Ultra-ja neuvolakuulumiset

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ninspe
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Torstaina kävin lääkärineuvolassa, jossa kerroin jonkinverran kivuttomia supistuksia olleen, mutta ajattelin että eivät ne mitään ole saaneet aikaan. Tutkimuksessa kuitenkin tuli ilmi että kohdunsuu väljästi 2cm auki, lyhentynyt 2cm:iin ja kanavaa jäljellä 2cm.... Toista lasta odotan, mutta lääkärin mielestä melko huolestuttava tilanne ja laittoikin mulle lähetteen äitipolille, josta varmaan huomenna soittavat ja pyytävät tulla näytille. Toivotaan että kaikki menee hyvin.. Täytyy yrittää ottaa iisisti, sairaalaan en haluaisi lepäämään. Nyt raskausviikkoja 25+6
 
Sipppe - nyt sinulla on tosiaan hyvä syy ottaa ihan iisisti. Toivottavasti pienokainen viihtyy kohdussa vielä pitkään. Jokainen päivä ja viikko merkitsee nyt paljon.

Itselläni on huomenna seuraava kontrolliultra, jossa katsotaan, onko pienokaisemme jatkanut kasvuaan alakäyrällä ja ovatko virtaukset jne. kunnossa. Miehen sisko lohdutti minua viikonloppuna, että heidän suvussa on aina tehty pieniä mutta muutoin terveitä lapsia, että pieni koko voi olla ihan vaan perinnöllistä. Äidin koko sikiön kokoon tosin käsittääkseni vaikuttaa enemmän, mutta melko lyhyenläntä olen itsekin - ja kaipa ne geenit vaikuttavat molemmin puolin.
 
Tuo pienikokoisuus ei tosiaan itsessään kerro mitään, klementtiini teille olisi varmaan tarjottu lisää tutimuksia jos aihetta olisi. :) Ja jos kerta istukassa voisi olla häikkää, se ei liity vauvan terveyteen. Terve pieni poika teille varmasti tulee! :) Tsemppiä huomiseen.

Sipppe, nyt levon kannalta loppuodotus!
 
Tuo pienikokoisuus ei tosiaan itsessään kerro mitään, klementtiini teille olisi varmaan tarjottu lisää tutimuksia jos aihetta olisi. :) Ja jos kerta istukassa voisi olla häikkää, se ei liity vauvan terveyteen. Terve pieni poika teille varmasti tulee! :) Tsemppiä huomiseen.

Sipppe, nyt levon kannalta loppuodotus!
 
Tänään olikin sitten tuplapäivä, kun aamulla ensin kävin ensimmäisellä lääkärikäynnillä ja iltapäivästä töiden jälkeen mentiin vielä ensimmäiseen perhevalmennukseen. Lääkärissä kaikki hyvin ja normaalisti, sf-mitta ilmeisesti nyt hiukan rauhottunut, kun 25cm oli nyt :) SI-nivelen kremppaamisesta sanoin, että se on ainoa, joka nyt vaivaa paljon, mutta siihen en tietystikään lääkäriltä vastausta saanut.. Täytyisi varmaan soittaa fyssarille, että katsottaisiin tuo lantio-selkä- akseli kuntoon, ettei tulisi pahempia vaivoja enää.
Perhevalmennuksessa käytiin tällä viikolla synnytysta ja kivunlievitystä läpi. Katsottiin "dvd", jossa oli kaksi erilaista synnytystä lyhyesti; alateitse ja suunnitellulla sektiolla. Tehtiin siinä sitten muiden parien kanssakin vähän yhteistyötä, kun kirjattiin asioita/ajatuksia etukäteen ennen videota ylös, mitä ajatuksia synnytys/kipu/tukihenkilö herättää. Hyödyllisempi oli varmasti miehelle, kuin minulle, kun itse olen jo niin paljon synnytyksestä ottanut selvää etukäteen, mutta tosiaan vaikutti siltä, että tuleville iseille ilta oli "tyhjentävämpi".. Oli ihan kiva kuitenkin nähdä muita oman alueen odottavia pareja ja ensi viikolla on sitten toinen kerta:)
 
Owen Ai teillä on iha useammalla kerralla toi valmennus? Tääl Joensuun seudulla ei oo ku yks n.kolmen tunnin sessio, en tiiä mitä siinä sit ehtii läpi käymään vaikka pienryhmänä valmennus tapahtuukin. Ja mulle sanottiin, et rv32 jälkeen vois mennä sinne valmennukseen..niinpä meillä on tuo hurja muutaman tunnin valmentautuminen "vasta" 11.5. :) Onkohan perhevalmennus ja synnytysvalmennus eri juttuja (ku tarkemmin luin ton owenin viestin...) :)
 
Täälläkin (PK-seudulla) tuo valmennussetti kai yleisimmin on nimenomaan myöhempään, mutta meillä on se tilanne, että mieheni lähtee heti vapun jälkeen pitkälle työreissulle merille ja palaa vasta kesäkuun puolessa välissä, kun minä aloittelen mammiksen. Täällä olisi sitten jo kaikki mahdolliset ajat menneet (touko- ja kesäkuun valmennukset, heinäkuun valmennus olisi ollut viikkoa ennen LA :D ) joten me käytiin sitten tälleen hyvissä ajoin etukäteen :) Juu täällä on kahdessa osassa tuo valmennus, molemmat kerrat 2tuntia, ja jos sitten haluaa, niin vielä srk järjestää sellaisen parista perheeksi "illan". Ensi viikolla valmennuksessa on tuore perhe vieraana, ja siinä käydään enemmän sitten imetystä ja isän roolia. Niin, en tosiaan tiedä, millä varsinaisella nimellä se missäkin kulkee, mutta täällä se oli nimellä perhevalmennus, ja toisin kuin mieheni odotti niitä leffakohtausten hengitysharjoituksia jne, niin mistään sellaisesta ei siis ollut kyse vaan ihan yleisellä tasolla käytiin läpi kaikkea, lähinnä niiden kirjaamiemme ajatusten ja kysymysten perustella. Jos ihan itse synnytykseen haluaa valmentautua (hengitykset, asennot jne), niin ainakin tämän valmennuksen perusteella kehottaisin jotain ihan kurssia :)
 
Täällä meillä ei oo kun synnytysvalmennus (muistaakseni tällä nimellä) ja se on juurikin tuollainen muutama tunti yhtenä päivänä. Tai ainakin näin oli 2010 (en tiedä onko nyt muuttunut). Silloin se pidettiin KYS:llä auditoriossa, jossa kätilö kerto synnytyksestä ja miten kipua voidaan sitten lievittää. Lisäksi katsottiin joku synnytys video ja se oli siinä. Tuollainen perhevalmmenus kuullostaa semmoselta missä saa paremmin asioita irti kun tuollasessa mikä meillä oli. Onneksi kuitenkin järjestettiin/järjestetään jonkinlaista infoa synnytyksestä että tietää miten hommat etenee :smile
 
Terkkuja täältä sairaalan osastolta! Tämänpäiväisessä ultrassa lääkäri nimittäin päätti ottaa minut sisään tarkkailtavaksi. Hän huolestui napanuorassa näkyneistä blokeista, joita nyt siis taas yllättäen oli, vaikka viime viikolla tilanne näytti napanuoran ja istukan suhteen loistavalta. Kovin paha tilanne ei ehkä ole, koska poika on kuitenkin kasvanut mukavasti kahden viikon aikana (painoarvio nyt 1150 g, pari viikkoa sitten alle 800 g) ja liikuskelee edelleen vilkkaasti. Katsotaan, miltä tilanne alkaa tässä tehostetussa tarkkailussa näyttää. KTG-käyrä näytti jälleen hyvältä - eihän siinä ole missään vaiheessa mitään ongelmaa ilmennytkään. Ei aavistuskaan, kuinka pitkään joudun sairaalassa viettämään. Koskaan aiemmin en ole ollut yötä sairaalassa - hieman outoa.
 
Terkkuja täältä sairaalan osastolta! Tämänpäiväisessä ultrassa lääkäri nimittäin päätti ottaa minut sisään tarkkailtavaksi. Hän huolestui napanuorassa näkyneistä blokeista, joita nyt siis taas yllättäen oli, vaikka viime viikolla tilanne näytti napanuoran ja istukan suhteen loistavalta. Kovin paha tilanne ei ehkä ole, koska poika on kuitenkin kasvanut mukavasti kahden viikon aikana (painoarvio nyt 1150 g, pari viikkoa sitten alle 800 g) ja liikuskelee edelleen vilkkaasti. Katsotaan, miltä tilanne alkaa tässä tehostetussa tarkkailussa näyttää. KTG-käyrä näytti jälleen hyvältä - eihän siinä ole missään vaiheessa mitään ongelmaa ilmennytkään. Ei aavistuskaan, kuinka pitkään joudun sairaalassa viettämään. Koskaan aiemmin en ole ollut yötä sairaalassa - hieman outoa.
 
Klementiini, toivottavasti vain tarkkailevat ja päästävät sut vielä kotiin kasvattamaan masua ja vauvaa! Ja olipa kiva kuulla että vauva on kasvanut hyvin, nythän on jo kaikki vallan hyvin, vaikka syntyisikin. Meillä on kontrolliultra ylihuomenna ja jännitän ihan hurjasti että onko pikkuneiti kasvanut riittävästi.
 
Tsemppiä huomiseen ultraan, Mariannu! Pidän peukkuja, että teidän tyttö on kasvanut mukavasti. Täällä osastolla on pari raskausdiabeteksesta kärsivää äitiä, joiden synnytystä käynnistellään etuajassa, koska vauvoista uhkaa tulla jättiläisiä. Ei olisi mukavaa sekään. Hyvässä hoidossa olemme kuitenkin kaikki.
 
Tsemppiä Klementiini osastolla makaamiseen! Toivotaan että virtaukset ovat jatkossa hyviä ja blokkeja ei esiinny niin pääsisit vielä kotiin kasvattamaan masua! Kiva kun kerrot kuulumisia meille. :)
 
Tsemppiä Klementiini osastolla makaamiseen! Toivotaan että virtaukset ovat jatkossa hyviä ja blokkeja ei esiinny niin pääsisit vielä kotiin kasvattamaan masua! Kiva kun kerrot kuulumisia meille. :)
 
No niin, Naikkarilla äitipolilla taas käyty kasvukontrollissa. Kaikki näyttäisi olevan hyvin, tyttö on kasvanut omalla käyrällään hyvin. Pää oli jopa ottanut kasvuspurttia ja vastasi melkein viikkoja, ja maha ja reisiluu olivat sen saman kaksi viikkoa jäljessä, kuten ennenkin. Vilkkaasti liikkui ja virtaukset hyvät. Kohdunsuullakaan ei ollut tapahtunut mitään suppareista huolimatta (kuten arvelinkin). Painoarvio oli jo ihan himpun vajaa kilon (nyt rv 28+2), mikä ilahdutti mua kovasti, kun olen itse koko ajan pitänyt sitä kiloa jonkinlaisena henkisenä "selviytymisen" rajana. Kahden viikon päästä taas ultrataan.
 
Mariannu ja Hemppa - kiitos tsempeistä! Tilanteet muuttuvatkin nopeasti. Tämänpäiväisessä ultrassa tilanne näytti jo niin paljon paremmalta, että lähettivät minut kotiin. :-)

Mariannu - tosi ihana kuulla, että teidän neiti on kasvanut hyvin ja että muutkin asiat ovat mallikkaasti!
 
Klementiini, onpa kivaa että sinäkin pääsit vielä kotiin! Aika hermoja raastavaa kyllä tuommoinen, mutta tietysti parempi että seuraavat ja reagoivat, jos jotain ihmeellistä on.
 
Toivottavasti siellä ja täällä kestää kaikki yhtenä kappaleena ja hyvinvoivina heinäkuulle asti, voimia vaan kroppaan ja mieleen.

Kävin aamulla neuvolalääkärillä ja jäi aika heppoinen olo käynnistä. Lähdinkö sitten väärillä odotuksilla, että neuvolalääkärillä olisi aikaa kuunnella ja vastailla ensisynnyttäjän kysymyksiin. Ovella oli lappu että itse pitää mitata verenpaine ja paino (pissaliuskat nyt tiesikin että hoidettava) siinä käytävällä ennen käyntiä. Enpä tiennyt moista ja kovasti pahoittelin kun en ehtinyt asioita keskenäni hoitaa. Lääkäritädistä (joka saapui pari minuutti myöhässä) ne vaikuttivat olevan ylimääräistä työtä hänelle ja painotti että seuraavalle kerralle teen itse tarvittavat mittailut etukäteen. Sf-mitta, sydänäänet (kuunteli alle 10 s.) ja sisätutkimus ilman että kertoi mitä tekee tai miksi. Siinä vaiheessa kun levitin(?) holahti sisään ihan yllättäen, tuntui melkoisen epämiellyttävältä.
Ilmeisesti lukemat oli asialliset ja kuten pitääkin, koko käynti kesti alle 15 minuuttia, eikö se nyt oo kovin vähän?Seuraava neuvolakäynti onkin sitten tasan kuukauden päästä. Näin siis Helsingissä.
 
Samanlaisia kokemuksia Helsingistä, nyt tosin odotan jo toista lasta mutta ei noista neuvolalääkäreistä kannata liikaa odottaa, valitettavasti. Ehkä ekalla kierroksella siellä ehti vähän enemmän jotain kysellä, nyt toisella kiekalla se on enemmän sisään ja mahd pian ulos meiningillä. Lääkärit tosin olleet ihan mukavia, mutta pitää yrittää vaan itse vaatia heiltä enemmän aikaa, mennä vaikka kyssärilistan kanssa sinne, että ei tuu potkituksi liian pian ulos.
 
Täällä taas käyty neuvolassa pyörähtämässä...

Viikkoja kasassa 26 + 6. Paino noussu 400 grammaa 3 viikon aikana. Raskausdiabeteksen takia paino ei sais enää nousta kuulemma yhtään..on siis noussu kaiken kaikkiaan 8 kiloa. Lähtöpaino kun ei ollu ihan höyhenenkevyt :smiley-angelic006
RR 120/74, Hb 116 ja rautaa pukattiin evääks,mikä muuten houkuttaa tooooooosi paljon tän jo olevan ummetuksen takia. Kuulemma voi tehä täydellisen stopin koko suolentoiminta ton raudan vuoksi...Oujee....
Sykkeet n. 140 ja liikkeet ++..Sf-mitta 24.5 eli aika hyvin käyrillä pysytään :biggrin
Pissassa näkyy kuulemma jotakin mutta se ei kuulemma oo mitään...............Noin mulle siis totes neuvolantäti :confused004 Silti taas pitää roudata uutta näytettä labraan......Vien kohta sangollisen kerralla,luulis sitte riittävän !

Sokerit meinaa aina vaan olla koholla vaikka aamuin illoin menee insuliinia ja veikkaanpa,että saan vielä ateriainsuliininki käyttööni...Onneks toi pistäminen ei oo ongelma.
Ens viikolla onki jo seuraava äpoli käynti jossa jälleen ultrataan vauvelin kokoa................
 
Takaisin
Top