Ultra-ja neuvolakuulumiset

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ninspe
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Viime raskaudessakin huomasin, kun silloisen ryhmän kanssa kirjoiteltiin, että aika paljon nuo neuvolakäyntien määrät tosiaan eroaa paikkakunnittain.

Mä olen nyt neljättä kertaa raskaana ja mulla ensimmäinen käynti oli rv8+3, seuraavana (lääkäri)neuvola jo rv 10+5, sitten käytiinkin np-ultra rv12+5 ja seuraava neuvola on tiedossa kuun lopulla.
Kuulostaa paljolta, jos joku täällä vielä odottelee toista käyntiä ja jos lääkärineuvolasta ei tietoakaan vielä viikkoihin!

Itse olen vielä hoitovapaalla pojan kanssa, niin mikäs siinä neuvolassa käydessä, mutta jos töissä olisin, niin hankaloittaisi päiviä kyllä, kun matkoihinkin tuhlaantuisi aikaa...

Neuvolassa/lääkärissä/ultrassa "siemenellä" kaikki ollut kuten pitää ja mun veriseulan tuloksetkin tulivat puhtaina takaisin. Mutta kyllä sitä silti vähän epäuskoisena ja pelokkaana porskutellaan eteenpäin..
Tuntuu, että joka raskaus aina vaan enemmän ja enemmän pelottaa, vaikka mulla kaksi tervettä ihanaa lasta jo onkin. En tiedä johtaako tuo pelko juurensa ensimmäisestä raskaudesta, jossa irtosi istukka rv34 ja puoli tuntia hätäsektion jälkeen poika todettiin kuolleeksi, vai ihan vaan siitä, että on lukenut liian paljon kaikkia kauhutarinoita :( Ehkä vähän molempia...

 
Kyllä on tosiaan suuria nuo erot kunnissa.
Mulla on toinen raskaus, eka käynti oli rv 9, np-ultra rv 12 ja nyt seuraavaks on rv 15 neuvolalääkäri.

Ja jatkossa ihan kuukauden välein käydään ja lääkärikäyntejä raskauden aikana on kaikkiaan 3.

Loppuraskaudessa sit käydään hiukan useemmin tietty terkalla :) Mäkin olen hoitovapaalla, joten ihan tykkään siellä käydä höpöttämässä niitä näitä :D
 
Tänään pääsin viimein np-ultraan. Kaikki näytti olevan hyvin pikkuisella. :) Niskaturvotusta oli 0,8 mm ja nenäluu löytyi. Oli aivan ihanaa kuulla sydänäänet ensimmäistä kertaa, ihan siinä meinasi liikuttua. Välillä katsottiin myös 3D-kuvaa ja sehän näytti jo pieneltä vauvalta! Ensin pikkuinen oli liikkumatta, mutta välissä innostui vispaamaan käsiä ja jalkoja oikein kunnolla. Kyllä nyt on onnellinen olo. :)
 
Onpa tosiaan eroja neuvolakäynneissä! Esikoista kun odotin, asuttiin toisella paikkakunnalla ja silloin käyntejä oli varsin paljon, mikä oli musta kiva kun kaikki oli uutta. Tokaa odottaessa paikkakunta oli sama, mutta käyntejä vähemmän ja sekin oli ihan ok. Nyt paikkakunta on eri (Vantaa) ja käyntejä olisi tosi harvakseltaan. Eka silloin rv 8, toka olisi ollut vasta rv 22! Tähän väliin kuuluisi neuvolalääkäri, mutta kun olin käynyt yksityisellä ja sisätutkimus tehty, niin sitä ei tarvittu. Mulle olisi ollut ihan ok, mutta terkka oli sitä mieltä, että laitetaan nyt kuitenkin yksi käynti rv 16. Eli se on parin viikon päästä. Ja viime viikollahan sitten päädyinkin käymään siellä vielä yhden ylimääräisen kerran, kun otettiin hemppa (ja samalla paino, sydänäänet, influenssarokote ja vaikka mitä muuta...).

Näin alussa en noita käyntejä niin kovasti kaipaile, mutta myöhemmin tuntuu turvalliselta antaa pissanäyte ja muut säännöllisesti, että huomataan jos jotain häikkää on. Mäkin huomaan joka raskaudessa pelkääväni enemmän, että vauvalle tapahtuu jotain etenkin loppuraskaudessa. En tiedä johtuuko se siiitä, että tietää miten rakas se oma vauva tulee olemaan. Pitkä aika on vielä edessä pelätä...
 
Kyllä muakin toi loppu raskaus pelottaa näiden riskiviikkojen jälkeen. Kun tietty sillonhan ne riskit on että voi tulla raskausmyrkytystä sun muuta, mulla ainakin viime raskauden lopussa oli proteiinia pissassa melkein joka kerta, välillä jopa kahdella ja olin aina ihan paniikissa että jos on vaikka raskausmyrkytys. Onneks kaikelta pahalta säästyin :)
 
nyt takana eka neuvolalääkärillä käynti ja kaikki oli hyvin! pienen sydämen sykkeetkin saatiin kuulla ja voi että sitä tunnetta <3 ainoa asia josta kyselivät oli mun painon lasku mutta sanoivat etteivät vielä ole huolissaan....tiedä sitten missä kohtaa pitää huolestua :P syön kuitenkin mielestäni ihan riittävästi.
 
Täällä tuli tänään äkkilähtö neuvolaan ja sieltä sairaalaan. Aamulla holahti verta ja meikäläinen itki ja oli ihan varma,että tämä raskaus oli sitte tässä.
Mutta sekä neuvolassa että sairaalassa todettiin,että pikkuisen sydän sykkii vielä ja vauva on ihan oikeassa paikassa.
Vieläki oon ihan shokissa ja varsinki ku ei tullu selvyyttä että mistä tuo verenvuoto johtu...
Nyt vaan pitää toivoa että pikkunen jatkaa kasvua ja että päästään ens viikolla np-ultraan,jota niin kovasti on jo odotettu.....
 
sussuriina: ompa sulla ollut hurja päivä tänään :O ihana asia että pikkuinen on kunnossa ja sevisitte "vain" säikähdyksellä <3 eivätkö ne osanneet kummassakaan paikassa sitten sanoa että mistä moinen äkillinen vuoto voisi johtua?
 
Ei oikeen kummassakaan paikassa osattu sanoa että mistä vuoto johtuu..Lääkäri oli melko tyly ja totes,että hän ei sitä voi tietää sen enempää kuin minäkään..hmm..tainnu mennä koulutus hukkaan.
Neuvolatäti sano että vuodot on aika yleisiä ja aina ei oo kyse keskenmenosta,vaikka sitä automaattisesti heti pelkääkin.
Ja vaikka mä nyt tiedän että kaiken pitäs olla ok,niin silti oon ihan hysteerinen ku pitää mennä vessaan.......Siis ku ei haluais enää samaa säikähdystä kuin aamulla.
 
SussuRiina, Olisiko kyse hematoomasta?
Ystävälläni oli rv 20 hematooma, joka aiheutti äkillisen verenvuodon myös. Asia selvisi ultrassa, että istukka oli noussut hieman ylöspäin kohdun kasvaessa, jolloin jätti hematooman eli ns. mustelman kohdun seinämälle, josta verenvuoto johtui.

Eli en olisi vielä huolissaan, hematoomatkin on aika yleisiä ilmeisesti :)
 
Yhtään en osaa sanoa olisko kyseessä hematooma...Josko sitte tiistaina np-ultrassa selviäis jotakin..
Toivotaan että tää nyt oli vaan joku harmiton vuoto.....Vähän jäi kummittelemaan nimittäin lääkärin lausunto,että jos on alkava keskenmeno niin sille ei voida mitään!
En oo kyllä vuotanu enää eilisen aamun jälkeen,että kai tässä vähä jo uskaltaa huokasta helpotuksesta...
 
Hienoa SussuRiina, että vuoto on loppunut. Toivottavasti kyseessä on tosiaan vaan harmiton vuoto kuten hematooma. Ja kurjaa kun on osunut noin tympeä lääkärikin vielä kohdalle, kun eniten tarvisi tukea ja rauhoittelua. Tsemppiä ultran odotteluun, täällä on ainakin peukut pystyssä että kaikki on juuri kuten pitääkin!
 
Sussuriina: Mullakin tuli hieman verta joskus viikolla 6 ja olin aivan poissa tolaltani ja ryntäsin yksityiselle. Kaikki oli onneksi hyvin, mulla on kuulemma kohdunsuulla iso verisuoni, josta vuoto luultavasti johtui. oimia kuitenkin, pelkääminen oman lapsen puolesta on ihan kamalaa!!! <3

Kävimme eilen np-ultrassa ja "alivuokralainen" oli 5,2 mm pitkä ja nt 0,9. Pelkän ultran perusteella kaikki siis hyvin. Jossain toisessa ketjussa keskusteltiin siitä, mitä kautta ultra tehdään, niin ainakin Kätilöopistolla Helsingissä tehtiin mahan päältä. Ja en tosiaan ole mikään luuviulu :) Ja itkuhan siellä ultrassa tuli, kun se vauva siellä pyörähteli <3
 
Mulle tehtiin ultra alakautta(vk11) katottiin että kaikki oli kehtittynyt, ja sit vielä mahan päältä ultrattiin, siitä katottiin se niskaturvotus. 
 
Voi hyväntähe sentään... Tänään on se kauan odotettu np-ultra ja eihän ihmistä voi jännittää näin hirveästi.Vai voiko? :)
Järjenjuoksu on ihan pysähtyny tältä aamua... Mutta pitäkäähän peukkuja jotta palataan ultrasta mahdollisimman hyvien uutisten kanssa :)
 
SussuRiina, täällä ollaan hengessä mukana, uskon että kaikki menee hyvin! :) Tulehan heti kertomaan kuulumiset!
 
SussuRiina kyllä, voi jännittää iha sikana! :) Tiedän tunteen, ite olin kans ihan muissa maailmoissa jo edellisenä päivänä.. :D Tsemppiä ultraan!! :)
 
Tänä aamuna oli neuvola. Ensimmäistä kertaa suostui pieni antaa äänensä kuuluviin. Niskapoimussa toki näin kaverin ja myös sykkeen, mutta sydänäänet kuulin vasta nyt ja kyynelhän siinä poskelle vierähti.

Muuten kaikki kunnossa, mutta puhuttiin siitä kun minulla on Rh-negatiivinen veri ja jos vauvalla sattuu olemaan taas Rh-positiivinen, niin seurataan tarkemmin ja tulen saamaan synnytyksen jälkeen vasta-ainepiikin.

Verenpaineet pysyneet ilman lääkitystäkin ihan suht hyvällä tasolla ja samalla tavalla jatketaan, eli jatkan omaseurantaa ja tarpeen mukaan aloittelen lääkitystä jos alapaine menee toistuvasti 100 tienoille. 

Jos kaikki menee hyvin, niin seuraava tapaaminen neuvolan tätin kanssa sitten taas 4 vk kuluttua.  
 
Mawerick: minä täällä hieman tyhmänä kyselen kun en noista veriryhmä jutuista mitään tiiä ni miksi sulle pitää antaa vasta-ainetta vai onko mulla mennyt vaan jotain taas ohi :/ ja mitä sun kohdalla tarkoittaa että ne seuraa tarkemmin teitä?
Olen utelias kun olet eka jonka kanssa törmään tällaiseen juttuun :)
Mut noi sydänäänet on vaan huikeet <3 itku siinä tulee :) mullakaan ei kotona ole sitä dobbleria....aina odottaa ihan hurjasti sitä neuvolaa että taas kuulee pikkuisen sykkeen <3
SussuRiina: kuulumisia odotellaan :D toi jännittäminen on ihan sairasta...minäkin melkein itkua väänsin utraan mennessä kun niin jännitti <3
 
Takaisin
Top