Ultra-ja neuvolakuulumiset

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ninspe
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Minäkin sain muuten neuvolassa tietää riskilukemat ja se down-riskiluku oli 1:100000 ja ikäriski 1:1400 ja sit joku kolmas, joku kromosomipoikkeavuus sekin niin niin riski oli 1:100000. 
 
Huomenta vaan kaikille. Täälläkin neuvolassa käyty ja hyvin  kuulema papu kasvaa. :) En oo vielä tuntenu liikkeitä mut ku neuvolatäti kuunteli sydänääniä nii tunsin ihan selvään ku papu potkas anturiin niin että tärähti. :) Nyt testattiin virtsa ekan kerran ja puhas oli, ei oo ollu puhetta sokerirasituksesta vaikka ylipainoa on reilusti..Onko se kaikille ylipainoisille sit ees pakollinen?

Kaikille oikein mukavaa viikonloppua! :)
 
Täälläkin toinen varsinainen neuvolakäynti takana. Kaikki oli hyvin, verenpaine, pissa yms. ja painokin oli lähtenyt aavistuksen nousuun, vaikka lähtöpainosta ollaan vielä kaksi kiloa miinuksella. Ja täälläkin vauva potki doppleria ja yritti kovasti alta karkuun, mutta hyvät, vahvat sykkeet saatiin kuulumaan. Kohtu tuntui kaksi sormen mittaa navan alla. Seuraavassa neuvolassa maaliskuun alkupuolella sitten saakin jo raskaustodistuksen Kelaa varten!
 
Täällä lääkärineuvola takana. Kaikki ok, pissa puhdas, labrat oli ok, paino noussu hiukan mut ei vielä oltu lähtöpainossa. RR 110/68. Hb 123. Kohtu kasvanut hyvin, kohdunsuu kiinni ja kiinteä.

Itel jäi vähän huono maku tosta lääkäristä, ei meinannu muka millään saada sykettä kuuluviin... Ei kai kun hyvä jos se dopplerin anturi edes kosketti mun mahaa, hohhoijjaa. Eikä sit edes kertonut mitä ne sykkeet oli saatika kirjoittanut niitä neuvolakorttiin.
Kerroin myös et olen tuntenut jo liikkeitä, ni sitäkään ei kirjottainut korttiin. 

Seuraava neuvola on 13.2 jolloin saan opon sinne rakenneultraan, ajan meinaan kyllä varata jo aiemmin, kun tuolloin ei varmasti saa enää iltapäiväaikoja.

*muoks* Nyt on varattu aika rakenneultraan, joka on 28.2. Voi ku menis tää kuukausi äkkiä...
 
Mulla oli toka neuvola tällä viikolla tiistaina. Kaikki oli hyvin, verenpaineet, painoa ei ole tullut yhtään, hg 131, vointi ok, sydänäänet kuuluivat ok ym.

Kerroin, että olin saanut selville äidilläni olleen raskausmyskytyksen minua odotellessa ja neuvolantäti sanoi lisäävänsä sen äitiyspolinlähetteeseen, jonne kutsua rakenneultraan odottelen tuonne kalenteriviikon 9 paikkelle (tuolloin täynnä se rv 20). Epäili, ettei se aiheuta mitään ylimääräistä toimenpidettä.

Sain kuitenkin torstaina soiton äippäpolilta ja kutsuivat minut ensi viikoksi ultraan, jotta voivat mittailla istukanvirtauksia (ja arvioida raskausmyrkytysriskiä). Rakenneultraan pääsen sitten erikseen myöhemmin.

Hyvä vaan, kun tutkivat, itsellä ei ole lainkaan levoton olo. Kiva päästä kurkkaamaan maha-asukkia näinkin pian.
 
Mulla on seuraava neuvola ens maanantaina. Ihanaa kuulla sydänäänet! <3
Painoa on tullut jo 4kg lisää! :/ Kauheaa vauhtia tuntuu nousevan...
 
Mullakin toinen neuvola käynti, eli neuvolalääkäri käynti takana tänään. Hirvee stressi painosta, jos sitä on tullut liikaa, kun tuntuu että on jo niin iso ja että tuleeko siitä huutia.
Painoa oli tullut vaan 2kg lisää joka lääkärin mielestä täysin normaalia, onneksi, huh!
Hoitaja kuitenkin mussutti ettei painoa tarttis tullu koko aikana kun 7kg. Aika vähän mun mielestä... No, katotaan, mun keho, mun kilot, eiks nii :)

vauva liikkui hurjan paljon ja pakeni doppleria, sai ettiä sitä uudestaan koko ajan, ihana ikiliikkuja emoticon
ja kaikki muutenkin hyvin. jeeeeeemoticon


 
Nyt on sitten hätähousuna käyty rakenneultrassa yksityisellä. Hiukan huonoja, mutta enimmäkseen erittäin hyviä uutisia:

Istukan rakenteessa on pientä häikkää, joka saattaa (ei välttämättä) johtaa huonoon toimivuuteen ajan myötä. Joudun - siis pääsen - ylimääräisiin kontrolleihin sen takia. Jos istukka alkaa toimia huonosti, niin lapsi saatetaan joutua ottamaan ennenaikaisesti ulos. Toivotaan, että istukka jaksaa kuitenkin toimia hyvin loppuun asti.

Hyvät uutiset ovat, että vekaralla on kaikki hyvin: liikkeet olivat vilkkaat ja kaikki rakenteet normaalit. Jee!!! En väsy lukemaan sitä tulostettua kuvausta eri ruuminosista ja elimistä, joissa ei näkynyt mitään vikaa.

Kooltaan sikiö vastasi pienempää kuin lasketun ajan mukaisten raskausviikkojen mukaan pitäisi.  En ole siitä kuitenkaan kovin huolissani, koska napero on ollut koko ajan jäljessä - eli on siis oikeasti nuorempi kuin jos olisi saanut alkunsa 28 päivän kierrosta. En ymmärrä, miksei sitä laskettua aikaa voitu nt-ultrassa päivittää, kun jo varhaisultrassa oli annettu realistisempi arvio.

Niin - ja jalkojen välissä viuhui siihen malliin, että meidän perheeseen on 100 % varmasti tulossa ukkovalta.:-)
 
Voi ku ihania uutisia Klementiini!!:) Rupesipa itteäkin ihan jänskättään tuo tuleva rakenne-ultra!!!:) Tällä hetkellä ajattelen vain, et jos vauvalla kaikki hyvin, niin se ois todellinen Lottovoitto<3!!! mutta tietysti se sukupuoli asiakin jännittää!!!:d mulla ja miehellä molemmilla aika kova tyttö-fiilis tästä naperosta, et saa nähdä kuinka käy...;)>
 
Voi miten ihanaa, kun yksi meistä on jo rakenneultrassa käynyt. Niin se aika menee! :) Meillä on rakenneultra 18.2, eli vähän vajaa kolme viikkoa vielä. Onneks viikot menee nopeasti. Ens viikolla on kolmas neuvola ja sinnekin on aina niin mukava mennä. Perhevalmennukset alkaa taas sitten tänään. Kiva kun on jotain mitä odottaa vähän joka viikolle! :)
 
Onnea Klementiinille poikalupauksesta ja ihanaa, että muksulla on kaikki hyvin! :)

Me käytiin tänään neuvolassa terveydenhoitajan ja lääkärin vastaanotoilla. Lääkärin luona siksi, että tunsin maanantaina ekoja supistuksia (silloin 15+4) ja neuvolaan kun soitin asiasta, niin sanoivat että parempi tarkistaa kaiken olevan kunnossa - ihan vaan oman mielenterveyden vuoksi. :)

Terkkari katsoi verenpaineen (72/114) ja painon (nousua viikkoa kohti n. 50 g eli ihanteellinen!), pissanäyte oli puhdas. Hemoblogiinia ei jostain syystä katsottu, mutta se mulla oli tammikuun alussa 136. Ei siinä mitiä, ei VIELÄKÄÄN kuunneltu vauvan sykettä ja päästiin lääkärin luokse.

Lääkäri kyseli nivuskivuista ja supistuksista, tarkisti kohdunkaulan ym. tilanteen ja ultrasi masun päältä. Kaikki oli kunnossa sekä mammalla että toukalla. :) Pikkuinen viiletti ultraruudulla ihan hurjaa vauhtia, kovasti potki jaloillaan kohdun pohjaa ja koitti vissiin ängetä itsensä jo ulos. ;) Liikkeistä tulikin kaksi plussaa ja lääkäri naureskeli, että liikkuiko vauva jo ekassa ultrassa noin kovasti! Sen kummemmin ei mitään mittoja tai muita otettu, kuvassa näkyi selkeästi sydämenlyönnit, selkäranka, kylkiluut, raajat, sivuprofiili ja aivotkin. :)

Ilmeisesti mä vaan satun tuntemaan alapäässä asiat normaalia herkemmin, kun liikkeitäkin olen tuntenut jo viikon verran, parina viime päivänä paljon selkeämmin. Lääkäri tuumaili, että supistukset on ihan normaaleja kohdun kasvuun liittyviä tuntemuksia, mutta sanoi kyllä, että heti pitää soittaa neuvolaan, jos niitä alkaa tulla tiheästi tai jos ne muuttuvat kivuliaaksi.

Tosi hyvä mieli jäi koko käynnistä, varsinkin kun saatiin tulevan iskän kanssa taas moikata Toukkaa! Seuraavaksi onkin sitten rakenneultra 1.3. ja neuvolakäynti 15.3. :)
 
Mulla oli eilen äitiyspolilla lääkärillä ylimääräinen ultra, jossa mittailtiin istukan virtauksia. Kaikki oli hienosti, sekä virtauksissa, että maha-asukilla. Kiva oli kuulla, että edelleen kaikki mitä tässä vaiheessa voi katsoa, on hienosti.

Kerroin, että verenpaineet on mennyt tosi huonoksi (monena iltana 95-100/49-54), taipumusta muutenkin alhaseen yläpaineeseen, mutta ton alapaineenkin laskemisen takia ajattelin tiedustella onko siinä mitään. Ei ole muuta haittaa, ku pitää olla extravarovainen etten pökrää ja lyö päätäni tai mahaa. Kylhän toi vähä iltasin voimiakin vie. Onneksi voi iltaisin lepäillä.

Rakenneultraan sain ajan äitiypolille 28.2. Sitä sitten odotellessa.
 
Kiitos, kiitos! Ryhmän seniorina yritän ehtiä joka paikkaan ensiksi.:-)

Onnea myös Kiille ja TiinaO_o:lle hyvistä uutisista!
 
Noniin, toinen neuvola takana päin ja pikkuisella siellä edelleen vaikutti kaikki olevan hyvin! Vatsa pyöristynyt niin kuin pitää jne. Kovasti liikkui edelleen, ja syke oli oikein hyvä ja tasainen:)
Painoa saisi sitten jo itselle alkaa tulla (koko raskausajalta tullut 1kg), että seuravaan neuvolaan mennessä olisi hyvä, että ainakin pari kiloa olisi saatu lisää. Ei siihen mitenkään erityisesti tarvitse kiinnittää huomiota, mutta tervetulleita olisi jo kilot, hyvä näin päin :D
Hemoglobiini oli edellisestä 117:sta laskenut 111, joten rautaa nyt pitää alkaa popsia. Hoitaja sanoi, ettei tässä toisessa edes yleensä mitata hb:ta, mutta kun oli jo lähdöiltään alhainen niin nyt sitten katsottiin uusiks. Rautaa "nauttimaan" ja 3 viikon päästä uudelleen neuvolaan, niin katsotaan et on lähtenyt nousuun, muutoin tutkitaan tarkemmin "rautavarastot". Lääkäri & seuraavat 2 neuvolaa varattiin sitten jo valmiiksi, ja nehän onkin sitten melko tiheään jo :) Tästä se sitten tosissaan alkaa!
 
Mullaki neuvolakäynti taas takana. Masussa oli kaikki hyvin, samoin mulla kaikki arvot oli ok. Painoa ei alkuvaiheessa tullu yhtään vaan laski ensimmäisten käyntien jana, mut nyt oliki sitte otettu oikein urakalla takasin. Koko raskauden aikana on tullu 2,8kg mut viimisen neljän viikon aikana se oliki sitte noussu 4,4kg..... :D Et nyt sitä on sitte alettu kasvaa... Tosin ei musta kuulemma raskautta/pyöristymistä edelleenkään huomaa kun  masun melkosesta koosta. Toivottavasti tää tämmönen painnonnousu ei nyt kuitenkaan jatku. :D Mitän herkkuja mä en kyllä juurikaan syö et kai se nyt vaan otti alun hiljaiselon kiinni.... :D
 
18+5 neuvolasta kotiuduttu juuri. Eipä siellä mitään isompia, valkuainen oli yhden plussalla. Pissa- ja kilpirauhaskokeisiin lähete ku neukkutäti oli unohtanut aiemmista verikokeista tuon vaikka oli tarkotus. Kohdunpohjan korkeus hieman ylempänä viikkoihin nähden. Vaavilla syke 152 <3 Painoa oli tippunut kilo edellisestä neuvolasta ja siitähän sitten motkotettiin että pitäsi syyä enemmän (ruokavalio ollu syynissä) van ompahan tuota mistä lähtiäkkin niin ei oo niin vaarallista loppuunsa. 14.2 rakenneultraa ootellessa... <3 Reilu viikko ennää hihih.. :)
 
Meilläkin tänään 18+3 neuvola takana. Painoa oli tullut 590g per viikko ja täytyy kyllä sanoa, että hirvitti nousta puntarille. Pelkäsin neuvolan tädin motkottavan painon noususta, mutta kun lähtöpaino on ollut niin matala ja olen hoikka, niin sanoi tuon olevan ihan hyvä painon nousu. :) Tällä hetkellä siis painoa tullut viitisen kiloa lähtöpainosta. Muuten kaikki oli ok ja nyt sitten odotellaan vain rakenneultraa, jonne on enää alle pari viikkoa! :)
 
Nyt neuvola rv 18+2 takana. Kaikki oli oikein hyvin ja sykkeet kuului ihanasti. Paino ei ollut noussut edelleenkään mikä olikin vain hyvä asia. Rakenneultra kahden viikon päästä. <3
 
Itsekkin tulin juuri neuvolasta. Kaikki oli hyvin, painoa oli tullut ``huimat`` 500g lähtöpainosta ja sanottiin, että pitäis nyt alkaa syömään kunnolla! Enhän mä muuta teekkään :D Nyt viikkoja on 18+1. Pienokaisen syke oli 160 :)

Alustavasti puhuttiin jo synnytys paikoista ja nyt näyttää siltä, että mä pääsen sinne Vammalaan, mihkä halusinkin. Jos kaikki menee niinkuin pitää, ja pikkunen ei päätä tulla ennen rv37! Kyllä oli iso helpotus! Tuo Tayssi kun ahdistaa niin paljon, menneisyyden takia!! Seuraava neuvola aika onkin sitten 12.3 ja sillon on toinen lääkäri käynti ja puhutaan paremmin sitten siitä mihkä meen synnyttään!! Rakenneultra on 26.2, nyt vaan mennään päivä kerrallaan! :)
 

Viime viikolla käytiin neuvolassa, joka oli ensimmäistä kertaa "miellyttävä" kokemus. Aiemmat kerrat on siis tullut siellä ravattua tosi huonossa kunnossa pahoinvoinnin vuoksi. Nyt päästiin jo ihan rauhassa keskustelemaankin! :)

Painon olin vihdoin saanut nousemaan (jes!), sepä putosikin tuossa ensimmäisten kuukausien aikana yli 6kg. Nyt myös koska vointi kohentunut, uskallettiin aloittaa pudonneeseen hemoglobiiniin rauta. Olen ollutkin kyllä mahdottoman väsynyt, että jo oli aikakin. Rauta aiheuttaa kuulema pahoinvointia ja näinpä minulle taas kävi, vaikka piti olla vatsaystävällisempi versio. Suositti sitten kokeilemaan nestemäistä luontaistuotekaupan versiota ja tämän uusio-oksennus-pahoinvoinnin siivittämänä lähdin tätä sitten ostamaan, eli nyt viikonlopun mennyt Floradixin Kräuterblutsaft. Tämä ei ole ainakaan nyt aiheuttanut huonovointisuutta.

Neuvolamamma suositti vielä jumiutuneeseen alaselkään mammajoogaa, johon sitten innokkaana ilmoittauduin. Sykkeitä kuunneltiin, mutta niitäpä ollaan kuunneltu myös Angelsoundseilla kotona. Sykkeiden perusteella neuvolatäti siinä tokaisi, että saattaisipa olla poika. Jah. Itsellä ollut kokoajan vahva tyttöolo. No keskiviikkona rakenneultraan, jospa se siellä selviäisi! Hieman jännittää! Toivottavasti beebiksellä kaikki hyvin, se on pääasia.

 
Takaisin
Top