Ultra-ja neuvolakuulumiset

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ninspe
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Voih Laurushka ja Metris, olen todella pahoillani... :( Tällainen tieto joulun alla on varmasti hyvin hiljentävä.

Omia kuulumisia sen verran, että eilen kävin neuvolassa ensikäynnillä. Tämä oli eka kontakti Järvenpään neuvolan kanssa, koska ennen olen asunut Helsingissä. Aivan kamala kokemus. Neuvolatäti oli kauhea höösä eikä osannut vastata mihinkään kysymättä ensin muiden mielipidettä. Taustatietona sen verran, että jouduin käymään jo kerran verikokeissa turhaan, koska käskivät varata labra-ajan väärälle viikolle. No nyt kävin sitten juuri ennen neuvolaa aamuseiskalta jonottamassa itselleni uudet verinäytteet. Neuvolatätsy oli tosi harmissaan, että oli päässyt kämmi käymään, kun on "tullut uusia ohjeita näytteenottoviikoista". Sitten hän lähti laittamaan neuvola-aikani aluksi autoaan lämpiämään, koska ulkona oli hyvin kylmä. Vartin odoteltuani, hän otti vielä jonkun muun juuri Järvenpäähän muuttaneen asiakkaan ennen minua vaikka minulla oli varattu aika. Sanoin olevani työajalla ja työnantajani ei vielä tiedä raskaudestani, joten on aika turhauttavaa odottaa omaa aikaa alkavaksi kun itse on ajoissa paikalla...

Noh pyysin sitten, neuvolakäynnin (YLI TUNNIN!) lopuksi, että voisiko hän millään edes kokeilla sydänääniä doblerilla kun meillä on ultra vasta joulun jälkeen ja olisi kiva kotiväelle vihjata tästä joululahjasta. Noh täti vastasi siihen heti, että en edes kokeile kun kone on niin vanha. Sitten hän varmaan huomasi paheksuntani, kun olin joutunut odottamaankin. Sitten hän kertoi, että oli nähnyt käytävällä heidän neuvolan Gurun, joka osaa kenties paremmin kuunnella sydänääniä.

Sitten ovesta tuli sisään aivan Äiti-Teresan näköinen ja oloinen hentoinen nainen, joka kokeili kerran vatsaani ja löysi heti sydänäänet sillä samalla vanhalla doblerilla. Purskahdin itkuun ja sanoin tälle ihanalle naiselle, että tekisi mieli halata ja halasinkin. Olin niin otettu tästä ammattilaisesta kun oma neuvolatäti on aivan ammattitaidoton. Vielä matkalla töihin itkin vuolaasti junassa.

Nooh, ettei tarina vaan päättyisi onnellisesti, niin tämä höslä täti soitti sitten vielä töihin ja sanoi, että on todella pahoillaan mutta labraan ei ole mennyt oikeita lähetteitä vaan minun pitäisi käydä vielä KOLMANNEN kerran labrassa ottamassa verikokeet. Olin ihan hiljaa koko puhelun ajan ja nainen vielä pokalla pyytää minua soittamaan kättärille, että josko ne ottaisi ultran kanssa samaan aikaan labrat minulta. ()(U%%%¤#%#%"/&%(&)&)!!!!! What?

Ensinnäkin mä en soita enää mihinkään. Sinä hoidat mulle sen ajan kun olet sen jo kahteen kertaan ryssinyt! Widdu mitä touhua! Tänään hän soitti uudestaan ja oli hoitanut sitten asian vapaapäivänään ja oli todella pahoillaan. :/

Katsotaan saanko ne oikeat näytteet nyt sitten ensi torstaina... Mutta kaikesta huolimatta, massussani kasvaa ihanin joululahja. Ei pitäisi siis valittaa. Mus ja Hyvää Joulua!
 
IhmeitäOotellen ikävää, että siulla on ollut noin huono tuuri. Mutta jotenkin oon hyvilläni, etten mie oo ainoo kenen asioissa kaikki on ihan sössitty ja sotkettu.

Miehän pääsen NT-ultraan plus verikokeisiin vasta viikolla 13+2(14+2) ja sen lisäksi miun laskettu aika on jotain muuta ku viikot ja äippäpolin gyne oli ehkä ikävin tapaus ikinä. Neuvolassa, miulta unohdettiin mitata paineet, hb:t, paino yms "oleelliset" asiat. Vaan tyrkytti mulle sokerirasitusta, vaikka kuinka selitin, et mie oksennan sen litkun ilman et edes oon raskaana, niin saati nyt kun olen raskaana. Ja ruokaohjeet oli tosi epämääräiset. Piti päästä kiireellisenä ravitsemusterapeutille, mutta eipä sieltäkään oo mitään kuulunu, ja aikaa neuvolasta on jo tosiaankin sen yli 3vkoa!!! 
Et on se muuallakin vähintäänkin outoa saati epäilyttävää....
 
Täälläkin nt-ultra käyty ja siellä se pikkuinen köllötteli! Aika laiskalla tuulella oli, ihan alkuun vähän liikkui ja sitten ihan tyystin nukahti, eikä suostunut mun yskimisestä tai mahan tökkimisestä enää juurikaan kuin vähän kättä liikauttamaan. Pituutta oli 51,7mm ja sen mukaan viikkoja 11+6, mutta laskettua aikaa ei muutettu, eli elelen rv 11+3 mukaan. Päivällä tuo äippäpolin kone laski lasketun ajan eri tavalla kuin neuvolan kone, eli paria päivää isommasta koosta huolimatta siirryttiin päivä taaksepäin, eli la nyt 9.7. Niskaturvotusta oli 1,7mm ja verikokeessa kävin ultran jälkeen, joten lopulliset seulan tulokset saan tietää sitten vasta parin viikon päästä. Samalla ottivat nuo perus-raskausverikokeet, eli veriryhmän, HIVn ja mitähän kaikkea muuta siinä olikaan. Ihan kiva, niin ei erikseen niiden takia tarvinnut labraan lähteä.

Laurushkalle ja Metrikselle pahoittelut. Nuo on niitä uutisia, joita jokainen meistä pelkää.

Täällä ollaan nyt sitten joululomalla, reilu kaksi viikkoa. Tukivyö pitäisi ilmeisesti taas käydä ostamassa, sain ottaa edellisissäkin raskauksissa tosi aikaisin käyttöön, kun selkä rupeaa oireilemaan. Täytyy toivoa että lomalla olo kohenisi sen verran, että selviän Bebesiin ostoksille, kun haluan sen tukivyön kunnolla sovittaa, enkä ostaa netistä. Ja täytyy päästä vähän vaatteitakin ostamaan itselle :). Vauvalle yritin jotain tänään löytää, mutta kaikki vaatteet on niin värikoodattuja, että jäi sitten ostamatta.
 
Osanottoni Laurushka ja Metris:( Elämä on niin epäreilua välillä... Nyt on se kauan pelätty ja jännitetty NT-ultra takana!!:) Olin niin paniikissa, et neuvolakorttikin jäi kotiin :D Ihanaa oli taas nähdä pieni rakas, joka olikin jo kasvanut hienosti<3 ensimmäiseen 10 minuuttiin en uskaltanut katsoa ultrauskuvaruutuun, kun pelkäsin koko ajan et näkisin jotain kamalaa...:( kaikki näytti kätilön mukaan olevan oikein hienosti:) nt oli 1,4 ja pituutta oli jo huimat 54,4mm! koko vastasikin viikkoja 12+0, edellisen ultran mukaan ois 11+5, muttei vaihdetta la:ta. hieman tuo nt jäi aluksi vaivaamaan, kun esikoisella se oli vain 0,7mm, mutta katoin neuvolakortista et se tehtiinkin rv 11+3,ja crl oli pienempi, eli se selittänee eron... veriseulaankin menin, vaikka nyt ehkä kaduttaakin... en ehkä haluais tietää vaik seulassa selviäis jotain , mulle riittää tuo nt-ultran tiedot , haluan vaan nyt vihdoin nauttia tästä ihanasta salamatkustajasta ja raskaana olemisesta><3>
 
Onnea Mariannulle ja Tetulle ultrauutisista!

Minä innostuin tänään shoppaamaan alesta pari pikkuruista vaatetta. Oi!
 
Hurjan kiireinen viikko takana, mut nyt vihdoin muutaman päivän rauhoittuminen luvassa. :) Nt-ultrassa käytiin tiistaina ja siellä se masukki oli hyvissä voimissa. Alkuun viuhto hurjasti mut sit kävi nukkumaan ja kaikesta tökkimisestä ja herättelystä huolimatta monotti vaan välillä toisella jalalla, ilmesesti halus olla rauhassa. :D viikot oli sen mukaan 11+6 eli pari päivää enemmän ku on "viralliset" viikot, joten entisellä LA:lla mennää. Rakenneultra olis sitte 19.2.... :) 

Ninspe: Hauska oli huomata et sen lisäks et meillä oli nt-ultra samana päivänä, meil on ihan samanlainen "moikkauskuva" masukista. :D

 
Pahoittelut Laurushka ja metris :(

Hei te jotka ootte ollu jo tuolla nt-ultrassa, niin mikä on se raja-arvo tuossa turvotuksessa?
Täällä kun oon huomannu et vaihtelee teillä suurestikin, itelläkin esikoisesta oli 0,6mm ja nyt mietityttää et mikä on se raja noissa mittauksissa?
Osaako joku fiksumpi valaista mua? :)
 
Neeuska, ultraaja sanoi meille eilen, että kaikki alle 3mm on normaalia, eli vaihtelua tosiaan voi olla suurestikin, osittain kai johtuu jo siitä, että ultra on kaikilla pikkuisen eri viikoilla.

Täällä on käyty kaatamassa joulukuusi joulukuusitilalta (pojat sahasivat) ja nyt mies on kiikuttamassa pikkumiehiä mummolaan loppupäiväksi, että päästään me hoitamaan vikat joululahjaostokset. Siivous on ihan täysin vaiheessa, mutta pikkuhiljaa, pikkuhiljaa...
 
Neeuska meilleki sano, että kaikki alle 3mm on normaalia mut jos on kovin lähellä tuota 3mm nii sitten tutkivat sen veriseulanki a sit laskevat niistä sen riskiluvun.

Tääl käytiin perjantaina nt-ultrassa ja turvotusta oli vaan 1.7mm. :) Papu oli viikon vanhempi ku mitä neuvolassa on laskettu, luulin siis olevani rv 12+0 mut olikin jo 12+6! :-O LA siis siirty 29.6. :) Perjantai oli muutenki hulina päivä ku ultrasta melkein suoraan syöksyttiin maistraattin vihille! :)

Kaikille oikein ihanaa Joulua ja paljon lahjoja!! :)
 
Suhwi: hirmuisesti onnea sekä ultrakuulumisista että naimisiinmenosta! :) itekkin aateltiin ens kesänä ennen muffelin syntymää maistraattia varata ;)

Muillekkin onnittelut hyvistä ultrista ja niille isot halit kellä pettymyksiä... :/ tekee kyllä pahaa teijän puolesta.

Täällä oltiin pe ultrassa. Siellä viuhtoi menemään aktiivinen murunen jonka pääpeppu mittä oli 5,3cm :) eli ne varhaisultrien pienet koot oli muisto vaan, tyyppi olikin jo edellä aikataulua ja la on sitten jo 5.7 :) (edellisen varhaisultran mukaan 14.7 ja ekan mukaan 9.7, neuvolan ja menkkojen mukaan 6.7) että eipä oo noihin ekoihin mittoihin niin luottamista....
Niskaturvotusta oli 0,53mm ja riskiluku 1:9000 ja kaikki näytti olevan niinkuin pitääkin. Ihana ultraaja selitti koko ajan meille kaikki mitä tutki ja tippa linssissä seurattiin sinne ruudulle sellasessa pimeessä huoneessa, ihan kun olis jossain leffassa ollut :D. Ja oli meinaan terveystalolla pikkusen hienot vehkeet, 4d kuvaa saatiin katsella ja ihania kuvia saatiin paljon mukaan! niitä voisi tuijottaa vaikka koko ajan <3

Seuraava ultra onkin sitten helmikuussa, ois ollu puolenvälin paikkeilla mutta ollaan sillon reissussa joten onkin sitten loppukuusta vasta...en malta oottaa :D josko sitten näyttäis meille sukupuolensakkin..
 
No niin! Vihdoin ultrassa käyty ja kaveri onkin pari viikkoa nuorempi kuin mitä neuvolan täti arvaili. Nyt on vasta 9+3 menossa. Pitänee toi tickeri jossain vaiheessa siis muuttaa... :) Niskaturvotuksia ei voitu siis vielä tarkistaa. Mulla on uusi ultra parin viikon päästä. Nyt katsottiin vain mitta ja uusi LA (29.7) ja vauveli oli ihan oikeassa paikassa ja vain YKSI vauva. Sekin on ihan helpottava uutinen. Mulla on ollut kummallisia kaksosunia viimeaikoina, että alkoi jo ihan hirvittää...

Hyvä fiilis jäi mulle sekä miehelle! Nyt pitää vain jännitellä pari viikkoa pidempään, että ollaan turvallisilla vesillä.

Otettiin myös ne verikokeet sen kolmannen kerran. Toivottavasti ne nyt kelpaa.
 
Moikka kaikille pitkästä aikaa!!! Enpä oo jaksanu enkä kerenny avata tietokonetta et olis tullu kuulumisia kertoilemaan. 21.12 oli siis np-ultra ja siellä oli edelleen kaksi mini vauvaa,pituus molemmilla 52mm,viikkoja oli silloin 11+3 mut vastasivat 12+0,isoja jötkäleitä siis,et kyl voi olla eroja noissa miten isoja mitkäkin sikiöt ovat ku meillä tiedossa kellon tarkkaan milloin hedelmöitys tapahtunut eli ovat just sen 11+3 vanhoja mut silti ovat jo isompia,eli jotkut kasvavat jo tässä vaiheessa enemmän ku toiset...vaikka puhutaankin pienistä eroista. Mut joo,kaikki tosi hyvin,niskaturvotus normaali molemmilla ja siellä ne venyttelivät ja kuperkeikkaa heittivät ja toisia hieman tuuppivat :D kyl tää nyt rupee pikku hiljaa iskostuu päähän et kaks niitä tosiaan tulee. Olokin jo jo joskus ihan siedettävä,et ei oo enää ihan jatkuvaa pahaa oloa,et ehkä tää tästä. Nyt vaan pelottaa koko raskausaika ettei joutuis vuodelepoon ja etteivät syntyis liian aikaisin yms.ku tää mun kropan kunto on aika ala arvoinen...mut ei auta ku mennä päivä kerrallaan!
Onnea kaikille hyvät ultrakuulumiset saaneille ja voimia kenellä ei niin hyvä onni ole vielä suotu :(
 
Tänään käytiin nt-ultrassa ja siellä se pikkuinen pötkötteli. Oli löytänyt mukavan asennon, josta ei halunnut liikkua oikein. Niskaturvotusta oli 1.12 mm ja riskiluku 1:100 000. Pikkuisen sydän pamppaili niin ihanasti, että itku meinasi tulla. Ultran mukaan on nyt menossa 12 + 1 eli laskettuun aikaan olis kahden päivän heitto.
 
Mulla oli ultra jo 20 päivä ja viikkoja oli silloin 11+1. Niskaturvotus oli 0,7mm. Ihanaa
oli nähdä pikkuinen vielä ennen joulua. Oma äitini oli mukana ultrassa, ja sanoi heti, että kyllä on äitiinsä nyt jo tullut, kun nukkuu vaan. Lopuks kun niskaturvotus mitattiin, niin sillon kyllä lähettiin liikkeelle. Pituttaa oli vähä yli 4senttiä. Ja onneks niitä oli vain YKSI! täälä kans nähty kauheuta painajaisia kaksosita, ja muitakin painajaisia. Rakenneultra on 26.2 ja sillon toivottavasti saadaan tietää kumpi tulee!
 
Meillä np-ultra vasta 9.1, silloin viikkoja jo 13+3.
Tapaus sattui niin, että saimme tietää raskaudesta vasta 4.12, kaikki testit sitä ennen näyttivät negatiivista, jopa verikoe, viimeisin testi tehtiin joskus marraskuun alussa, jolloin alettiin sitten odottamaan seuraavia menkkoja, kun epäiltiin että ekat poisjääneet ovat jääneet pois stressin tms. takia, eikä raskauden. Siinä tuli sitten pillerien kaa sekoilua ym. kun terkkarin ehkäisylääkäri neuvoi VÄÄRIN, olin sitten syömättä pilsuja 2vk, omalääkärini onneksi korjasi asian sen jälkeen, ja sanoi sitten että seuraavatkin menkat saattavat jäädä sekaannuksen takia pois. Niinhän ne jäi, mutta pahoinvointini ei loppunut, joten tein sitten testin vielä tollon 4.päivä jollon ne sitten olikin plussa! Omalääkärini teki gynetutkimuksen ja arvioi raskauden ajaksi n. 6-7vk.
Avomieheni on menossa armeijaan vasta ensi heinäkuussa(eli juurikin lasketun ajan aikoihin), ja itse jään alkuvuodesta työttömäksi ja aloimmekin siis harkita keskeytystä. Siinä sitten asiaa kypsyteltiin ja mentiin Naistentautien polille 17.12 keskeytystä varten tehtävään tarkastukseen, jossa sitten käytiin asia läpi ja lääkäri teki sitten gynetutkimuksen ja ultran. Näyttöä hän tietysti kielsi molempia meitä katsomasta ja teimme työtä käskettyä, sitten hän sanoi iäksi 10+1 ja tietysti kuulin sitten ne sydänäänet....purskahdin tietysti itkuun ja pää meni asiasta ihan sekaisin. Avomies sitten sanoi että mietitään yön yli ja seuraavana aamuna kävimme peruuttamassa keskeytyksen Emmehän kuitenkaan ole mitään teinejä enään(itse täytän alkuvuodesta 22 ja avomies 20), joten pärjäämme varmasti

Eli nyt odotamme innolla ensimmäistä ultraa että näemme pikkuisen ensimmäisen kerran ja pohdimme täällä kovasti myös millä tavalla kertoa molempien vanhemmille...
 
Täällä ilmoittaudutaan kanssa näiden onnellisten joukkoon, joilla nt-ulta oli tänään. Ihania uutisia olikin, niskaturvotusta 0,7mm, pituutta pikkuisella vähä reilut 52mm ja kaikki kunnossa, sydän pamppaili sielä hyvin ja rupesi jopa moikkailemaan kun ultrattiin, sitten seuraavaksi olikin jumpan aika <3 Viikkoja mulla nyt 11+5, mutta vaavi vastaa jo kooltaan viikkoa 12+0 eli muutamaa päivää enemmän, mut laskettua aikaa ei lähetty muuttamaan ja se on sitten 13.7. :) Uudenvuoden aattona olis sitten tarkoitus omille vanhemmille kertoa kans iloiset uutiset, ajattelin askarrella kortit, missä on pikku runo ja sitten se ultrakuva :)

Olen niin iloinen nyt, on sitä tässä jo ehitty jännätäkin ja nyt saa jo hyvillä mielin huokaista et "turvallisilla" viikoilla jo mennään. Onnittelut kaikille muillekin hyvistä ultrauutisista!!
 
Onnea kaikille hyvistä ultrakuulumisista. :) 

PipaPoppanalle tuplaonnittelut. ;D Varmasti ihanaa saada kaksoset siitä hyvästä että teillä ollut vaikeaa raskautua. :) Vaikka varmasti alussa asiaa täytyi sulatella. 

Emms, kivan kuuloinen tarina sinulla. :) Ja mahtavaa, että päätitte pitää pienen rakkauden. Varmasti selviätte! Onnea <3 
 
Kiva että kaikki ovat saaneet hyviä uutisia ultrasta! Ja PipaPoppana, hienoa että teillä molemmilla kaikki hyvin! Olen monesti miettinyt, että mitähän teille kuuluu.

Täällä seuraavat etapit neuvola melkein kuukauden päästä ja rakenneultra 18.2. Kotidoppleria vieläkin harkitsen, mutta saa nähdä jääkö hommaamatta, kun viimeksikin liikkeet rupesi tuntumaan noin rv 15-16 ja siihen on lopulta enää aika lyhyt aika. Nyt 12+3.
 
Minäkin olen iloissani ja helpottuneena lukenut hyviä ultrakuulumisia. Itselläni ovat seuraavat etapit neuvola 23.1. sekä rakenneultra ja lääkärin vastaanotto 11.2. Noiden välissä ajattelin malttamattomana satsata mahdollisesti vielä 4D-ultraan yksityisellä.

Kolmannella neuvolakäynnillä onkin sitten myöhemmin keväällä se joku koko perheen laaja terveystarkastus. Mitähän siellä oikein tutkitaan? Pistetäänkö mieskin puntariin? (Syytä ehkä olisi, kun on luvannut kanssa syödä kahden edestä:-)) Vai haastatellaanko lähinnä perheen kokonaisvaltaisista voimavaroista, kun käyntiä varten pitää täyttää sellainen lomake?
 
Takaisin
Top