Meillä oli tänään kontrolliultra liittyen istukassa havaittuihin rakkuloihin. Koska lääkäri rohkaisi helmikuun rakenneultrassa, ettei rakkuloista varmaan ole mitään haittaa, niin menimme tänään paikalle varsin luottavaisin mielin - toivoen, että loputkin huolet nyt kaikkoavat.
Ei se valitettavasti mennyt ihan niin. Olin nimittäin ultrasta poistuessani paljon hämmentyneempi ja epätietoisempi kuin sinne mennessäni.
Ultraamassa oli nuori mieslääkäri, apunaan joku harjoittelija. Ultrassa todettiin hyvinä asioina, että lapsivettä oli normaalisti, että sikiö liikkui hyvin ja sydän sykki tasaisesti. Kasvu sen sijaan oli jäänyt jälkeen - päänympäryksessä reilun viikon ja reisiluussa melkein kaksi viikkoa. :-( (Oman hedelmöittymisaikakäsitykseni mukaan tosin vain viikon (pää) ja reilun viikon (reisi).)
Sain sitten taas parin viikon päähän uuden kontrolliajan.
Kasvuviivästymä oli pettymys - mutta tosissaan pelästyin vasta kun lääkäri möläytti: "Tarjottiinko teille rakenneultrassa jatkotutkimuksia tämän sydämestä löytyneen pienen markkerin takia?" Minä siihen tietysti, että TÄH, että minulle vakuuteltiin rakenneultrassa kaikkien rakenteiden olevan kunnossa. Lääkäri siihen hieman noloissaan, että "Äh, eihän tällaista yhtä pientä merkkiä yleensä edes kerrota - tutkimuksiin ohjataan vasta, jos näitä pieniä mahdolliseen kromosomivikaan viittaavia merkkejä on vähintään kaksi."
...Minä siihen yritin änkyttää, että nyt alkoi kyllä huolestuttaa - mutta ei se lääkäri oikein osannut/halunnut selittää, mistä siinä pienessä markkerissa oli kysymys.
Koko työpäiväni olikin sitten ihan persiistä. Nieleskelin itkua ja pyörittelin päässäni vaan tätä asiaa.
Nyt illalla pääsimme sitten miehen kanssa kunnolla juttelemaan ultrakäynnistä ja googlailemaan, mitä nuo pienet merkit yleensä tarkoittavat. Lukuisten alan sivustojen googlaamisen perusteella luulen, että kyse on sellaisesta pienestä kalkkitäplästä sikiön sydämessä. Ilmeisesti sellainen on meidän vauvalla nähty, mutta siitä ei ole kerrottu, koska se ei yksinään viittaa mihinkään. Muihin riskimerkkeihin yhdistettynä se voisi viitata esim. trisomiaan tai sydänvikaan.
Tiedonhaun ja keskustelun myötä oma olo on hieman rauhoittunut. Kauhean iloinen fiilis ei silti vieläkään ole: meidän poika on jäänyt jonkin verran kasvussa jälkeen, ja lisäksi on sydämessä joku täplä, josta ei ole meille aiemmin kerrottu. Siinähän on jo kaksi ikävää merkkiä, vai mitä? :-(
Yritän kuitenkin ajatella, että:
1) koska me vanhemmat olemme itsekin aika lyhyitä, niin vauvamme todennäköisesti on geneettisesti keskimääräistä lyhyempi (viitaten siis eniten jäljessä olevaan reisiluun pituuteen)
2) ja että kokeneet lääkärit olisivat kertoneet sydänmarkkeriasiasta, jos sillä olisi merkitystä - ja että nuori planttu möläytti sen vähän ajattelemattomuuttaan.
Kyllähän minä kaiken mahdollisen tiedon lääkäreiltä haluaisin - mutta samalla myös apua tiedon tulkintaan: mielestäni lääkärin pitäisi kyetä aina selittämään, mitä asiat tarkoittavat - eikä vain heittää tuollaisia pelottavia asioita odottavien vanhempien silmille.
Huh, huh. Nyt vaan toiveikkaana odottamaan seuraavaa kontrolliultraa...