteensä raskauden aikana n.8kg. Taidan lopettaa kakkujen leipomisen kokonaan :D
Seuraava käynti, jolloin myös lääkäri on vasta 13.5, silloin viikkoja jo 30+4... vähän myöhälle mielestäni menee,koska seuraava lääkärihän tulee jo rv 35 tienoilla...
 
Heippa! Täällä sairaalassa olen edelleen, vaikka kaikki on tähän mennessä vaikuttanut ihan hyvältä. Poika kasvaa omalla käyrällään, eikä tämänpäiväisessä ultrassa näkynyt oikein mitään blokkejakaan. Ilmeisesti pitävät minut osastolla vain varmuuden vuoksi. Lääkäri sanoi tänään, että on jopa todennäköistä, ettei mitään varsinaista vikaa tai ongelmaa ilmenekään, mutta on parempi aina katsoa kuin katua, kun istukassa aina välillä pientä häiriötä havaitaan.

Sain tänään myös kromosomikokeiden tulokset: pojalla ei ole ainakaan niitä kolmea yleisintä trisomiaa (13, 18 tai 21), joita kokeella tutkittiin ja jotka olisivat saattaneet hidasta kasvua selittää. Se oli tietysti myös iso helpotus.

Viikonlopuksi sain väljemmän aikataulun ja saan olla poissa sairaalasta aamuyhdeksän ja iltakahdeksan välisen ajan. Taidanpa siis huomenna lähteä Lapsimessuilla käymään! Hauskaa viikonloppua!
 
Klementiini, hienoa että siellä kaikki kunnossa! Ja kiva että päästävät vähän kotilomillekin :).

Mekin ollaan huomenna suuntaamassa lapsimessuille, saa nähdä miten jaksan, kun kävely tekee välillä vähän tiukkaa. Onneksi siellä on myös pienoismallimessut, jossa mies ja pojat viihtyvät joka vuosi pidempään :). Mä saan ihan rauhassa löntystellä siellä lapsimessujen puolella :).
 
Tänään kävin pitkästä aikaa neuvolassa :) rv 27+6
Painoa tullut 550g/vko ja yhteensä 5kg. Verenpaineet hyvät, hemoglobiini kait vähän alhanen, kun kehotti rautaa jatkamaan. Vauvan sydänäänet 140+. Kohdunsuu on kiinteä ja kiinni. Jäin ihmettelemään sf-mittaa joka on 21, eli melkos alhanen (opiskelija kylläkin mittasi) Mutta lääkäri ei ihmetellyt eikä tarkistanut mittausta... Oli kuitenki 22 viikoilla 20cm ja nyt ois kasvanu vain sentin viidessä viikossa..?? Mutta kolmen viikon päästä uusi neuvola ja tuttu kätilö mittaamassa, ni katsotaan sitte..
Sokerirasitukseen taas "pääsen" ja samalla tarkistaavat kilpirauhasarvot.
 
Täälä oli jo alkukuusta(8päivä) neuvola ja lääkärillä käynti. Viikkoja oli tuolloin 26+6
Mulla vaihtu nyt taas sitten tuo neuvolatäti, kun muutto oli, tää on nyt kolmas täti ja en tykkää yhtään. Johtuen siitä, että tää täti on toiminut äitiysneuvolan puolella vasta 3kk. Ja kun hänelle selittää siinä sitten kaikkea mahdollista, niin kesken kaiken tää täti alkaa hokeen ``joo,joojoojooojoojoo``, teki mieli sanoo, että turpa kii, en pysty puhuun jos puhut päälle! :D Noh, kaikki oli hyvin, HB126, pissa oli puhdas, painoo kertynyt nyt yhteensä 12kg(JAUTS!:D), nyt tosin kun vaa alla kävin niin näytti, ettäolis lähtenyt 4kg pois, kun mahatauti iski kahdesti VIIKON sisällä. sf-mitta olis 26, turvotus oli +, ja liikkeet +150! Ja tuossa 24päivä käytiin kääntymässä TAYSsin synnärillä(Se onkin oma tarina :D) ja siellä oli painoarvio 1443g, oli kuulemma viikkoihin nähden hieman isohko. Viikkoja oli 29+1.
 
Rv 30+3
RR 134/80
U-Prot. -
U-Gluk. -
Lapsiveden määrä N
Paino-arvio 1700-1800g
Tarjonta RT
Liikkeet ++

Kohdunsuu kiinteä ja kiinni. Pituus 3 cm.

Hoitaja otti ensin verenpaineet ja sitten lääkäri teki kohdunsuun tutkimuksen ja kirjoitti siitä sitten lähetteen magneettikuvauksiin. Oli nimittäin sitä mieltä, että joku luu saattaa olla synnytyskanavassa tiellä, niin tarkistetaan se nyt magneettikuvauksella, jonka jälkeen päätetään tehdäänkö jälleen sektio vai yritetäänkö alateitse h-hetkellä.
Sitten ultrattiin ja kaikki nyt oli hyvin, mutta kuulemma vois vielä varmistaa/tarkistaa jälleen kontrolliultralla 4 viikon päästä. Mahalaukussa nimittäin olisi voinut näkyä enemmänkin, kuulemma jos joku muu olisi kyseessä niin ei olisi kiinnittänyt asiaan enempää huomioo, mutta nyt kun kyseessä on tapaus jolla viime raskaus ei ollut normaali, niin tarkistellaan vielä. Kaikin puolin hyvä mieli ja olo jäi reissusta.
Enpä vaan tiedä miltä näytän sitten silloin, kun nyt jo tältä (isompi olin kun moni sinne juuri synnyttämään tullut). 10vko vielä?!?



Vauvan paino oli hieman keskikäyrän yläpuolella ja n. 4kg siitä veikattiin. Tiedä häntä!
 
Täällä siis käyty jo viime pe lääkärineuvolassa supisteluiden takia.
Kohdunsuu kiinni ja kiinteä onneksi. Muuten oli vähän tympeä käynti, mitään verenpaineita ym. ei edes mitattu... Pissa oli puhdas, tutkittiin myös pissatulehduksen varalta.

Seuraava normineuvola 20.5 Jolloin olenkin virallisesti ekaa päivää äippälomalla :P Tosin kotonahan täällä jo valmiiksi ollaan.... Noh sitä odotellessa, saa taas nähdä kuinka paljon puntari heilahtaa :D
 
Neuvokaa höpsömpää; aika moni on puhunut jo painoarviosta (paljonko vauva painaa nyt, paljonko ehkä syntyessä). Kuuluuko tuo ihan normiprosedyyriin, kun ei mulla kukaan ole tuumannut yhtään mitään, paitsi ekassa ultrassa kätiläö sanoi jonkun arvion pää-peppu mitasta ja painosta.
 
Joillakin paikkakunnila ensisynnyttäjät+ kaikki riskiraskaudet pääsee polille ns. synnytystapa-arvioon, jossa ainakin ihan ultralla vauvan pään, vatsan ja reiden mitalla arvioidaan vauvan tämänhetkinen paino :) Ja loppuraskaudessa vauvan paino nousee n. 100-200g/vk, siitä arvioidaan mahdollinen syntymäpaino... Korjatkaa jos puhun höpöjä taasen :D

Ja normi neuvolassa viimeisellä lääkärikäynnillä lääkäri saattaa käsikopelolla vatsan päältä arvioida vauvan kokoa,mutta noi arviot voi heittää ihan hurjasti.....
 
Täällä kans lääkärikäynti takana. Tällä kertaa tosin työterveyslääkärikäynti, koska neuvolasta ei terveydenhoitaja voinut enempää sairaslomaa kirjoittaa ja neuvolalääkäri on paikalla vasta keskiviikkona. Kerroin työterveydessä supistuksista ja tarvitsevani sairaslomaa keskiviikolle, jolloin pääsen neuvolalääkäriin. Lääkäri kuitenkin sanoi, että katsotaampa tilanne tässä nyt heti ja mietitään sairasloman pituutta sen jälkeen. Noh, niinhän siinä sitten kävi, että kohdunkaula lyhentynyt 2cm:iin ja sairaslomaa äitiysloman alkuun 30.5 asti. Töihin ei siis enää mitään asiaa ja kotonakin pitäisi muistaa ottaa rauhallisesti. Tässä sitä nyt sitten ollaan, tasan 2kk laskettuun aikaan jäljellä ja jotenkin se aika pitäisi saada kulumaan. Toivottavasti vauva malttaa pysyä vielä ainakin kesäkuun puolelle masussa kasvamassa. Neuvolassa tosin sanoivat, että ei ole tavatonta tuo kohdun kaulan lyheneminen tässä vaiheessa, kun vauvan pää alkaa painamaan ja vauvallakin alkaa painoa jo olemaan. Onko muilla vastaavasta kokemusta?
 
Mulla oli tänään käynti äitiyspolilla. Kaikki oli vauvalla(ja itselläkin) ihan kuten pitääkin. Pääalaspäin siellä kelluskeli, napavirtaukset hyvät, istukka siististi kiinni ja edellisistä sektioista tulleet arpikohdat näyttivät hyviltä. Niin ja vauvalla painoarvio oli tällähetkellä 1700g! Viikkoja mulla nyt 30+2 ja keskiverto paino on siinä 1,5kg paikkeilla.. Eli ihan "hyvän" kokoinen on hän ;)

Mikäli mitään ihmeitä tässä ei tapahdu, niin seuraava käynti mulla onkin TYKSissä sitten maanantaina 1.7 kun tekevät sektion! Aika hurjaa, että sillon tosiaan sitten olis tarkoitus olla mein lapsukaisen synttäripäivä!
 
Tessa2012: Ekasta mulla arvioitiin ensimmäisen kerran vauvan paino, kun menin synnyttämään eli noin 24h ennen vauvan syntymää, paino heitti noin 0,5kg. Täällä ensisynnyttäjät eivät käy synnytystapa-arviossa. Toisesta arvioitiin kerran sairaalassa viikolla 36 samalla, kun vauva käännettiin perätilasta pois. Arvio oli suunnilleen oikea syntyessä. Tässä raskaudessa arvioitu kerran, rakenneultrassa. Tämän kanssa käydään varmaan synnytystapa-arviossa ihan lopussa, mutta viimeksikin sairaalassa sanoivat, että loppuvaiheessa on niin kovin vaikea arvioida painoa ultrastakin, koska vauva on niin kippurassa ja äidin vatsan muoto ja koko eivät kerro oikein mitään. Minulla siis juuri näin ja toisaalta vauvan painolla ei oikeasti ole niin väliä, kun suuruusluokka on järkevä. Älä siis huoli :)
 
Takaisin
Top